Ateho  Elekma

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 656 Vastauksia
  • 228629 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #645 : 11.08.2019, 14:30:07 »
Kiikalaan ensi viikonloppuna jatkamaan testailuja?

Eipä nyt ollut intoa lähteä, kun tietää että tuolla rengastuksella ja takapään setupilla menisi taas suditteluksi. Toki olisihan siinä vähän lisää saanut kokemusta.. Täytynee vielä hioa takapään jousitusta ja keksiä jotkut vetokumit sinne niin jos ensivuonna kävisi jossain kopasemassa..

Hieman myös miettinyt että jokohan alkaisi toteuttamaan järeämpää taka-akselia tuonne. Toistaiseksi ainakin vetarit ja perä kestänyt, mutta veikkaan että sitä iloa ei pitkään jatku jos alkaa vetokumien kanssa pelaamaan.. Onhan tuollainen jenkkiperä pyörinyt mielessä useamman vuoden mutta ei ole tullut toteutettua kun nykyinen ratkaisu on toiminut todella hyvin..

Ja mihin itse auton kanssa jäätiin konkreettisesti niin Malmilta kotiuduttua tuli akku laitettua samantien ctekin perään, sen verran vähän sinne varmaan jäi varausta kun ilman latausta ajeli. Laturissa oli paripäivää ja hain viikolla siihen uudet continentalin hihnat. Oisin samantien ottanu varakappaleetkin, mutta ei ollut paikallisessa varaosaputkassa kun yhdet kappaleet hyllyssä. Hihnat tulo sitten vaihdeltua ja muut perus-setit eli öljyjen tsekkaus, huohottimen tyhjennys ja vähän putsailin apulaiteitta yms.. ennen hihnojen asennusta. Tehostimen pumpun hihnalinja ei vieläkään täydellinen, sen verran vempula on sen kiinnitys kumipuslineen. Täytynee sitä yrittää vielä justeerata, mutta eiköhän se taas hetken vältä..

Eilen kävin ajelemassa taasen. Hyvin pelaa mutta etupäästä kuuluu hieman kolinaa röykyistä ajattaessa. Ajojen päätteeksi tsekkasin kaikki ylipään kiinnitykset ja oli kunnossa. Pitänee vielä tarkistaa alapäästä kiinnitykset ja tuutata vähän uutta rasvaa yläpäiden uniballeihin.

Autohan tartteis sitten parin viikon päästä viedä lahteen CDLC fittedfesteille kun kutsu kävi. Aluksi tuota hieman epäröin, kun ei autoon ole ulkoisesti juurikaan tullut muutoksia sen jälkeen kun on viimeksi ollut tapahtumissa näytillä. Mutta lupauduin kumminkin sitten tuomaan. Sen jälkeen voisi kyllä unohtaa noi näyttelyhommat, ainakin siihen asti että autoon tulee ulkoisia muutoksia. Onhan tuossa tullut jotakin uusia palikoita vuoden aikana, mutta ei ne oikein näy ellei tarkemmin katsele. Mutta siellä taasen voi tulla autoa ihmettelemään jos täältä on porukkaa sinne tulossa.. Sinänsähän tuo on hassua että autoa ei ole varsinaisesti miksikään koristeeksi rakennettu, mutta silti se on sen verran herättänyt kiinnostusta useammissa piireissä että sitä on saanut kuskailla millon minnekkin. Mutta mukavaahan se on jos muut tykkää vaikka onkin itelle tehty...

Palaillaan taas kun tulee jotain touhuttua.
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #646 : 13.08.2019, 06:08:58 »
Ja sitten tuo itse laatikon kannatuspalkki. Tuo on aika hyvä kun on kiinnitysvaihtoehtoja useita sekä korinpäähän että tukikumeille.

Pakko kysellä, että mistä toi kannatuspalkki on ostettu ja mitä tuli maksamaan. Ilmeisesti myös 740 käypä? Koitin selailla tästä mutta ei nyt ainakaan omaa silmää osunut, että mistä on.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.08.2019, 06:29:49 kirjoittanut miro678 »
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #647 : 13.08.2019, 07:19:35 »
Pakko kysellä, että mistä toi kannatuspalkki on ostettu ja mitä tuli maksamaan. Ilmeisesti myös 740 käypä? Koitin selailla tästä mutta ei nyt ainakaan omaa silmää osunut, että mistä on.  ;D

Laatikon kannakkeet sekä itse laatikko on MKMotorsportilta Ruotsista. Tuo kannatuspalkki oli jotain reilu 100e.

