Jos kaikin puolin kunnossa olevan 1997-1998 tdi:n lohkolämmittää ja sitten käynnistää auton, niin VIIDEN minuutin tyhjäkäynnin jälkeen vikavalo syttyy ja puhallin käynnistyy, koska moottorin lämpötila ei ole sinä aikana noussut vaan laskenut. Tämä on ominaisuus, joka on jokaisessa yksilössä.
Nyt sitten kyse on jostakin viasta, eikä tästä ominaisuudesta. Vikavalon syttymissyynä voi olla esimerkiksi löystyneet tai hapettuneet maajohtojen liitokset akun miinusnavasta runkoon ja moottorinlohkoon tms., moottorin johtosarjassa olevat katkokset tai oikosulut, moottorinohjaimen vika, moottorinohjaimen liitinvika jne. Jos pelkästään akku on vanha tai startti väsynyt, ei moottorin vikavalo syty niistä. Huonon startin pyörimisen syy sitten taas on joko akussa, starttimoottorissa, akun miinuskaapeleissa tai plus-kaapeleissa tai kukaties niissä kaikissa.
Kaipa on tiedossa, että käynnistettäessä kylmästä pitää odottaa 8-10 sekuntia (moottoritilasta kuuluu silloin naks, jos on ovi auki), ennenkö virran kytkemisen jälkeen kääntää avaimen starttiasentoon, jos hehkuvalo ei syty, tai mikäli syttyy, niin hehkuvalon sammumisen jälkeen 8 sekunnin päästä?
Tämä ei mitenkään vaikuta vikavaloon, mutta käynnistyminen on yleensä rivakampaa, koska
1. ruiskutusmäärä on silloin hivenen isompi, kun määränsäädin silloin pomppaa uudelleen nollasta ylös.
2. hehkuvalon sammuttua hehkutus oikeasti lakkaa 8 s kuluttua valon sammumisesta (näkyy mittarivalojen kirkastumisena), jolloin virta paremmin riittää startin pyöritykseen.