Futurez  Kulkukoira

960, vm-91 käsijarrun säätö

  • 18 Vastauksia
  • 11385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
960, vm-91 käsijarrun säätö
« : 20.12.2012, 21:57:37 »
Mistä säädetään suurimmat löysät pois? Eli säätömutterin paikka hakusessa vai pitääkö jotain muutakin säätää?

Uudempaan tuntuu löytyvän ohjetta mutta ei vanhempaan...

Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #1 : 21.12.2012, 00:44:29 »
Mistä säädetään suurimmat löysät pois? Eli säätömutterin paikka hakusessa vai pitääkö jotain muutakin säätää?

Uudempaan tuntuu löytyvän ohjetta mutta ei vanhempaan...

Ainakin 740:pissä on kyynärnojan alla säätömutteri, sieltä lähtisin sitä 960:pistäkin etsimään. Eli koko keskikonsolin kun nostaa pois, niin sieltä löytyy.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

s73

  • Vieras
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #2 : 21.12.2012, 01:41:14 »
Muistaakseni uudemmassa 960 mallissa riitti kun takajalkatilasta otti tuhkakupin ja sen muovin edestä pois, onko tässä sama systeemi? Onko tämä malli noin erilainen? ???
« Viimeksi muokattu: 21.12.2012, 01:46:20 kirjoittanut s73 »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #3 : 21.12.2012, 09:44:31 »
Muistaakseni uudemmassa 960 mallissa riitti kun takajalkatilasta otti tuhkakupin ja sen muovin edestä pois, onko tässä sama systeemi? Onko tämä malli noin erilainen? ???

Sama se on ainakin -93:ssa. Käsin pystyy säätään ilman työkalua. Helpoin säätö volvoissa ikinä.
Nyt on vielä talvella liukkaalla helppo säätää kohdalleen, kun lähtee ajaan ja sit säätää sitä ajona aikana niin, että pitää, muttei kuitenkaan laahaa.
Olettaen toki, että renkaan päästä säätö on tehty oikein.

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #4 : 21.12.2012, 10:24:07 »
940 vm -91 löytyy ainekin takapenkin tuhkakupin takaanta mutteri säätö..
V90 D4 -18
142 -70

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1774
  • It's Hip To Be Square
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #5 : 21.12.2012, 12:43:12 »
Ja jos tosiaan hyvät ja tasaset jarrut haluaa niin säätää rummuista kenkien välykset ja liikeredat minimiin. Tällöin ei ole kepin säädön kanssa niin nöpönuukaa, kun jarrut nappaa päälle hetikohta kun kahvaa aletaan nostaa.

Volvossa kun on tämä jenkkimallinen "toispuoleinen" vaijerisysteemi, voi käydä niinkin, kenkien ollessa päin perseitä, että kepistä loppuu liikevara ennen kuin toisen puolen saa pitämään riittävästi. Tai toistepäin, jos yritetään pelkästään vaijeria kirimällä saada toiselle puolen riittävästi tehoa, voi "ensimmäinen" jarru alkaa jo laahaamaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #6 : 21.12.2012, 13:42:00 »
Terve.
Ainakaan mulla ei 940-98 ole mitään muuta säätöä kuin vaijerista juuri sieltä takatuhkiksen takaa,muovimutteri,pyörii ihan käsin.
En löytänyt mitään lukitusta tuolle säädölle,löystyi käytössä varsin nopeasti,tiputin kierteeseen tipan sinistä lukitetta nyt on pysynyt.
Mulla ainakin tasaa pyörät hyvin koska taka akselissa on "keinuvipu" jos on herkkä ja liikkuu on kaikki kunnossa.
Pyörissä siellä jarrukengissä ei minulla ainakaan mitään säätöä.
Vanhemmissa hiaceissa oli samanlainen tasaus "keinuvipu"taka-akselissa.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #7 : 21.12.2012, 13:44:49 »
Terve.
Ainakaan mulla ei 940-98 ole mitään muuta säätöä kuin vaijerista juuri sieltä takatuhkiksen takaa,muovimutteri,pyörii ihan käsin.
En löytänyt mitään lukitusta tuolle säädölle,löystyi käytössä varsin nopeasti,tiputin kierteeseen tipan sinistä lukitetta nyt on pysynyt.
Mulla ainakin tasaa pyörät hyvin koska taka akselissa on "keinuvipu" jos on herkkä ja liikkuu on kaikki kunnossa.
Pyörissä siellä jarrukengissä ei minulla ainakaan mitään säätöä.
Vanhemmissa hiaceissa oli samanlainen tasaus "keinuvipu"taka-akselissa.

Joissain on sit pyörien päässä säätö, toisissa ei. Omassani on.
Sen verta jäykkä kuitenkin on tuo muovipultti, että ei oo ite mulla auennut.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #8 : 21.12.2012, 13:46:29 »
Tere vielä
Luin tarkemmin!
960 mallissa taitaa ainakin joissain olla multilink akseli joten eroa systeemissä voi olla
tuohon minun versiooni nähden.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #9 : 21.12.2012, 13:51:19 »
Tere Justus.
Jospa sulla on tehty sama minkä itse tein,lämmitä vähän ja ota vastaote vaipasta siinähän on muistaakseni litistetty kohta avaimelle sitten pihdit avuksi siihen käsiruuviin.Vetäminen vaipasta taaksepäin auttaa myös kun paine käsiruuvilta vapautuu.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #10 : 21.12.2012, 13:54:52 »
Tere Justus.
Jospa sulla on tehty sama minkä itse tein,lämmitä vähän ja ota vastaote vaipasta siinähän on muistaakseni litistetty kohta avaimelle sitten pihdit avuksi siihen käsiruuviin.Vetäminen vaipasta taaksepäin auttaa myös kun paine käsiruuvilta vapautuu.

Eiku tarkoitin, että ei se itsekseen aukea (löysty). Käsin kyllä aukeaa ihan ok.

Vanhemmisssa 960 (ei facelift) farkuissa on aina jäykkä perä.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #11 : 21.12.2012, 19:17:51 »
Jos pidetään keskustelu tässä vanhemmassa mallissa ja jäykkäperässä, kiitti.

Eli mistä se suurin löysä otetaan pois, kahvan vai rumpujen päästä?  vai voiko vaijeri olla venynyt niin että se on uuden vaijerin osto...
Vaijerissa tuntuu olevan suht paljon löysää kun tungin pään auton alle ja kädellä kokeilin vaijerin löysyyttä ( käsijarru kahva alhaalla). Pitäis saada "esivirittettyä" tuota vaijeria.

Vastaukset sitten siihen malliin että en ole ennen ko. hommaa tehnyt tai oikeastaan mitään jarrujen kanssa.
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1774
  • It's Hip To Be Square
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #12 : 21.12.2012, 20:21:34 »
Jos pidetään keskustelu tässä vanhemmassa mallissa ja jäykkäperässä, kiitti.

Eli mistä se suurin löysä otetaan pois, kahvan vai rumpujen päästä?  vai voiko vaijeri olla venynyt niin että se on uuden vaijerin osto...
Vaijerissa tuntuu olevan suht paljon löysää kun tungin pään auton alle ja kädellä kokeilin vaijerin löysyyttä ( käsijarru kahva alhaalla). Pitäis saada "esivirittettyä" tuota vaijeria.

Vastaukset sitten siihen malliin että en ole ennen ko. hommaa tehnyt tai oikeastaan mitään jarrujen kanssa.

Eiköhän sen vaijerin säätömutterin pitäisi löytyä sieltä keskikonsolin takapäästä, irrottamalla tuhkakupin ja muovikehyksen. Eikai missään mallissa tarvitse koko konsolia irrottaa? Vaijerin ympärillä on iso muovimutteri, jota voi pyörittää vaikka jakarilla jos ei sormin pyöri. Siitä vaan pyörittää löysät pois, ja voi kiristää tarvittaessa enemmänkin, kunhan ei ala jarru laahaamaan.

Näissähän vaijeri menee tavallaan kuskinpuolelle, ja sieltä linkun välityksellä oikealle, eli karkeasti ottaen ensin vedetään kuskin jarru kiinni ja sitten alkaa kunnolla kiristämään vänkärin jarrua. Eli käytännössä vetää molemmat lukkoon kunhan säätövara riittää eikä kengät ole liian kuluneet. Jarrukengät kehimällä saa vain napakammat jarrut, kun kahvan liikerata pienenee ja vetää varmasti molemmat puolet kiinni, eikä vaijeria tarvitse sen kummemmin esivirittää.

Tuota säätöähän ei ole läheskään joka Volvossa, mutta kenkien väliin tulevia säätöruuveja sai ainakin joskus ostettua tarvikkeena. Itse tein jarrurempan yhteydessä säätöpalikan yksinkertaisesti sopivankokoisesta pultista ja pitkästä mutterista, joilla saa säädettyä etäisyyttä puoli kierrosta kerrallaan. Kehimistä ei tosin saa tehtyä rumpu paikallaan, mutta eipä käsijarrua tarvitse olla vähän väliä säätämässäkään kulumisen ollessa aika olematonta, ja tulee auottua kuitenkin putsailumielessä silloin tällöin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa taikav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #13 : 13.08.2015, 20:55:52 »
Itsellä 940 ja tarvisi käsijarru myös säätää katsastukseen, niin takaa tuhkakuppi pois, mutta tarviiko kyynärnojan pohjasta avata ruuvit vai lähteekö muovipaneeli kyynärnojan takaa jotenkin helposti irti?

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2265
  • Muoviämpäri
Vs: 960, vm-91 käsijarrun säätö
« Vastaus #14 : 13.08.2015, 21:19:31 »
ei tarvitse purkaa, käännät vaan mutteria siitä tuhkakupin alta

 

Proturbo  Autodiagnoosi