Oire: starttaa pitkään ennen kuin käynnistyy. Sitten hävisi kipinä kokonaan. Kaivelin vikaa monta päivää. Ei vikakoodia. Sitten löytyi sulanut virtalukosta puolalle menevä sinipunajohto R15. Vaihdoin johdon ja kipinä palautui. Johdon sulamisen syy saattoi olla vastustava liitos oikean puolen jalkatilassa olevassa liitinrasiassa!!??
Mutta sama pitkään starttaamisen ongelma jatkui. Uusin virranjakajan pyörijän ja -kannen, sytytyspäätteen, puhdistin maaliittimet ja akun puolen plusliittimet sekä pa-pumppujen releen. Lisäksi vaihdoin virtalukon pohjan, kun sllainen käytetty sattui löytymään kotoa. Ongelma jatkui. Testasin pa-pumput ja molemmat toimii moitteetta.
Sitten huomasin, että pa-pumpun releen kakkosvaihe kytkeytyy vasta pitkän starttauksen jälkeen. Toisin sanoen releen kela toimii viiveellä, jonka vuoksi pa-pumput pyörähtävät käyntiin vasta pitkän startin jälkeen ja silloinkin takellellen. Jos starttaa heti sammuttamisen jälkeen lämpimänä, ongelmaa ei ole vaan kone pyörähtää käyntiin normaalisti. Käynnistyttyään moottori käy normaalisti ilman häiriöitä
Ohjausvirta pa-pumppujen releen kelalle tulee ilmeisesti jetronic-sytytyksen ohjausyksiköstä. Ennen kuin ryhdyn vaihtamaan kallista osaa, löytyisikö keneltäkään vinkkiä, mihin muuhun oireilu viittaa. Ja onko lämmennyt R15-kaapeli mahdollisesti yhteydessä samaan ongelmalähteeseen? Voisiko oireilu liittyä lambda-anturiin, ilmamäärämittariin tai hall-anturiin. Näitä ei 330 tkm ajettuun autoon tietääkseni ole uusittu. Sen sijaan tiedossani on, että jetronic (bosch 0280 000 590) on uusittu käytetyllä osalla muutama vuosi sitten. Tuntuu oudolta, että se olisi taas mennyt epäkuntoon. Olisko ongelmat silloinkin olleet muualla?