Autoracing  KL-varaosat

Turbo vai kansi? V70 T5 -97. *korjattu*

  • 47 Vastauksia
  • 19221 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #15 : 06.01.2013, 21:55:56 »
Pähkäilin tässä hetken itsekseni muutaman iltaoluen nauttineena että mitenkäs se neste tuossa turbossa kiertää? Kiertääkö se turbon pakopuolen vai imupuolen kautta? Voisiko olla mahdollista että rungossa olisi halkeama josta jäähdytysneste pääsee joko suoraan putkeen ja josta se haihtuu höyrynä ilmaan? Vai voisiko kiertää imupuolen kautta sylintereille ja sitä kautta höyrynä pihalle? Paljonko esim. vapari V70 pukkaa talvipakkasella valkoista höyryä pihalle lämpöisenä? Meikäläisellä pukkaa ns. tasaisena sumuna mutta kun ei ole oma nenä niin jatkojalostettu että osaisin haistella esim. häkä-vesi -suhteita pakokaasuja nuuskimalla eikä nyt muutenkaan ole varsinainen diagnostiikkapää kiinnitetty loppuruumiiseen niin mietin vain. Olisiko järkevintä JA helpointa irroittaa ahdin ja käyttää painetestauksessa, fuskaako mistään? Kun kannen jos irroittaa niin siinä pitää sitten melkeni väkisellään käydä se kansi/lohko plaanaamassa suoraksi ettei ala uudestaan vuotamaan. Muutenhan se olisi ihan sama, mutta kun sitä kyhnyä opiskelijalla harvemmin on ylimääräistä... :)

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #16 : 07.01.2013, 16:28:55 »
Noniin nyt se myrkyt lykkäs. Nestepinta hävisi olemattomiin ja konehuoneesta nousee valkoista savua, eli ilmeisesti vuotaa sieltä jostain sitä nestettä pihalle. Mitään ei näe tuonne yläkautta että mistä tarkalleen vuotaisi. Lisäksi konehuoneesta kuuluu ahtojen mukaan nouseva ja laskeva sirittävä ääni. Pakoputken kautta ei ilmeisesti sen enempää tule mitä "normaalisti" tässä autossa on tullut. Niin ja kierrokset jäivät kantamaan moottoritieltä rampille laskeuduttaessa, eli esim. neloselta lykkäsi kolmoselle niin vapaalla ollessaan kiekat oli päälle 3000 rpm, kolmoselta kakkoselle sama homma jne... Risteyksissä sama homma. Noin 1,4 km ennen pihaan pääsyä tuo siritys alkoi kuulumaan, ja tuntuu kuuluvan nimenomaan ahtopaineen nousun aikana, ajaessa vaikka olisi 3000 rpm niin siritys alkaa kuulumaan vasta kun kaasupoljinta hipaiseekin. Nyt olis ne kuuluisat hyvät neuvot tarpeen! :'(

hevonen

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #17 : 07.01.2013, 17:18:09 »
No voe että... Selvitä nyt ensin mistä se neste vuotaa pihalle.
Jos vaikka kylmää konetta katselet, kyllä se varmaan jostain alleen laskee?
Jos ei, veikkaan jäähdytinvuotoa paineenalaisena. Tai sitten se kansipahvi antautui lopullisesti ja lykkää nestettä ulos ja painetta sylinteristä ahdoilla.

Tokihan se alkaa siriseen ja soriseen jos nestetä ei ole ja lämpöanturi antaa väärää tietoa.
Jos neste katoaa yllättäen, lämpöanturi saattaa näyttää normaalia vaikka vempele olis tosi kuuma koska anturi vaatii kosketuksen nesteeseen, ei kuumaan ilmaan...

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #18 : 07.01.2013, 19:58:13 »
Auton alla  ryömitty. Selkeää vuotokohtaa ei löytynyt, muuta kuin se minne jo piti vaihtaa tiivistekin.



