Kirjoitin tämän jo aiemmin toisessa ketjussa, mulle tapahtui kun vein katsastukseen 740 B200F -90.
Mulla sattui erikoinen tapaus ja erikoinen katsastusmies pari vuotta sitten.
740 B200F alkoi katin sisuskalut helistä eli katti rikki. Päätin kuitenkin käyttää leimalla, että saisi vikalistan. Tulos; leima tuli.
Katsastusmies näki hölmistyneen ilmeeni, joten selitti miten asia on. Hän oli lukenut lakia, miten se on kirjoitettu. Fiksu mies.
Mulla luki otteessa kolmitoimikatalysaattori, mutta ei taikasanaa "vähäpäästöinen". Lisäksi auton käyttöönottopäivä oli ennen 1992 jolloin katalysaattori tuli pakolliseksi. Riittää kun katti paikallaan, mutta ei tarvi periaatteessa toimia, joten hän katsoi päästöt kaasutinmallin mukaan. Alitti kirkkaasti ne päästöt.
Joku toinen katsastusmies olisi ehkä tulkinnut toisin ja hylännyt päästöjen osalta.
Otin loputkin katin helisevät sisuskalut pois.
Eli toisinpäin, 1992 alkaen on varmasti vähäpäästöinen. Pakollinen.