Carcom Oy  Elekma

Volvo 242 inisee

  • 20 Vastauksia
  • 5384 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvoholisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • VRCF
Volvo 242 inisee
« : 04.12.2012, 18:52:05 »
Elikkäs tänään kyseinen kapistus alkoi inisemään/hieman ehkä ulisee ääni kuuluu selvästi moottorista päin öljyt oli tallella kun tikusta katsoi. Elikkäs mitä hieman kokeneemmat heput lähtisivät tässä tilanteessa tekemään? Moottorin on täydellinen yläpää+jakopää remontti tehty alta 1tkm.
"Harjoitus tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina"

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #1 : 04.12.2012, 19:46:16 »
apulaitehihnat vex,niin iniseekö vieläkin?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #2 : 04.12.2012, 20:13:37 »
Laturin tai vesipumpun laakerit, ohjaustehostimen pumppu (jos on)?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #3 : 04.12.2012, 21:04:12 »
 yks mahollisuus on vuotava imusarjan tiiviste. itellä se aiheutti kierrosten mukaan muuttuvaa vihellystä/ininää

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #4 : 04.12.2012, 21:24:27 »
konepelti ylös,kone käymään ja kuuntelemaan. varmaankin toinen kiilahihna löysä,toinen kireä.

Poissa Kalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • I love my Volvo
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #5 : 05.12.2012, 18:33:13 »
Mulla on kaksnelikymppisessä vähän samanlainen vika päällä. Tosin alkaa viheltää vasta kun vauhtia on 60-80 kmh. Tänään kun asiaa tutkailin niin tulin siihen tulokseen että vaihdan sen mötikän missä jarrunestesäiliö on kiinni. Auton kun sammuttaa niin jää hetkeksi pihisemään ja melko varma olen että juuri tuo kyseinen palikka päästelee paineita ja vinkuu ajaessa.

Pariviikkoa takaperin vaihtelin kaasarin ja imusarjan tiivisteet kun vihellys oli jatkuvaa ja erittäin kova äänistä myös tyhjäkäynnillä eikä autoa voinut ajaa ilman että oli huikka päällä koko ajan. Se puoli tuli kuntoon mutta nyt pitää tuo edellämainittu värkki uusia.
Volvo 240 GLT kartano vm. 1990 ja rouvalla Saab 900c vm. 1990

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #6 : 05.12.2012, 18:37:46 »
niin säiliöhän on kiinni pääsylinterissä,se ei vikise,mutta tarkasta nyt ekax jarrutehostajan letku+liitännät molemmista päistä ennenkun alat tehostajaa vaihtamaan. :hello:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • I love my Volvo
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #7 : 05.12.2012, 19:42:54 »
Letkut ok. Vuotoa sylinterin ja tehostajan liitoskohdassa(siitäkö pihinä/vihellys?). Säiliö tuntuu olevan aika höllästi kiinni. Osa on halpa ja uusi on aina uusi.
Vihellys kuuluu kabiiniin erittäin selvästi (todella korkea ääni) kun vauhtia on siinä 60+kmh oli veto päällä tai ei. Tyhjäkäynnillä kuuluu hyvin vaimeaa vihellystä/suhinaa/pihinää (konepelti auki) johon ei vaikuta moottorin kierrokset. Sammutuksen jälkeen pihisee 10-30 sek nimenomaan tuossa jarrutehostajan"edessä" missä se sylinteri on.
Volvo 240 GLT kartano vm. 1990 ja rouvalla Saab 900c vm. 1990

