Jaahans, vuosi vaihtuu ja uudet kujeet. Hieman on autoa jo pajotettu ja suunnitelmia laitettu toteutukseen.
Tosiaan tuo aikaisemmassa viestissä mainittu canväylä-obd-bluetooth häkkyrä tuli rakenneltua vihdoinkin. Tuo Obd-liitin ja bluetooth lähetin tuli hommattua jo varmaan 4vuotta sitten ja ne on odotellut can-liittimen hankintaa ja motivaatiota. Itseasiassa jostain ulkomailta taisin aikanaan jo tehdä tilauksen liittimestä, mutta ei se koskaan lähtenyt eikä kyllä veloitettukkaan sitä. Mutta nyt tilasin liittimen Sporttiautosta ja se tuli nopeaan. Aika suolainen hinta vaan, meinaan 34euroa posteineen alehinnalla. Melko pieni kolvattava urosliitin siis kyseessä joka tökätään ecun can-liitäntään. Kolvailin ja sukittelin sitten vaadittavat johdotukset ja hienosti homma rokkaa. Nyt tulee tarvittavat parametrit ecusta tabletille langattomasti. Obdportti ja lähetin tuli kojelaudan alle hanskalokeron alapuolelle jossa ne on tarvittaessa helposti käsillä mutta riittävästi piilossa.
Perus talvihuolloilla sitten jatkettiin. Tulpat vaihtui perinteisesti uusiin, jo hyväksi todettuihin NGK BPR8ES kynttilöihin 0,55mm kärkivälillä. Nokkapyörän ja jakopään kiristimen käytin myös irti. Meinaan pidempään on jo vaivannut pieni öljyhikoilu kannen etupään tienoilta. Olen aikasemmin vaihtanut jo venakopan tiivisteen ja nokkapyörän stefan mutta ei ole hikoilu sieltä tullut. Paikantelin hikolun lähdettä ja tulin siihen tulokseen että se hikoilee nokkapyörän takana olevasta pienestä tulpasta. Siellä on näköjään joku poraus öljytilaan/kanavaan jossa on 1/8npt kierre ja päässä ollut sokea tulppa. En tiedä kyllä tuon kanavan tarkoitusta, ja että onko tehtaalta ollut jo vai jälkikäteen tehty. Mutta totesin vuodon tulevan siitä. Hain autoracingilta alumiinisen "piilokannalla" olevan tulpan ja asentelin sen teflonteipin kera. Josko nyt sitten hikoilu lakkaisi. Ei tuo vuoto mitään suurta ole ollut, että ei ole tarvinnut öljyä lisätä kesän aikana sen takia tai mitään. Mutta alkoi jo vähän ärsyttämään kun kannen etupää ja lohko kokoajan pikku öljyhunnussa. Toivonmukaan loppuisi nyt sitten hikoilut.
Nyt kun tylsät perusjaaritukset on selätetty niin siirrytään mielenkiintoisempaan aiheeseen (jos joku tänne asti jaksoi lukea). Eli akseliprojektiin. Jo ennen edellistä postausta laitoin akseliaihiosta kyselyä yhteen isohkoon Suomalaiseen jenkki varaosa/purkaamo firmaan. Niillä yksi kappale oli purettuna abaut halutun tyyppistä akselia mutta asia jäi unholaan syystä tai toisesta silloin. Nyt alkuvuodesta sitten innostuin asiasta uudestaan, ja facebookin kautta mulle tarjottiin yhtä henkilöautomallin GM 12bolt akselia. Siitä jo melkein saatiin kaupat tehtyä, kunnes selvisi että se on vähän harvinaisempi "12bolt" eli Oldsmobilen type-o akseli joka on ikäänkuin 12bolt akseli mutta harvinaisemmilla ja sirommilla sisuskaluilla. Joten se ei tähän tarkoitukseen käy. Joten tiedoksi muille ketkä 12bolt akselia hamuaa, niin oldsmobilen type-o akseli ei ole hyvä.
Muita 12bolt akseleita ei sitten löytyny myynnistä tai tarjottu joten uusiksi yhteyttä tonne firmaan mistä aikasemmin olin kysellyt. Sieltä vielä löytyi tämä akseli, joka on peräisin vm.76-77 tms Chevy 4x4 pickupista. Sain vielä sovittua kaupan niin että se tulee ko. firman sisäisellä kuljetuksella toimipisteeseen joka sijaitsee vain 15km päässä tallista. Joten hyvin näppärästi sujui kun ei tarvinnut lähteä pitkältä hakemaan. Nyt perjantaina sain sitten heti akselin haettua ja heti tallille touhuamaan.

