Futurez  Kulkukoira

V70 TDI lämpötila-anturiko?

  • 11 Vastauksia
  • 5485 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeetuV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
V70 TDI lämpötila-anturiko?
« : 03.12.2012, 11:44:21 »
Jos auton käynnistää yli 10 asteen pakkasessa(vain kun auto ollessa lohkolämppärissä) niin ensin syttyy vikavalo? (lambdan merkki), sitten lähtee flekti päälle ja lämpömittari nousee puoleen väliin. Jos auton sammuttaa niin flekti jää huutamaan pääle, mutta kun starttaa uusiksi niin flekti sammuu, lämpömittari näyttää oikein ja varoitusvalokin sammuu pienen ajon päästä. Tekeekö viallinen lämpötila-anturi tämän? Muuten auto pelaa hyvin ja esimerkiksi hehkut pelaa, sama anturi ohjaa niitä? Se mikä on siinä ylävesiletkun koneen päässä.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #1 : 03.12.2012, 16:57:01 »
Kun lohkolämmitetty moottori käynnistetään, lämpötila-anturin mittaama kannen lämpötila laskee ehkäpä 10 - 15 astetta siitä, mitä se oli ennen käynnistystä. Moottorinohjain päättelee, että jotakin on vialla, lämpötilan kun pitäisi nousta eikä laskea. Siitä seuraavat paniikkireaktiot noin 5 minuuttia startin jälkeen. Mikään muu ei ole vialla, kuin auton käyttötapa. Jos heti lähtee liikkeelle, eikä jätä autoa tyhjäkäynnille, ei paniikkireaktiota tule. Tyhjäkäynninhän kieltää sekä laki että auton käyttöohjekirja.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2012, 16:58:49 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa PeetuV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #2 : 03.12.2012, 17:25:21 »
Ok,
pitääpä kokeilla tuota. Kiitokset nopeasta vastauksesta!

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #3 : 04.12.2012, 05:34:10 »
Ei mulla vaan ollut moisia ongelmia lohkaria käytettäessä. Kannattaisi luetuttaa ne vikakoodit niin olisi helpompi arvuutella.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #4 : 04.12.2012, 10:07:24 »
Siitä seuraavat paniikkireaktiot noin 5 minuuttia startin jälkeen. Mikään muu ei ole vialla, kuin auton käyttötapa. Jos heti lähtee liikkeelle, eikä jätä autoa tyhjäkäynnille, ei paniikkireaktiota tule.

Juurikin näin... Ainakin kolmessa edellisessä Volvossa sama homma. Jos oli lohkolämmityksessä niin heti ajoon. Vikakoodeja ei Vol-fcr ohjelman mukaan tuosta jäänyt.
 :)
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa PeetuV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #5 : 05.12.2012, 19:02:04 »
Anturi vaihdettu, ei vaikutusta. Eilen kun lähdin töistä, ei lohkolämppärissä niin käyntiin lähtö oli todella heikkoa, juuri ja juuri lähti ja vikavalo alkoi palamaan eikä sammunut 65km matkalla.
Tänään luettu koodit, herjasi imuilmanlämpöä ja vedenlämpöanturia. Nyt anturi vaihdettu ja valo loistaa edelleen.

Poissa Akusti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #6 : 11.12.2012, 22:36:19 »
Lainaus
Tyhjäkäynninhän kieltää sekä laki että auton käyttöohjekirja.

Kieltääkö volvon käyttöohjekirja tyhjäkäynnin?!?!? Why??

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #7 : 11.12.2012, 22:43:37 »
Isän edellinen -97 V70 2.5 TDI, tai nykyinen -99 s80 2.5TDI ei kyllä tee mitään paniikkireaktioita vaikka pitäisikin tyhjäkäynnillä.

Voiko esim. letkulämmitin olla asennettu väärin, jolloin tuo lämpötilaero olisi liian suuri anturilla ja muualla koneessa? Mutta kyllähän tuossa koneessa pitäisi ihan oikea lohkolämmitin olla.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #8 : 06.01.2013, 12:52:01 »
Minulla on kaikissa ollut oikea lohkolämmitin. En ole tuosta hirveetä stressiä repinyt, vaikka välillä fkekti huutaa ja vikavalo palaa... Volvossa tämä sirkus on sivistynyttä verrattuna yhteen entiseen autooni. Helventinmoinen äänimerkki, valosirkus ja kaikkea muuta kun vastaavan tempun teki. Auto oli muuten kyllä mieluisa.

 :D
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa mikkomallikas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • joopajoo!
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #9 : 08.01.2013, 21:50:45 »
Mulla teki kans joskus samaa talvikäynnistyksillä. Varsinaista vikaa ei koskaan löytyny. Uusi käynnistys auttoi joka kerta.

Ja toi vaivalloisesti käynnistyminen viitannee huonoon akkuun tai huonoon kosketukseen akun navoissa.
-160J SSS   -240    -245    -745
-V70 MKI    -V70 MKII AWD
- Sprinter    -Ducato    -144GT Historic Rally

Poissa PeetuV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #10 : 12.01.2013, 08:37:44 »
Joo erikoiselta kyllä kuulostaa ettei saisi puolta minuuttia käydä tyhjää.

Pitää mitata tuo akku kun pyörittää 5 asteen pakkasilla konetta todella hiljaa, voihan starttikin olla silti jo ehtoopuolella.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI lämpötila-anturiko?
« Vastaus #11 : 12.01.2013, 17:41:47 »
Jos kaikin puolin kunnossa olevan 1997-1998 tdi:n lohkolämmittää ja sitten käynnistää auton, niin VIIDEN minuutin tyhjäkäynnin jälkeen vikavalo syttyy ja puhallin käynnistyy, koska moottorin lämpötila ei ole sinä aikana noussut vaan laskenut. Tämä on ominaisuus, joka on jokaisessa yksilössä.

Nyt sitten kyse on jostakin viasta, eikä tästä ominaisuudesta. Vikavalon syttymissyynä voi olla esimerkiksi löystyneet tai hapettuneet maajohtojen liitokset akun miinusnavasta runkoon ja moottorinlohkoon tms., moottorin johtosarjassa olevat katkokset tai oikosulut, moottorinohjaimen vika, moottorinohjaimen liitinvika jne. Jos pelkästään akku on vanha tai startti väsynyt, ei moottorin vikavalo syty niistä. Huonon startin pyörimisen syy sitten taas on joko akussa, starttimoottorissa, akun miinuskaapeleissa tai plus-kaapeleissa tai kukaties niissä kaikissa.

Kaipa on tiedossa, että käynnistettäessä kylmästä pitää odottaa 8-10 sekuntia (moottoritilasta kuuluu silloin naks, jos on ovi auki), ennenkö virran kytkemisen jälkeen kääntää avaimen starttiasentoon, jos hehkuvalo ei syty, tai mikäli syttyy, niin hehkuvalon sammumisen jälkeen 8 sekunnin päästä? 
Tämä ei mitenkään vaikuta vikavaloon, mutta käynnistyminen on yleensä rivakampaa, koska
1. ruiskutusmäärä on silloin hivenen isompi, kun määränsäädin silloin pomppaa uudelleen nollasta ylös.
2. hehkuvalon sammuttua hehkutus oikeasti lakkaa 8 s kuluttua valon sammumisesta (näkyy mittarivalojen kirkastumisena), jolloin virta paremmin riittää startin pyöritykseen.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo