Carcom Oy  Elekma

B6254 viritys potentiaali?

  • 167 Vastauksia
  • 91772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #135 : 03.11.2016, 09:19:58 »
Ahaa, eli se Volvon ohje "max. 0,30mm" ei olekkaan varsinaisesti merkittävä tuossa koneessa..
Olitko muuten mitannut palotilan tilavuutta kansi paikoillaan tiivisteen kanssa?

En osaa sanoa mihin tuo Volvon ohjearvo perustuu, mutta 1mm laskun kanssa ei ongelmia. Venat ei kolise ja jakopään kasaus kävi normaalisti.

Tyhjäkäynti muuttui hieman rouheammaksi. Johtuneeko sitten 3 l nokkien ja 2,5 l ohjainboksin yhteensopivuudesta. Pitää testata kolmelitrasen boksilla. Voimaa tuntui tulevan lisää normaalille käyttöalueelle. Ei ole enää niin hengetön kuin vakiomoottori. Nokkien osuus lienee merkittävin. Epäoleellisena tietona: kulutus pelkällä E85:lla ajaessa viimeisen 1500km otoksen aikana 12,8L/100km.

En valitettavasti mitannut palotilan kokoa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kyllä mielenkiintoista tietää mihin puristussuhde nyt asettui. Jos jollain on irtokansi, tuon maljan koon voisi mitata ja laskea paljon tilavuus muuttuu millin siivulla.

960 -96 B6284T + 722.643
Tesla Model Y LR AWD

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #136 : 03.11.2016, 15:46:12 »
Juu, tosiaan jos saa E85:lla sen seossuhteen edes "sinne päin", niin varmasti on tehollista hyötyäkin verrattuna 98 bensaan.
Kuten itekkin oon todennut moneen kertaan.

Voishan tuon kokeille mittailla, minkälainen muutos jos n. millin ottaisi siitä tiivistepinnasta pois yhteensä.

Paljonko on tyhjäkäynnin kierrosluku? Omassa koneessa n. 650-700rpm.. ja käy ihan nätisti tyhjäkäyntiä; ellei ole jotain vikaa (yks kerta oli tulpan kärkiväli menny nollille jostain syystä josta johtui sytkäkatkokset 4 sylinterissä tyhjäkäynnillä ja siks kone täristi ja paukutti putkessa.. en tiedä mistä se johtui, kun männän päällä ei näkynyt mitään eikä tulpassakaan merkkejä siitä että olisi joku kappale siihen osunut).

Edit:

Tuossa miun kannessa on nyt n. 35-38cc palotilat B6254 männän kanssa.. (tämä siis mäntä tiivistepintaa vasten, irrallaan!)
Tosin B6304 koneessa eri muotoiset männän laet.. eli palotilojen tilavuus suurempi mitä B6254 männällä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2016, 19:35:40 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Volvohullu94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Ei riemulla rajaa kun 164 ajaa :)
Volvon kutonen B6254 FS
« Vastaus #137 : 05.01.2017, 20:34:44 »
Terve kaikille Tämmöseen kysyisin neuvoa viisaimmilta tuli tuossa ostettua 960 B6254 FS 2.5 kutoskone jonka olen laittamassa 164 volvoon. Haaveena olisi saada 300hv tehot moottorista ja mielellään vaparina onkohan tuommonen tavoteltavissa vaih pitääkö alkaa ahtamaan.

Kiitos kaikille tulevista neuvoista ja mielipiteistä! :)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #138 : 05.01.2017, 21:30:06 »
Onhan se toki mahdollista.

Kannattaa vaan vähän miettiä tarkemmin, paljonko haluaa käyttää rahaa ja aikaa/vaivaa koneen tekemiseen.
Että tuleeko loppujen lopuksi ahtaminen helpommaksi.

'3l' versio kannattaa hommata suoraan, tai 2,5l lohkoon 90mm iskuinen kampiakseli (b6304/b6284/b6294) jolloin tilavuus on n. 2,8l.

N. 230-250hp on vielä helposti saatavissa ainakin 2,8-2,9l (3l) moottorista, ilman että kauheesti tarvitsee tehdä muutoksia.
- kunnollinen 6-2-1 pakosarja (esim. BMW:n S50B30/32 moottorista sopii 'pienellä vaivalla' - n. 200€ hintaan löytyy välillä Suomesta)
- ilmansuodatinkoteloon isompi ilmanottoputki, termostaatti pois ja lukitsee "kylmä" -asentoon.. samalla uusi ilmansuodatin
- 2,5-3" putkisto (2,5" lähinnä jos sitten haluaa kuitenkin jättää koneen yllämainittuun tehohaarukkaan)
- kansi kuntoon: eli perus remontti vähintään, pakoventtiilit vuotaa suurella todennäköisyydellä. Samalla voi viimeistellä kannen kanavat (voi enemmänkin tehdä, jos tieto/taidot riittää - kanavista kannnattaa ottaa muotit ennen/jälkeen niin tietää paremmin mitä tehdä niille sekä näkee mitä oikeasti sai aikaan niille kanaville)
- isommat suuttimet (T5 tai T6 esim. , eli 310cc/min (tai 315)) ja E85 tankkiin -- jos mahdollista
- moottorinohjauksen säätö. Ruiskukartat ja sytkäkartat .. vakio kartoilla kone käy aina hiukan laihalla, myös @ 6krpm täydellä kaasulla seossuhde on n. 15:1 bensa afr.
- nokkien ajoituksien säätö myöhäisemmälle -- kokeilemalla selviää ((dynossa)) millä ajoituksilla toimii parhaiten, muista tarkistaa säädön jälkeen aina että kone varmasti pyörii vapaasti - vielä parempi olisi selvittää venttiili-mäntä välys!

Tuossa esimerkkejä mitä voi/kannattaa tehdä lisätehojen toivossa.

Ja jotta se voima tuntuu jotenkin kopissa, manuaali vaihteisto lyhyehköillä välityksillä koneen kaveriksi. ;)

n. 300hv tehoja oon itekkin oikeastaan tavoittelemassa. B6304F aihiona ZF S5D 260Z vaihteistolla 960 kopissa. :buck2:
Siitä ei sen enempää, ennen kuin konetta oon ehtinyt testaamaan (ei vielä kasassa).


Sen verran lisäystä..
Tummennetut tekstit, mitä omaan koneeseen oli tehty ennen muita muutoksia.

Veti 5. vaihteella (3.73 kokonaisvälitys..suora vaihde siis, 205/55R16 renkaat) jopa 500rpm kierroksilla nätisti jyrkätkin mäet ylös ja jaksoi lähteä vetämään kaasu pohjassa vajaat 1000rpm lähtien.

Se mitä tuolla haen, että kone toimii turhankin hyvin pienillä kierroksilla.. nokkia olisi siis huoletta voinut kokeilla säätää myöhäisemmälle ja lisätä overlappia, jolloin olisi luultavasti saanut lisää voimaa korkeammille kierroksille; ellei joku muu rajoita tehoja.

En ollut dynossa käyttänyt huonon kytkinlevyn takia (turhan suuri todennäköisyys, että olisi luistanut dynossa).
Sen sijaan testasin konetta gsf dyno softalla, jotta sai edes jotain käppyröitä ihmeteltäväksi (vertailun vuoksi).

Arviolta tehot kuitenkin tuossa 230...250hv paikkeilla ollut. Varttimailin loppunopeus n. 160km/h (4. vaihteella otti rajoitin vastaan 400m kohdalla) ajan ollessa 14,6..14,8s paikkeilla yleensä (johtui kyllä ihan kuskin taidoista ja huonoista renkaista)

Vikalista oli seuraava (mitä selvisi kantta irroittaessa):
- 3syl jäähdytysneste vuoto sylinteriin (tämä oli tosin syy, miksi kannen irroitin just sillä hetkellä)
- imusarjan tiiviste halki 1syl kohdalla
- jokaisen pakoventtiilin pitopinnat huonot (ohivuotomittaus oli tehty, pahin oli muistaakseni 30%)
- hydr.paininkupit jumissa
- 1 venttiilijousi poikki (yksi kierros oli irtonaisena)

Edit.

