Autodiagnoosi  Carcom Oy

Alkuperäisvanteet vs. replicat

  • 86 Vastauksia
  • 42420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa smee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • vRS
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #45 : 05.04.2013, 08:33:40 »
Tänään oli niin onnellinen tilanne et tallissa sattui lojumaan 18" R-vanteita (ilman kumeja) niin alkuperäisinä kuin replikoina, joten päätin käyttää molemmat vaakalla.
Alkuperäinen painaa 12,16kg ja replika 13,64kg.

Vastaavat 17":t punnitsin joskus vuosi sitten ja niissä eroa oli hiukan alle kilo.

Perusperhesportissa ei 4-6 kiloa per kierros taida vaikuttaa mihinkään. Enemmän vaikuttaa jo millainen rengas vanteelle on pyöräytetty.
Octavia RS
Volvohistoria: 340 DL, 740 TIC, 850 GL, V40 diesel, 340 DL.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #46 : 05.04.2013, 10:04:18 »
Se on kiinnosta aihe ja noihan se on. Tarkempi, pienempi, parempi eli joka suhteessa kevyemmät vanteet ovat painavia paremmat (ulkonäkö?).
Valtaosalle autoilijoista enemmän painaa vaakakupissa hinta ja ulkonäkö.
Kevyet, kestävät ns. motorsport vanteet  ::) ovat lähes poikkeuksetta 4-numeroisia kierroshintoja ja mitä kevyempää haluaa niin se ensimmäinen numero vaihtuu myös. Sitten, kun mennään oikeasti kevyisiin vanteisiin niin ollaan 4-numeroisissa kpl hinnoissa.
Joten tuo hinta/ulkonäkö on todellakin se mikä valtaosaan vaikuttaa. (olikohan tästä joskus ihan oma "vannepaino tjs?" topicin jossain vai muistelenko museota?)
Mutta miksi mennä motorsportvanteisiin keveyden etsimisessä, kun Volvon alkuperäisvalikoimasta löytyy kevyempiä vanteita kuin esim. team dynamicsin pro race 1.2.

Tietenkin jos haluaa aivan überkevyitä, niin sitten voi mennä ökyimpiin motorsporttivanteisiin, mutta jos säästää siinä kohdassa monin kertaisella sijotuksella kilon luokkaa niin kannattaako se enään?


Nimimerkillä rata-autoon alkuperäisvanteita.
Ps. raportoin projektikirjassa jos saadaan noita menemään rikki.

Tähän vielä liirumlaarumia ryöstettynä btcfltä:
16" VANTEITA: KOKO PAINO PUOLIA

OZ RACING VOLCANO 7X16 10,5kg 5
BORBET T 7,5X16 9,6kg 5
TEAM DYNAM. MOTORSPORT 7X16 9,0kg U6
BBS RX 7X16 8,9kg Y8
OZ RACING SUPERTURISMO 7X16 8,0kg 16
5ZIGEN COPSE 7X16 7,2kg 5
KOSEI K1 RACING 7,5X16 7,0kg U6
BBS RK 7X16 7,0kg V5


Vertailun vuoksi esim. 7x16 Volvon ORIGINAALI, Nodus-mallinen vanne 7,8kg.
Disclamer, listan vanteita ei toki kaikkia saa volvoon. Pääsääntöisesti, kyllä uutena taitaa keveimpiä alkuperäisvanteita kevyemmät tai saman panosest maksaa samanverran kierros tai enemmän mitä alkuperäisvanteet.


Kyllä jos nyt tulee kasipätkä käyttikseksi, niin mielummin laitan random orggisvanteet kuin random tarvikevanteet, koska random vanteiden hintaluokassa(n.200e/sarja/käytettyjä) todennäköisempä on että orggikset on kevyemmät.

Karkasin nyt vähän aiheesta, älkää ampuko. :idiot2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa bomb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #47 : 24.05.2013, 08:48:01 »
Orggisvanteet, tai sitten oikeasti laadukkaat tarvikevanteet esim. Ronal, Schmidt, BBS, Konig jne...
Voisiko joku jatkaa tätä listaa? :) Kuuluuko esim Aez tälle listalle?

Toisena asiana, löytyykö jostain noita alkuperäisiä Volvon vanteita vanteen valmistajan omalla merkillä ja onko ne silloin yhtään alkuperäisiä halvempia? Pitäisi uusia vanteita ja oikeastaan Volvon alkuperäisistä ei löydy sen verran silmää hiveleviä malleja, että viitsisi maksaa niistä sen mitä ne maksaa. Toisaalta en missään nimessä halua huonoja vanteita alle, mutta mistäs noista tietää, että mitkä on hyviä ja mitkä huonoja? Missä menee laatuvanteen ja halpisvanteen raja, jos hintaa katsoo?

nimim. tietämätön...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #48 : 24.05.2013, 09:16:25 »
Voisiko joku jatkaa tätä listaa? :) Kuuluuko esim Aez tälle listalle?

