Kulkukoira  Proturbo

Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto

  • 69 Vastauksia
  • 73316 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« : 01.11.2012, 19:18:49 »
Kaipaisin neuvoja V70 D5 MK2:sen Bi-Xenon polttimoiden vaihdosta, erityisesti, miten polttimoiden kannan päällä oleva metallinen kantaosa lähtee irti umpion rungosta, jotta itse polttimon saa irti ja uuden tilalle. Bi-Xenoneilla tarkoitan siis kääntyviä valoja. Joitain klipsejä tuntuu olevan kyseisen mötikän sivuilla, mutta en kehdannut kummemin ryhtyä tempomaan. Kannattaako umpiot irrottaa kokonaan vaihtamista varten?
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #1 : 01.11.2012, 23:50:40 »
Juuri vaihtaneena kerron.

1. Umpion suoja irti takaa.
2. Ballastin jousi kiinnitys irti
3. Ballastin irroitus. Tämän mukana tulee poltin.
 - on vähän hankala poistaa juurikin niiden joustinkielien takia. Voi koittaa vähän väännellä sitä eri kulmiin mutta ei se sieltä ulos tule kuin vetämällä. Tämän jälkeen katso että kielet ovat oikein paikallaan, niitä voi vähän painella jos irrottaessa on vääntynyt
3. Polttimo on kiertämällä kiinni ballastissa. Ennen kuin irroitat niin katso miten päin se on siinä. Muistaakseni polttimossa olevat pienet kolot ovat yläpuolella kun poltin on kiinni umpiossa. Polttimo menee kiinni myös väärin. Laita uusi polttimo ballasiin.
4. Asettele polttimo ballastin kanssa varovasti umpioon mutta ennenkuin työnnät sen sisään niin varmista että se on oikeassa asennossa, eli ne polttimon kolot osoittavat ylös.
5. Tämän jälkeen polttimo työnnetään suoraan paikalleen. Ei tuppaa menemään jos on vinossa ja kielet painavat polttimoa niin että sen kääntäminen on vaikeaa (se polttimo helposti pyörii siinä ballastissa) joten katso lampun läpi että työnnät sen suoraan paikalleen.
6. Kun poltin on pohjassa niin ballastin jouset kiinni. Se ei asetu sinne pohjaan mitenkään tukevasti joten oikea asento kannattaa varmistaa naapuri lampusta.


Imo, tää valon vaihto näihin umpioihin on aivan perseestä, oikea suunnittelun kukkanen.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #2 : 02.11.2012, 08:07:21 »
Mulla oli himpun kans vaikeuksia polttimoiden vaihdossa -05 S60:een. ilmanputsarin puolella tilaa on vaikka lampaat söisi, mutta käsi ei kunnolla mahdu "umpion" sisälle putkeen josta poltin on.
Repsikan puoli on sitten kertaluokkaa vaikeempi niissä malleissa jossa moottorinohjain on umpion takana. Itse otin muovikotelon pois paikaltaan ja neiti sai vaihdettua polttimon pienemmällä kädellään. Mutta ahdasta on.

Ylläolevaan täsmennyksenä vielä että ennen ballastin ja polttimon pois vetämistä irroitin virtajohdon ballastilta. ja johto takaisin paikoilleen vasta kun ovat takaisin paikoillaan. Toisella puolella oli muutenkin lisähankaluuksia, kun jousi jäi käteen poltinta irroittaessa. oli hankala laittaa käsikopelolla ja peilillä paikoilleen.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #3 : 02.11.2012, 10:04:10 »
Noista mun valoista vaan puuttuu tuo päällä oleva jousikiristin, mikä aiheuttaa ihmetystä, eli miten tuo ballasti on kiinni. Täytyy irrottaa umpiot, niin helpompi tehdä niin.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #4 : 02.11.2012, 12:21:50 »
Ylläolevaan täsmennyksenä vielä että ennen ballastin ja polttimon pois vetämistä irroitin virtajohdon ballastilta. ja johto takaisin paikoilleen vasta kun ovat takaisin paikoillaan. Toisella puolella oli muutenkin lisähankaluuksia, kun jousi jäi käteen poltinta irroittaessa. oli hankala laittaa käsikopelolla ja peilillä paikoilleen.

Taitaa tuo muovi umpio sitten olla vähän tilavampi koska itsellä ei noita piuhoja saanut enää kytkettyä jos ballasti oli paikallaan. (eikä siis poiskaan).

