Carcom Oy  Elekma

v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???

  • 52 Vastauksia
  • 16992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #15 : 21.11.2012, 15:02:43 »
Jotenkin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta vaihtaa osa öljyistä ja ajaa viikko ja vaihtaa taas. Onhan se työlästä, mutta lopputulos voi olla jopa parempi kuin kierrätys yhdellä kertaa. Perustan seuraavaan mutuun: Poistettava lika saattaa olla kiinni jossain eikä ehdi liueta kierrätyksen aikana öljyyn.

Juuri tätä tarkoitin tuolla aiemmalla kirjoituksella. Eikä se niin järin työlästä oo, jos yleensäkään viitsii tehdä itse huollot.

Mulle perusteli sillä, että vaihtojen välissä tapahtuvalla oikealla ajolla sais ne paskat paremmin sekoittumaan uuteen öljyyn, jolloin toisella vaihdolla ne myös häviäis paremmin.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #16 : 21.11.2012, 15:15:56 »
 :)Miten pelais paluuöljy suodatin tuonne lauhduttimen ja laatikon paluuletkuun.Hydraulikka vehkeissä on paluuletkussa usein tuollanen suodatin  ::)

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #17 : 21.11.2012, 16:14:57 »
:)Miten pelais paluuöljy suodatin tuonne lauhduttimen ja laatikon paluuletkuun.Hydraulikka vehkeissä on paluuletkussa usein tuollanen suodatin  ::)

Hyvin toimii. Jenkkilässä käyttävät paljon näitä suodattimia. http://www.magnefine.com/
Suodattimessa on erittäin tehokas magneetti, joka kerää kaiken magneettiin tarttuvan ja lopuksi paperisuodatin viimeistelee suodatuksen.
Voidaan käyttää myös ohjaustehostimessa.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #18 : 21.11.2012, 16:23:36 »
Vaihdettava öljynsuodatin löytyy monestakin automaattivaihteistosta, esim pääosasta ZF:n vaihteistoja.

Erillistä ulkoista öljynsuodatinta on esim työkonesovelluksissa automaattivaihteistojen yhteydessä näkyny. Helpottaa kunnossapitoa, kun vaihtaa ulkoisen suodattimen öljynvaihdon yhteydessä Lisäksi ulkoinen suodatin on yleensä suodatusteholtaan ihan eri luokkaa, kuin "hengettömät" sisäiset suodattimet.
Ongelma tuollaisen laitossa esim volvon keulalle on lähinnä valita sellainen suodatin, jossa virtausvastus ei kasva liian suureksi ts sellainen suodatin joka ei häiritse öljynkiertoa.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #19 : 21.11.2012, 18:10:43 »
Perustan seuraavaan mutuun: Poistettava lika saattaa olla kiinni jossain eikä ehdi liueta kierrätyksen aikana öljyyn. Olisiko öljy keskimääräistä puhtaampaa jos vaihtaisi 3-4 litraa samalla kertaa kun vaihtaa moottoriöljyt, esim. kerran 20tkm? Öljynmenekki ei olisi sen isompi kuin 12 L kerran 80tkm.
Mites se lika sitten liukenee uuteen öljyyn, jos se ei liukena vanhaankaan. ?
Ei noissa öljyissä ole mitään liuotinaineita mukana, ja se mikä on tarttunut metalliin kiinni, ei lähde kun liuottamalla, ja sehän tässä ei ole tarkoitus.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #20 : 21.11.2012, 18:38:10 »
Mites se lika sitten liukenee uuteen öljyyn, jos se ei liukena vanhaankaan. ?
Ei noissa öljyissä ole mitään liuotinaineita mukana, ja se mikä on tarttunut metalliin kiinni, ei lähde kun liuottamalla, ja sehän tässä ei ole tarkoitus.

No, jos oletetaan että öljyllä on jokin pesevä vaikutus jonka vaikutus heikkenee ajan mittaan.  Öljy itsessään on melkoinen liuotin. Jos tätä samaa virittelee toiseen ääripäähän eli moottoriöljyyn niin ei kaikki moottorin lika ole siinä vanhassa öljyssä vaan likaa on kiinni pinnoissa ja kun vaihdat uudet öljyt ja käytät moottoria hetken aikaa, öljyt on taas likaiset. Kaikkein helpoimmin tämän huomaa dieseleissä.
Automaattiöljyissä ei taida muuta silminnähtävää olla kuin ettei vanha öljy ole niin kirkasta kuin uusi. Ei öljy ole täynnä epäpuhtauksia vaan on menettänyt joitain ominaisuuksiaan kun on vatkattu laatikossa pitkään. Tämähän on siis pelkkää mutua.  ;)

