Samppasport  Futurez

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 328092 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #660 : 19.01.2020, 18:38:36 »
Itsellä ollut visiona tuohon toiseen 242 koriin tehdä isot pyöränkotelot ja fordin 9" perä joka on hyväksi todettu, loputon määrä palikoita ja erimallin akseleita olemassa. Noihin jenkkiperiin saa kyllä kunnon levylukkojakin järkihintaan, ja itse laittaisin ehdottomasti sellaisen enkä torsenia, mutta käyttötarpeen mukaanhan se valitaan.

Ainaki fordin 9" saa määrämittaan lyhennettäviä vetareita joissa on pitkästi pooriuritusta ja sokea laippa eli itse tehdään jako yms koneistukset. Muistelen nähneeni noihin GM periin samanlaisia.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #661 : 19.01.2020, 19:41:28 »
Itsellä ollu jo 5-6 vuotta kummassakin kesä kiesissä GM12 bolt ja ei ole tarvinnu kuin joskus öljyjä vaihtaa, kertaakaan ei ole hajonnu mitään.  Seuraavaksi menee käyttöautoon sama kapistus ja kaikki on tuolla torsen tyyppisellä lukolla ja 33 rihalasella vetarilla.
3.08-3.73 välitykset menee ainakin pikku pulaamisella carrier3 car lukolla. 3.08 menee pelkällä shimmaamisella ja
3.73 sen kanssa piti pikkusen sorvaa laakeripesää syvemmälle lukosta...

Kummassakin on alumiiniset kopat lisä tuki pulteilla... 
Tuolta olen tilannu korvat perään.

https://webshop.trailander.com/Korvakkeet-Volvo-1030-1031/ekauppa/g2030/?search_group=2030&pageno=1   
« Viimeksi muokattu: 19.01.2020, 19:45:50 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #662 : 19.01.2020, 20:58:21 »
Itsellä ollut visiona tuohon toiseen 242 koriin tehdä isot pyöränkotelot ja fordin 9" perä joka on hyväksi todettu, loputon määrä palikoita ja erimallin akseleita olemassa. Noihin jenkkiperiin saa kyllä kunnon levylukkojakin järkihintaan, ja itse laittaisin ehdottomasti sellaisen enkä torsenia, mutta käyttötarpeen mukaanhan se valitaan.

Ainaki fordin 9" saa määrämittaan lyhennettäviä vetareita joissa on pitkästi pooriuritusta ja sokea laippa eli itse tehdään jako yms koneistukset. Muistelen nähneeni noihin GM periin samanlaisia.

On itselläkin ollut vähän senkinsuuntasia visioita, mutta on ne ainakin toistaiseksi kuopattu tämän kotelon osalta. Tarkoitus pitää kumminkin siivona katuautona ja on toistaiseksi niin hyvässä maalissakin sisältä ja päältä ettei huvita alkaa koria pilkkomaan. Isot kotelot kun tekee, niin käytännössä pakko samalla tehdä takarunkoaisat uusiksi koska ne rajoittaa heti tilaa. Sitten kun on tynnyrikotelot ja runkoaisat tehty niin seuraavaksi tulee alatukivarret vastaan. Joten niitäkin saa rajusti muokata heti alkuunsa tai melkeimpä tehdä putkitukivarret. Tai jos oikein haluaa tilaa ja kunnon tuennan niin nelilinkit sitten.

Lukkoasiaa pitää vielä miettiä, mutta tosiaan toi torseni todettu hyväksi monessa autossa ja perässä. Vetää aina kahdella kun on vetoa, mutta hyvin pehmeä ja hiljainen veivata autoa vaikka ahtaassakin paikassa (esim tallissa). Tämä akselihan tulee Volvon akselinpäädyillä ja siihen reseptiin pitäisi olla valmiit piirustukset custom vetareille. Silleen saa suoraan sopivat vetarit ja käy edelleen samat jarrukilkkeet kuin ennenkin.


Itsellä ollu jo 5-6 vuotta kummassakin kesä kiesissä GM12 bolt ja ei ole tarvinnu kuin joskus öljyjä vaihtaa, kertaakaan ei ole hajonnu mitään.  Seuraavaksi menee käyttöautoon sama kapistus ja kaikki on tuolla torsen tyyppisellä lukolla ja 33 rihalasella vetarilla.
3.08-3.73 välitykset menee ainakin pikku pulaamisella carrier3 car lukolla. 3.08 menee pelkällä shimmaamisella ja
3.73 sen kanssa piti pikkusen sorvaa laakeripesää syvemmälle lukosta...