Noista mun valoista vaan puuttuu tuo päällä oleva jousikiristin, mikä aiheuttaa ihmetystä, eli miten tuo ballasti on kiinni. Täytyy irrottaa umpiot, niin helpompi tehdä niin.

No sitten voi olla vähän haastavampaa saada ne pysymään oikeassa paikassa... Kannattaa kysyä josko noita saisi siniseltä.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2012, 12:23:50 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #5 : 02.11.2012, 14:35:08 »
Taitaa tuo muovi umpio sitten olla vähän tilavampi koska itsellä ei noita piuhoja saanut enää kytkettyä jos ballasti oli paikallaan. (eikä siis poiskaan).

No sitten voi olla vähän haastavampaa saada ne pysymään oikeassa paikassa... Kannattaa kysyä josko noita saisi siniseltä.

Jaa-a. En tiedä muista kuin näistä face-lift umpioista. Ahdasta siinäkin on liitäntäjohdon kanssa, mutta juuri ja juuri sen saa irti ja paikoilleen. Kerran olen ottanut ballasti pois siten että johto oli paikoillaa. sese vasta vaikeeta oli.

Jos selviää paljonko sinisellä kiristinjousihakaset maksaa, niin kiinnostaa minuakin. Toinen jousista on vähän epärääisen muotoinen ja oli todella vaikaa saada se paikoilleen sekä sarana- että kiinnityspuolelta

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #6 : 02.11.2012, 21:43:02 »
Katsokaa kun vaihdatte niitä Xenon-polttimoita, että laitatte sen kiinnitysjousen oikein päin. Etsin ihan jonkun aikaa vikaa kun ostin tuon V70:n ja mittaristoon tuli välillä herja, että ajovalovika, vaatii huollon. No löytyihän se vika viimein etsimällä kun edellinen omistaja oli laittanut sen rautalankajousen väärin päin, prkle!  :o
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #7 : 02.11.2012, 22:27:10 »
Taitaa tuo muovi umpio sitten olla vähän tilavampi koska itsellä ei noita piuhoja saanut enää kytkettyä jos ballasti oli paikallaan. (eikä siis poiskaan).

No sitten voi olla vähän haastavampaa saada ne pysymään oikeassa paikassa... Kannattaa kysyä josko noita saisi siniseltä.

Jep, mutta tossa mallissa ei noita kiristysjousia ole, vaan ballastin sivuilla on klipsit ja niiden aukeamisperiaate on hakusessa. Ei viitti sohia miten sattuu, kun lienevät sen verran arvokkaat.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #8 : 03.11.2012, 17:50:22 »
Juuri vaihtaneena kerron.

1. Umpion suoja irti takaa.
2. Ballastin jousi kiinnitys irti
3. Ballastin irroitus. Tämän mukana tulee poltin.
 - on vähän hankala poistaa juurikin niiden joustinkielien takia. Voi koittaa vähän väännellä sitä eri kulmiin mutta ei se sieltä ulos tule kuin vetämällä. Tämän jälkeen katso että kielet ovat oikein paikallaan, niitä voi vähän painella jos irrottaessa on vääntynyt
3. Polttimo on kiertämällä kiinni ballastissa. Ennen kuin irroitat niin katso miten päin se on siinä. Muistaakseni polttimossa olevat pienet kolot ovat yläpuolella kun poltin on kiinni umpiossa. Polttimo menee kiinni myös väärin. Laita uusi polttimo ballasiin.
4. Asettele polttimo ballastin kanssa varovasti umpioon mutta ennenkuin työnnät sen sisään niin varmista että se on oikeassa asennossa, eli ne polttimon kolot osoittavat ylös.
5. Tämän jälkeen polttimo työnnetään suoraan paikalleen. Ei tuppaa menemään jos on vinossa ja kielet painavat polttimoa niin että sen kääntäminen on vaikeaa (se polttimo helposti pyörii siinä ballastissa) joten katso lampun läpi että työnnät sen suoraan paikalleen.
6. Kun poltin on pohjassa niin ballastin jouset kiinni. Se ei asetu sinne pohjaan mitenkään tukevasti joten oikea asento kannattaa varmistaa naapuri lampusta.


Imo, tää valon vaihto näihin umpioihin on aivan perseestä, oikea suunnittelun kukkanen.