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #21 : 21.11.2012, 20:31:39 »
No, jos oletetaan että öljyllä on jokin pesevä vaikutus jonka vaikutus heikkenee ajan mittaan.  Öljy itsessään on melkoinen liuotin. Jos tätä samaa virittelee toiseen ääripäähän eli moottoriöljyyn niin ei kaikki moottorin lika ole siinä vanhassa öljyssä vaan likaa on kiinni pinnoissa ja kun vaihdat uudet öljyt ja käytät moottoria hetken aikaa, öljyt on taas likaiset. Kaikkein helpoimmin tämän huomaa dieseleissä.
Automaattiöljyissä ei taida muuta silminnähtävää olla kuin ettei vanha öljy ole niin kirkasta kuin uusi. Ei öljy ole täynnä epäpuhtauksia vaan on menettänyt joitain ominaisuuksiaan kun on vatkattu laatikossa pitkään. Tämähän on siis pelkkää mutua.  ;)
No, Dieseleissä tuon moottorin öljyn likaa noki, jota todellakin pääsee sinne öljynkin joukkoon.
Öljy ei mitään huutele, jos ei ole sitä varten tehty ( on huuhteleviakin öljyjä ) mutta niitä ei käytetä automaattilaatikoissa.
Automaatissa vanha öljy haisee palaneelta, ja on tummaa, uusi taas helakan punaista
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

donnari

  • Vieras
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #22 : 22.11.2012, 01:23:24 »
No jos se palaneelta haisee niin laatikko on sökö.Ehjästä laatikosta ei palaneen hajusta öljyä tuu vaikka ois kuinka paljo ajettu.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #23 : 22.11.2012, 07:57:58 »
Jotenkin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta vaihtaa osa öljyistä ja ajaa viikko ja vaihtaa taas.

Menetelmän toimivuutta voi testata kahvinkeittimellä. Kaada pannuun jääneestö kahvista puolet pois ja täytä vedellä. Kaada tästäkin puolet pois ja täytä. Teeppä vaikka kolmannen kerran. Vertaa tulosta siihen, että olisit kaatanut kaikki kerralla poisja täyttänyt kerran vedellä. Kumpi vesi oli puhtaampaa?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #24 : 22.11.2012, 09:46:37 »
Menetelmän toimivuutta voi testata kahvinkeittimellä. Kaada pannuun jääneestö kahvista puolet pois ja täytä vedellä. Kaada tästäkin puolet pois ja täytä. Teeppä vaikka kolmannen kerran. Vertaa tulosta siihen, että olisit kaatanut kaikki kerralla poisja täyttänyt kerran vedellä. Kumpi vesi oli puhtaampaa?

En todellakaan ole mikään autoasentaja tai alan asiantuntija, mutta meniköhän tässä kuitenkin puurot ja vellit sekasin?...
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #25 : 22.11.2012, 09:50:42 »
Menetelmän toimivuutta voi testata kahvinkeittimellä. Kaada pannuun jääneestö kahvista puolet pois ja täytä vedellä. Kaada tästäkin puolet pois ja täytä. Teeppä vaikka kolmannen kerran. Vertaa tulosta siihen, että olisit kaatanut kaikki kerralla poisja täyttänyt kerran vedellä. Kumpi vesi oli puhtaampaa?

Tämä kahvijuttu pitää varmasti paikkansa. Kahvivesi on kuitenkin melko kertaluontoinen juttu. Koitetaanpa keksiä sellainen verrokki, jota käytetään vaikka pari kolme vuotta (vrt. 80 000km). Vaihdetaan öljystä puolet 4 krt kahden vuoden aikana vrt vaihdetaan vain kerran ihan puhtaaksi. Kummalla tavalla öljy on keskimäärin puhtaampaa? Vaihdelaatikon kokonaiskulumista ei ehkä vähennä se, että ajetaan yksi vuosi puhtaammalla öljyllä, mutta toinen mennään sitten keskimääräistä "sakeammalla".
Nämä  skenaariot on lähinnä voimassa jos itse vaihtelee osan öljystä (menetelmä valutetaan se pois mikä propusta valuu ja saman verran uutta tilalle). Tulisi kalliimmaksi jos liikkeessä homman teettäisi.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #26 : 22.11.2012, 11:51:47 »
Kummalla tavalla öljy on keskimäärin puhtaampaa?

Tuohan on helppo laskea joten laskin... ja yllätyin.