Kummassakin on alumiiniset kopat lisä tuki pulteilla... 
Tuolta olen tilannu korvat perään.

https://webshop.trailander.com/Korvakkeet-Volvo-1030-1031/ekauppa/g2030/?search_group=2030&pageno=1

Juu uskoisin kyllä että tämäntyyppinen resepti tulee toimimaan ja kestämään hienosti tässä mun autossa ja käytössä, kun samanlainen setti sulla kestänyt ajaa vuosia vartilla 50% isommilla tehoilla ja väännöillä. Ja varttimailiajatkin ovat olleet muutaman sekunnin nopeampia kun mulla :D Ja on tollasta perää koittanut Jonzakin kovasti koeponnistaa, ja taitaa olla ainuita osia kori mukaanlukien mitä ei ole vielä saanut solmuun. Silläkin on myös 33spline ja truetrac.

Täytyykin vähän mittailla vielä tuota carrier asiaa, että meneekö pelkällä shimmaamisella tuo 3.4 välitys. Jotain 3-4mm tossa perässä olleessa carrierissa tais olla heittoa passenger car carrier 3 murikkaan. Kun ohimennen mittailin.

Sellaisen samantyyppisen kopan meinasin kanssa tähän hommailla sitten kun tavaraa tilailen. Ja kannakkeita pitäis olla Jonzalla jemmassa, kun se niitä on vissiin joskus leikkauttanut. Jos sillä ei tarvittavia löydy niin täytynee loput tilailla tuolta, kiitoksia vinkistä.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #663 : 20.01.2020, 13:28:52 »
Minkä verran tuollainen 12-pulttinen painaa?

Meillä parissa 1031 akselissa torseni ja se ihan ok räppäilypelissä ja varmaan äkkilähdössä. Radalla ja jääradalla ei niin miellyttävä. Hyvin säädetty hiluxin kitkalukko osoittautui paljon toimivammaksi kuin torseni, tämä siis tietenkin toyotan akselissa joka survottiin 240 alle. Sen painoero on volvolaiseen verrattuna aika vähäinen, ja plussana todella helppo ja nopea välitysten vaihto. Kestävät aika hyvin, lukkoja saa vaikka minkälaisia, tosin alle nelosen välityksiä hankalampi saada. Meillä kolme eri murikkaa tällä hetkellä kasattuna, 4.1, 4.3 ja 4.56
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020, 17:04:35 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #664 : 20.01.2020, 18:02:08 »
Eikös tuo oo noista jenkkiperistä painavin? Fordin tai moparin perä pitäs kestää melkoset tehot
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #665 : 20.01.2020, 18:12:14 »
Minkä verran tuollainen 12-pulttinen painaa?

Meillä parissa 1031 akselissa torseni ja se ihan ok räppäilypelissä ja varmaan äkkilähdössä. Radalla ja jääradalla ei niin miellyttävä. Hyvin säädetty hiluxin kitkalukko osoittautui paljon toimivammaksi kuin torseni, tämä siis tietenkin toyotan akselissa joka survottiin 240 alle. Sen painoero on volvolaiseen verrattuna aika vähäinen, ja plussana todella helppo ja nopea välitysten vaihto. Kestävät aika hyvin, lukkoja saa vaikka minkälaisia, tosin alle nelosen välityksiä hankalampi saada. Meillä kolme eri murikkaa tällä hetkellä kasattuna, 4.1, 4.3 ja 4.56

Menee jo vähän sivuraiteille, mutta...
Itsellä vähän samanlaisia mieltymyksiä 588 Truetrack vs. muokattu Omegan kitkalukko. Molemmat Volvon perässä ja suht samanlaisen kokoonpanon perässä 940:ssä. Muokatusta Omegan lukosta tykkään enemmän, itsellä enempi sitä höntsäluisua ja muuta leikkimistä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #666 : 20.01.2020, 19:17:27 »
Toki tuo on painevampi kuin 1031. On se myös melkeen tuplasti kestävempikin niin ei se kesto ja tukevuus tyhjästä tule..

Mitä googlailin tuossa niin tuo 12bolt painaa kokonaisena, rumpujarrujen kanssa 85-90kg ja ilman jarruja n.75kg. 1031 akselille löysin sellaisen painon kun 61kg ilman jarruja. Tuon 12bolt akselin isot rumpujarrut kun vaihtuu Volvon levyihin, ja sitä kavennetaan joku 30cm niin veikkaan karkeasti että painoero on enään jotain max. 10-15kg

Fordin akseleihin kun vertaa, niin tämä on joku 5kg painavempi kuin Fordin 8.8, mutta taas joku 5kg kevyempi kun Fordin 9". Ja tämä on välityksen koolta aikalailla noiden Fordin akseleiden väliin joten en sanoisi tätä suhteessa sen painavemmaksi. Moparin 8,75" on taas n.5kg painavempi kuin 12bolt. Eli aika samaa painoluokkaa tämä on muiden konsernien vastaavan kokoisien kanssa.