Löytyi tietoa nokka-akseleista. (aukioloajat varmistui ja keskilinjat).

B6304F:
248/248° | 8,95mm max nosto | 112/112° keskilinja

B6254/B6304S ('94/95 tai uudempi):
232/232° | 7,95mm max nosto | 106/112° keskilinja (imu-pako)
« Viimeksi muokattu: 06.01.2017, 20:42:06 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #139 : 05.01.2017, 21:56:23 »

- ilmansuodatinkoteloon isompi ilmanottoputki, termostaatti pois ja lukitsee "kylmä" -asentoon


Miksi termostaatti pois? Voihan sinne vähän viileämmän laittaa jos löytyy tinakoneeseen. 87 asteisia taitaa löytyä?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #140 : 05.01.2017, 21:57:34 »
Ilmansuodatinkotelon termostaatti, tarkennan. ;)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #141 : 06.01.2017, 19:38:28 »
Voisihan sen koneen vaikka mekaanisesti ahtaa?
Ruotsissa käsittääkseni ovat ottaneet 450 heppaa avaamattomista B6294 vaparikoneista kevyesti ahtamalla ja pysyneet läjässä.
300 heppaa ei vaatisi mahdottomia ahtoja ja käyttöalue vain paranee.
Toki tuo 90 mm:n iskuinen kampiakseli helpottaisi projektia vielä helposti.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #142 : 06.01.2017, 21:46:04 »
Kyllähän sitä aika helpolla remmilläkin pääsee sinne n. 300hv tehoihin.
Jos haluaa vain tehoa ja helpolla, niin silloin varmasti suositeltavaa olisi ahtaa.

Kysyjän kannattaa myös miettiä, miltä se n. 300hv auto oikeasti tuntuu (saman painoinen, mitä oma autonsa) jos ei ole sellaisen ratissa/kyydissä ollut.
Ja että välttäisikö omaan käyttötarkoitukseen hieman vähempi teho, vai haluaako välttämättä sen n. 300hv.

Jos siis haluaisi pitää moottorin vapaasti hengittävänä, muttei halua käyttää rahaa ja aikaa paljon.
Ja jos on jotain, mitä ei itse pysty tekemään vaan joutuu teettämään toisella , lisää se aina melkoisesti hintaa.

Rajoitinta joutuu nostamaan ainakin +7,000rpm, jotta tavoitteeseen pääsee.
Alkaa vaatimaan aika suurta volymetristä hyötysuhdetta, että 6,000rpm kierroksilla saisi 300hv.

Tarkoittaa siis sitä, että joko pitää Motronic 1.8:n (tai käyttää Motronic 4.4) binistä löytää rajoittimen koodi, jotta voi sitä muuttaa - tai yksinkertaisempi ja helpompi tapa; uusi moottorinohjaus.
Megaan perustuvia ohjauksia saa aika halvalla nykyään valmiiksi koottuna ilmeisesti.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Volvohullu94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Ei riemulla rajaa kun 164 ajaa :)
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #143 : 06.01.2017, 23:30:17 »
Tosiaaan moottori tulee 72vm 164 volvoon joten koriltakin paljon kevyempi kun 960 nyt oon 2 moottoria hommannut 2.5 ja 3.0L. Mitä nyt oon ajatellut että siihen 2.5 mottiin otan 3.0L kannen,nokat ja kampiakselin ja männät ja veivit T6. Sen jälkeen muutoskatsastan koneen autoon ja rupean miettimään ahtamista. Tehot ois haaveena saada 300-400 nurkille ei sen enenpää ole mielestäni laittaa kesä autoon pitäs se nyt nuilla tehoilla katuun jo rantua piirtää :) ;D. Se nyt jäi itselläni vielä epä selväksi että sopiiko 3.0L kampuraan t6 männät vai ei?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #144 : 06.01.2017, 23:53:24 »
Pistä h profiilit jos suunnitteletkaan remmiä. 300hv vaparikin tarttee jotkut muut kuin vakiot.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #145 : 07.01.2017, 06:34:06 »
Tosiaaan moottori tulee 72vm 164 volvoon joten koriltakin paljon kevyempi kun 960 nyt oon 2 moottoria hommannut 2.5 ja 3.0L. Mitä nyt oon ajatellut että siihen 2.5 mottiin otan 3.0L kannen,nokat ja kampiakselin ja männät ja veivit T6. Sen jälkeen muutoskatsastan koneen autoon ja rupean miettimään ahtamista. Tehot ois haaveena saada 300-400 nurkille ei sen enenpää ole mielestäni laittaa kesä autoon pitäs se nyt nuilla tehoilla katuun jo rantua piirtää :) ;D. Se nyt jäi itselläni vielä epä selväksi että sopiiko 3.0L kampuraan t6 männät vai ei?

