Kulkukoira  Proturbo

S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto

  • 50 Vastauksia
  • 21325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Marski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« : 24.11.2012, 11:00:34 »
Moi

Onko tuo hiukkasuodattimen vaihto tehtävissä (ja ohjelmisto "nollattavissa") muualla kun Volvo- huollossa?
Saamani tiedon mukaan kustannus tuon pöntön vaihtoon on 1600 eur! Ei juuri hymyilyttänyt tuo tieto  :nohnoh

M

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #1 : 24.11.2012, 13:28:41 »
Hiukkassuodatin erinäisine ongelmineen jaksaa puhututtaa.
Itsellä tuon irroittamiseen ja takaisin laittoon meni noin 2-3h tuntia.  (1.6D 2008)
Pesemiseen ehkä toiset parituntia.
Sormet ristissä odotellaan pysyykö nyt pesun jälkeen tukkeutumatta. n.5000 km nyt ajettu ja toistaiseksi toimii normaalisti.
Onhan näillä joku ajanut paljonkin yli vaihtorajan jos se muutoin toimii eikä aiheuta ongelmia.

Vinkkinä kuulin että samaan autoon kannattaa ottaa edellisen mallisarjan suodatin joka kuulemma on samanlainen mutta paljon halvempi.

Poissa Marski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #2 : 25.11.2012, 11:03:51 »
Miten sen pesit?

Tuleeko tuosta joku "herja" kun alkaa olla pönttö tukossa tai litkut loppu- vai loppuuko vaan meno  :-[ ?

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #3 : 25.11.2012, 11:20:28 »
ÄLÄ vaihda hiukkassuodatinta, jos EI ole ollut ongelmia ...

Ja jos joudut vaihdattamaan, niin ehdottomasti muualla kuin volvolla ;)

itselläni oli ongelmia hiukkassuodattimen kanssa kesällä ... Moottori meni puoliteholle + vikavalo huolla heti.
Espoon AH-Autohuollossa sanoivat et hiukkassuodatin vaihtoon >> Ajoin samantien Lohjalle Lohjan Autohuoltoon.
Siellä piuhat kii + säätämistä >> Toimii, eikä ongelmia enään ... ajanut jo 5000 tkm ja aina vaan pelittää.

eli SUOSITTELEN Volvolle tuota Lohjan Autohuoltoa. Ainoa mitä sain Espoon autohuollosta, niin kiwa lasku ja kuskinpenkki
likaiseksi :) 

Minä odotan, et tulee ns ohjelmointi et voin jättää koko v*tun pöntön pois volvostani ;)
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #4 : 25.11.2012, 11:28:31 »
Täällä on hieman oireista keskusteltukkin.
Tukkeutuessaan minulla polttojen väli kasvoi ja tätä kautta polttoaineen kulutus nousi. Jatkuvista polttoyrityksistä johtuen moottorin öljy pyrkii laimenemaan polttoaineella ja pinta nousee mittatikussa.
Varoitusvaloja ei kuitenkaan syty, mikä hieman kummastuttaa. Lopuksi kuitenkin häiriövalo syttyy ja auto putoaa säästöliekille ja rajoittaa kierroksia.
Testeri näytti liian suurta vastapainetta suodattimessa.

Tuota ei pääse pesemään painepesurilla suoraan koska suodattimen edessa on putkessa mutkat. Itse pesin siten että tulppasin toisen putkenpään ja kaadoin öljypolttimen pesuainetta suoraan suodattimeen. Jonkun aikaa vaikutettuaan huutelin pois ja laitoin liuotinta täyteen. Lopuksi tulppa pois ja kunnon huuhtelu vesiletkulla virtaussuuntaa vastaan. Koko polttön kannattaa myös käänneellä ja hölskytellä huuhtelun aikana jotta kaikki irtoava aines saadaan pois. Lopuksi vein koko pöntön saunaan ja laitoin kiukaalle kuivamaan.

Pöntöstä lähtee ruskeaa hiekan tyyppistä ainetta, joka ilmeisesti on jotain metallioksidia ja mieleen tuli tämän jälkeen että oliko tuo pesuainevalinnat lainkaan paras mahdollinen. Olisi mielenkiintoista tutkia mihin aineeseen tuo mahdollisesti liukenisi. Mieleen on tullut mm. vanteen puhdistusaine ja raudanpoistossa käytettävät pesuaineet. Nämähän liuottavat metallihiukkasia. 