Tuossa kuvassa näkyy kohta 8, joka on kyseinen vaihtotyön vaativa tiiviste... Sieltä se tihkuttaa hiukkasen. Onko joku tuota vaihtanut, äkkiseltään en löytänyt infoa mitä kaikkea joutuu irroittelemaan (siinä on ympärillä kaikki bensaputkista ja ilmastointiletkuista lähtien eikä sitä tilaa muutenkaan ole). Yksi mistä ehkä voisi myös liruttaa on tuo 7a, taitaa muutaman euron luokkaa olla tuo o-rengas... Onko näitä mennyt kellään? Jäähynestettä oli auton alustassa takapenkkien kohdalla astikin jopa... :idiot2: Liekö vetoakseli sitä sinne asti saisi heitettyä...

Niin ja siis semmosen testin tein että säiliö piripintaan nestettä, auto käyntiin (kaveri) ja itse tutkailin vuotoja... Siritysääntä nyt ei ainakaan kuulunut polkiessaankaan, nestetaso vajui hiukan (liekö taas ilmaa päässyt järjestelmään)...

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97
« Vastaus #19 : 08.01.2013, 22:52:24 »
Pähkäilin tässä hetken itsekseni muutaman iltaoluen nauttineena että mitenkäs se neste tuossa turbossa kiertää? Kiertääkö se turbon pakopuolen vai imupuolen kautta? Voisiko olla mahdollista että rungossa olisi halkeama josta jäähdytysneste pääsee joko suoraan putkeen ja josta se haihtuu höyrynä ilmaan? Vai voisiko kiertää imupuolen kautta sylintereille ja sitä kautta höyrynä pihalle? Paljonko esim. vapari V70 pukkaa talvipakkasella valkoista höyryä pihalle lämpöisenä? Meikäläisellä pukkaa ns. tasaisena sumuna mutta kun ei ole oma nenä niin jatkojalostettu että osaisin haistella esim. häkä-vesi -suhteita pakokaasuja nuuskimalla eikä nyt muutenkaan ole varsinainen diagnostiikkapää kiinnitetty loppuruumiiseen niin mietin vain. Olisiko järkevintä JA helpointa irroittaa ahdin ja käyttää painetestauksessa, fuskaako mistään? Kun kannen jos irroittaa niin siinä pitää sitten melkeni väkisellään käydä se kansi/lohko plaanaamassa suoraksi ettei ala uudestaan vuotamaan. Muutenhan se olisi ihan sama, mutta kun sitä kyhnyä opiskelijalla harvemmin on ylimääräistä... :)

Se neste kiertää noissa punaisella merkatuissa kanavissa siinä ahtimen laakerpesän rungossa. Ahdin mistä tuo kuva on ei ole mitsu mitä näissä volvoissa on vaan jokin schwitzeri, mutta perusrakenne kaikissa ahtimissa on samankaltainen. Mitsubishin td04 laakeripesän jäähdytysvaipan seinämät ovat kyllä huomattavan paksua materiaalia. En pidä turbon sisäistä nestevuotoa todennäköisenä vaihtoehtona.
760 '90 b230ft+m46

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #20 : 11.01.2013, 17:01:52 »
Tosta kuvasta tuon 8 tiivisteen saa vaihdettua ihmeempiä purkamatta. On kyllä kieltämättä ilkeessä paikassa. Itsellä on sieltä vuotanut nestettä kerran, kun tiiviste oli pettänyt. En usko, että turbo olisi syy noihin oireihin. Koitas ottaa tulpat pois ja kattoa minkä näköiset/väriset ovat. Katso myös taskulampulla männän päälle onko öljyä/jäähdytysnestettä/karstaa/muuta mömmöä. Ota vaikka tulpista kuva.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #21 : 11.01.2013, 17:11:33 »
Uskaltaako sitä putkea vääntää väkisin tuulilasia päin että sen tiivisteen saa puikattua siihen? Vai pitääkö sitä löysätä jostain?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #22 : 11.01.2013, 18:50:02 »
Uskaltaako sitä putkea vääntää väkisin tuulilasia päin että sen tiivisteen saa puikattua siihen? Vai pitääkö sitä löysätä jostain?