700/900 on oma mallinsa, joka näyttäis olevan vähän allekkin 100e.

Itse en jaksanut alkaa enään vakiota leikkelemään, hitsailemaan ja maalaamaan kun kunnollisen, pulverimaalatun ja säätövaralla olevan palkin sai noin fiksuun hintaan. Hieman on myös pakoputkelle enemmän tilaa tuon kanssa kun vakiopalkilla. Itsellä ainakin se vaihteistopalkin alitus on ahtain kohta pakoputkelle ja siinä myös vähiten maavaraa .
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #648 : 18.08.2019, 17:46:10 »
Pientä touhua taasen. Kävin tuossa viikolla hakemassa Lensupowershopista ahtimeen pari päivitysosaa. Elikkäs kompurapuolelle tuli 62.45mm billetsiipi, 11lapasena Garret GTX profiililla. Ymmärtääkseni tuota siipityyppiä ei vielä moneen Holsettiin ole duunailtu? Samoin sitten tarttui mukaan uusi kompurakotelo joka jyrsitty tuolle siivelle sopivaksi. Tuo ahdinpäivitys on käynyt jo pidempään mielessä, mutta kun tuossa tuli tota alustapäivitystä ja voimansiirtopäivitystä niin jäi tuo ahdinhomma hieman unholaan. Mutta nyt tuli sitten visio siitä joten toteuttamaan.

Ahtimen nyppäsin irti, ja kaverin kanssa vaihdeltiin tuo uusi kompurapuoli. Samalla tsekattiin ahtimen päittäislaakeroinnin kunto jne. Ja oli ihan ok joten kasaan vaan. Samalla kun keskiö ja kompurapuoli oli irti autosta, niin touhuilin valmiudet pakopainemittausta varten. Jo silloin kun pakosarjaa tehtiin, niin tuli kollektoriin hitsailtua paikka pakopainemittaus hiluja varten mutta siitä eteenpäin toteuttaminen jäänyt unholaan sekin. Mutta nyt oli sopiva hetki tehdä se varsinkin kun pakopainetieto on aika hyvä saada kun kompurapuolta suurennettu. Toteutus tapahtui niin että kollektorin NPT nippaan käypänen jarruliitin ja perään n. 60cm jarruputkea jonka vääntelin sopivaksi. Sen perään sitten pätkä silikoni letkua ja tulppa perään. Ja päälle lämpösuojasukka. Nyt letku on helpossa paikassa valmiudessa että voi penkissä liittää penkin MAP anturin letkun sen perään tai sitten jos haluaa autoon kiinteästi MAP anturin tai mittarin niin tuohon letkun perään vain. Tai vaihtaa sitten nykyisen letkunpätkän pidempään jotta yltää hyttiin.



Pakopainehäkkyrä kiinni ja ahdinta perään. Tarkoitus oli aluksi maalata tuo kompurakotelo mustaksi kuten edellinenkin, mutta päätinkin sitten pitää maalaamattomana vaihtelun vuoksi, nyt kun on siisti "neitseellinen" kotelo. Ja ihan mukavaltahan tuo näyttää noinkin. Saahan sen sitten myöhemmin maalattua jos siltä tuntuu, mutta tällähetkellä ei tunnu maalauksentarvetta.



Samalla sitten tuli ilmanputsari pestyä ja öljyttyä K&N omalla huoltosetillä, ja sekin on taas kuin uusi. Ainoastaan putsarin pääty ottanut hieman osumaa kun sillä on melko ahtaat paikat. Täytynee ehkä hommailla joskus pykälää pienempi putsari että mahtuu olemaan ilman että osuu mihinkään. Mutta en ole vielä hommannut, sillä on ollut visioita ilmanoton/putsarin uudelleensijoituksen suhteen joten mietitään sitten erimallista putsaria kun saan päätettyä että muutankon ilmanoton... Mutta tuolta se konehuone näyttää tällähetkellä.



