No sepä se. Tosin järkiperustein ei voi enää täysin tuota 940:stä perustella, hauska auto ajaa ja harrastaa, mutta valitettava fakta että esim uudemmat etuvetoset Volvot ovat paljon paremmin äänieristettyjä
Voi olla, tässä 2000-luvulla (ihan joku vuosi sitten) oli joku TM/Tuulilasi, missä oli uusien autojen äänimeluvertailu. Referenssiautona oli tuolloin 940, eikä sitä kovin moni auto ollut hiljaisempi.

Tosin, tuohonkin voi olla syynsä. Pitkään olen miettinyt miksi esim. minun kissa/porukoiden koira ei tykkää "uudemmista" autoista, vaikka ovat selvästi hiljaisempia korvakuulolla. Esim. minun kissa nautti olla 127 Fibatin kyydissä, mutta tulee 2000-luvun kikottimessa hulluksi.
Ihminenhän ei kovin hyvin kuule matalia ääniä ja nykyautoista harvemmin kuulee enään korkeampia tuulensuhinoita/nitinöitä/ropinoita. Kuitenkin tämäkkä jousitus ja jäykkä kori saattavat kantaa matalia alustan ääniä ohjaamoon vanhoja "letkuja" paremmin. Ihminen ei noita välttämättä kuule, mutta elukat kyllä kuulee.
Saman voi tosin huomata ihminenkin. Kummasti äänentoistojärjestelmän basso "häviää" kun auto liikkuu (aivan sama mikä on äänentoistojärjestelmä. Toki äänenpainetta lisäämällä kuuluu, mutta paikoillaan hyvin soiva ei soi hyvin ajossa). Alustan äänet sekoittavat korvan, jolloin ei enään erota musiikin alaääniä.
Tai mistä minä tiedän, aivan sama. Hieno kontti sulla kuitenkin ja mukava lukea näitä "käyttöhifistelyparantelu" -topickeja. :hello: