Race.fi  TamCar

240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17

  • 648 Vastauksia
  • 221110 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 979
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #645 : 11.08.2019, 14:30:07 »
Kiikalaan ensi viikonloppuna jatkamaan testailuja?

Eipä nyt ollut intoa lähteä, kun tietää että tuolla rengastuksella ja takapään setupilla menisi taas suditteluksi. Toki olisihan siinä vähän lisää saanut kokemusta.. Täytynee vielä hioa takapään jousitusta ja keksiä jotkut vetokumit sinne niin jos ensivuonna kävisi jossain kopasemassa..

Hieman myös miettinyt että jokohan alkaisi toteuttamaan järeämpää taka-akselia tuonne. Toistaiseksi ainakin vetarit ja perä kestänyt, mutta veikkaan että sitä iloa ei pitkään jatku jos alkaa vetokumien kanssa pelaamaan.. Onhan tuollainen jenkkiperä pyörinyt mielessä useamman vuoden mutta ei ole tullut toteutettua kun nykyinen ratkaisu on toiminut todella hyvin..

Ja mihin itse auton kanssa jäätiin konkreettisesti niin Malmilta kotiuduttua tuli akku laitettua samantien ctekin perään, sen verran vähän sinne varmaan jäi varausta kun ilman latausta ajeli. Laturissa oli paripäivää ja hain viikolla siihen uudet continentalin hihnat. Oisin samantien ottanu varakappaleetkin, mutta ei ollut paikallisessa varaosaputkassa kun yhdet kappaleet hyllyssä. Hihnat tulo sitten vaihdeltua ja muut perus-setit eli öljyjen tsekkaus, huohottimen tyhjennys ja vähän putsailin apulaiteitta yms.. ennen hihnojen asennusta. Tehostimen pumpun hihnalinja ei vieläkään täydellinen, sen verran vempula on sen kiinnitys kumipuslineen. Täytynee sitä yrittää vielä justeerata, mutta eiköhän se taas hetken vältä..

Eilen kävin ajelemassa taasen. Hyvin pelaa mutta etupäästä kuuluu hieman kolinaa röykyistä ajattaessa. Ajojen päätteeksi tsekkasin kaikki ylipään kiinnitykset ja oli kunnossa. Pitänee vielä tarkistaa alapäästä kiinnitykset ja tuutata vähän uutta rasvaa yläpäiden uniballeihin.

Autohan tartteis sitten parin viikon päästä viedä lahteen CDLC fittedfesteille kun kutsu kävi. Aluksi tuota hieman epäröin, kun ei autoon ole ulkoisesti juurikaan tullut muutoksia sen jälkeen kun on viimeksi ollut tapahtumissa näytillä. Mutta lupauduin kumminkin sitten tuomaan. Sen jälkeen voisi kyllä unohtaa noi näyttelyhommat, ainakin siihen asti että autoon tulee ulkoisia muutoksia. Onhan tuossa tullut jotakin uusia palikoita vuoden aikana, mutta ei ne oikein näy ellei tarkemmin katsele. Mutta siellä taasen voi tulla autoa ihmettelemään jos täältä on porukkaa sinne tulossa.. Sinänsähän tuo on hassua että autoa ei ole varsinaisesti miksikään koristeeksi rakennettu, mutta silti se on sen verran herättänyt kiinnostusta useammissa piireissä että sitä on saanut kuskailla millon minnekkin. Mutta mukavaahan se on jos muut tykkää vaikka onkin itelle tehty...

Palaillaan taas kun tulee jotain touhuttua.
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #646 : 13.08.2019, 06:08:58 »
Ja sitten tuo itse laatikon kannatuspalkki. Tuo on aika hyvä kun on kiinnitysvaihtoehtoja useita sekä korinpäähän että tukikumeille.

Pakko kysellä, että mistä toi kannatuspalkki on ostettu ja mitä tuli maksamaan. Ilmeisesti myös 740 käypä? Koitin selailla tästä mutta ei nyt ainakaan omaa silmää osunut, että mistä on.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.08.2019, 06:29:49 kirjoittanut miro678 »
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 979
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #647 : 13.08.2019, 07:19:35 »
Pakko kysellä, että mistä toi kannatuspalkki on ostettu ja mitä tuli maksamaan. Ilmeisesti myös 740 käypä? Koitin selailla tästä mutta ei nyt ainakaan omaa silmää osunut, että mistä on.  ;D

Laatikon kannakkeet sekä itse laatikko on MKMotorsportilta Ruotsista. Tuo kannatuspalkki oli jotain reilu 100e.

700/900 on oma mallinsa, joka näyttäis olevan vähän allekkin 100e.

