RallyBaron  Samppasport

Kondensaattorit

  • 29 Vastauksia
  • 11519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #15 : 19.02.2011, 22:48:25 »
Jaahas, sähköopin tunnit alkoivat  :D

Tasavirta - vaihtovirta... oikosulku ja kohta palaa käämi?
Mitä pienempi jännite sen vähemmän sitä on "varaa" hukata, eikös... Tehoahan (W) sitä halutaan siirtää paikasta toiseen. Jos on käytettävissä jokin tietty jännitetaso niin sieltähän ne ampeerit sitten määräytyy. Jotain tuollasta tarkoitin... Ymmärtää ken tykkää  :) Ja ei tosiaan ampeeri muutu mihinkään, se on aina ampeeri.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #16 : 19.02.2011, 22:53:00 »
Oppitunti nro 2: I=U/R eli ampeerit määräytyy volttien sekä ohmien mukaan. ;)

E: Autovehkeissä käytetään kyllä paksumpia johtoja juuri siksi, että "siirtohäviö" tulee pienemmäksi.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 22:57:12 kirjoittanut järviin »

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #17 : 19.02.2011, 23:54:55 »
Oppitunti nro 2: I=U/R eli ampeerit määräytyy volttien sekä ohmien mukaan. ;)

E: Autovehkeissä käytetään kyllä paksumpia johtoja juuri siksi, että "siirtohäviö" tulee pienemmäksi.

Eiköhän noi kolmiosäännöt jossain takaraivon sopukassa vielä porukalla liene ja kuukkelilla saa aina muistinvirkistystä   :)

Palatakseni otsikon mukaiseen aiheeseen... Olisko useampi pienempi konkka parempi kuin yksi isompi esim 1F kokoinen? Konkalle vaihtoehtona mainostetaan pieniä "hifi"akkuja joissa on tosi pieni sisäinen resistanssi ja pystyy antamaan virtaa nopeammin kuin tavallinen käynnistysakku.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 23:58:15 kirjoittanut Silverfang »

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #18 : 19.02.2011, 23:56:34 »
itellä on joku 5F "hybiridi" konkka, vaikka nyt ei mitään 5 faradia ookkaan, ni toimii hiukan paremmin ku 1F konkka, eli kestää pari naksua kovemmalla pitää jyskytystä ennen ku rupee valot
vilkkumaan musan tahtiin, mutta ei kyllä onnistu vieläkään luukutus edes ajon aikana, toki akku varmaan kaipais uusintaa.
Toki 1F pienet konkat on parempi siinä mielessä, että pitävän paremmin "lupaukset" ku nää 50F konkat, tais velipoikaki aikoinaan laittaa 3 vai 4 konkkaa riviin ku oli vielä 530 farkun kontti
täynnä poppeja, mutta saadaanki hiukan alennusta autostudiolta ni oli mitä testailla.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 23:58:39 kirjoittanut Yesse »
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #19 : 20.02.2011, 00:02:28 »
itellä on joku 5F "hybiridi" konkka, vaikka nyt ei mitään 5 faradia ookkaan, ni toimii hiukan paremmin ku 1F konkka, eli kestää pari naksua kovemmalla pitää jyskytystä ennen ku rupee valot
vilkkumaan musan tahtiin, mutta ei kyllä onnistu vieläkään luukutus edes ajon aikana, toki akku varmaan kaipais uusintaa.
Toki 1F pienet konkat on parempi siinä mielessä, että pitävän paremmin "lupaukset" ku nää 50F konkat, tais velipoikaki aikoinaan laittaa 3 vai 4 konkkaa riviin ku oli vielä 530 farkun kontti
täynnä poppeja, mutta saadaanki hiukan alennusta autostudiolta ni oli mitä testailla.

Selkeesti jotain hyötyä noista on mutta täyttääkö lupauksia onkin eri juttu... Just toi useampi pieni ja luultavasti aika lailla halvempia saattaa antaa paremman lopputuloksen  :) Minkälainen akku sulla on kiinni?