Tuossa akseli tallille saapuneena, tosin rummut jo irroitettuna. Oli muuten järeää kamaa. Kuvassa jopa ehkä karumman näköinen kun livenä. Vaikka on kauttaaltaan pintaruosteessa, niin on yllättävän siisti ollakseen yli 40vuotias. Syvää ruostetta tai syöpymää ei ole. Olen pahemman näköisiä akseleita nähnyt 80luvun Volvoista purettuna.

Tuolta akseli näytti sitten saman illan päätteeksi. Jarrut, vetarit ja murikka irroitettuna. Kaikki pultit ja kilkkeet lähti yllättäen ehjänä ilman tappelua. Oli muuten pienoinen pettymys, kun akselissa oli avoin perä ja romuvetarit. Tämä myytiin lukkoperällisenä akselina. En mä itse sillä lukolla tai vetareilla olis mitään tehnyt, mutta ajattelin että ne voisi myydä eteenpäin ja siten saada hankintahinnasta vähän takaisin. Maksoin meinaan tästä aavistuksen enemmän kun mitä näistä tyypillisesti pyydetään. Sisuskaluissa oli myös hieman ruostetta öljypinnan yläpuolella, kun tämä lienee useamman vuoden seissyt käyttämättömänä.

Eilen, lauantaina sitten homma jatkui. Rälläköin ja hioin akselista kannakkeet irti ja hioin samalla ruosteet pois akseliputkista. Purin myös yoken ja pinjonin irti, putsasin banjoa sisältä, irroitin välityspyörän tasaspyörästöstä ja putsasin peräkopan tiivistepinnan.

Tässä vertailuna vasemmalla Volvon 1031 välitys ja oikealla tuon GM 12bolt perän välitys jonka purin tuosta akselista. Onhan nuossa kokoeroa aika julmasti. Volvon 1031 välityspyörä on n.7,5" halkasijalta, kun taas tuo 12bolt välitys on 8,875". Tuo tässä perässä oleva välitys on 3.40 joka olisi tarkoitus jättää käyttöön. Itseasiassa myyntipuheissa sanottiin välitykseksi 3.42 (joka on 41-12 hampailla) mutta tämä on hieman harvinaisemmalla 3.40 välityksellä (34-10 hampaat). Tuo 3.40 pitäisi olla todella hyvä tähän autoon, kun on tuo dieselin tiheävälitteinen aski nykyään. Niin ainakin laskeskelin. Tuossa toistaiseksi kiinni olevassa 1031 akselissa on 3.54 joka on tuon DZ askin kanssa vähän turhan tiuha. Hyvin marginaalinen erohan noilla on (myyntipuheiden 3.42 vs 3.40) mutta aavistuksen kotiinpäin. Sitä en tiedä sitten miten on eroa kestävyydessä 41-12hampaat vs 34-10. Vai onko eroa suuntaan tai toiseen. Mutta tolla mukana tulleella välityksellä aion mennä sikälimikäli se on käyttökelpoinen. Ainakaan mitään murtumia en löytänyt.
Mutta näillä mennään tässäkohtaa, katsotaan miten hommat tästä etenee. Toivonmukaan olisi akseliprojekti kevääksi maalissa..