Painoerot tulee putken koossa ja hieman tukevammasta rungosta, tyhjä GM12 bolt paina varmaan 5kg enemmän kuin Volvon perä.
Ja jos vetarin laittaa 33 rihlasen, se on aivan sama vaikka se olisi kuuraketin, se painaa saman verran.
Ja lukossa sama juttu. Jos painoa tule lisää, mitä sitten, kun se on juuri oikeassa päässä autoa, eli tuon paino hömpötyksen voi unohtaa saman tien...
GM perässä pinjonin asento lautaspyörään parempi, vähemmän kitkaa, hyvä hyötysuhde, lautaspyörä melkein 9 tuumaa, eli jos ei käytä mitään järjettömän tiuhoja välityksiä, kestää katuautossa mitä vaan.
Vetarit saman mittaiset, kun murikka asemoitu niin että spoorit on yhtä kaukana päistä.
En näe mitään järkevämpää perä vaihtoehtoa + nuo on aihioltaan halpoja, viimeisestä itse maksoin täydellisenä 50€
Se on just näin, hyvä teksti.
Tosiaan painoa vähän tulee lisää, mutta ei tällä kilpaa ajeta joten en mä siitä yöunia menetä. Tämä auto on myös aika "kevytperäinen" ja vetopitoa kaipailisi lisää joten sentään lisääntyvä paino tulee takapyörien päälle. Jos painoa haluaisi säästää, niin sitähän monesta paikasta saisi pois. Esim mulla takana 4kpl rautaisia jarrusatuloita teräs adaptereilla, joten jos haluaisi painoa kompensoida niin noi kun vaihtaisi alumiinisiin niin kevenisi takapään jousittamaton massa jo lähes samanverran kun mitä tämä uusi akseli sitä lisää.
Muualta saisi myös helposti painoa pois, tosin jousitettua massaa. Esim konepellin vaihtaisi vaikka hiilikuituiseen, lähtisi jo varmaan 15kg. Samoin akun kun vaihtaisi rallimalliin niin lähtisi toiset 15kg. Turvakaaret kun tekisi pykälää ohuemmasta cromosta, lähtisi varmaan vähintään tuo 15kg. Tai kokonaan kaaret pois niin varmaan 70kg. Välijäähyn kun vaihtaisi kevyempään laadukkaampaan kennoon niin lähtisi varmaan +5kg keulalta jne.. Lista on pitkä. Toisaalta kriittisissä paikoissa mulla melko kevyet massat, meinaan noi vanteet on tosi kevyet. Takavanteet on 17x10" ja painaa 7,5kg/pala. Jos olisi samankokoinen sarja kiinantinoja, tai jotain klasissia 3osaisia vanteita niin olisi jousittamatonta, pyörivaa massaa helposti 8-12kg enemmän.
Mutta se painokeskustelusta, ei liene tässäkohtaa hirveästi tarvetta jatkaa. Jos innostun, niin kevennetään jostain. Jos en niin laitetaan vähän ahtoa lisää ja eletään asian kanssa.. Jatketaan rakentelun parissa:
Akseliprojekti etenee. Laitoin akselin myyjälle viestiä, että ei ollut ihan mitä piti (ei lukkoperää, vetarit romut jne). Heillä oli ilmeisesti tiedot tai akselit menneet jossainkohtaa sekaisin ja lupasi palauttaa kauppasummasta ihan kelpo siivun takaisin, lähes kolmanneksen. Vaikka en sitä suoranaisesti pyytänyt. Mutta ihan reilu ratkaisu, sillä tuo lukkoperä jne nosti vähän hintapyyntiä tämän akselin kohdalla ja se oli nyt virheellistä tietoa kun ei sitä ollut. Tosin ei ole vielä rahoja näkynyt tilillä.
Foorumilaiselta tuli hyväkuntoiset Volvon akseliputket postin välityksellä, kiitokset niistä.

Ne sitten eilen perkasin, eli katkaisin ne sopivan mittasiksi ja rälläköin kannakkeet ja maalit pois putkista. Mukava oli noita työstää kun ei ollut 20vuoden ruosteet ja massat pinnassa.

Sitten tein mittailuja vakioperästä, ja tuosta 12bolt perästä putken katkaisua varten. Päädyin nyt siihen, että teen tuosta kokonaisleveydeltä 4-5mm vakioperää kapeamman. Tosin jätin 12bolt perän putkiin vähän työstö/oikaisuvaraa joten tällähetkellä se olisi volvon vakioperän mitoissa.

Nyt akseliprojekti on hyvin lähellä sitä että pääsisi tuhoamisen ja rälläköinnin sijaan parsimaan sitä kasaan päin. Vielä tosiaan kevyet hionnat/oikaisut 12bolt akselinputkien päädyille että saa ne hitsauskuntoon ja lopulliseen mittaan. Samoin nuosta volvon putkista pitää hioa tai sorvata jokunen kymmenys tavaraa pois. Muistelin että ne menisi heittämällä 12bolt putkien sisään, mutta ei mene ainakaan ilman väkivaltaa. Liekkö sitten nuo volvon putket niin hyvässä kunnossa että ei ole korroosio syönyt ainevahvuutta tai sitten muistan väärin.

Mutta tosiaan niille vielä kevyet työstöt. Joten seuraavaksi nuo tiedossa sekä uusien korvakkeiden hankinta. Myös kaikki hilut pitäisi tilailla tuonne perään, eli lukko, vetarit, laakerit jne. Mutta hyvin on edennyt, ja vielä on aikaa ajokauteen joten ei tässä vielä mitään paniikkia ole..
Jatketaan näillä.