Race.fi  Puotilan autokorjaamo

740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään

  • 7 Vastauksia
  • 3289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkoh

  • Vieras
740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« : 02.01.2013, 01:55:37 »
Oire: starttaa pitkään ennen kuin käynnistyy. Sitten hävisi kipinä kokonaan. Kaivelin vikaa monta päivää. Ei vikakoodia. Sitten löytyi sulanut virtalukosta puolalle menevä sinipunajohto R15. Vaihdoin johdon ja kipinä palautui. Johdon sulamisen syy saattoi olla vastustava liitos oikean puolen jalkatilassa olevassa liitinrasiassa!!??

Mutta sama pitkään starttaamisen ongelma jatkui. Uusin virranjakajan pyörijän ja -kannen, sytytyspäätteen, puhdistin maaliittimet ja akun puolen plusliittimet sekä pa-pumppujen releen. Lisäksi vaihdoin virtalukon pohjan, kun sllainen käytetty sattui löytymään kotoa. Ongelma jatkui. Testasin pa-pumput ja molemmat toimii moitteetta.

Sitten huomasin, että pa-pumpun releen kakkosvaihe kytkeytyy vasta pitkän starttauksen jälkeen. Toisin sanoen  releen kela toimii viiveellä, jonka vuoksi pa-pumput pyörähtävät käyntiin vasta pitkän startin jälkeen ja silloinkin takellellen.  Jos starttaa heti sammuttamisen jälkeen lämpimänä, ongelmaa ei ole vaan kone pyörähtää käyntiin normaalisti. Käynnistyttyään moottori käy normaalisti ilman häiriöitä

Ohjausvirta pa-pumppujen releen kelalle tulee ilmeisesti jetronic-sytytyksen ohjausyksiköstä. Ennen kuin ryhdyn vaihtamaan kallista osaa, löytyisikö keneltäkään vinkkiä, mihin muuhun oireilu viittaa. Ja onko lämmennyt R15-kaapeli mahdollisesti yhteydessä samaan ongelmalähteeseen? Voisiko oireilu liittyä lambda-anturiin, ilmamäärämittariin tai hall-anturiin. Näitä ei 330 tkm ajettuun autoon tietääkseni ole uusittu. Sen sijaan tiedossani on, että jetronic (bosch 0280 000 590) on uusittu käytetyllä osalla muutama vuosi sitten. Tuntuu oudolta, että se olisi taas mennyt epäkuntoon. Olisko ongelmat silloinkin olleet  muualla?
« Viimeksi muokattu: 02.01.2013, 01:59:04 kirjoittanut mikkoh »

mikkoh

  • Vieras
Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« Vastaus #1 : 02.01.2013, 09:12:45 »
Lisäystä oireisiin:

Jos ajovalokytkin on "valot päällä"-asennossa, valot kytkeytyvät heti, kun avaimen työntää virtalukkoon - siis virtalukon 0-asennossa. Muutoin valot toimivat normaalisti. Kaikki muutkin sähkölaitteet toimivat normaalisti.

Em. oire tuli vasta myöhemmin. Voisiko kyse olla sittenkin virtalukon ongelmasta. Virtalukon runko on hieman löysällä rattipylväästä, ei kuitenkaan niin irti, etteikö se olisi selvästi paikallaan ja maakosketuksessa rattipylvääseen. En ole vielä keksinyt keinoa sen kiristämiseen - onko tähän ohjetta kenelläkään?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« Vastaus #2 : 02.01.2013, 13:39:49 »
Eli siis järjestelmäreleen bensakärjet ei vedä heti. Joko boksivika tai relevika, mikäli tekee kipinän tällöinkin kun rele ei vedä. Veikataan relettä, ei olis eka juotosvikainen rele.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

mikkoh

  • Vieras
Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« Vastaus #3 : 02.01.2013, 23:27:01 »
Testi: yhdistin kelojen navat (87/1 ja 87/2), jolloin pumput alkoivat pyöriä heti, kun laitoin virrat päälle.
Tulos: Kipinä tulee ja moottori käynnistyy kuitenkin vasta pitkän starttauksen jälkeen.
Johtopäätös: Ongelma ei ole releessä.