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #8 : 05.12.2012, 20:42:15 »
Letkut ok. Vuotoa sylinterin ja tehostajan liitoskohdassa(siitäkö pihinä/vihellys?). Säiliö tuntuu olevan aika höllästi kiinni. Osa on halpa ja uusi on aina uusi.
Vihellys kuuluu kabiiniin erittäin selvästi (todella korkea ääni) kun vauhtia on siinä 60+kmh oli veto päällä tai ei. Tyhjäkäynnillä kuuluu hyvin vaimeaa vihellystä/suhinaa/pihinää (konepelti auki) johon ei vaikuta moottorin kierrokset. Sammutuksen jälkeen pihisee 10-30 sek nimenomaan tuossa jarrutehostajan"edessä" missä se sylinteri on.
niin,siinä tehostajassa mihin tulee alipaineltku on takaiskuventtiili mikä on kiinni siinä kumissa mikä taas kiinni tehostajassa, eihän se venttiili vuoda?se itse pääsylinteri on mekaaninen laite,eihän siinä itsessään ole minkään-näköstä yli/alipainetta,itse tehostaja voi kyllä vuotaa mutta se sylinteri ei vuoda muuta kun jarrunestettä joko ulos tai yleensä kumirenkaat päästää läpi eli poljin pehmeä/painuu syvään,ja se jarrunestesäiliö ei ole muuta kun niitten kumienvarassa eli nousee nykäsemällä vex ja niin sen kuuluukin olla.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • I love my Volvo
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #9 : 05.12.2012, 21:17:22 »
Hyviä vinkkejä. Kiitos. En nuista paljoa tiedä mutta halu oppia on kova :D Nyt en äkkiseltään muista että missä tarkalleen vuotaa mutta näyttäis tulevan siitä tehostajan ja sylinterin välistä. Toisaalta eipä jarrupolkimessa tunnu mitään erikoista. Ihan normaalin oloinen poljin :D Sylinteri silmämääräisesti ok kunnossa. Onko noissa volvoissa yleensä ollut tehostajan vuotoja? Pitää huomenna tutkia asiaa tarkemmin että mistä se suhina on peräisin. Voi toki olla että tulee jostain tehostajan alareunasta tai jotain... Taidanpa käydä kaikki letkut huolellisesti läpi ja sitten tutkin tehostajaa lähemmin. Eipä tuo ääni ole muuta kuin ärsyttävä, eli mihinkään se ei suoranaisesti tunnu vaikuttavan.
Volvo 240 GLT kartano vm. 1990 ja rouvalla Saab 900c vm. 1990

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #10 : 06.12.2012, 14:11:57 »
Alipainevuodon löytää tippakannun avulla.  Öljy tai nafta tukkii vuodon hetkeksi, ja sihinä/ininä lakkaa tai muuttuu.  Jos vuoto on iso, pöllähtää pakoputkesta savua.  ATF:ää kehottivat jenkkien foorumilla käyttämään, se kun savuttaa kovasti.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Kalle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • I love my Volvo
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #11 : 10.12.2012, 14:41:22 »
Eipähän sieltä mitään vikoja löytynyt. Jarrutehostin pihisee sammuttamisen jälkeen mutta niin kai sen kuuluukin...
Volvo 240 GLT kartano vm. 1990 ja rouvalla Saab 900c vm. 1990

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #12 : 10.12.2012, 18:04:08 »
ei sen kuulu pihistä..

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #13 : 10.12.2012, 18:07:01 »
ei sen kuulu pihistä..
ei kuulu ei,tarkasta se takaiskuventtiili vuotaako se?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 242 inisee
« Vastaus #14 : 10.12.2012, 18:11:18 »
Ei kyllä kuulu pihistä. Kun sammutat auton ja odotat hetken niin onko jarrupoljin aivan kova ja ei painu alaspäin juurikaan yhdellä polkaisulla? Entäs kun auto seissyt muutaman tovin (tai vaikka yön yli), painat poljinta (älä pumppaa vaan painat kerralla niin syvän kuin menee ja pidät pohjassa) ja laitat auton käyntiin niin painuuko poljin syvempään? Jos molemmat toteutuvat niin tehostin vuotaa ja ei pidä alipainetta. Kun jarrutehostin on kunnossa kärsii poljinta pumpata auton ollessa sammuksissa pari-kolme kertaa ennenkuin muuttuu jäykäksi tehostuksen hävitessä. En muista onko lankussa pääsylinterin ja tehostimen välissä kummoistakaan tiivistettä, Foortissa oli O-rengas tehostimen ja pääsylinterin välissä ja kun se katkesi piti pihinää ja vihelsi. Takaiskuventtiilin saa vetämällä irti tehostimesta (on kyllä enemmän vähämmän tiukassa), puhaltamalla ja imemällä sitten koittaa, että ilma kulkee vain toiseen suuntaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

KL-varaosat  Race.fi