Onkos tähän tapahtunut jotain viime aikoina vai onko koko projektipäiväkirja unohdettu? Mielellään lukisi lisää jos muutoksia autoon on tullut.
Ei ole autoa eikä tätä projektipäiväkirjaakaan unohdettu eikä kuopattu.. Moneen kertaan on pitänyt tänne päivitellä kuulumisia mutta ei ole sopivaa rakoa löytynyt, näissä mun kirjoitteluissa kun yleensä tovi vierähtää

Mutta aloitellaampas mitä viimepäivityksen jälkeen on puuhattu..
Perän sain takaisin frendiltä olikohan maaliskuussa. Perän kasaus tuntui onnistuvan hyvin, ja sinne tuli vielä ARP pultit välitykseen kun rebuild kitin mukana tulleet pultit oli liian lyhyet tuohon passenger lukko + truck välitys yhdistelmään..

Sen jälkeen sitten laakereiden prässäystä vetareihin sekä pinnapulttien asennusta. Aluksi hommatut volvon oem tyyppiset pinnapultit osottautui aavistuksen liian paksuiksi varreltaan, kun nämä vetarit tilattiin jollekkin "jenkkistandardi" pinnapultille joka melko lähellä volvon orkkis pinnapultin mittoja mutta ei kumminkaan sinne päinkään. Pinnapulteiksi tuli sitten lopulta niinikään ARP:it autoracingin kautta. Oli vaan melko suolaisen hintaset, ja niistä sai vielä puolet katkaista pois ja heittää metallinkierrätykseen kun ei noiden adapterien/spacereiden kanssa voi käyttää mitään 3" pitkää pinnapulttia.
Sitten grande finale eli kauan odotettu akseliston ynnä oheishilppeiden kasaus. Perään tuli ja tulee nyt ainakin aluksi perus 80w90 mineraalit valmistajana Gulf. Tollasesta perus mineraalipuurosta tuntuu noi ameriikan perät ja Torsen tyyppiset lukot tykkäävän. Ja kasaanhan se paketti tuli. Ensimmäiset koeajot ajettiin vappuna.

Ja mukavaltahan se tuntui tällä autolla ajella 1,5v tauon jälkeen! Ja mustilla vanteilla on omaan makuun nyt paljon parempi, jopa todella hieno vaikka itse sanonkin

Aika nopeasti vaan ilo kaikkosi, kun auto täristi pirusti jo taajamanopeuksissa. Eli auto takaisin talliin pukeille ja tutkimaan. Tärinän lähteeksi osottautui kardaani, tarkemmin ristikot. Kardaaniinhan tuli tosiaan turattua nuo isommat ristikot, ja niiden asennukseen oli jäänyt välystä. Eli kardaani takasin pöydälle, lukitusprikkojen hitsaukset auki rälläkällä hiomalla ja ristikoiden asennus uusiksi. Vaihdoin samalla eturistikon varmuudeksi uuteen, koska sen verran oli jo kardaania rälläköity ja hitsailtu tuo ristikko kiinni.
Kesäkuussa sain auton sitten virallisesti ajoon. Ensimmäisenä varsinaisena ajopäivänä sitten hajosi bensapumppu n.50km ajeluiden jälkeen. Alkoi kuulumaan kimeätä ininää kontista, ja tajusin heti että varmasti bensapumppu sanomassa itseään irti. Seuraavasta liittymästä sitten takasin tallille päin, mutta en päässyt kuin takaisin vievälle rampille ja auto sammui. Sulake oli palanut, ja poltti heti uuden sulakkeenkin. Ei auttanut muuta kuin niellä tappio ja tilata hinurikyyti tallille. Oli muuten ensimmäinen kerta kun tämä auto jätti tielle. Ja ensimmäinen kerta kun eläessäni jouduin turvautumaan hinuriin

Noh onneksi on hinausvakuutus ja pääsi sitä kerrankin hyödyntämään.
Vähänhän tuo harmitti kuin arvokas "laatupumppu" hajosi lähes varoittamatta, vaikka tuolla ei ole ajettu kun tyyliin 10-12tkm. Mutta toki etanolilla ja useamman vuoden aikana. Mietin jo sitten että en uutta samanlaista osta, kun nuo maksaa nykyään tyyliin yli 500e. Että tilalle AEM:ilta yhtä tehokasta pumppua kolmasosa rahaan tai vastaavaa. Kaverilta tuli kumminkin sitten viestiä, että häneltä löytyisi käyttämätön samanlainen Aeromotive hyllystä, joka seissyt useamman vuoden vailla käyttöä. Joten tehtiin siitä sitten kaupat, kun fiksuun rahaan sai ja on tuohon mun järjestelmään plug and play. Laitellaan nyt vielä kuva pumpuista koska kuvat on aina kivoja.