Onko ohjausboksi viallinen vai voisiko kyseessä olla jokin boksin toiminnan herättävän tunnistimen tai virtalähteen vika?

Voiko boksia mitenkään korjata? Niitä tosin näyttää olevan täällä myynnissä 30-50 euron hintaan.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« Vastaus #4 : 02.01.2013, 23:37:31 »
Tuo kuulostaa kyllä siltä, että bensaboksi ei tahdo koneen käynnistyvän. Koneen pyörimistieto tulee vauhtipyörän anturilta, kulkee kipinäboksin sisään muuntumaan ja jatkaa sieltä jossakin muodossa bensalootalle. Tässä välissä lie nyt katkos jossakin kohtaa, syttypurkille tieto tulee ja se purkki on kunnossa jos kipinä tulee jo silloin kun laite ei vielä käynnisty.

Tämän asian voit varmistaa tekemällä seuraavassa testissä siten, että "korvaat" yhden suuttimen lampulla (eli siis liitin irti ja joku pienitehoinen lamppu suuttimen johtoihin), ja katsot mitä tapahtuu. Veikkaus, että lamppu on pimeä kunnes kone kajahtaa tulille.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« Vastaus #5 : 03.01.2013, 07:13:41 »
Lähteekö se samantien tärähtämällä tulille kone vai hieman ontuen?

Oma 940 pyörittää tällatavoin ja tärähtää aina samanlailla samantien, voisi olettaa että heti kun saa kipinät pyttyyn?

http://www.youtube.com/watch?v=jVoro7e4PqQ

Sama rundi aina, tarkemmin huomaa kun akku on vajaa ja pyörittää hitaasti viu viu viu viu viu viu viu pruuuu  ::) Ärsyttävä ominaisuus, joka kerta se on lähtenyt käyntiin (jos akussa riittää potku pyörittää tuon sekunnin pari) mutta vaatii tosiaan aika pitkän startin.

Joku joskus heitti että olisi ollut vastaavaa kun koneen maattojohdot huonolla liitoksella. Pitänee tarkistaa tuo.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

mikkoh

  • Vieras
Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« Vastaus #6 : 03.01.2013, 10:01:04 »
Kiitos TVS! Viestisi perustellaa kiinnitin huomion reittiin ykk-anturilta boksiin.

Ehjältä ja hyvältä näyttävän YKK-anturin olen jo aiemmin putsannut moneen kertaan, kunnes nyt vaihdoin siihen tilalle varaosavolvostani likaisemman ja kuluneemman näköisen. Moottori käynnistyi normaalisti.

Kysymys: voiko aiemmin mainitsemani sinipunaisen virtalukolta puolalle menevän johdon kuumeneminen johtua ykk-anturin viasta?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 -91 B200F LH 2.4 starttauttaa pitkään
« Vastaus #7 : 03.01.2013, 18:47:37 »
Lähteekö se samantien tärähtämällä tulille kone vai hieman ontuen?

Oma 940 pyörittää tällatavoin ja tärähtää aina samanlailla samantien, voisi olettaa että heti kun saa kipinät pyttyyn?

http://www.youtube.com/watch?v=jVoro7e4PqQ

Sama rundi aina, tarkemmin huomaa kun akku on vajaa ja pyörittää hitaasti viu viu viu viu viu viu viu pruuuu  ::) Ärsyttävä ominaisuus, joka kerta se on lähtenyt käyntiin (jos akussa riittää potku pyörittää tuon sekunnin pari) mutta vaatii tosiaan aika pitkän startin.

Joku joskus heitti että olisi ollut vastaavaa kun koneen maattojohdot huonolla liitoksella. Pitänee tarkistaa tuo.

Mulla lähtee noin kanssa, yhdessä vaiheessa mulla oli 3" imm ja jotku 600cc uudet suuttimet ja niillä lähti heti kun avainta näytti vaan.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Samppasport  Futurez