Nämä ohjeet eivät siis Bi-Xenonien osalta wörki. Ballasti ja poltin ovat integroituja ja kokonaisuus irtoaa muovista klipsua kääntämällä vastapäivään. Polttimo/ballasti yhdistelmä on D1S.

http://www.ebay.com/itm/Osram-PHILIPS-D1S-HID-Xenon-Light-bulb-XenStart-OEM-New-/230430453118
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #9 : 03.11.2012, 18:25:30 »
Eikö ohjekirja kertonut jo ennakkoon ettei siellä olekaan D2R/D2S? meinaan molempia löytyy S60 bi-xenoneista, mutten tiennytkään että V70:ssä on käytössä lisäksi vielä D1S:ää. Hyvä että kuitenkin polttimot tuli vaihdettua.

Minkä vuotinen auto on nyt kyseessä?

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #10 : 03.11.2012, 18:30:25 »
Eikö ohjekirja kertonut jo ennakkoon ettei siellä olekaan D2R/D2S? meinaan molempia löytyy S60 bi-xenoneista, mutten tiennytkään että V70:ssä on käytössä lisäksi vielä D1S:ää. Hyvä että kuitenkin polttimot tuli vaihdettua.

Minkä vuotinen auto on nyt kyseessä?

-07, eli viimeistä vuotta "vanhaa" koppaa.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #11 : 05.11.2012, 16:43:21 »
Nämä ohjeet eivät siis Bi-Xenonien osalta wörki.

Siis kyllä nuo Bi-Xenoniin workkii... Ei vain tuohon sun vuosimalliin  ;)

edt: En tiennytkään että V70 löytyy linssi umpioita, eikös S:t oo linssi mallisiin ja R:t heijastimiin...
« Viimeksi muokattu: 05.11.2012, 16:49:29 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #12 : 05.11.2012, 19:31:35 »
Nämä ohjeet eivät siis Bi-Xenonien osalta wörki. Ballasti ja poltin ovat integroituja ja kokonaisuus irtoaa muovista klipsua kääntämällä vastapäivään. Polttimo/ballasti yhdistelmä on D1S.

http://www.ebay.com/itm/Osram-PHILIPS-D1S-HID-Xenon-Light-bulb-XenStart-OEM-New-/230430453118
D1S poltinta on ollut S60/V70 malleissa vain niissä joissa on kääntyvät aktiiviset xenonit. Tunnistaa siitä että valo on linssimallinen. Varmaan 99% vastaan tulleista xenoneista suomessa näissä malleissa on normi xenoneja jolloin poltin on D2R.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #13 : 06.11.2012, 21:08:35 »
D1S poltinta on ollut S60/V70 malleissa vain niissä joissa on kääntyvät aktiiviset xenonit. Tunnistaa siitä että valo on linssimallinen. Varmaan 99% vastaan tulleista xenoneista suomessa näissä malleissa on normi xenoneja jolloin poltin on D2R.

Saatan olla väärässä, mutta eikö näitä kääntyviä tosiaan kutsuta Bi-Xenoneiksi vai onko ne Active Bi-Xenonit (siksi otsikossa Bi-Xenon)? Ja tosiaan on nuo kääntyvät linssit.

Tuossa vielä kuva vastaavasta umpiosta:

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Volvo-Left-Bi-Xenon-Headlamp-S60-V70-XC70-/170653457171
« Viimeksi muokattu: 06.11.2012, 21:13:09 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #14 : 06.11.2012, 21:39:37 »
Saatan olla väärässä, mutta eikö näitä kääntyviä tosiaan kutsuta Bi-Xenoneiksi vai onko ne Active Bi-Xenonit (siksi otsikossa Bi-Xenon)? Ja tosiaan on nuo kääntyvät linssit.

Tuossa vielä kuva vastaavasta umpiosta:

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Volvo-Left-Bi-Xenon-Headlamp-S60-V70-XC70-/170653457171
Volvolla on kääntyviä ja kiinteitä bi-xenoneja. Tai no kaikki ne kääntyy, mutta normaalisti ne liikkuvat ylös ja alas kun vaihdellaan pitkiä ja lyhkäisiä. Nuo linkin takaa löytyvät on juurikin ne Active Bi-xenonit jotka kääntyvät myös sivusuunnassa ratin asennon mukaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira