Tulipa tuossa mieleen raskaankaluston jarrujen tienvarsi tarkastuksista.
Onko täysin oikeudenmukaista että poliisi sakottaa jos vaikka yhdistelmän kärryssä yksi jarru on liian heikko?
Olettaen että kalusto on huollettu, katsastettu eikä ole vikavaloja jarruista.
Eihän kuljettaja pysty mitenkään tietämään tai ottamaan edes selvää pitääkö kaikki jarrut ennenkuin poliisin jarrudynolla.
Silti tässä tilanteessa kuljettaja saa satasien sakot. Minä en oo tilanteeseen joutunut mutta olen aina pitänyt tuota epäoikeudenmukaisena.
Määräys korjaukseen ja katsastukseen olisi oikein mutta niitä sakkoja ei pitäisi antaa jos asiassa ei ilmene tahallisuutta.
Miten yksi pieni ihminen voisi muuttaa tälläistä oikeusvaltion käytäntöä? 
Noinhan se laki sanoo. Ei se minustakaan ole oikein.
Mulla on työkikottimessa 11 akselia. Ainut mistä voi saada jotain käsitystä missä kunnossa jarrulevyt perävaunuissa on, niin vähän näkyy jarrulevyä vanteiden rei’istä, mutta nekin on sinkkupyöriä ja vain kolmella akselilla. Paripyöristä ei näe mitenkään, ennen kuin ottaa pyörät irti. Auto itsehän osaa kertoa arvion, kuinka kauan auton jarrupalat kestävät.
Kerran joutunut kokeilemaankin, miten hyvin jarrut pitävät ja kuinka nopeasti tuollainen mörkö pysähtyy 82km/h vauhdista nollaan 76 tonnin kokonaispainolla. Pakettiauto tuli kolmion takaa katsomatta suoraan eteen. Juuri ehti alta pois.
Sitten on ollut näitä ”kyllä mä tosta ehdin ohi”.
Luulisi, että jos on vasta katsastettu, niin katsastusasemallakin olisi jotain vastuuta.