Satuin keräilemään vähän mittoja venttiileistä, jousista, retainereista ja lukoista mitä löytyi omasta varastosta..Volvon kanteen siis saa myös 6mm ohjureita melko edullisesti suomestakin, eli halvalla voi saada kevyemmän venttiilikoneiston jos ei valmiita kovia paininkuppeja hanki (n. 500~600€ / 24kpl).
Edit: Volvo OEM kovat paininkupit, osanro:
1298634Ovat noin. 15-16$ / kpl jenkeissä uutena.
Ja samalla hiukan isommat venttiilit. Myös M20B20/27 pakoventtiilit saa sopimaan imupuolelle.. 34x102,5x7mm (62g) kooltaan.
Joitakin mittoja jäänyt laittamatta muistiin (siksi "-- g" merkintä" toistaiseksi)Volvo B6304/B6254F/S- imuventtiili 31x104x7mm | 54g
- pakoventtiili 27x103,3x7mm | 46g
- jousi 41g
- retaineri 17g
- lukot 0,84g/kpl
- paininkuppi (kasattuna, öljyn kanssa) 52g
BMW M50B25 (non-vanos - vanos)
- imuventtiili 33x106,8x7mm | 58g
- pakoventtiili 30,5x106,3x7mm | -- g
- imuventtiili 33x106x6mm | 47g
- pakoventtiili 30,5x106x6mm | -- g
- retaineri (beehive jouselle, 6mm) | 8g
- jousi (beehive) | 37g
- tuplajousi | 62g
- tuplajousen retaineri | -- g
- lukot: 7mm = 0,84g 6mm = 0,48g
(käyttää 33 tai 35mm paininkuppeja, joten niitä en listannut)
XU10J4R- imuventtiili 34,6x106,4x6mm | 54g
- pakoventtiili 29,6x105,7x6mm | 50g
- retaineri 8g
- jousi (beehive, sama halkaisija alaosasta mitä volvon jousessa) 34g
- lukot 1,25g kpl (1-uraisia)
- paininkuppi 51g (öljyn kanssa.. eli käytännössä ei eroa volvon paininkuppiin..samat mitat siis)

XU10:iin saa kovia paininkuppeja mm. Catcamsilta, paino 40g/kpl (alapuolinen säätö) - sopii tinakoneeseen.
Ja jotkut Ford RS2000 paininkupit tais olla myös samoilla mitoilla.. ja Opel Omegasta/Senatorista löytyvään kutoskoneeseen tarkoitettuja kovia paininkuppeja myös saatavilla (=sama koko, myös paino).
RN -sarjan tinakoneen paininkupeista on vähän tietoa saatavilla.. paino varmaan n. 40g luokkaa niissäkin?
------------
B6284T (RN) - B6254S (N) kampiakselit (28,4->n.30kg)

------------
B6304F nokkien speksit (ns. 204hp nokat)
248/248* / 8,95mm nosto / 112* LDC
B6254S nokkien speksit (2,5l 170hp ja 3,0l 180hp)
232/232* / 7,95mm nosto / 112/106* LDC (pako-imu)
-------------
RN ja N -sarja dampperin+hihnapyörän erot
(painoeroa oli tuntuvasti, en vain ite ehtinyt punnitsemaan -- tosiaan RN sarjan hihnapyörällä eri offset, niin ei sovi suoraan takavetoisen apulaitteiden kannakkeen kanssa kun hihnan linja menee vinoon)B6284T (RN) > B6304 (N) dampperi+hihnapyörä

B6284T (RN) > B6304 (N) jakohihnan hammaspyörä