Toisena asiana, löytyykö jostain noita alkuperäisiä Volvon vanteita vanteen valmistajan omalla merkillä ja onko ne silloin yhtään alkuperäisiä halvempia? Pitäisi uusia vanteita ja oikeastaan Volvon alkuperäisistä ei löydy sen verran silmää hiveleviä malleja, että viitsisi maksaa niistä sen mitä ne maksaa. Toisaalta en missään nimessä halua huonoja vanteita alle, mutta mistäs noista tietää, että mitkä on hyviä ja mitkä huonoja? Missä menee laatuvanteen ja halpisvanteen raja, jos hintaa katsoo?

nimim. tietämätön...
Varmasti ei yks yhteen löydy samanlaisia, mutta esim jos miettii mitä vanteita BBS on Volvolle tehnyt niin lähes saman näköisiä löytyy BBS:n omastakin valikoimasta. Hinnat ei ole välttämättä halvempia. Jos miettii esim. Nebula joka on BBS:n valmistama kaksiosainen vanne ja vertaa BBS:n omiin koottaviin vanteisiin niin taitaa Nebula olla halvempi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #49 : 24.05.2013, 09:17:17 »
Voisiko joku jatkaa tätä listaa? :) Kuuluuko esim Aez tälle listalle?

Toisaalta en missään nimessä halua huonoja vanteita alle, mutta mistäs noista tietää, että mitkä on hyviä ja mitkä huonoja? Missä menee laatuvanteen ja halpisvanteen raja, jos hintaa katsoo?

AEZ on käsittääkseni oikea valmistaja, ei tee siis kopiovanteita.
Tuo hinta on hankala koska siihen vaikuttaa monta asiaa valmistaja, koko ja itse vanne.

Jos nyt karkeasti arvaa niin 18" Interactionin replica voisi olla 650e ja Team Dynamicsin vastaava 18" olisi siinä ~950e nurkilla. Näin esimerkiksi.
Google kertoo aika hyvin, kun etsii haluttua merkkiä ja vannemallia -> lisää siihen 'is replica' tai 'replica' yms niin löytyy ihan varmasti topicia ja tietoa onko ks. valmistaja/malli jonkun kopio/replica.
Fiesta -no- boost

Poissa bomb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #50 : 24.05.2013, 10:17:27 »
Nooh, jos pysytellään vähän maltillisemmassa hintaluokassa, niin esimerkiksi Aez Valencia vs BBS CS 17 tuumaisena. Hintaero Saksassa vissiin viitisenkymppiä per kiekko, niin onko tuo BBS oleellisesti laadukkaampi? Ulkonäöllisesti en vielä osannut valita, että kumpi miellyttää enemmän silmää (vai olisiko sittenkin joku muu malli), mutta jos ajatellaan, että ulkonäöllisesti kumpi vaan, niin mitä tuossa BBS:ssä saa sillä viidenkympin lisärahalla? Valencian kuitenkin saa 65.1mm keskireiällä (kunhan löydän myyjän, mutta Aezin listalta löytyy tuollainen), mikä käsittääkseni on tuollaisen V70 edellisen mallisarjan classicin oikea koko ja BBS CS:ää en löytänyt, joten vaatii soviterinkulat vielä lisäksi.

Pahoittelut, jos vedän ketjua offtopiciksi.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2013, 10:27:13 kirjoittanut bomb »

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #51 : 24.05.2013, 14:06:24 »
Nooh, jos pysytellään vähän maltillisemmassa hintaluokassa, niin esimerkiksi Aez Valencia vs BBS CS 17 tuumaisena. Hintaero Saksassa vissiin viitisenkymppiä per kiekko, niin onko tuo BBS oleellisesti laadukkaampi?

Suomessa näyttäis olevan ~80e per kiekko eroa noiden välillä.
Mikä on oleellisesti?  :) Ei taida oleellista eroa olla näin normaali käytössä.

Menee hieman pilkunviilaus asteelle mutta BBS saattaa olla  ~1kg verran kevyempi. Painoja mitä löysin 18" koossa niin niissä oli reilu 1kg painoeroa eli 10kg vähemmän pyörivää massa per vanne eli 40kg kierros. Kai se jotain kymmenesosia on kiihtyvyydessä ja jotain desilitroja bensassa, ajassa xxxx ja ihan täysin hatusta arvaten.