Itse en jaksanut alkaa enään vakiota leikkelemään, hitsailemaan ja maalaamaan kun kunnollisen, pulverimaalatun ja säätövaralla olevan palkin sai noin fiksuun hintaan. Hieman on myös pakoputkelle enemmän tilaa tuon kanssa kun vakiopalkilla. Itsellä ainakin se vaihteistopalkin alitus on ahtain kohta pakoputkelle ja siinä myös vähiten maavaraa .
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 979
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #648 : 18.08.2019, 17:46:10 »
Pientä touhua taasen. Kävin tuossa viikolla hakemassa Lensupowershopista ahtimeen pari päivitysosaa. Elikkäs kompurapuolelle tuli 62.45mm billetsiipi, 11lapasena Garret GTX profiililla. Ymmärtääkseni tuota siipityyppiä ei vielä moneen Holsettiin ole duunailtu? Samoin sitten tarttui mukaan uusi kompurakotelo joka jyrsitty tuolle siivelle sopivaksi. Tuo ahdinpäivitys on käynyt jo pidempään mielessä, mutta kun tuossa tuli tota alustapäivitystä ja voimansiirtopäivitystä niin jäi tuo ahdinhomma hieman unholaan. Mutta nyt tuli sitten visio siitä joten toteuttamaan.

Ahtimen nyppäsin irti, ja kaverin kanssa vaihdeltiin tuo uusi kompurapuoli. Samalla tsekattiin ahtimen päittäislaakeroinnin kunto jne. Ja oli ihan ok joten kasaan vaan. Samalla kun keskiö ja kompurapuoli oli irti autosta, niin touhuilin valmiudet pakopainemittausta varten. Jo silloin kun pakosarjaa tehtiin, niin tuli kollektoriin hitsailtua paikka pakopainemittaus hiluja varten mutta siitä eteenpäin toteuttaminen jäänyt unholaan sekin. Mutta nyt oli sopiva hetki tehdä se varsinkin kun pakopainetieto on aika hyvä saada kun kompurapuolta suurennettu. Toteutus tapahtui niin että kollektorin NPT nippaan käypänen jarruliitin ja perään n. 60cm jarruputkea jonka vääntelin sopivaksi. Sen perään sitten pätkä silikoni letkua ja tulppa perään. Ja päälle lämpösuojasukka. Nyt letku on helpossa paikassa valmiudessa että voi penkissä liittää penkin MAP anturin letkun sen perään tai sitten jos haluaa autoon kiinteästi MAP anturin tai mittarin niin tuohon letkun perään vain. Tai vaihtaa sitten nykyisen letkunpätkän pidempään jotta yltää hyttiin.



Pakopainehäkkyrä kiinni ja ahdinta perään. Tarkoitus oli aluksi maalata tuo kompurakotelo mustaksi kuten edellinenkin, mutta päätinkin sitten pitää maalaamattomana vaihtelun vuoksi, nyt kun on siisti "neitseellinen" kotelo. Ja ihan mukavaltahan tuo näyttää noinkin. Saahan sen sitten myöhemmin maalattua jos siltä tuntuu, mutta tällähetkellä ei tunnu maalauksentarvetta.



Samalla sitten tuli ilmanputsari pestyä ja öljyttyä K&N omalla huoltosetillä, ja sekin on taas kuin uusi. Ainoastaan putsarin pääty ottanut hieman osumaa kun sillä on melko ahtaat paikat. Täytynee ehkä hommailla joskus pykälää pienempi putsari että mahtuu olemaan ilman että osuu mihinkään. Mutta en ole vielä hommannut, sillä on ollut visioita ilmanoton/putsarin uudelleensijoituksen suhteen joten mietitään sitten erimallista putsaria kun saan päätettyä että muutankon ilmanoton... Mutta tuolta se konehuone näyttää tällähetkellä.



Nostelin myös auton keulan pukeille, ja kävin alustan/ohjauksen ja voimansiirron kiinnitykset läpi koska orastavaa kolinaa on kuulunut. Mitään selkeää väljyyttä tai selvästi löystyneitä kiinnityksiä ei kyllä löytynyt. Paria pulttia kiristelin kun oli varaa ja tuuttasin uutta rasvaa iskarin yläpäihin. Koeajolla ei ehkä enään niin selkeää kolinaa kuulunut mutta jotain kevyttä edelleen. Toki kyllä tällänen herkästi vähän jostain paukkuu montuissa kun on kovat yläpäät, jäykät puslat ja jäykkä alusta. Tulevalla viikolla olisi tarkoitus säädellä pyöränkulmat, niin täytyy nosturilla vielä hieman samalla tutkiskella jos löytyisi jostain väljää.. Mutta jos ei ihmeitä löydy niin säädellään kulmat kohdilleen ja jatketaan kovaa ajoa..

Tarkoitus oli myös hieman mappailla autoa, nyt kun on ahtimeen tullut muutoksia. Mutta läppärin laturi oli kotona ja akku tietysti niin lopussa että ei kerennyt mitään muutoksia tehdä. Kävin kumminkin koeajolla ja hieman varovaisemmalla paiskomisella tuntui pysyvän seokset hyvin alueella. Täytyy vielä viikolla hieman ajella säätöajoa samalla kun käy säätelemässä kulmat jne.

Mutta näillä taas etiäppäin.
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Carcom Oy  Ateho