Onhan se toki mahdollista.
Kannattaa vaan vähän miettiä tarkemmin, paljonko haluaa käyttää rahaa ja aikaa/vaivaa koneen tekemiseen.
Että tuleeko loppujen lopuksi ahtaminen helpommaksi.
'3l' versio kannattaa hommata suoraan, tai 2,5l lohkoon 90mm iskuinen kampiakseli (b6304/b6284/b6294) jolloin tilavuus on n. 2,8l.
N. 230-250hp on vielä helposti saatavissa ainakin 2,8-2,9l (3l) moottorista, ilman että kauheesti tarvitsee tehdä muutoksia.
- kunnollinen
6-2-1 pakosarja (esim. BMW:n
S50B30/
32 moottorista sopii 'pienellä vaivalla' - n. 200€ hintaan löytyy välillä Suomesta)
- ilmansuodatinkoteloon isompi ilmanottoputki,
termostaatti pois ja lukitsee "kylmä" -asentoon.. samalla uusi ilmansuodatin
- 2,5-
3" putkisto (2,5" lähinnä jos sitten haluaa kuitenkin jättää koneen yllämainittuun tehohaarukkaan)- kansi kuntoon: eli perus remontti vähintään, pakoventtiilit vuotaa suurella todennäköisyydellä. Samalla voi viimeistellä kannen kanavat
(voi enemmänkin tehdä, jos tieto/taidot riittää - kanavista kannnattaa ottaa muotit ennen/jälkeen niin tietää paremmin mitä tehdä niille sekä näkee mitä oikeasti sai aikaan niille kanaville)-
isommat suuttimet (
T5 tai T6 esim. , eli 310cc/min (tai 315)) ja
E85 tankkiin -- jos mahdollista
-
moottorinohjauksen säätö. Ruiskukartat
ja sytkäkartat .. vakio kartoilla kone käy aina hiukan laihalla, myös @ 6krpm täydellä kaasulla seossuhde on n. 15:1 bensa afr.
- nokkien ajoituksien säätö myöhäisemmälle -- kokeilemalla selviää ((dynossa)) millä ajoituksilla toimii parhaiten, muista tarkistaa säädön jälkeen aina että kone varmasti pyörii vapaasti - vielä parempi olisi selvittää venttiili-mäntä välys!
Tuossa esimerkkejä mitä voi/kannattaa tehdä lisätehojen toivossa.
Ja jotta se voima tuntuu jotenkin kopissa, manuaali vaihteisto lyhyehköillä välityksillä koneen kaveriksi.
n. 300hv tehoja oon itekkin oikeastaan tavoittelemassa. B6304F aihiona ZF S5D 260Z vaihteistolla 960 kopissa. 
Siitä ei sen enempää, ennen kuin konetta oon ehtinyt testaamaan (ei vielä kasassa).Sen verran lisäystä..
Tummennetut tekstit, mitä omaan koneeseen oli tehty ennen muita muutoksia.
Veti 5. vaihteella (3.73 kokonaisvälitys..suora vaihde siis, 205/55R16 renkaat) jopa 500rpm kierroksilla nätisti jyrkätkin mäet ylös ja jaksoi lähteä vetämään kaasu pohjassa vajaat 1000rpm lähtien.
Se mitä tuolla haen, että kone toimii turhankin hyvin pienillä kierroksilla.. nokkia olisi siis huoletta voinut kokeilla säätää myöhäisemmälle ja lisätä overlappia, jolloin olisi luultavasti saanut lisää voimaa korkeammille kierroksille; ellei joku muu rajoita tehoja.
En ollut dynossa käyttänyt huonon kytkinlevyn takia
(turhan suuri todennäköisyys, että olisi luistanut dynossa).
Sen sijaan testasin konetta gsf dyno softalla, jotta sai edes jotain käppyröitä ihmeteltäväksi (vertailun vuoksi).Arviolta tehot kuitenkin tuossa 230...250hv paikkeilla ollut. Varttimailin loppunopeus n. 160km/h
(4. vaihteella otti rajoitin vastaan 400m kohdalla) ajan ollessa 14,6..14,8s paikkeilla yleensä
(johtui kyllä ihan kuskin taidoista ja huonoista renkaista)Vikalista oli seuraava
(mitä selvisi kantta irroittaessa):
- 3syl jäähdytysneste vuoto sylinteriin
(tämä oli tosin syy, miksi kannen irroitin just sillä hetkellä)- imusarjan tiiviste halki 1syl kohdalla
- jokaisen pakoventtiilin pitopinnat huonot
(ohivuotomittaus oli tehty, pahin oli muistaakseni 30%)- hydr.paininkupit jumissa
- 1 venttiilijousi poikki
(yksi kierros oli irtonaisena)Edit.
Löytyi tietoa nokka-akseleista.
(aukioloajat varmistui ja keskilinjat).B6304F:
248/248° | 8,95mm max nosto | 112/112° keskilinja
B6254/
B6304S ('94/95 tai uudempi):
232/232° | 7,95mm max nosto | 106/112° keskilinja (imu-pako)