Samalla tuli sitten polttoaine järjestelmä tyhjättyä, suodattimet putsattua ja orb liittimien o-renkaat vaihdettua. Joten ei ihan turha huolto. Tuota suodattimien putsaustakin mietin ihan lähiaikoina ennen tuota pumpun hajoamista, mutta en jaksanut alkaa järjestelmää tyhjäämään sen takia. Näköjään tarvittiin sitten pumpun leikkaaminen että senkin homman sai tehtyä. Vanha pumppu tuli muuten käytettyä auki, ilmeisesti hajoamisen syy oli liimauksesta pettänyt magneetteja tukeva metallilärpäke joka jumittanut pumpun. Oli siellä myös kulumaakin jo joten ei sillä pitkään olisi ollut ikää edessä vaikka olisi "korjattuna" laittanutkin takaisin.
Muutaman päivän auto seisoi tuon pumppuepisodin takia, mutta sitten taas jatkettiin ajeluita. Hyvin toimi auto, poislukien että kardaani edelleen täristi jonkunverran tietyissä nopeuksissa. Mutta muutamat kerrat tuli ajettua ja samalla tuli harrastettua vähän ecun mappien hieromista. Tuli myös pinjonin/kardaanin kulmaa hierottua useampaan otteeseen mutta ei se tärinä täysin sillä loppunut. Joten piti se sitten taas nöyrtyä. Auto pukeille, kardaani irti ja kardaanipajalle mars. Kardaanin sainkin melko nopeasti takaisin, vaikka lomakausi kuumimmillaan, siitä taas kiitos S&N cardan! Pajalla ne linjasi vielä hieman eturistikkoa ja tekivät tasapainotuksen koko setille..
Joten auto taas kasaan, ja hyvin tuntuis kardaani toimivan! Kumminkin ilmeni taas uusi pieni probleema, nimittäin prötääminen täysvedossa. Siinä hieman 5000rpm jälkeen, n.1.8bar tienoilla alkoi prötääminen. Luulin ekat kerrat että auto alkoi launchaamaan, meinaan juuri niille kierroksille jäi junnaamaan mihin mulla launch asetettu. Ja mulla launchi kytkeytyy päälle kytkinpolkimen anturista, joka on aika herkkä. Noh ei launchannut auto, tulpat siellä vaan oli mennyt huonoksi, ensimmäistä kertaa tämän auton historiassa oli kipunaonglemia. Vaikka oli melkein uudet tulpat. Joten uutta kynttilää vaan kiinni ja samalla mittailin&tseikkailin tulpanjohdot jne että on kunnossa. Ja tuli se launchi anturikin samalla päivitettyä uuteen, joka ei ole niin herkkä vaan ottaa vasta kun kytkinpoljinta oikeasti painettu ainakin neljäsosa matkasta tms.

Elikkäs ihan niin aikaisin ja kitkattomasti ei alkanut ajokausi kun mitä oli suunnitelmat. Hieman on liikaa saanut tänävuonna ropata, ja viettää aikaa auton alla. Tosin täytyy olla tyytyväinen että tässä on monta vuotta mennyt niin vähällä remppaamisella joten kai tässä on aika jo vähän joutua korjailemaankin. Eikä ole onneksi mitään isompaa mennyt esim moottoria! Ja toki esim kardaanihomma on ollut vähän omaa itsepäisyyttä ja tyhmyyttä että en vienyt heti sitä ammatilaisten hoivaan jne. Mutta on tässä nyt jo muutama sata huoletontakin kilometriä kerinnyt tulla tälle kesälle! Tosi tyytyväinen olen uuteen perään, toimii smoothisti, hiljaisesti ja lukkokin tuntuu hyvältä. Ja nyt pitäisi kestää kyllä riittävästi perä ja vetarit vaikka laittaiskin pitokumia alle

Ja siitä pääseekin viimeiseen aiheeseen meinaan tuli ostettua vetokumeja ajatellen 15" Kosei racing vanteet, kerrankin kun tuli vastaan edulliset, oikeilla spekseillä olevat 15" vanteet! Ja vielä melko läheltä löytyi. Ei nuo maailman kauneimmat vanteet ole, mutta oli halvat ja menee hienosti tossa käytössä että ehkä kerran pari kesässä on päivän auton alla. Niille sitten löyty sopivasti kaverilta viimevuotiset Hoosierin täysslicksi rättikumit, koko tais olla 26x8,5 tms. Melko kapea on varsinkin ilmoitettu koko, mutta noissa tuo ilmoitettu leveys on "kuviopinnan" leveys eikä renkaan kokonaisleveys niinkuin monissa DOT slickseissä jne. Eikä tuonne oikeastaan isompia mahdukkaan.

Mutta sellaista taas, vähän tuli pitkä teksti mutta minkäs teet kun on pitkä päivitysväli ja kirjoittaja on kova jaarittelemaan. Mutta eipäsiinä, ensikertaan. Laitellaan vielä yksi fiilistelykuva niin sanotusti peräpuolelta:
