Autoracing  KL-varaosat

Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa

  • 253 Vastauksia
  • 96449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Tuossa on kyllä perää.., lasketaanhan coolerin tai ahtimen tai moottoriohjaimen vaihto moottorin vaihtoon..niin miksei ne sitten tekisi moottorista myös omavalmisteista..  ???

Taitaa olla huhupuheita vaan nuo kaikki "Audi foorumilta luin äsken, että Trafi ois ohjeistanu konttoreita vaatimaan laput sekä kannesta, että lohkosta: "kumpi osa noista tehokkaammasta alkujaan niin se on vähimmäisteho joka hyväksytään, dynolapusta välittämättä.":idiot2:

« Viimeksi muokattu: 10.08.2013, 15:56:43 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Tuossa on kyllä perää.., lasketaanhan coolerin tai ahtimen tai moottoriohjaimen vaihto moottorin vaihtoon..niin miksei ne sitten tekisi moottorista myös omavalmisteista..  ???

Taitaa olla huhupuheita vaan nuo kaikki "Audi foorumilta luin äsken, että Trafi ois ohjeistanu konttoreita vaatimaan laput sekä kannesta, että lohkosta: "kumpi osa noista tehokkaammasta alkujaan niin se on vähimmäisteho joka hyväksytään, dynolapusta välittämättä.":idiot2:
Eli otan sitten vaikka idioottiesimerin taas miten asia trafin mukaan pitäis mennä: :D
Otetaan kansi VW 2,0TDI CR (180hv) 4-pyttysestä commonrail dieselistä, ja pultataan se 1,9TDI (90hv) koneeseen kiinni. Nyt 1,9TDI koneessa on HETI 180hv, vaikka olis penkitetty vaan 120hv... esim :D

Eihän noissa oikeen oo järkeä... tossa molemmat vielä turbokoneita, sama kansi käy ymmärtääkseni myös 1,9SDI (70hv) ja ehkä jopa 1,6D (50hv lohkoon) jälkimmäisestä en ole varma, mutta samaa moottoriperhettä. :D

Tai helpompi esimerkki: Otetaan kansi Seat Leon 1,9TDI 150hv mallista, ja pultataan se 70hv SDI lohkon päälle... käy 100% varmasti :D

Tai sit vinokone: Otetaan 531 kansi B230ET koneesta ja pultataan se B17A päälle (ilman ahdinta). Nyt 80hv B17A onkin 180hv, vaikka B17A on edelleen kaasarilla ja ilman ahdinta WTF... :D

Mut joo, ei viittitä sotkea enempää topiccia... kyllä SUURIN OSA katsureista käyttää ihan aivojaan ymmärtääkseni näissä muutosasioissa, eli järjettömiä moottoreita tms. ei pitäisi pysytä katsastamaan. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
tänään tuli käytyä kattomassa ja koe ajamassa tuota ko. 740.
Mitään vikaa ei ollut ainakaan suurempia niin ihan positiivinen kuva autosta jäi mutta vähän liikaa ajettu.
Noh nyt löyty toinen auto ajettu reilu 300tkm b230ft+aw71 vm-92 yhdistelmällä ja tuostakun hinnassa päästään sopuun tulee ko auto ensi viikonloppuna pihaan
sillä maksaa saman mitä tuo -90 740 jolla ajettu 200tkm enemmän.

Mutta nyt mietin noita sähköjä onko mahoton/vaikea homma liittää 940 johtosarja 360?
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Mutta nyt mietin noita sähköjä onko mahoton/vaikea homma liittää 940 johtosarja 360?
360 sähköistä ei mitään käsitystä, mutta luulisin ettei sun kuitenkaan tarvi saada kun moottorinohjaus siitä 940:sta? Se ei mun käsityksen mukaan oo mikään paha erotella. Voi olla että tiesitkin jo, mutta täältä löytyy kaavioita ja muutakin mukavaa näihin vanhoihin takatuuppareihin :)
No kun halvalla sai.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
360 sähköistä ei mitään käsitystä, mutta luulisin ettei sun kuitenkaan tarvi saada kun moottorinohjaus siitä 940:sta? Se ei mun käsityksen mukaan oo mikään paha erotella. Voi olla että tiesitkin jo, mutta täältä löytyy kaavioita ja muutakin mukavaa näihin vanhoihin takatuuppareihin :)

Joo tuoltahan noita näkee.

Eli senverran vain että kaupat sovittu tuosta -92 b230ft+aw71 autosta joka haetaan ensi viikonloppuna :)

Nyt vain pitää selvittää miten vaikea homma on siirtää nuo sähköjohdot ym tohon 360..
Vinkkejä otetaan vastaan :hello:
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
kahdet 740 moottorinohjausjohdot purkaneena kopasta tässä parin päivän sisässä sanon ohjeen sulle:

JUMALAUTA hanki 240lh-johtosarja, tossa 7/9 moottorin sähköissä on kaikki keulan johdot samassa paketissa, lisäks kun siirrät johdot muuhun koppaan kun toiseen saman sarjan autoon, niin sun pitää arpoo vielä mitä niihin 20+ pinniin pitäs saada sähköä milloinkin, 240n lhjohtosarjassa on muutama johto, hattuvakiolla noin 13 mille pitäs kohde löytää ja säästyy johtosarjan purkamisen vaivalta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
kahdet 740 moottorinohjausjohdot purkaneena kopasta tässä parin päivän sisässä sanon ohjeen sulle:

JUMALAUTA hanki 240lh-johtosarja, tossa 7/9 moottorin sähköissä on kaikki keulan johdot samassa paketissa, lisäks kun siirrät johdot muuhun koppaan kun toiseen saman sarjan autoon, niin sun pitää arpoo vielä mitä niihin 20+ pinniin pitäs saada sähköä milloinkin, 240n lhjohtosarjassa on muutama johto, hattuvakiolla noin 13 mille pitäs kohde löytää ja säästyy johtosarjan purkamisen vaivalta.

Joo niin se täytyy tehdä kun vain jostain nyt semmosen löytäis.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
Tuli tässä semmonen juttu taas mieleen että kestääkö tuo kaasarin tankki/käykö enään kun tuon tekniikan vaihtaa vai pitääkö sekin vaihtaa
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Agua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Aina on yhtä hauskaa keskustella katsastus asiosta :D

Taitaa olla audi voorumin puheet suurta huhua. Tai ainakaan kainuun katsastus asemat eivät moisesta olleet kuulleetkaan.. Tosin näissäkin on todella suuria eroja katsastus asemien välillä
Itse leimasin omavalmiste moottorin viime viikolla.
Alkuperäinen kone on 1,6 litrainen, kuutiot ei nousseet yhtään, pienenivät 12cc verran
Lohkon alkuperäis teho oli 105hp.
Koneeseen oli käytännössä kaikki vaihdettu paitsi lohko kampiakseli ja kansi
Teho todettu mittaamalla 99.1hp/6200rpm, ahtopaineen ollessa 0.6bar

Monesti keskutellaan myös minimi ahtopaineesta.
Sitäkään ei ole merkattu mihinkään, 0.3bar on vain katsastus miesten välinen sopima "Herrasmies" sääntö. Ja monikaan ei tee siitä asiasta poikkeusta

Sjs:sän kanssa samoilla linjoilla. Jos ei muuten onnistu niin vaihtaa asemaa
Taas tämä, tästä ei ole auton muutoksista käsittelevässä laissa mitään mainittu. Toisin sanoen, jonkun todella virkaintoisen katsastusmiehen OMIA keksintöjä, EI MITÄÄN LAKIYHTEYTTÄ!

Trafin ohjeistukset sitten tottakai pitää ottaa huomioon, mutta ne on helppi kiertää.


Älkää nyt tähän takertuko ja luulkaa että haastan riitaa tms, mulla vaan tosiaan pointtina se, että melkein mitä vaan saa leimattua, kunhan tietää keinot. :)
« Viimeksi muokattu: 12.08.2013, 16:13:50 kirjoittanut Agua »

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
Vs: 360GL uuteen kuosiin.*Kytkin asiaa*
« Vastaus #174 : 13.08.2013, 19:48:40 »
Tervehdys.

Tässä on tullu mietittyä kaikkea tuohon tekniikkaan liittyen ja yksi ? merkki on kytkin.

Minkälaista osaa porukka suosittelis tonne kun vääntöä tulee se 400nm.
Mitä pystyy tuosta k.koneesta hyödyntämään ja mitä pitää hankkia/kannattaa hommata uutta.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 360GL uuteen kuosiin.*Kytkin asiaa*
« Vastaus #175 : 13.08.2013, 21:48:07 »
Sachs SRE kestäis noi mut toi m47r ei kestä.  :D
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 360GL uuteen kuosiin.*Kytkin asiaa*
« Vastaus #176 : 13.08.2013, 22:35:19 »
Sachs SRE kestäis noi mut toi m47r ei kestä.  :D