Nostelin myös auton keulan pukeille, ja kävin alustan/ohjauksen ja voimansiirron kiinnitykset läpi koska orastavaa kolinaa on kuulunut. Mitään selkeää väljyyttä tai selvästi löystyneitä kiinnityksiä ei kyllä löytynyt. Paria pulttia kiristelin kun oli varaa ja tuuttasin uutta rasvaa iskarin yläpäihin. Koeajolla ei ehkä enään niin selkeää kolinaa kuulunut mutta jotain kevyttä edelleen. Toki kyllä tällänen herkästi vähän jostain paukkuu montuissa kun on kovat yläpäät, jäykät puslat ja jäykkä alusta. Tulevalla viikolla olisi tarkoitus säädellä pyöränkulmat, niin täytyy nosturilla vielä hieman samalla tutkiskella jos löytyisi jostain väljää.. Mutta jos ei ihmeitä löydy niin säädellään kulmat kohdilleen ja jatketaan kovaa ajoa..

Tarkoitus oli myös hieman mappailla autoa, nyt kun on ahtimeen tullut muutoksia. Mutta läppärin laturi oli kotona ja akku tietysti niin lopussa että ei kerennyt mitään muutoksia tehdä. Kävin kumminkin koeajolla ja hieman varovaisemmalla paiskomisella tuntui pysyvän seokset hyvin alueella. Täytyy vielä viikolla hieman ajella säätöajoa samalla kun käy säätelemässä kulmat jne.

Mutta näillä taas etiäppäin.
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #649 : 25.08.2019, 12:34:27 »
Touhut jatkuu. Tuossa viikolla tuli hieman taas ajeltua, ja töissäkin käytyä autolla. Pyöränkulmat tuli myös säädettyä. Etupäässä ei tarvinnut tehdä muuta kun aurausta hieman säätää. Siellä on nyt 0.04 per puoli (4minuuttia). Eli samaa luokkaa kuin ennen. Camber ja caster oli edelleen alueella. Eli camber 1aste negatiivista. Casteria en tähänhätään tarkkaan muista, mutta olisikohan noin 2ast. Niitä ei tarvinnut säätää ollenkaan. Eniten säätöä teetti taas taka-akseli, se oli lähtökohtaisesti 0.08 vinossa kulkusuuntaan nähden. Ylätukivarsia säätämällä ja akselia kampeemalla saatiin se parin minuutin tarkkuudella suoraan. Hieman joutuu vielä aurausta hienosäätämään, sillä ilmeisesti taka-akselia riuhtoessa auto liikahti hieman nosturissa ja ratti on aavistuksen vinossa suoraan ajaessa vaikka yhteisauraus on kunnossa.

Säätelin myös bensakarttaa nyt tuon ahdinmuutoksen johdosta. Aluksi lisäsin karkeasti koko bensakarttaan ylipainealueelle bensaa. Tyyliin:
0,0-0,4bar 2% lisää
0,5-0,8bar 3% lisää
0,9-1,2bar 4% lisää
ja 1,3bar eteenpäin 5% lisää.

About noin muistaakseni. Sen jälkeen sitten logi päällä ajelua ja parit kiihdytykset ja sen perusteella hienosäätöä/tasoittelua bensakarttaan. Muutoksien jälkeen taas uudet koeajot ja vielä hieman hienosäätöä. Nyt tuntuisi olevan sen verran alueella että pärjäilee dynoajeluihin asti. Kyllä siellä jotain muutoksia vetoalueeseen/tehoon tuli nyt tuolla uudella kompuralla sillä joillekkin ahtoalueille kaipaili n. 5-9% lisää bensaa edelliseen setuppiin verrattuna.

Loppuviikosta sitten pienet valmistautumiset viikonlopun harrasteluita varten. Perjantaina tuli vesisateessa autoa pestyä yli tunti, eli perus huolelliset pesut pikku ekstralla. Ensin vanteisiin kokeeksi Bilteman hyväksihaukuttua vannepesua, sen jälkeen koko auton päälle ja akselistoihin yms tarex&ppclean combo vaahtona. Huolellisten huuhteluiden perään kinnastelu Bathe plussalla monessa osassa. Lopuksi wetcoat pintaan kintaalla tasoiteltuna. Sitten huolelliset kuivaukset jokapaikasta ja konehuoneeseen testimielessä Bilteman qd/kiilloketta. Ja ihan hyvä tuli vaikka mitään glazea/vahaa ei tullut autoon laiteltua. Maskin kehyksen kiveniskeymiä kokeilin hieman paikkamaalailla, mutta ei tullut hyvä joten vielä perjantai iltana maalasin maskin kehyksen uusiksi.