No eikö helpommalla pääsisi kun laittaisi suoraan sen 3.0 l koneen? Ainakin ekan mallin T6 kiertokanget vm. 1998-2001 ovat aivan samat kuin vaparikoneen.
Jos 300 hv on tehotaite niin hyväkuntoista vaparikonetta ei tarvitse avata miedoilla ahdoilla.
T6 männät sopii tietenkin 90 mm vakio kampuran kanssa ainakin 1998-2001 malleihin vakio kiertokangilla mutta niitäkään ei tarvitse 300 hepan tehotavoitteisiin vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2017, 06:39:22 kirjoittanut Eikka »

Poissa Volvohullu94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Ei riemulla rajaa kun 164 ajaa :)
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #146 : 07.01.2017, 22:08:12 »
Sentakia mää nyt oon ajatellut käyttää tota 2.5 lohkoa kun jos nyt innostuu tulevaisuudessa virittää lisää niin ei tarvi pelätä tuon 3.0 sylinteriputkien murtumista. Tuossa jo suunnittelin että nätin pöydän saa tehtyä olohuoneeseen tuosta 3.0 lohkosta  :)

Kiitoksia kaikille neuvoista ja ideoista rityisesti  :) nyt alkaa olemaan sota suunnutelma kasassa laitan kuvaa tänne kuhan projekti etenee ;)

Poissa Volvohullu94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Ei riemulla rajaa kun 164 ajaa :)
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #147 : 07.01.2017, 22:12:56 »
Taas tässä saa vittuuntua suomen lakien suhteen  >:( Jos ois samanlaiset lait kun länsinaapurissa niin samantien laittasin T5 tai T6 keulille :' ;D mut eipä siinä nyt vaan tuo 2.5 työn alle ja siitä tekee T6 vastinetta  8)

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #148 : 07.01.2017, 23:28:39 »
Taas tässä saa vittuuntua suomen lakien suhteen  >:( Jos ois samanlaiset lait kun länsinaapurissa niin samantien laittasin T5 tai T6 keulille :' ;D mut eipä siinä nyt vaan tuo 2.5 työn alle ja siitä tekee T6 vastinetta  8)

Niin helpoimmalla pääsisit T6 moottorin kanssa vm. 1998-2001 ja ainahan voi tehdä pienen asennusvirheen eräissä asioissa joita ei itsekään tiedä eikä katsastusmieskään..

Toki jokainen sitten omalla vastuulla tekee mitä tekee.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2017, 23:45:06 kirjoittanut Eikka »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #149 : 08.01.2017, 00:12:59 »
Taas tässä saa vittuuntua suomen lakien suhteen  >:( Jos ois samanlaiset lait kun länsinaapurissa niin samantien laittasin T5 tai T6 keulille :' ;D mut eipä siinä nyt vaan tuo 2.5 työn alle ja siitä tekee T6 vastinetta  8)
Turbotat vaan sen olemassaolevan koneen, turha sinne on T6 konetta vaihtaa. Saa tänä päivänä tehdä ihan laillisesti, kunhan dynotat sen 244hv tai alle ja menee katsastuksen pakokaasutestistä läpi. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Samppasport  Futurez