Halojata halloo.
Parempi myöhään kun ei milloinkaan, mutta tuossa nyt pari kuvaa shifteri+käppäri asennelmasta:


Autolla tuli tosiaan käytyä Turku autosaloon x MLV&Friends autonäyttelyssä. Kai sitä voi kerran kesässä käydä Turussa, kerta kutsu tuli. Näyttely oli hyvin järjestetty ja oli aika spesiaali sekä sijaintinsa että ohjelmansa puolesta. Kalustoa ei nyt satapäin ollut, mutta joskus laatu korvaa määrän, ainakin tälläkertaa. Reissu auton kanssa meni hyvin, ja hauskaa oli. Takastullessa ajeltiin vielä vähän maisemareittejä pitkin ja kilometrejäkin tais viikonlopussa tulla +400. Itse en näyttelyssä räpsinyt kuvia, mutta jos jollain on tästä kuvia niin mielelläni katselisin.
Ainut pikku probleemi oli lähtiessä. Tallin pihalla lähtöä tein, kunnes auton paikallaan käydessä kuului pikku kopsahdus kun vaihdekepin alapää siirtotankoineen tipahti kardaania vasten

Tuo kepin alaosa tosiaan irroitettava jotta samaa keppiä voi hyödyntää eri laatikoiden/siirtotankojen kanssa. Siinä ainoastaan yksi pikku ruuvi lukitsee ala-osan kiinni. Ihmettelin jo kepin tullessa tuota ratkaisua, joten vedin ihan kevyen hitsitäpin liitokseen varmistukseksi. No ruuvi oli päässyt löystymään ja koko liitos oli tuon pikku täpän varassa ja se sitten antautu. Noh, onni onnettomuudessa tuo tosiaan tapahtui tallin pihassa, joten se oli korjattu 5minuutissa. Onneksi tuo ei tosiaan käynyt esim moottoritiellä matkalla Turkuun. Laitoin sen ruuvilukitteen kanssa kasaan, ilman hitsitäppiä ja nyt on pysynyt hienosti kiinni n.1000km ajan. Shifteri on kyllä todella kiva, joten voin sitä kyllä suositella hyvin mielin, kunhan huolehditte että tuo kepin liitos pitää.
Muuten on vaan perusajelua ollut, ilman isompia reissuja tai remontteja. Ainut remppa mitä tehnyt niin venakopan tiivisteen vaihdoin kun näytti vähän tihkuvan öljyä kannen etupäästä. Samalla kattelin venavälykset ja kannen momentin. Venttiilin välykset oli ihan ok, aika raja-arvojen alapäässä (~0,3-0,35) mutta ei mitään kummallista. Öljyn tihkuminen ei loppunut, mutta tulipa nuo muut hommat samalla katottua. Taitaa olla sittenkin nokan stefa, vaikka diagnosoinkin vuodon kopan tiippariin. Saa nyt stefan vaihdo odottaa talveen, kun vuoto on melko vähäistä. Tekee sitten jakopään samalla.
Öljytkin tuli vaihdeltua tälläviikolla. Aika pitkälti sama resepti kuin viimeksi, eli Amsoilin Dominatoria ja saman valmistajan z-rodia 50/50. Ainut muutos on että nyt z-rod on 20w50 viskolla, kun viimeksi molemmat öljyversiot oli 10w30. Ajattelin kokeilla huvin ja urheilun vuoksi pikkasen paksummalla muusilla, eli nyt toi öljy vastaa hyvinpitkälti 15w40. Tuli vaan vaihdon yhteydessä todettua että nuo käyttämäni K&N öljysudit oli omasta varastosta loppu. Ei muuta sitten kun hyllystä löytyvää Volvon oem sutia passaamaan paikoilleen, kerta samalla jengallakin on. Kyllähän sen sinne sai, mutta ikävästi nojasi vesipumpun tuloletkuun, ja oli vähän tökerön näköinen tollanen iso valkoinen suti tummassa konehuoneessa. Vielä kun näkyvällä paikalla on, niin tuli sellainen vähän työkonemaiset vibat. Kuitenkin kun tilauksesta tallikaveri pamahti paikalle, ja sillähän sattui olemaan hyllyssä parit kappaleet Greddyn öljysuteja, samoilla mitoilla kun nuo meikän käyttämät K&N (tarkoitettu MM. Nissan RB26 mottiin). Voi muutenkin sanoa että tuo Greddyn suti on lähes mallikohtainen, koska mulla on samalta kaverilta hommattu Greddyn öljyjalkakin. Ja vielä värimaailmakin sopi hitusen paremmin konehuoneeseen kun se valkonen möykky.

Olin niin tyytyväinen tähän sattumaan, että ostin siltä sitten molemmat hyllyssä olleet sudit pois. On nyt sitten ensikerraksikin valmiiksi suti, ettei käy samanlainen huppista. Nyt on sitten autossa taas yksi pikkuosa enemmän JDM kuraa. Mutta hienosti se sinne sopii kyllä. On kyllä sen verran tyylikäs (ja arvokas) suti että liekkö noita raaski parin tuhannen km välein roskiin heittääkkään


Öljynvaihdon jälkeen otin sitten ihan huvikseen tämän pariksi päiväksi käyttöautoksi ja ajelin sillä työmatkat (70km päivä) ja kauppareissut vielä päälle. Parisataa km tuli tauluun ja sitten takas Mersun rattiin. Toimiihan tämä käyttöautonakin, mutta ei ehkä mukavin vaihtoehto ajella työmatkaa kehä1:sellä ja moottoriteillä. Hauskuuskerrointa on kyllä työmatkoilla, mutta pidemmänpäälle tuo hyvin varusteltu, automaattiaskilla oleva 2000luvun kampe on vaan pirun paljon mukavempi. Mutta siksi onkin hauskaa että on kaksi autoa jotka ovat kuin yö ja päivä. Toinen hauska mutta epämukava, toinen tylsähkö mutta mukava

Mutta näillä mennään nyt, katsotaan mitä syksy ja talvi tuo tullessaan. Todennäkösesti ei mitään ihmeempiä jos auto jatkaa toimintaansa mallikkaasti.