Lauantaina sitten talliporukalla lähdettiin letkassa ajelemaan Lahteen. Eli suuntana Fittedfest19 tapahtuma. Reissu meni oikein mukavasti ja kelikin oli varsin hyvä viimevuosiin verrattuna. Vaikka alkupäivästä näyttikin hieman epävakaalta niin kuivana selvittiin perille ja koko loppupäiväkin. Porukkaa oli mukavasti ja todella paljon tuttuja. Meidän tallilta pelkästään oli 3autoa show puolella ja miittipuolella pari autoa. Sen lisäksi oli vielä muutamien kaverien autoja sekä show että miittipuolella. Varsin hyvät fiilikset jäi tapahtumasta. Itselle jäi vielä muistoksi Press favourite plakaatti ja kaverin Mersu pokkasi miittipuolelta vielä pystin. Pari muutakin Volvoa sai tapahtumassa pystin joten Volvot oli kovaa valuuttaa eilen. Great success.

Autokin toimii vielä hyvin, ja viimepäivityksen jälkeen on kilometrejäkin tullut +400. Tuossa pari omaa nopeaa kännyräpsyä tapahtuman päätteeksi.




XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 505
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #650 : 25.08.2019, 13:00:50 »
Onnittelut pystistä. Hattua saa nostaa että erottuu "vain alusta ja vanteet" joukosta (kyllä, sarkasmia tuo suluissa oleva)  :P
S60 -05 "Dailydriven"
240 -89 "Pelastettu Museoinnilta"
V70 -98 "Käyttökulkine"
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73370.0

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #651 : 29.09.2019, 12:30:36 »
Onnittelut pystistä. Hattua saa nostaa että erottuu "vain alusta ja vanteet" joukosta (kyllä, sarkasmia tuo suluissa oleva)  :P

Kiitoksia. Kyllähän noissa tapahtumissa on nyt viimevuosien aikana alkanut etenevissä määrin näkymään race ja jenkki -genren autoja jne.. Joten alkaa aika laaja kattaus olemaan erilaisia vehkeitä joka on tietysti mahtavaa  8)

Autoa hieman taas tuhnattu ja ajeltu. Tilasin euroopasta nyt toisen setin noita Contin apulaitehihnoja varuiksi hyllyyn, sekä uudet vaihteiston tukikumit. Laatikkoswapin yhteydessä hain puuilosta perus kumit, jotka vaikutti olevan hieman heikkolaatuiset ja turhan pehmoiset tähän käyttöön. Nyt tuli ihan bmw "oem" tukikumit, valmistajana Febi-Bilstein tms. Tukikumit vaihtelin tuonne, ja tein sinne 10mm alumiinista spacerit korin ja kannatinpalkin väliin sillä nuo bmw kumit on sen ~9mm paksummat kuin nuo ekaksi olleet kumit. Hyvin on silti vielä pakoputkelle tilaa vaikka palkki tuli sen 10mm alemmaksi. On vieläkin varmaan +10mm enempi tilaa hormille kuin vakiotyyppisellä palkilla. Ei nuo uudetkaan kumit liian jäykiltä vaikuta, mutta ajanee asiansa. Täytyy harkita josko sinne jatkossa päivittäisi jotkut uretaaniversiot tms..

Sitten tuli lisää maailmalta varastoihin täydennystä. Tuli tuossa loppukesästä euroopasta ahtimeen korjaus/huoltosarja. Kompressorisiipeä kuin vaihdettiin, niin katsottiin että ahdin on ihan tikissä vielä, mutta sinne tuli viimeksi laitettua sellanen vähän halvempi remont setti jossa varsinkin päittäislaakeri vähän heikkolaatuisempi/lyhytikäisempi. Joten täytyy jossain välissä vaihdella sinne nuo paremmat laakerit ennenkun alkaa oireilemaan. Kaveri on noita erilaisia laakereita ja huoltosarjoja kokeillut Holseteissa useamman sarjan kovassa käytössä, ja hän kehui että tuo Melett sarja on todella laadukas ja parhaat kilkkeet mitä tähän asti tullut vastaan/testannut. Joten sillä tilasin itsellekkin sellasen valmiiksi. Tilasin myös samaa aikaa suoraan kiinasta testimielessä sellaisen "paremman kiinasetin" missä pitäisi olla se paremman tyyppinen päittäislaakeri jne. Eipä vaan ole siitä kuulunut, joten liekkö koskaan tuleekaan  ::) Sitten tuli tuossa äskettäin Japanista pari Greddyn öljynsuodatinta lisää varastoon. Ennestään oli vielä yksi samanlainen suti hyllyssä, mutta oli suunnitelmissa nyt vaihtaa öljyt niin tilasin suteja valmiiksi seuraavia vaihtoja varten.



