Tai no oikeastaan kuvakirja, mutta asiaan joka tapauksessa.
Tämmönen ysi tuli hommattua koska tarvi hieman pätevämpää tapausta työajoihin yms, ideana on ollut että huolletaan kunnolla ja kunnon osilla, koska käyttöluotettavuus on ollut tässä vermeessä se isoin juttu.
Speksiä:
945, B230FK, AW71L. Varusteita sopivasti (lue: liian vähän).
Auto löytyi fiksuun hintaan ominaisuuksiin nähden, vikoja oikeastaan oli mainittavimmat lommo konepellissä, hieman huono maalipinta (paljon kiveniskuja ym). Ensimmäinen omistaja oli lastentarvikeliike eteläsuomesta.
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/241020092318.jpgKohtalaisen likanen konehuone, pohjapanssari puuttui, hommattu uusi ja moottorihuoneen likaantuminenkin väheni huomattavasti:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/241020092323.jpg
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/251020092334.jpg
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/251020092338.jpgJonka jälkeen pappamainen ulkonäkö alkoi kyllästyttää, joten vuorossahan oli luonnollisesti haalistuneiden vilkkujen/valojen kirkastaminen (myöhemmin huollettu myös ajovaloumpiot uuteen uskoon).
Huomaa myös ilmeeseen tullut vetokoukun nupin suoja (joka on jo ~3 kertaa viety):
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/210220102503.jpg
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/080320102533.jpg(Joka tässävaiheessa oli taas jo viety)
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/080320102528.jpg
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/080320102526.jpgMyös bensapumppu otti ja levis, tässä yks isoin virhe osien hankinnassa, ainut mistä pumpun sai heti oli motonetin walbro:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/260220102508.jpgNimittäin vuoden päästä kävi näin, ihmettelin kun ei voimaa löytynyt kiivetä mäkiä ylös (kuvassa siis mitataan bensanpainetta):
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/020120111255.jpgPumppu vaihtui alkuperäiseen boschiin sen jälkeen, motonetti hyvitti rahat pumpusta onneksi, viikko takuun umpeutumisen jälkeen. Myöhemmin kun löyty speksejä kyseisestä pumpusta, niin ei siinä edes oikeasti riitä paineentuotto ahdetulle vinokoneelle.
Välillä myös käyty katsastuksissa:

Luonnolinen päivitys oli myös ulkonäköön uudemman kahvan vaihtaminen, luultavasti jossain vaiheessa tulee myös maalattua:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/13062010718.jpg
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/12062010716.jpgKesä tuli ja auto sai 245:sta vanteet allensa, jotka ei kyllä omaan silmään sovi yhtään ysissä:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/25042010553.jpgAutolle on myös säännöllisesti juotettu mansikkakiisseliä:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/300120102477.jpgJa vaihdossa viety muualta öljyt pois, perän lappu antaa myös osviittaa mitä kopan sisälle on työnnetty tehtaalla:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0557.JPGJarruosat tuli myös vaihdettua, oli palat ns. ihan loppu (taakse vaihtui hieman myöhemmin):
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/220120111313.jpgAlkoi myös antaa merkkejä haperosta kansipahvista, joka sieltä sitten sisältä löytyikin, elikkä alkuperäinen semmoinen. Samalla vaihdettiin pakosarjan tiivisteet volvolaisiin, tiivisteet, vesipumppu, jakoremmi yms huolto-osat, tarkkasilmäinen saattaa huomata että konetilaan on eksynyt myös alkuperäinen hälyn sireeni:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/20102011063.jpg
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1845.JPGVanteet myös alkoi kyllästyttämään joten ne palautettiin takaisin 245:n alle, joku ehkä voi jopa tunnistaa mitkä alle tuli:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0142.JPG
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0613.JPGVälillä jopa sai osakseen kunnon pesun ja vahauksen:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0789_90_91.jpg
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0795_6_7.jpgMyös ECC:n "ominaisuudet" alkoi kyllästyttämään, joten alipainevuodot kuriin, muutama letku vaihtoon ja Volvolta vuotava alipainekello tilaukseen, enemmän infoa löytyy ilmastoinnin FAQ osiosta:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1114.JPG
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1088.JPGAlustan korkeus on myös varmaan monia kirvellyt aikaisemmissa kuvissa silmiä, niin myös minun, joten asialle täytyi jotain tehdä:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1338.JPGJoten eteen ja taakse tuli punaista jousta, katkomattomana. Sanotaanko että paras alusta mitä oon takavetovolvossa ajanut (jämäkkä mutta pintakovasta kaukana), iskarit päivittyvät varmana jossain välissä vielä järeempiin.