Kai sitä net sen verta kärsii vääntää. Eihän se tarvi kuin pari milliä.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #23 : 11.01.2013, 19:40:37 »
No siis siinäpä se kun ei sinne näe ja sitä pitäisi vääntää noin 3-4 cm ainakin että uuden tiivisteen saa luikautettua paikalleen ja ensin vanhan raaputettua pois, että on puhtaat pinnat... olen pieni mies mutta en minäkään sinne näe muuten kuin peilillä ehkä.  ;D

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #24 : 12.01.2013, 15:52:31 »
Nyt on sitten se tiiviste vaihdettu... Eto hommassa kaksi ja puoli tuntia -15 asteen pakkasessa... Noo...

Tuloksena, että eipä lopu "vuoto", niiltä kohdilta vuotaa ja koneen lämmetessä alkaa kuumalla koneella höyrystymään savuna ilmaan. Pakoputkesta tulee "vettä" jonkin verran, on semmoista valkoista hötöä siinä veden pinnalla ja kun lumeen tipahtaa niin on mustan sekaista vetistä nestettä. En ole nuuhkinut aiemmin juurikaan pakokaasuja niin paha sanoa mille se haisee.

Pitää ottaa ne tulpat huomisaamuna ja räpsäistä kuvat tai sitten tässä hieman illemmalla kun tässä ensiksi hieman varpaita sulattelee.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 15:54:20 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #25 : 12.01.2013, 19:16:58 »
No ilmeisesti pystyi sitten putkea vääntämään?

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #26 : 12.01.2013, 19:59:55 »
No ilmeisesti pystyi sitten putkea vääntämään?

No pystyi sitä noin 13 mm silmämääräisesti katsottuna peilin kautta arvioituna vääntämään sivuun. Sitten kun oli epätavallinen tilanne että vehkeet oli liian paksuja ja sitten jos oli tarpeeksi ohut niin oli liian lyhyt... Talttameisselillä kun raaputteli vanhat tiivisteenjämät pois niin siinä oli suurin homma. Ja ei se mukava ollut se uusi tiivistekään paikalleen muljauttaa. Erikoinen homma mutta onpahan vaihdettu.

Katselin peilin ja kirkkaan otsavalon avustuksella sitä höyryämiskohtaa niin näyttääpä sittenkin sille että itse putki eli yläpuolella olevassa kuvassa numero 7 on se joka siellä savuaa lämmettyään. Sieltä uuden tiivisteen juuresta ei vissiinkään vuoda enää, varmaksi en voi sanoa. Käväisin 15 km testilenkillä, kun lisäsin poistettua nestettä takaisin syyläriin (oli paljon ilmaa). Unohdin järkevänä paisarin korkin jonkin verran raolleen ja parin rankemman vedon aikana oli tussauttanut nesteet säiliöstä pihalle... Eipä sitten saanutkaan taas tarkistettua että vuotaako se nyt jostain vielä vaiko eikö kun sitä itteään oli vähän joka puolella.

Huomenna kymppilitran pönikkä jäähynestettä kainaloon ja testailemaan uudestaan. Pitää palata päivän tai muutaman sisällä uudestaan...


Niinjoo. Irroittelin tulpat ja katsoin mäntien päälle, ei siellä mitään tavallisesta poikkeavaa ollut, mustana olivat joka mäntä, hieman ehkä kosteahkon näköiset mutta ei paljoa...