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #20 : 20.02.2011, 00:12:39 »
Selkeesti jotain hyötyä noista on mutta täyttääkö lupauksia onkin eri juttu... Just toi useampi pieni ja luultavasti aika lailla halvempia saattaa antaa paremman lopputuloksen  :) Minkälainen akku sulla on kiinni?
Empä ny muista akun arvoja, mutta musta ihan perus Exide ja iästäkään ei tietoa, eli eihän se mikään ihmeellinen oo.
Tollanen erillinen pieni akkuki vois olla kyllä hyvä ratkasu, sellasen kuitenki saa parin kolmen konkan hinnalla.
Esim. Ground Zero GZBP 12.1000 Erikoistarjous 150 € powersetissä, 25Ah / 1000A. Vois itekki kokeilla joskus sit sadanvuoden päästä ku jaksaa panostaa,
tosin ensin vaihtuu käyttöakku yellow toppiin ja sit katellaan jos vielä toista akkua tarttee.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #21 : 20.02.2011, 00:18:46 »
Empä ny muista akun arvoja, mutta musta ihan perus Exide ja iästäkään ei tietoa, eli eihän se mikään ihmeellinen oo.
Tollanen erillinen pieni akkuki vois olla kyllä hyvä ratkasu, sellasen kuitenki saa parin kolmen konkan hinnalla.
Esim. Ground Zero GZBP 12.1000 Erikoistarjous 150 € powersetissä, 25Ah / 1000A. Vois itekki kokeilla joskus sit sadanvuoden päästä ku jaksaa panostaa,
tosin ensin vaihtuu käyttöakku yellow toppiin ja sit katellaan jos vielä toista akkua tarttee.

Ihan totta, että pääakku ensin kuntoon ja sitten lisäakkuja tms. jos tarvii. Tuo GZ on just sellanen mistä kiinnostais kuulla mielipiteitä. Jos sellaseen päädyt niin jaa ihmeessä kokemukset tännekin :)

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #22 : 20.02.2011, 00:41:16 »
Mutta varmaan joltain tutulta/foorumilaiselta tai jostain irtoo konkka lainaanki, jos haluut niitten vaikutusta kokeilla?
Eihän se oo homma eikä mikään sellasta tunkea sinne virransyötön väliin ja katella että vieläkö valot jumppaa humpan tahtiin (jos siis näin nyt tekee).
Itellä vielä edessä +100hp päivitys, ylimaalaus, tarrotus ja vanteet ennen ku rupeen ajattelee hifipuolta lisää, eli toi 100 vuotta ei oo kaukana oikeesta ajankohdasta  :P

Aaa.. googletin vähän maxboomin sivuja ja tämmönen hypääs silmään:
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=76 80Ah / 2275A ja 199€ postikuluineen, hiukan kookashan toi on, mutta luulis ajavan
asiansa, ainaki on pro-luokan jytkyttelijöille riittäny: http://img299.imageshack.us/img299/161/kilpailut2010.jpg
Voi olla että tuleeki ground zeron akku itelle, optiman akkuihin verrattuna vielä isommat amppeerit, kuin myös hinta mutta ainaki pärjäis varmemmin yhellä akulla.

Edit: Exide Excell 74ah / 680A  on toi nykynen akku, eli tosiaan kylmäkäynnistykseen vielä ihan riittävä ollut.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2011, 19:02:32 kirjoittanut Yesse »
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #23 : 20.02.2011, 01:13:48 »
Vaatimatonta 100 hepan päivitystä ensi alkuun ajattelit ;)

Hyvä se on kaikki vaihtoehdot katsastaa ja vertailla. Noilta painekavereilta mallia ottamalla ei varmasti pahasti metsään mene, siellä kun virransaanti on pakko olla kunnossa. Vähempi kyllä riittää "normiharrastajalle"... kunnes mopo lähtee keulimaan ja karkaa täysin lapasesta  ;D

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #24 : 08.05.2012, 02:10:14 »
sen verran voin vielä lisätä että itsellä oli semmoinen 395 euron stinger 5f konkka, avasin sen ja oli kyllä aika pettymys, pilipali paskaa 400 euron edestä :idiot2: kunnon akut ja kaapelit, niillä pärjää :)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #25 : 09.05.2012, 23:15:42 »
sen enempää lukemati joka tekstiä heitän tähän bassomiehenä oman mielipiteeni.

Konkka varataan ja se antaa hetkellisesti virtaa.
entäs sitten kun se konkka on tyhjä? se varaa lisää akulta = tupla kuorma?

konkka keksittiin estämään virtasyöppöjen vahvistimien viemät piikit joka näkyi valojen vilkkumisella (jännite tippuu basson iskiessä)

jännitteen tippuminen johtuu akun tai kaapelien huonoudesta, mutta poissuljetaan kaapelointi heti, oletetaan että se on kunnossa.
okei.

eli akku kyykkää kunnei jaksa ja siihen kylkeen asennetaan konkka... miksei vaihdeta akkua parempaan?
kondensaattori ei poista olemassaolevaa vikaa, vaan estää pahimpia oireita.

yksi 20Ah BSB > mikä tahansa kondensaattori, piste.
20Ah akku tais olla sen 99€ audiocheckil, eli parhaimmas tapauksessa on jopa halvempi, kuin GIGAMEGAfARADIN kondensaattori.

ja jos joku kaipaa "nopeampaa" sähköntuottoa, eli konkka antaisi muka herkemmin virtaa pienemmän sisäisen resistanssin takia, niin kytkekää pikkuakkuja rinnan se 2-3kpl, tällöin yhden akun sisäinen resistanssi puolittuu, kolmella se on 1/3 jne jne.

imho kondensaattori on joko:
a) kallis jännitenäyttö
b) kallis paperipaino

muita hyvä akkuja on sit Optimat, BSB tietty, CSB varavirta-akut, Odyssey:n tekemät akut, XS-power jne.
akkukaupasta missä siellä seisoo 60+ partasuu myymässä akkuja ei kannata käydä kysäsemässä mikä on paras autohifiin. sieltä tulee vastauksena että tää tää varta o semmone ikinä ei tarvi vaihtaa ja varmana riittää.

"entäs, kun mulla vie laitteisto tommosen 1000A jatkuvaa"

"ei vie"

"viepäs"

"no ei vie, osta varta nyt. tarkotat varmaan tehoa, onko sulla joku asuntoauto että kahvinkeitin tai sähköliesi tarvii tehoa tääl ois tämmösiä huviakkuja"

"eikut bassot, ja se on se 12000w mitä jatkuvana repii akuilta"

"ei voi viedä"

"ei sit, tilaan netistä, kiitos moi"

... näin kokemuksesta... vastaavanlaisen keskustelun kävin laturikauppiaan kanssa ja en sieltäkään saanut yli 100A laturia, kunnen muka tarvi 300-400A laturia :/
« Viimeksi muokattu: 09.05.2012, 23:22:06 kirjoittanut Mrop »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #26 : 09.05.2012, 23:35:13 »
Ja sit kun konkka sippaa niin, tyhjää varmasti akun.   :-\

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #27 : 10.05.2012, 12:25:16 »
Ja sit kun konkka sippaa niin, tyhjää varmasti akun.   :-\

Sitten kaivetaan mittari esille ja ihmetellään, ostetaan uusia tietysti tilalle.  ;)

Eikös oikea tapa lähestyä tätä asiaa ole "käytettävä budjetti" ja mitä laitteita autoon tulee tai mitä siellä on tai Mikä on oikeasti se käyttötarkoitus ja missä tilanteessa?
Koitan hieman oikopolkua koska tämä on oikeasti loputon väittelyn aihe.

Jos rakentelu lähtee isolla budjetilla eli vedetään koko virtapuoli uusiksi (iso pääakku, mahd. pieniä lisäakkuja kuten BSB tai pari isoa akkua, isot kaapelit ja koko helahoita). Vastaavasti on varmaan myös sellaiset laitteet jotka vievät virtaa ja pari laturia vielä kaupan päälle.
= Ei tarvita lisäksi erillisiä kondensaattoreita. Virtaa varmasti riittää, ihan missä vain.

Jotain medium-tasoa. On lisätty muutama vahvistin (oletetaan nyt, että ollaan jossain +-1500w luokassa, eikä kisata missään, vahvistimet ovat muuta kuin 'biltema', laturikin puhkuu vielä), jopa isompia kaapeleita on vaihdettu, uusi pääakkukin löytyy ja jopa maadoitukset on kunnossa.
= Ei välttämättä tarvita kondensaattoria. (Ehkä yksi BSB tai vastaava voisi olla varuiksi?) mutta pienellä "parkkipaikka luukutuksella" ei tule ongelmia.

Aloittavaa tasoa. On lisätty se järeä tarjous vahvistin ja virtajohdot laitettu (ehkä liian ohutta kaapelia). Hyvin todennäköisesti valot vilkkuu ja ongelmia on. Tähän saa lievitysti konkalla tai BSB-tyyppisellä lisäakulla. Todennäköisesti ongelma lievenee tai poistuu jossain tapauksissa mutta onko oikea syy/syyt jossain muualla miksi virta ei riitä? Ilmeneekö tämä ajossa vai auton ollessa sammuksissa parkkipaikalla?
= On apua konkasta tai pienestä lisäakusta.

Syveen tai saveen. Oli sitten konkka tai useampi, lisäakku. Kunhan ne luovuttavat virran nopeasti ja ovat lähellä vahvistinta niin niistä on apua, jos aloitellaan rakentelua eikä vielä pysty tai edes tiedä, että virtajärjestelmää kannattaa alusta asti parantaa Hifi-asioissa.

Noiden välistä löytyy monenlaista settiä ja monta käyttötarkoitusta eri tilanteisiin.
Kuitenkin kaikki +1milj faraadin superkonkat kannattaa unohtaa ja ostaa vaikka järeämmät kaapelit ja kunnon liittimet sillä rahalla.
Käyttötarkoitus/tilanne ja omat laitteet sen oikeasti määrittelevät tarvitaanko vai ei.
Nämä "töräytykset ja debbojen" hakemisen kanssa on sitten vielä tarkempaa, että virtapuoli on kunnossa alusta alkaen. Eikä tarvita tilpehööri konkkia.

Itselläkin oli 2 ensimmäisessa autossa pienet konkat, kun hifi-harrastusta aloitin. "Ostaako alle 100e konkka vai ~300e akku" se oli todella helppo valinta. Toinen oli 0.5 ja toinen myöhemmin 1.2F, omassa käyttötarkoituksessa eivät valot vilkkuneet ja virtaakin riitti joka tilanteessa. Nyt ei ole konkkaa mutta järeä akkukin on kontissa, lyhyet matkat ja riittävät kaapelit. Voi luukuttaa hieman pidemmäkin hetken ja varmasti kuulovaurioon riittävällä voimalla, soiden vielä kauniisti.
Fiesta -no- boost

Poissa Maxell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #28 : 10.05.2012, 13:31:16 »
Mun käsityksen mukaan autohifissä sillä konkalla ei ole muuta tarkoitusta kuin tasoittaa laturin jännitteen vaihtelua ja estää virtapiikkit jotta vältyttäisiin vahvistin rikoilta. Tuollaisen käsityksen itse olen noista kondensaattoreista. Joku myös joskus puhui että 1 faradin konkka aina 1kw kohden. Näistä siis ei ole mitään täysin varmaa tietoa :)
850 2.0 T5

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Kondensaattorit
« Vastaus #29 : 04.01.2020, 12:43:51 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 12:39:15 kirjoittanut Kraken »

 

Kulkukoira  Proturbo