Mitä kestoon tulee, niin tämä on mun käyttöön jopa vähän overkill, mutta ei huvittaisi montaa erilaista akselia tehdä niin tehdään nyt sellanen joka varmasti riittää. En usko että tätä vinokoneella rikki saa, kun on meinaa 50% tehokkaammilla tinakoneilla näitä koeponnistettu pitorenkailla useamman auton voimin.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020, 19:49:56 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #667 : 21.01.2020, 07:11:17 »
Painoerot tulee putken koossa ja hieman tukevammasta rungosta, tyhjä GM12 bolt paina varmaan 5kg enemmän kuin Volvon perä.

Ja jos vetarin laittaa 33 rihlasen, se on aivan sama vaikka se olisi kuuraketin, se painaa saman verran.
Ja lukossa sama juttu. Jos painoa tule lisää, mitä sitten, kun se on juuri oikeassa päässä autoa, eli tuon paino hömpötyksen voi unohtaa saman tien...

GM perässä pinjonin asento lautaspyörään parempi, vähemmän kitkaa, hyvä hyötysuhde, lautaspyörä melkein 9 tuumaa, eli jos ei käytä mitään järjettömän tiuhoja välityksiä, kestää katuautossa mitä vaan.   
Vetarit saman mittaiset, kun murikka asemoitu niin että spoorit on yhtä kaukana päistä. 

En näe mitään järkevämpää perä vaihtoehtoa + nuo on aihioltaan halpoja, viimeisestä itse maksoin täydellisenä 50€
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #668 : 22.01.2020, 20:45:13 »
No perkule, hyvä kun tuli puheeksi niin korjaantui väärä tieto.  :-[
Jenkkiharrastajalta kuullut tuon painojutun kun mietin omaan kärryyn perän päivitystä.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #669 : 26.01.2020, 12:32:39 »
Painoerot tulee putken koossa ja hieman tukevammasta rungosta, tyhjä GM12 bolt paina varmaan 5kg enemmän kuin Volvon perä.

Ja jos vetarin laittaa 33 rihlasen, se on aivan sama vaikka se olisi kuuraketin, se painaa saman verran.
Ja lukossa sama juttu. Jos painoa tule lisää, mitä sitten, kun se on juuri oikeassa päässä autoa, eli tuon paino hömpötyksen voi unohtaa saman tien...

GM perässä pinjonin asento lautaspyörään parempi, vähemmän kitkaa, hyvä hyötysuhde, lautaspyörä melkein 9 tuumaa, eli jos ei käytä mitään järjettömän tiuhoja välityksiä, kestää katuautossa mitä vaan.   
Vetarit saman mittaiset, kun murikka asemoitu niin että spoorit on yhtä kaukana päistä. 

En näe mitään järkevämpää perä vaihtoehtoa + nuo on aihioltaan halpoja, viimeisestä itse maksoin täydellisenä 50€

Se on just näin, hyvä teksti.

Tosiaan painoa vähän tulee lisää, mutta ei tällä kilpaa ajeta joten en mä siitä yöunia menetä. Tämä auto on myös aika "kevytperäinen" ja vetopitoa kaipailisi lisää joten sentään lisääntyvä paino tulee takapyörien päälle. Jos painoa haluaisi säästää, niin sitähän monesta paikasta saisi pois. Esim mulla takana 4kpl rautaisia jarrusatuloita teräs adaptereilla, joten jos haluaisi painoa kompensoida niin noi kun vaihtaisi alumiinisiin niin kevenisi takapään jousittamaton massa jo lähes samanverran kun mitä tämä uusi akseli sitä lisää.

Muualta saisi myös helposti painoa pois, tosin jousitettua massaa. Esim konepellin vaihtaisi vaikka hiilikuituiseen, lähtisi jo varmaan 15kg. Samoin akun kun vaihtaisi rallimalliin niin lähtisi toiset 15kg. Turvakaaret kun tekisi pykälää ohuemmasta cromosta, lähtisi varmaan vähintään tuo 15kg. Tai kokonaan kaaret pois niin varmaan 70kg. Välijäähyn kun vaihtaisi kevyempään laadukkaampaan kennoon niin lähtisi varmaan +5kg keulalta jne.. Lista on pitkä. Toisaalta kriittisissä paikoissa mulla melko kevyet massat, meinaan noi vanteet on tosi kevyet. Takavanteet on 17x10" ja painaa 7,5kg/pala. Jos olisi samankokoinen sarja kiinantinoja, tai jotain klasissia 3osaisia vanteita niin olisi jousittamatonta, pyörivaa massaa helposti 8-12kg enemmän.