Joku voisi ottaa tuota mujua talteen ja tehdä tämän testin. Huuhtelussa kun olisi astia alla josta sitten haihduttaa veden pois niin saisi tuon jätöksen kuivana testattavaksi eri aineille.

Näitähän jotkut korjaamot myös pesevät. Mitähän ainetta niillä mahtaa olla käytössä.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 11:31:17 kirjoittanut FIP »

Poissa Marski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #5 : 25.11.2012, 13:25:53 »
Kiitos vinkeistä.

Jos tuon pöntön "aukaisee" niin onko oletettavissa, että katsastuksessa tulee ongelmia? Vaatisi varmaan toki jonkun softamuutoksen, että ei ko kapistusta "tarkkailtaisi" auton diagnostiikassa... lieneekö tehtävissäkään?

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #6 : 25.11.2012, 13:29:43 »
NO Minä odotan et saan softan ja saan poistaa tuon "ahdistajan" pakoputkistostani :)

Katsastuksessa EIVÄT kyll huomaa poistoa ;)

Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #7 : 25.11.2012, 13:56:45 »
Voi olla että inssi kyllä huomaa, mutta ei sano mitään.
Katsastuksessa pesun jälkeen totesi inssi että eihän sieltä tule kuin lämmintä ilmaa. Jos taas suodattimeen on porattu reikä niin toki sieltä tulee muutkain kuin pelkkää ilmaa. Mutta jää kuitenkin sallittujen arvojen alle niin kuitenkin menee läpi.
Itse kuvittelisin että jos auton ohjelmistoa rukataan ilman että suodattimelle tehdään mitään niin sekään ei ole hyvä. Kait se vastapaine lopulta nousee niin isoksi että siitä jo aiheutuu mahdollisesti muita ongelmia.

Läpi poraus tarvitsee softamuutoksen mutta pesu tietenkään ei. 1.6D suodatinta ei saa suoraan porattua läpi kun siinä on putkessa ne mutkat. Vaatii vähän rälläköintiä samalla.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 13:59:31 kirjoittanut FIP »

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #8 : 25.11.2012, 13:59:32 »
... ohjelma ja ns rautakanki suodattimen läpi eli tyhjentää sen mööpelin ;) 

Plus polttoainekulutus laskee ...

Miksi ahdistaa pakoputkea ... kyllä autoinsinöörit on fiksuja ;)
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #9 : 25.11.2012, 14:23:55 »
... ohjelma ja ns rautakanki suodattimen läpi eli tyhjentää sen mööpelin ;) 

Plus polttoainekulutus laskee ...

Miksi ahdistaa pakoputkea ... kyllä autoinsinöörit on fiksuja ;)

Väitän 99,9% varmuudella, että jos auton valmistajat saisi itse päättää, ei tuollaista sinne olisi kukaan ikinä edes ehdottanut, mutta koska yhtäkään autoa ei saa myytyä, jos sieltä pakoputkesta ei tule kukkasia, niin jotain sielä on sitten oltava, ikävä kyllä.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #10 : 25.11.2012, 14:30:28 »
Onkos Miksulla tietoa siitä mihin pesuaineeseen tuo suodattimeen jäävä polttojäännös liukenee.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #11 : 25.11.2012, 15:06:03 »
Onkos Miksulla tietoa siitä mihin pesuaineeseen tuo suodattimeen jäävä polttojäännös liukenee.

Setelirahalla se on tullut yleensä kuin uudeksi, koitappa sitä :D

Se metallihile on vissiin tälläästä  "Orgaaninen Ce-Fe-yhdiste EC: 442-240-2"  Eli tuotahan tulee siitä polton lisäaineesta
käyttöturvatiedotteen sille polttonesteelle löytää tuolta ->  http://www.tech.volvo.com/sds
Valitse   Suomi  -  Suomen kielinen
klikkaile numero 1161734  siihen kentään ja avaa pdf mikä löytyy.

Liquid moly:llä on jotain ainetta, jota käytetään hiukkassuodattimen puhdistamiseen, mutta se liottaa sitä palamatonta nokea sieltä, ei niinkään tuota metallia.
Normaalistihan se mitä sinne kertyy, on nokea, mutta autot joissa ei ole hapetuskatalysaattoria nostamassa pakokaasun lämpötilaa, vaatti lämpötilan nostamiseksi ja/tai hiukkasten palamislämpötilan madaltamiseksi tuon lisäaineen.
Tuon kertyvän metallin vuoksi noille se vaihtoväli ilmeisesti on olemassa, eihän vaihtoväliä muutoin ole ilmoitettukaan, kuin noissa malleissa vain.