Tulpista kuva: https://www.dropbox.com/s/d3yucv9jof9plxl/IMG_2998.JPG

Poissa Marjamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #27 : 12.01.2013, 22:05:10 »
Kokemuksesta voin kertoa, että turbon alta löytyy (ainakin v70 2,0T) yleensä hyvin öljyinen jäähdytysnesteletku joka on turbolta tihkuvan öljyn vaikutuksesta pehmennyt. Muistaakseni turbon jäähdytysnestekierron letku. Omasta volvosta kyseinen letku hajosi lopullisesti erään kauppakeskuksen pihaan Tampereella, onneksi, eikä moottoritiellä 3min aikaisemmin!! Oli jo niin haurasta että meni paloiksi tutkiessa/irroittaessa.

Toinen paikka mistä olen huomannut jäähdytysnesteen tihkuvan on pakosarjan päällä oleva metalliputki, se joka lähtee paisuntasäiliöltä letkuna ja vaihtuu rintapellin suunnassa metalliseksi. Putkessa olevan kiinnikeraudan juuressa on pieni repeämä, josta tihkuu hiljalleen mutta pakosarja haihduttaa ettei jälkeä jää.

Edellä mainitut kohteet ei vaikuta pakokaasun väriin/hajuun, mutta noin ennakkoon viisasta tutkia.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #28 : 12.01.2013, 22:19:25 »
Kiitos infosta Marjamies!

Nyt kun tuon sanoit, niin tosiaan turbon alapuolelle tuleva nestekierron putki oli/on öljyinen. Mutta tuo on ihan metalliputkea käsittääkseni, siis se mutka nimenomaan. Vuotaako siis turbolta joku tiiviste että öljy pääsee sitä letkua haurastuttamaan vai? Ja tässä omassa kulkineessani savu nousee niiltä nurkilta jossa paisuntasäiliöltä tulee kumiletku ja yhdistyy 7-putkeen. Tästä lähtee edestäpäin katsottuna oikealle turbon jäähyletku josta se nyt ei varsinaisesti ainakaan vuoda tämänhetkisen tiedon perusteella, ja sitten alaspäin kiertoon vesipumpulle jne. Eli näiltä nurkilta vuotaa (?) (kuvassa ympyröity punaisella):

https://www.dropbox.com/s/tskmprg5rsa5rm5/12.jpg

Pitää testata huomenna jos puhdistaa ton putken ja antaa lämmetä lämpöiseksi alkaakö höyrytä edelleen vai mikä helevetti siinä on... Jotenkin tuntuu ettei tuo seiskaputki ole kovin edullinen, liekö edes saa uutena ellei itse tee? :)
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 22:25:39 kirjoittanut heartagramm »

heartagramm

  • Vieras
Vs: Turbo vai kansi? V70 T5 -97. (päivitys, uusia ongelmia!)
« Vastaus #29 : 13.01.2013, 22:22:37 »
Lisää jäähynestettä tungettu järjestelmään... Puristelin vielä täyttöjen välillä ala- ja ylävesiletkuja jonkin aikaa että edes suurin osa ilmakuplista lähtisi johonkin suuntaan. Paisuntasäiliön ylärajalle ja menoksi, sama noin 15 km testilenkki ja nyt ei syttynyt jäähyvalo samalla kohdalla missä eilen, joten hyvä merkki se. Ajelin kotio ja katsoin jäähdytysnestetason, oli paineen aiheuttaman puristuksen alaisena alarajalla. Ja kun korkin aukaisee niin nestetaso pinkaisee ylärajalle tai vähän ylikin, kun on lämmetessään laajentunut. Lähdenpä huomenna liikenteeseen tuolla kotterolla ja katsotaan onko yön yli jäähtyminen tuonut mutkia matkaan eli häviääkö sitä vielä parin seuraavankin päivän aikana samaa tahtia mitä aiemmin... Jos häviää niin sitten on kyllä pakko se puristusten mittaus tehdä... Ja minä kun aattelin vanhaa japanialaistani Volvoon vaihtaessa että nyt loppu "turhanpäiväiset" remppailut... Noh, vanhoja kun ovat ja huonosti pidettyjä niin ihmekään jos hajoavat...

 

Carcom Oy  Elekma