Sitten tuli tuossa pari viikkoa sitten haettua öljyt seuraavaan vaihtoon. Hyväksi todettua Amsoilia taas, tietysti. Joskin tälle vaihdolle valikoitui pelkästään Z-rod purkkeja. Pari edellistä kierrosta on ollut 50/50 soosilla z-rodia ja dominatoria. Mutta nyt ajattelin että pelkkä z-rod riittänee tämänhetkiseen käyttöön, ja varsinkin talviseisontaa varten tuo z-rod on paras kun siinä on korroosionestoaineita yms. Kun taas dominator suunniteltu hyvinkin lyhyelle vaihtosyklille. Katsotaan sitten ensikesänä jos tulee enempi kiihdytysajoa tai tulee radalle lähdettyä niin jos vaihtelisi sitten vaikka kokeeksi pelkkää dominatoria kesäksi.



Nuo öljyt vaihtelin tossa tosiaan eilen, ja sisään meni 2purkkia 20w50 Z-rodia ja reilu 2purkkia 10w30 Z-rodia. Puolisen purkkia jäi vielä tuota ohuempaa lisäys öljyksi. Joskin tähän ei ole tarvinnut öljyä käytännössä olenkkaan lisätä kun ei noita kilometrejä älyttömästi kerry. Tuolla reseptillä on viskositeetti aika lähelle 15w40. Blandaus siksi, että tuo pelkkä 10w30 tuntuu hieman ohuelta tähän käyttöön eikä tuo moottorikaan enään ihan uusi ole. Ja taas 20w50 on liian paksua. Eli tämä sekoitus on hyväksi todettu kompromissi.

Mutta näillä jatketaan. Ajokausi jatkuu tässä vielä toistaiseksi, ja tarkoitus olisi vielä ennen ajokauden päätöstä ajella vähän dynollakin.







« Viimeksi muokattu: 29.09.2019, 12:50:11 kirjoittanut Likonen »
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #652 : 03.10.2019, 12:25:43 »
Eilen pyörähdetty penkissä. Muutamat vedot otettiin ja katsottiin missä mennään. Paineita nostettiin ja bensakartasta hoikennettiin hieman yläpäästä. Vähän jäi rikkaalle vielä 6000rpm->. Mutta säädellään keväällä enempi. Voi olla että tulee muutoksia talven aikana niin ei raaski nyt liikaa hieroa.

Lapulle piirtyi 535,3Whp ja 597,9Wnm. Moottoriteho 615hp.
Ahtopaineitta 2,35bar ja pakopainetta pikkasen vähemmän.

Joten uusille sataluvuille päästiin sekä moottori että pyörätehon osalta. Joten tyytyväinen saa olla että auto toimi jälleen moitteetta ja tehoa tuli jopa odotettua enemmän hyvin pienellä säätelyllä
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa RKK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #653 : 05.10.2019, 22:10:51 »
Ihan mielenkiinnosta miten muutui tehot verrattuna vanhaan kokoonpanoon, eli kompura muutos. kun vain max teho isoimmilla paineilla mitattiin?
« Viimeksi muokattu: 05.10.2019, 22:13:34 kirjoittanut RKK »

Poissa Morjenz

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 571
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #654 : 06.10.2019, 00:28:53 »
Komeasti on viheltänyt voimaa! Paljonko ollut varttimaililla paras loppunopeus?
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #655 : 06.10.2019, 00:48:34 »
Ihan mielenkiinnosta miten muutui tehot verrattuna vanhaan kokoonpanoon, eli kompura muutos. kun vain max teho isoimmilla paineilla mitattiin?

Eipä ole täysin vertailukelpoista tai vedenpitävää dataa koska vanhalla kompuralla ei kokeiltu koskaan näin kovilla paineilla, ja edellisestä penkityksestä on aikaa 2,5vuotta. Mutta uusi kompura ja 0,3bar ahtojen lisäys antoi moottoritehoa n.60hp lisää verrattuna edellisiin penkityksiin. Seos oli kyllä nyt turhan paksu joten sitä hieromalla olisi jokunen heppa tullut varmasti lisää. Se että olisiko vakio kompuralla päässyt näin pitkälle, on sitten toinen kysymys. Itse väitän että ei, mutta se jäänee spekulaation varaan koska vanhalla kompuralla ei kokeiltu ajaa ahdinta totaalisen tappiin. On kyllä noita kompuroita testattu muissa autoissa penkissä ihan silleen "oikeaoppisestikkin" ja muistelisin että tuolla 62.45mm billetti kompuralla on päästy 50-80hp pidemmälle kuin 40superin vakio kompuralla.

Komeasti on viheltänyt voimaa! Paljonko ollut varttimaililla paras loppunopeus?

Vanhalla kompuralla ja "pienillä" ahdoilla 189kmh. Tuossa vedossa oli ahtoa 1,6-1,7bar väliin. "Normaalisti" ajettu n.2bar ahdoilla mutta pitovaikeuksien johdosta joutui vartilla ajelemaan matalemmalla teholla
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 01:01:08 kirjoittanut Likonen »
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 990
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #656 : 24.11.2019, 20:02:48 »
Penkkireissun jälkeen ei ihan älyttömästi enään ajoa tullut. Lohjalla tuli käytyä MLV kaudenpäätösmiitissä perinteiseen tapaan. Auto pelitti hyvin uusilla säädöillä ja reissu oli jälleen onnistunut. Kuvia en tainnut itse tälläkään reissulla ottaa, mutta jos joku muu niitä tästä autosta otti niin saa lähettää/laittaa linkkiä vaikka tänne.

Tuon jälkeen en tainnut sitten enää ajaa kertaakaan. Kelit oli mitä oli ja muut harrasteet vei aikaa joten siitä alkoi seisonta. Muuta en ole autolle nyt tehnyt, kuin että tyhjensin tankin kokonaan viinasta ja putsasin tankin sisäpuolelta. Lopuksi kaatelin tankkiin 7litraa tuoretta Nesteen pienkone bensaa ja pyörittelin jonkun aikaa pumppuja. Tuo pitäisi olla paras polttoaine seisonnan/säilymisen kannalta. Ja tekee hyvää pumpuille ja suuttimille kun ei jää vanhat viinat hapettamaan. Keväällä sitten tankki täyteen tuoretta e85 ja hanaa  :)

Talven osalta suunnitelmat aavistuksen auki joten katsellaan päivä kerrallaan. Ainakin ajattelin vaihteensiirtotangon tehdä uusiksi, kun tuo nykyinen on vähän huono asennoltaan/tuntumaltaan. Sen lisäksi jos saisi aikaseksi tehdä ecun canväylään obd himmelit ja bluetooth lähettimen niin saisi vihdoin tablettiin noita ecun parametrejä. Ja jos oikeen innostuu niin uutta, järeämpää taka-akselia.. Mutta tosiaan katsellaan päivä kerrallaan mitä tapahtuu.

Aikaisemmassa viestissä mainitsin että tilailin suoraan kiinasta yhden lupaavalta vaikuttavan Holset huoltosarjan. Tuo ei tosiaan ole vielä tähänpäivään mennessä saapunut. Myyjän mukaan jäi tulliin tms mutta ei tuo koskaan selvinnyt. Rahat sain kyllä täysimääräisesti takasin. Tilasin sitten eri myyjältä vähän vastaavan tyyppisen setin, ja se saapui kyllä ja melko nopeastikkin. Tuo setti vaikutti aika laadukkaalta ja hyvältä, ja päittäislaakerikin oli vastaavasti tehty kuin esim. tuossa Melett sarjassa. Voin tuosta kuvaa laittaa joskus, vaikkin itsellä se jää varmaan "hätävaraksi" hyllyyn ja seuraavaksi menee ahtimeen tuo Melett setti.

Mutta jatketaan näillä....
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Ateho  Elekma