Mutta se painokeskustelusta, ei liene tässäkohtaa hirveästi tarvetta jatkaa. Jos innostun, niin kevennetään jostain. Jos en niin laitetaan vähän ahtoa lisää ja eletään asian kanssa.. Jatketaan rakentelun parissa:

Akseliprojekti etenee. Laitoin akselin myyjälle viestiä, että ei ollut ihan mitä piti (ei lukkoperää, vetarit romut jne). Heillä oli ilmeisesti tiedot tai akselit menneet jossainkohtaa sekaisin ja lupasi palauttaa kauppasummasta ihan kelpo siivun takaisin, lähes kolmanneksen. Vaikka en sitä suoranaisesti pyytänyt. Mutta ihan reilu ratkaisu, sillä tuo lukkoperä jne nosti vähän hintapyyntiä tämän akselin kohdalla ja se oli nyt virheellistä tietoa kun ei sitä ollut. Tosin ei ole vielä rahoja näkynyt tilillä.

Foorumilaiselta tuli hyväkuntoiset Volvon akseliputket postin välityksellä, kiitokset niistä.


Ne sitten eilen perkasin, eli katkaisin ne sopivan mittasiksi ja rälläköin kannakkeet ja maalit pois putkista. Mukava oli noita työstää kun ei ollut 20vuoden ruosteet ja massat pinnassa.


Sitten tein mittailuja vakioperästä, ja tuosta 12bolt perästä putken katkaisua varten. Päädyin nyt siihen, että teen tuosta kokonaisleveydeltä 4-5mm vakioperää kapeamman. Tosin jätin 12bolt perän putkiin vähän työstö/oikaisuvaraa joten tällähetkellä se olisi volvon vakioperän mitoissa.


Nyt akseliprojekti on hyvin lähellä sitä että pääsisi tuhoamisen ja rälläköinnin sijaan parsimaan sitä kasaan päin. Vielä tosiaan kevyet hionnat/oikaisut 12bolt akselinputkien päädyille että saa ne hitsauskuntoon ja lopulliseen mittaan. Samoin nuosta volvon putkista pitää hioa tai sorvata jokunen kymmenys tavaraa pois. Muistelin että ne menisi heittämällä 12bolt putkien sisään, mutta ei mene ainakaan ilman väkivaltaa. Liekkö sitten nuo volvon putket niin hyvässä kunnossa että ei ole korroosio syönyt ainevahvuutta tai sitten muistan väärin.


Mutta tosiaan niille vielä kevyet työstöt. Joten seuraavaksi nuo tiedossa sekä uusien korvakkeiden hankinta. Myös kaikki hilut pitäisi tilailla tuonne perään, eli lukko, vetarit, laakerit jne. Mutta hyvin on edennyt, ja vielä on aikaa ajokauteen joten ei tässä vielä mitään paniikkia ole..

Jatketaan näillä.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa volvo_5.7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #670 : 26.01.2020, 19:46:47 »
Asiallisen näköistä sepittämistä, laitahan paljon kuvia kun akseliprojekti etenee.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #671 : 26.01.2020, 20:33:54 »
Suosittelen sorvaamaan nuo päädyt sopivan väljäksi niin ei tarvitse ennen jigiin asentamista oikoa putkia.

Nimittäin korvien hitsailussa vääntyy...

Se että putket on asteen tai kaksi vinossa ei vaikuta mihinkään, kun tukivarsissa on kuitenkin pikku pelaamisvara.

Jigissä kuitenkin päädyt tulee suoraan murikkaan nähden, kun on laakeripukeista linjattu akselilla.

Sit jos vääntyy pirusti niin ennen jigiä oiksu.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #672 : 09.02.2020, 13:33:10 »
Asiallisen näköistä sepittämistä, laitahan paljon kuvia kun akseliprojekti etenee.
Kiitoksia, koitellaan dokumentoida tätä sitämukaan kun muistaa ja homma etenee.


Suosittelen sorvaamaan nuo päädyt sopivan väljäksi niin ei tarvitse ennen jigiin asentamista oikoa putkia.

Nimittäin korvien hitsailussa vääntyy...

Se että putket on asteen tai kaksi vinossa ei vaikuta mihinkään, kun tukivarsissa on kuitenkin pikku pelaamisvara.

Jigissä kuitenkin päädyt tulee suoraan murikkaan nähden, kun on laakeripukeista linjattu akselilla.

Sit jos vääntyy pirusti niin ennen jigiä oiksu.

Kiitoksia vinkistä, täytyy ottaa noista sorvissa pikkasen pois tässä ennenkun alkaa kokoonpanohitsailut.

Itse akselin kasaaminen ei ole vielä alkanut, mutta korvakkeita on tullut tässä tilailtua/haalittua. Panhardin kiinnikkeen joutuu varmaan itse tekemään, kun sen verran tuo banjo/peräkoppa vaatii tilaa. Joten ulospäin tarvis panhardilla päästä.

Vanha akselisto tuli purettua, ja toi 1031 akseli lähtikin jo uudelle omistajalle. Samoin nuo IPD varret ja panhardi tuli laitettua myyntiin ja niistäkin jo kaupat sovittu. Joten nyt tarvis sitte alkaa saamaan uutta palikkaa tilalle jos mielii keväällä ajaa  :buck2:

Uuteen akseliin tulikin jo tavaraa tilattua Autoracing/USparts kautta eli torsen lukko, laakeri/shimmi -remonttisarja ja alumiininen peräkoppa lisätuilla. Noiden toimitusajasta en tiedä, mutta varmaan menee ensi kuulle ainakin lukkomurikan osalta? Taitaa olla tällähetkellä jokapuolelta loppu tuo kyseinen murikka. Vetarit vielä tilaamatta.

Mutta tällästä pientä väliaikaraporttia. Jatketaan kun touhuuminen jatkuu uuden akseliston osalta..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #673 : 16.02.2020, 20:34:32 »
Akseliprojekti etenee.

Ylätukivarsien korvakkeet tuli tuolta Trailandershopista. Samoin sieltä tuli myös tukilevyjä mitä voi hyödyntää esim alakorvakkeiden kanssa. Alatukivarsien korvakkeet tuli J0nzalta, se joskus leikkautti niitä aikanaan kun teki vastaavan akseliswäpin. Puslat kävin hakemassa mätänetistä, mutta niihin vaihtunee myöhemmin sitten uretaanit kumisisuksen tilalle. Tarttee vaan olla noi orkkistyyppiset sitä varten että saa tuon ulkoholkin. Sitä kun ei uretaanisten mukana tule.

Akselinpäät kävi sorvissa, niistä otettiin n.1.80mm putken halkaisijasta pois ja muutenkin vähän siistittiin. Pituudesta otettiin myös vähän turhia pois, kun ei siitä iloa ole kovin paljoa tuota volvon akselinputkea olla tuolla sisällä.



Sitten tuli tuollainen korvakejigi haettua lainaan. Tuon avulla saa korvakkeet melko helposti oikeille paikoille. Helppohan tuollainen olis itsekkin tehdä vakioakselin kanssa, mutta oli kaverilla valmiiksi olemassa niin hyödynnettiin sitä. Samalla päätin että akselista tulee nyt kumminkin täysin saman levyinen kun vakio, koska tuo jigi on sen mukaan tehty. Ei ole oikein intoa alkaa tekemään uutta jigiä sen takia että saisi sen 2mm per puoli kapeamman akselin. Se on niin mitättömän pieni ero.. Ja ei se uuden jigin tekokaan kovin helpolla onnistu kun hukkasin jo tuon 1031 akselin.

Aloinkin sitten jo korvakkeita sovittelemaan ja hieromaan paikoilleen mutta jäi vielä vähän kesken. Alakorvakkeista pyyhkäsin vaan hyvin kevyesti materiaalia pois niin ne istui todella hyvin akselinputkeen ja puslaan. Yläkannakkeissa on enemmän hommaa, koska ne on volvon akselinputkelle leikattu joten vaatii jonkunverran muokkausta. Tuo letukan akseliputki kun on 13mm isommalla halkasijalla. Sitten vielä hienosäätö tuolle jigille ja lukitus oikeaan asentoon. Sitten voiskin heppailla jo korvakkeet ja systeemit kasaan.



Jatketaan projektia tulevalla viikolla..
« Viimeksi muokattu: 16.02.2020, 20:39:37 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #674 : 16.02.2020, 22:22:58 »
Hyvin etenee vaikka yllättävän paljon hommaa tuollaisessa swapissa onkin  8)

 

Autoracing  KL-varaosat