Vaihto kerran/ 80 000km:
-Alussa likaisuus 0, lopussa 1 - keskimäärin likaisuus 0,5

-Vaihto puolet per neljä kertaa:
Alussa likaisuus 0, 1-vaihdossa 0,25, josta vaihdolla otetaan puolet pois.
2-välille likaisuus alussa 0,125, nousee välillä 0,25:llä 0,375:een, josta vaihdetaan puolet
3-välille likaisuus alussa 0,1875, nousee 0,4375, josta vaihdetaan puolet
4-välille likaisuus alussa 0,21875, nousee 0,46875:een.

Lopuksi lasketaan jokaisen välin keskiarvojen keskiarvo ja saadaan ka. likaisuusarvoksi 0,257813. Mutta hops, tässä laskuss tuli käytettyä öljyäkin tuplamäärä. Uusitaan laskelma niin, että vaihdetaan vain neljännes.

0 -> 0,25 ka. 0,125
0,1875 -> 0,4375 ka. 0,3125
0,328125 -> 0,578125 ka. 0,453125
0,433594 -> 0,683594 ka. 0,558594

Ka. likaisuus koko väliltä 0,362305 mikä tarkoittaa n. 28% pienempää keskimääräistä likausuusastetta ja piikkiarvo (likaisuus lopussa) kolmanneksen pienempi. Kyllähän tämä vaillinainen vaihto näyttää keskimäärin puhtaampaa öljyä.

Likimain samaan puhtausasteeseen pääsee myös tiputtamalla 1-vaihdon taktiikan vaihtoväliä neljänneksellä, ka. likaisuus tuolloin 0,375 mutta piikkiarvo hieman suurempi 0,75 vs. 0,68. Täsmälleen samaan tulokseen pääsee muuten vaihtamalla puolet öljystä kahdesti alkuperäisellä vaihtovälillä.

Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #27 : 22.11.2012, 12:58:03 »
Ei hyvää päivää... mitä laskelmia.

Muutama kommentti laskelmiisi. Älä vedä hernettä...


-Vaihto puolet per neljä kertaa:
Alussa likaisuus 0, 1-vaihdossa 0,25, josta vaihdolla otetaan puolet pois.
2-välille likaisuus alussa 0,125, nousee välillä 0,25:llä 0,375:een, josta vaihdetaan puolet
3-välille likaisuus alussa 0,1875, nousee 0,4375, josta vaihdetaan puolet
4-välille likaisuus alussa 0,21875, nousee 0,46875:een.

Oletus, että lähtötilanteessa likaisuus olisi nolla, pätisi vain uudelle vaihteistolle jota ei liene pääosalla öljynvaihtoa pähkivällä käytössään.
Tällöinkin tulee muistaa, että uudessa vaihteistossa öljyn likaisuus ei kasva lineaarisesti kilometrien mukaan vaan alussa ns sisäänajon aikan kiertoon tulee eniten irtopartikkeleja ja myöhemmin vähemmän olettaen, että vaihteistoon ei tule vikaa. Ensimmäisen vaihdon jälkeen voit olettaa likaisuuden kasvun ja öljynlaadun heikkenemisen olevan lineaarista. 

Johtopäätökset:
Olet vääräs ja mää olen oikeassa ;)

Ei vaineskaan.  Lähde jatkolaskelmissa siitä, että tässä osittaisessa vaihdossa saat ensimmäisellä vaihdolla likaisuusasteeksi 0,5 ja lähde siitä laskeskelemaan. Laske samalla montako öljylitraa saat kulumaan eri tavoilla ja paljon menee aikaa olettaen, että kierrättämällä kaikkineen menee 45 min ja "puolet vaihtamalla" 15 min.

Mun mielestä siinä osittaisessa vaihdossa ei ole edelleenkään mitään järkeä, kun kaikkea irtomoskaa yms mitä öljyn seassa on ei edes yritetä poistaa koskaan, toisin kuin oikeaoppisessa "laske pois+täytä+kierrätä"

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #28 : 22.11.2012, 15:08:35 »
Ei hyvää päivää... mitä laskelmia.

...kunhan lisätään vielä vaihtokustannus- ja ajotapaparametrit niin voi alkaa optimoimaan kustannustehokkainta vaihtohetkeä...  ;)

Faijalla oli tapana sanoa "öljy on halpaa, laatikot on kalliita."
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #29 : 22.11.2012, 19:03:24 »
Hauskat keskustelut teillä :)

Itse olen roilon laskelmasta myös sitä mieltä, että vajaalla vaihdolla ekan vaihdon jälkeen lähtö ei ole 0, vaan 0,5, jos siis puolet vaihdetaan.
Pohjapropusta laskemalla taitaa öljyä tulla kuitenkin ulos vain n. 3litraa ja laatikon kokonaisuustilavuus on jotain 7,3 litraa, eli ensimmäisen vajaavaihdon jälken puhtaus olisi sitten vain 0,59

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron