Jos pidetään keskustelu tässä vanhemmassa mallissa ja jäykkäperässä, kiitti.
Eli mistä se suurin löysä otetaan pois, kahvan vai rumpujen päästä? vai voiko vaijeri olla venynyt niin että se on uuden vaijerin osto...
Vaijerissa tuntuu olevan suht paljon löysää kun tungin pään auton alle ja kädellä kokeilin vaijerin löysyyttä ( käsijarru kahva alhaalla). Pitäis saada "esivirittettyä" tuota vaijeria.
Vastaukset sitten siihen malliin että en ole ennen ko. hommaa tehnyt tai oikeastaan mitään jarrujen kanssa.
Eiköhän sen vaijerin säätömutterin pitäisi löytyä sieltä keskikonsolin takapäästä, irrottamalla tuhkakupin ja muovikehyksen. Eikai missään mallissa tarvitse koko konsolia irrottaa? Vaijerin ympärillä on iso muovimutteri, jota voi pyörittää vaikka jakarilla jos ei sormin pyöri. Siitä vaan pyörittää löysät pois, ja voi kiristää tarvittaessa enemmänkin, kunhan ei ala jarru laahaamaan.
Näissähän vaijeri menee tavallaan kuskinpuolelle, ja sieltä linkun välityksellä oikealle, eli karkeasti ottaen ensin vedetään kuskin jarru kiinni ja sitten alkaa kunnolla kiristämään vänkärin jarrua. Eli käytännössä vetää molemmat lukkoon kunhan säätövara riittää eikä kengät ole liian kuluneet. Jarrukengät kehimällä saa vain napakammat jarrut, kun kahvan liikerata pienenee ja vetää varmasti molemmat puolet kiinni, eikä vaijeria tarvitse sen kummemmin esivirittää.
Tuota säätöähän ei ole läheskään joka Volvossa, mutta kenkien väliin tulevia säätöruuveja sai ainakin joskus ostettua tarvikkeena. Itse tein jarrurempan yhteydessä säätöpalikan yksinkertaisesti sopivankokoisesta pultista ja pitkästä mutterista, joilla saa säädettyä etäisyyttä puoli kierrosta kerrallaan. Kehimistä ei tosin saa tehtyä rumpu paikallaan, mutta eipä käsijarrua tarvitse olla vähän väliä säätämässäkään kulumisen ollessa aika olematonta, ja tulee auottua kuitenkin putsailumielessä silloin tällöin.