Kyllä se saattaa suht rauhallisella käytöllä kestää ton, vaihtaa sitte ku hajoaa.  ;) Onkos tuossa koneessa littu vai potta mallin vauhtipyörä? littupyörään menee -765 SRE ja pottaan -763 SRE..  ???
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 360GL uuteen kuosiin.*Kytkin asiaa*
« Vastaus #177 : 14.08.2013, 00:23:04 »
Kyllä se saattaa suht rauhallisella käytöllä kestää ton, vaihtaa sitte ku hajoaa.  ;) Onkos tuossa koneessa littu vai potta mallin vauhtipyörä? littupyörään menee -765 SRE ja pottaan -763 SRE..  ???
Pottapyörään menee heittämällä 763, MUTTA littupyörä vaatii kyllä uudet tapit jotta 765 sopii siihen, ja myös tarpeeksi paksun kytkinlevyn tai vauhtiksen sorvauksen.

Omasta litusta otettiin veke 3mm reunoilta ja 1mm levyn kohdalta, ni on aika jees... levystä riippuen. Tosin vaatii massiivista kytkinkopan muokkausta sopiakseen 300 sarjalaiseen vinokone kytkinkoppaan. Ehkä 5mm paksulla vauhtiksella SRE menis muokkaamatta koppaa... EHKÄ

B200K koneesta siis kuten petekselle selitin:
Vauhtis (B200 on potta jos ostat 763 asetelman tai haluat käyttää renix sytkää), kytkinkoppa painelaakereineen, levy joko vakio 215mm tai audi 200vaparista 228mm tai audi200turbosta 240mm JOS 765 asetelma ja littu.
Öljypohja, pumppu/pumpun jalka (FT:n korkea pumppu sit EI sovi 360 öljypohjaan edes 360 jalan kans)
Vesipumppu (ostaisin kyl uuden motonetistä, 300 sarjan B200 pumppu maksaa muutaman kybän
Moottorikannakkeet, laturin ja mahd.tehostajan kiinnike
Väliakseli ja lohkojakaja, jos ei halua käyttää päätyjakajaa (joka sopii olemaan pre 1986 sisätilaflektin kans, 1986-> vaatii flektikotelon sahausta).

M47R kestää sit saman kun M47/45/46, eli sen 420-450Nm, sit pamahtaa kerrasta jos vedättää 3/5 vaihteilla. 1-2 kestää varmaan hitusen enemmän ja 4.vaihteella ainakin 600Nm kun se on suora. Vakio perä kestää kans, kunhan ei sudittele yhtä rengasta älyyttömästi, tai harrasta varttimailia 300hv++ tehoilla (mitä lootakaan ei kestä). Vetarit kestää kans about saman.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 360GL uuteen kuosiin.*Kytkin asiaa*
« Vastaus #178 : 14.08.2013, 00:33:01 »
Vakio perä kestää kans, kunhan ei sudittele yhtä rengasta älyyttömästi,
Kahta rengasta, varmaan viis kertaa sudittaen yhteensä kesän aikana räjähti 180tkm ajettu huoltohistoriallinen perä hurjilla b200kn 101hevosvoimalla....  ::)

Olen vahvasti sitä mieltä että laatikko eteen ja taakse bemarin perä jos jotain voimaa oikeesti haluaa laittaa tohon, eikä jaksa taistella sellasten kehtopatenttien kanssa niinkuin sinä  ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
Vs: 360GL uuteen kuosiin.*Kytkin asiaa*
« Vastaus #179 : 14.08.2013, 19:45:22 »
Huomenna pitäis sitten töitten jälkeen lähte katsomaan/hakemaan sitä tekniikanluovuttajaa.
Tässä on päässä pyörinyt kaikenlaista minkälaista uutta hilpettä sinne koneen ympärille ruvetaan istuttamaan.

Nyt iski sitten yksi kysymys lisää. paljonko b230ft vakio kanget,männät ym sisuskalut kestää tehoa ja painetta.
Itselähtisin heittämään n.300hp 1,5bar? vai olenko ihan hukassa :idiot2:

Olen vahvasti sitä mieltä että laatikko eteen ja taakse bemarin perä jos jotain voimaa oikeesti haluaa laittaa tohon, eikä jaksa taistella sellasten kehtopatenttien kanssa niinkuin sinä  ::)

Tuota hommaa katsotaan joskus jos katsotaan ko auton kohdalla sillä tämä "pysyy" kumminkin käyttiksenä joskin nyt homma vähän käsistä karanneena mutta hommataan se 200-sarjalainen sitten joskus tässä..
parin vuoden sisään viimmeistään mihin ruvetaan iskemään joka penni mitä irtisaadaan.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

 

Elekma  Autoracing