Termosta!
Talvihuollot on pikkuhiljaa edennyt, mutta mitään hirveätä kiirettä en ole vielä pitänyt. Nyt kumminkin olen pikkuhiljaa alkanut aktivoitumaan enemmän niin saa suunnitellut muutokset ajoissa valmiiksi kevääksi.
Öljyjärjestelmä tuli purettua ja tyhjennettyä täysin. Tarkoitus oli tosiaan saada termostaatti mukaan öljyjärjestelmään mutta homma lähti tunnetusti taas vähän röpeltämään sen suhteen. Tosiaan ainut mitä 'järjestelmään' jää jäljelle on tuo Setrabin kenno. Sen tyhjensin, huljuttelin bräkkiksellä ja asetonilla puhtaaksi sisältä ja päältä ja asensin takaisin. Kennon liittimet vaihtui myös m22->AN8 liittimistä pykälää isompiin AN10 liitäntöihin.
Öljyjalaksi tuli tallikaverilta tuollainen jdm kikkare elikkäs Greddyn suodatinjalka missä termostaatti samassa. Termostaatti alkaa aukeamaan 75c lämpötilassa ja kokonaan se pitäisi olla auki 82c lämpötilassa jolloin öljy kiertää kokonaan kennon kautta. Elikkäs siinä 80c tuntumassa pitäisi öljynlämmöt vähintäänkin pysyä. Tuon uuden jalan takia olisi joutunut ainakin osittain tekemään linjat uusiksi niin päätin sitten tehdä kokonaan uudet linjat ja tälläkertaa AN10 kokoisena kun edelliset oli AN8. Sopivasti oli tuossa Greddyn jalassakin AN10 liitännät.
Lohkon päässä oli tarkoitus käyttää edelleen vanhaa siirtosarjan blokkia että ainoastaan vaihtaa siihen AN10 liittimet. Mutta tuolla tallikaverilla oli ylimääräisenä myös tuollainen RunMax JDM billettiblokki joten ostin sen samalla. Siinä on pikkasen isommat "kanavat" ja AN10 liittimet valmiina joten sopinee hyvin tuohon uuteen järjestelmään. Lohkonpäähän blokki tuli jo vaihdettua mutta öljyjalkaa en ole vielä kiinnittänyt. Sen suhteen on ollut vähän kääntelyä ja vääntelyä että sille keksii sopivan paikan niin että letkut kulkee loogisesti ja suodatin on hyvässä paikassa/asennossa. Pikkasen enemmän tuo uusi jalka vie tilaa joten siinä ollut vähän ihmettelyä. Mutta jalalle alkaa olemaan sijoituspaikka lyöty lukkoon joten sen kiinnikkeen valmistus ja asennus seuraavaksi vuorossa. Pitäisi myös hakea Autoracingilta läjä letkua ja liittimiä ja askarrella linjat jahka uusi jalka on kiinnitetty.

Vanhassa öljyjalassa oli M20 kierre joten siihen hommatut K&N Pro-suodattimet ei käy enään tuohon uuteen jalkaan. Niitä suodattimia oli vielä varastossa muutama joten ne meni tallikaverille ja tilailin valmiiksi parit samaa sarjaa olevat suodattimet mutta UNF jengoilla. Öljyjä mulla on vielä yksi kierros tuota Redline 10w-40 joten ne kaatuu koneeseen jahka järjestelmä taas kasassa. Sen jälkeen moottoriöljyiksi tulee Motul 300V tai AMSoil.
Huohotus-säiliö tuli myöskin vihdoinkin rakenneltua Faabion kanssa. Siihen on tarvikkeet hommattu jo lähes vuosi sitten mutta sen toteutus vähän jäänyt. Mutta se on nyt hitsailtu läjään. Sille myös kairattu paikka konehuoneeseen. Vielä pitäisi maalata se mustaksi niin sopii muiden konehuoneiden kilkkeiden kanssa. Jahka siihen tulee suodatin ja kiinnityspanta maailmalta niin pääsee sitäkin asentamaan. Säiliö on alumiinia ja bruttotilavuus muistaakseni 1,7litraa. Sisääntuloja 2x AN10 ja tyhjennysproppu pohjassa. Hengitysputki 35mm halkasijalla ja kahdella loiskelevyllä. Tuo kuvassa näkyvä suti on vaan testikäytössä tuossa joten se ei tule tuohon. Tilasin itselle musta/harmaan K&N suodattimen..

Moottorin heilumis/lisätukea olen suunnitellut mutta sen toteutus ei vielä alkanut. Se pitäisi värkkäillä sitten kun öljypuoli jiirissä. Samoin konehuoneen poikki ja viistotuet ovat tässä pitkään olleet mietinnässä/suunnittelussa ja niitä alan myös toteuttamaan jahka noita muita keskeneräsiä hommia saa maaliin.
Mutta tässä mennään ja näillä jatketaan. Pitänee taas päivitellä kun jotakin tapahtuu..