Tosin pelkkä vanteen muoto/malli voi painoeron tehdä. Imago kysymys ehkä kans, BBS voi olla arvokkaampi merkki vaikka vanteet olisi yhtä laadukkaat?
« Viimeksi muokattu: 24.05.2013, 14:44:28 kirjoittanut IceSun »
Fiesta -no- boost

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #52 : 24.05.2013, 17:56:17 »
En ikinä punninnut, mutta esim. entiset 8x19 R-replicat painoi ku helevetti. Tuntui kuin jyrien päällä olisi rullannut. Nyt on alla noi vuosia sitten hankitut halpis RS Gold Driftit, muistaakseni jopa alle 8kg/kpl koossa 7,5x18. Ei paljon 17" talvisille eroa huomaa.
Tietysti kun rikastuu ja lakkaa köyhtymästä niin Ultraleggerat lähtee saman tien, kyllä vanteen ja vanteen ero on huomattava.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #53 : 24.05.2013, 22:00:05 »
Aez on ehkä se hankilin vertailumalli et tekeekö valmistaja hyviä/kalliita tai huonoja/halpoja vanteita. Sillä on valikoimissaan täyttä kuraa sekä aivan pro -malleja (kuten 3-os. Nemesis ja täystako Forge-A jonka kappalehinta pyörii 1500e nurkilla).

Poissa bomb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #54 : 24.05.2013, 22:08:00 »
Suomessa näyttäis olevan ~80e per kiekko eroa noiden välillä.
Mikä on oleellisesti?  :) Ei taida oleellista eroa olla näin normaali käytössä.

Menee hieman pilkunviilaus asteelle mutta BBS saattaa olla  ~1kg verran kevyempi. Painoja mitä löysin 18" koossa niin niissä oli reilu 1kg painoeroa eli 10kg vähemmän pyörivää massa per vanne eli 40kg kierros. Kai se jotain kymmenesosia on kiihtyvyydessä ja jotain desilitroja bensassa, ajassa xxxx ja ihan täysin hatusta arvaten.

Tosin pelkkä vanteen muoto/malli voi painoeron tehdä. Imago kysymys ehkä kans, BBS voi olla arvokkaampi merkki vaikka vanteet olisi yhtä laadukkaat?
Nooh, tätä nyt pähkittyäni olen kallistumassa, että tuo BBS CS näyttää kuitenkin ehkä vähän paremmalta, vaikka ei kai sillä lisärahalla muuta oleellista saa kuin ulkonäköä tässä tapauksessa, kai. Oleellisia olisi omasta mielestä kestävyys ja että voi kutakuinkin luottaa, että vanne on suora ja pyöreä eikä kiero ja soikea heti uutena, vaikkei olisi kuljetuksessa kolhittu. Pitää ulkonäkönsä edes jotakuinkin ilman, että tarvitsee joka päivä hinkata ja puunata, vaan satunnainen pesu riittää perushoidoksi, eli pintakäsittely on kunnossa. Jos sitten sattuvat olemaan vähän kevyemmät siinä sivussa, niin se on pelkkää plussaa.

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #55 : 18.07.2013, 17:46:02 »
Mistähän tunnistaa aidot galaxyt.Vai onko noita edes paljon kopiona missään?
Kunnoltaan hyvät ja melko uusi kumpseleilla vielä. Lähinnä kysyn kun pitäs joku järkevä hinta keksiä?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #56 : 18.07.2013, 19:40:14 »
Mistähän tunnistaa aidot galaxyt.Vai onko noita edes paljon kopiona missään?
Kunnoltaan hyvät ja melko uusi kumpseleilla vielä. Lähinnä kysyn kun pitäs joku järkevä hinta keksiä?
Galaxyjä ei mielestäni ollu kopioina.

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #57 : 18.07.2013, 22:11:04 »
ok.
Paljonkohan noista kehtais pyytää? ois nimittäin ylimääräisenä ;)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #58 : 18.07.2013, 22:30:21 »
ok.
Paljonkohan noista kehtais pyytää? ois nimittäin ylimääräisenä ;)
Kyllähän pyytää saa.  ;)
Jos mulla olis auto mihin laittaa niin vanteista voisin 200 maksaa.  :pomo:

Mutta katso vaikka ebaysta ja blocketista mitä niistä on pyydelty. Siihen sit pikkasen lisää.

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #59 : 18.07.2013, 22:54:57 »
En oo puntarille pistänyt vanteita, mut ainakin omasta mielestä esim super DTM 18" suht matalalla kumilla painaa ihan jeesuksen paljon. Tallista löytyy 17" R vanteet kopiona ja alkuperäsinä, niin noistahan sais puntaroimalla tuloksia, mut sen verta mitä (todella vähän) käynyt esim suoraan kiihdyttelemässä, niin 15" raskasmetalli vanteet vaikuttaa huomattavasti paremmalta, mitä näyttävät alumiiniset.

Omilla 17" R-replikoista ei mitään negatiivista sanottavaa normaali käytössä. On kanttari jälkeä, eikä silti lakat lähde kesimään. Myöskään kiven iskuista ei ole lähtenyt kehittymään mitään harmittavaa. Toiset suvipiaksut menossa ja on edelleen suorat. Hintaero replika ja orgis Pegasuksien välillä on niin julma, etten pitäis alkuperäsiä vaihtoehtona ees. ( no ehkä sinä oikeessa R:ssä, mut ei muuten).
Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

 

Samppasport  Futurez