VRCF tarrakin ilmestyi ja sen kaveriksi oli firman parkkipaikalla ilmestynyt myös toinen tarra. Sopii hyvin:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120720_175506.jpgJa kuten tuli todettua, alusta asettui hyvälle korkeudelle. Kontissa on yleensä useampi kymmenen kiloa työkaluja yms tarviketta, joten himpun verran oikeasti pysyisi korkeammalla:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2830.JPG
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2845.JPGVälillä aina kulkeutuu tämmöisiä laatikoita kotia, joista yleensä löytyy aina kaikkea kivaa sisältä (kyseiset varpaat ei siellä olleet):
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2457.JPGJa hetken aikaa kun ne jättää yksinään kotia, niitä ilmaantuu lisää:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2695.JPGPaikoilleen mm. löysi sitten uusi ehjä pissapojan korkki:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2509.JPGVanha kärsinyt pakoputki sai väistyä uuden paremmin istuvan (alkuperäisen) tieltä, akselin ylitys katkesi, joten jouduin väliaikaisesti (kunnes alkuperäinen saapuu) laittamaan motonetin ylityksen, joka ei kyllä sopinut mitenkään hyvin putkistoon:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120526_200309.jpgMuitakin väärän automallin osia oli ilmestynyt, joten pitihän sitä vertailla hieman:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120615_193726.jpgJa myös säännöllisesti tulee sisustakin jynssättyä kunnolla:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120619_122446.jpgLopputulos on yleensä tämmöinen:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120619_140704.jpgVolvo toimii myös mainiosti kesähotellina:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2819.JPGÄänieristystä tuli myös parannettua, oviin meni melkein 4 neliötä mattoa, ja alkuperäiset äänieristeet vielä kaveriksi, homma jäi vielä aika rankasti kesken, jatketaan kun jaksetaan, mutta sieltä sitä kurkkii:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120706_204914.jpgAlkuperäinen eriste päälle, myös kaikki piuhat yms mitkä voi resonoida niputettiin, kiristettiin, vaimennettiin, paalattiin.. eikun vielä ei paalattu, alkoi tehdä jo hieman tiukkaa saada ovipahvi päälle:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120705_200033.jpgJosta päästäänkin taas kaikenlaisten osien pulttaamiseen:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2920.JPG
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2922.JPGJotain ilmestyi myös helmoihin:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120817_185441.jpgTietenkin osat jätettiin teipillä kiinni lopullisesti:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120818_135829.jpgMyös tuli aina viallista peilinlämmitystä vihdoin ihmeteltyä ja yllätykseks tuli huomattua että piuhat on irti, joihin tulee virta ja jännite ok ja vastuskin on ehjä, piuhat kiinni ja homma rupes taas rokkaamaan:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20121104_164647.jpgLopputulos alkaa olla tätäluokkaa:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3014.JPGValitettavasti pinkki tarrakin joutu häviämään lasista:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3017.JPG
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3018.JPG
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3025.JPGNokkelimmat huomannut myös että alalippa saanut maalia osakseen:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3029.JPG
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3030.JPGJa tästä se näkyy paremmin:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3032.JPGJa tähän on hyvä lopettaa:
http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3042_3_4.jpgAutoon on myös vaihdettu kaikkea kuluvaa osaa, sytkään useampaan oteeseen kannet, pyöriät, johdot, tulpat, sytkäpäätteen vaihdoin vain v*ttuillakseni uuteen alkuperäiseen. Alustaan tullut myös uretaanipuslaa, lambda alkoi käymään hitailla joten uusi original semmoinenkin tuli riipastua. Myös kuskin penkin pehmustetta parsittu sekä hankalana miehenä vaihdoin rikkinäiset polttimot ehjiin ja jopa automaatin vaihteenvalitsimen "valoliuskan" kävin ostamassa siniseltä uuden.
Paljon on myös semmoista tehty mistä en nyt osaa mainita ja paljon on vielä tekemättä, mutta siitä kerrotaan sitten seuraavassa jaksossa.