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #12 : 27.12.2012, 22:53:42 »

It
Hiukkassuodatin erinäisine ongelmineen jaksaa puhututtaa.
Itsellä tuon irroittamiseen ja takaisin laittoon meni noin 2-3h tuntia.  (1.6D 2008)
Pesemiseen ehkä toiset parituntia.
Sormet ristissä odotellaan pysyykö nyt pesun jälkeen tukkeutumatta. n.5000 km nyt ajettu ja toistaiseksi toimii normaalisti.
Onhan näillä joku ajanut paljonkin yli vaihtorajan jos se muutoin toimii eikä aiheuta ongelmia.

Vinkkinä kuulin että samaan autoon kannattaa ottaa edellisen mallisarjan suodatin joka kuulemma on samanlainen mutta paljon halvempi.

Itellä ilmeisesti mennyt kyseinen loukku umpeen ja tod.näk uutta laitettava tilalle. Hinnaksi sinisellä antoivat pelkälle pöntölle ja sen asennukselle  ~900e

Auto on vm 2006 S40 1.6D

Kerkesin ajelemaan sillä 191tkm ennen ku pisti auton "Limb"-modeen ja tiepalvelun kaveri suositteli hinaamista. Tukkeutunut suodatin on siis alkuperäinen.

Setelirahalla se on tullut yleensä kuin uudeksi, koitappa sitä :D

Se metallihile on vissiin tälläästä  "Orgaaninen Ce-Fe-yhdiste EC: 442-240-2"  Eli tuotahan tulee siitä polton lisäaineesta
käyttöturvatiedotteen sille polttonesteelle löytää tuolta ->  http://www.tech.volvo.com/sds
Valitse   Suomi  -  Suomen kielinen
klikkaile numero 1161734  siihen kentään ja avaa pdf mikä löytyy.

Liquid moly:llä on jotain ainetta, jota käytetään hiukkassuodattimen puhdistamiseen, mutta se liottaa sitä palamatonta nokea sieltä, ei niinkään tuota metallia.
Normaalistihan se mitä sinne kertyy, on nokea, mutta autot joissa ei ole hapetuskatalysaattoria nostamassa pakokaasun lämpötilaa, vaatti lämpötilan nostamiseksi ja/tai hiukkasten palamislämpötilan madaltamiseksi tuon lisäaineen.
Tuon kertyvän metallin vuoksi noille se vaihtoväli ilmeisesti on olemassa, eihän vaihtoväliä muutoin ole ilmoitettukaan, kuin noissa malleissa vain.

Kyllähän tuo hinta hirvittää, mutta kaipa se on parempi pistää uutta tilalle ja laittaa taalaa tiskiin nöyränä poikana. Sitä vartenhan on luottokortit? ;) 

Olin oman autoni kohdalla siinä uskossa, että suodatin oli vaihdettu, kun auton ostin (Mittarissa sillon 144tkm), mutta toisin se asia nyt näin jälkeenpäin tarkastettuna oli.  Eikös nuo hiukkassuodattimet näissä vanhemmissa pidä vaihtaa huolto-ohjelman mukaan 120tkm kohdalla?
Hätäisenä ukkona pistin jo vähän älämölö sähköpostia myyjäliikkeelle asiasta =P Katotaan tulevatko laskussa vastaan. Ainakin ovat jo vastanneet, että tutkivat asiaa =D
Volvo s40 1.6D -06

Poissa BNY-369

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #13 : 28.12.2012, 07:54:55 »
Vilkaiskaapa http://www.skruvat.fi/Hiukkassuodatin-C700.aspx. Tuolta näkyis löytyvän V50-1,6D:hen sopiva tarvikeDPF huomattavasti edullisemmin kun marmoritiskiltä.

ex. V50 1,6D
ex. V50 1,6D e-drive
ex. V60 D3
V60 D4 CC AWD

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S40, 1,6D, 2008, Hiukkasuodattimen vaihto
« Vastaus #14 : 01.01.2013, 20:03:37 »
Vilkaiskaapa http://www.skruvat.fi/Hiukkassuodatin-C700.aspx. Tuolta näkyis löytyvän V50-1,6D:hen sopiva tarvikeDPF huomattavasti edullisemmin kun marmoritiskiltä.

Ei kuitenkaan ihan uudenveroisia taida olla... Mitähän tuo "korjaussarja" oikein pitää sisällään/ tarkoittaa?
Volvo s40 1.6D -06

 

Futurez  Kulkukoira