KL-varaosat  Race.fi

Kansi vuotaa!!!volvo 960 2.5 vm.1995 aj.n 270000 mittarin mukaan.

  • 12 Vastauksia
  • 11583 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koskis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Nyt kävi vollelle sellainen homma, että paisuntasäiliöön on kertynyt vähän luultavasti öljyä ja neste alkaa kuplimaan. Eli kansi mennyt tai tiiviste.Öljyn seassa ei näy mitään. Kysymykseni kuuluukin, että kuinka usein näissä malleissa kansi halkeaa vai onko pelkkä tiiviste ja olisiko jollain tietoa kannenpulttien kannasta, onko erikoistyökalu vai mikä, jos sais jonkun paikan alkaa duunaamaan sitä. Auto on saatava jotenkin kuntoon, koska on muuten ihan hyvä peli ja varmatoiminen vanha kunnon volvo. Kaikki taisi alkaa vuotavasta ylävesiletkusta, joka kiitos tämän kylmän talven hajosi tai oli se muutenkin kyllä varmaan jo aika hapero.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Liekköhän B6254 ja B6304 moteilla paljon eroa muun kuin tilavuuden suhteen? Kolmelitrasessa ainakin kannenputit muistaakseni 17mm kannalla, joka tapauksessa ihan peruskauraa. Itte vaihdoin ihan äskettäin kanspahvin, kun vuoti nestettä ulospäin. Jotain 245000 tais olla siinä vaiheessa ajettu.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa koskis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedosta!

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Ei halkea kannet usein, minun korviin ei ole tullut ensimmäistäkään ::)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Kannet harvemmin halkeaa, mutta kun koneella on pituutta "lähemmäs" metri ja höyläpenkiksikin kutsuttu :D, niin näillä on pahana tapana pullauttaa kannentiiviste ulos, niin että vedet vuotaa pakopuolelta tai öljyä vuotaa kannen takapäästä.

Kannen pultit ovat 14mm kannalla, ja istuvat kovaa kiinni ja ovat pitkät. Momentit muistaakseni 20-35-60Nm + 90º + 90º, eli 5:ssä etapissa kiristetään.

Pahvin vaihto ei ole mitään ydinfysiikkaa, venttiilikannen kanssa vaan varovasti kun kiinnittää takaisin, eli about 15-20 pulttia kiinni ja sitten pikkuhiljaa vetää kiinni TASAISESTI KAIKKIA, ettei mene jengat kannesta tai katkea pultit. Sitten loput pultit. Tottakai parempi jos jaksaa kaikki 56 pulttia vetää hitaasti kiinni, mutta kenelläkään tuskin riittää kärsivällisyys siihen? :D

Pakosarjat täytyy irrottaa kannesta (12 pulttia), ylävesiletku, bensaputket bensakiskosta, muutama alipaineletku, imuilmaletkut jne pientä (ohjaustehostinta jne apulaitteita EI TARTTE irrottaa!), imusarja joko kannesta tai sitten imusarjan ja kannen laipan väliset kumipalkeet (palkeet kandee vaihtaa samalla, hapertuvat ajan mittaan -> imuvuoto->epätasainen käynti)... ja tottakai jakohihna irrottaa kans ja syylarin irrotus antaa lisää tilaa, tosin ei ole pakko, pelkkä jäähdytystuuletin rittää 2kpl torx ruuveja yläreunassa ni helpottaa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Ja sitten venakoppaa irrottaessa kannattaa kattoa, ettei pakonokan takapää nouse kopan mukana. Siellä kun on stefa, jolla tuntuu olevan taipumusta takertua kiinni siihen kopan puolelle. Kandee varmistaa, että nokat jää makaamaan kannen päälle, tai muuten voi lähteä kannesta pari pikku palasta siitä nokan päittäis ohjurista, tai mikä sen nimi liekään. Nimimerkillä kokemusta on... V:>

Myöskin kasatessa on ihan hyvä varmistaa, että tulee tiivistemämmiä joka paikkaan mihin sitä tarttee. Esimerkiks sen kolmos- ja nelospytyn puolien väliin jäävän reiän ympärille. Vituttaa kun pientä oravaa talvella, jos joutuu avaamaan uusiks ihan vaan sen takia, että sieltä tihuttaa öljyä läpi. :-[

Olisko muuten mitään hyvää neuvoa imusarjan irrottamiseen korista. Kyllähän se kannen kylestä irtoaa, mutta itte en ainakaan päässy millään käsiksi sen sarjaa kannattelevan kumityynyn mutteriin, mikä on siellä jossain moottorinkannakkeen seutuvilla.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2011, 22:20:17 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Mikko Husso

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vanha ketju, mutta aihe sopii omiin murheisiin..
Eli vuoti jäähdytysnesteet öljytilaan, josta päätelmä --> kannentiiviste vaihtoon. Nyt kuitenkin pajalta soitti, että ei näytä vuotaneen sieltä kautta eikä kansikaan ole esim. halkeillut. Onko kellään kokemusta, voiko mennä jostakin muusta kohtaa, joka aiheuttaa nesteiden sekoittumisen? Vai vuoto kanavien välillä kannentiivisteessä ylipäänsä vaikea havaita pelkästään purettua tiivistettä katsomalla?
Vuoto on melko nopeaa, mutta tehoissa tai muussakaan käynnissä ei ole havaittavia oireita.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1547
  • www.vrcf.fi
Kylla omien kokemuksien mukaan pahvista nakee hyvin jos on vuotanu ,meilla on tuolla v90 jotta tekee coctailia katotaan jos siella ois muuta kun pahvi paskana

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Kyl se on 99% varmasti tiiviste kun on romuna jos sekoitusta tulee.

1995-> on vesi-öljyjäähy öljyfilsun yhteydessä joka VOI vuotaa (en ole kuullut ainoatakaan), vanhemmissa ilmakenno, eli tuo vesi-öljyjäähy (se ei muuten sitten ole laudutin, vaan jäähdytin, neste ei muuta olomuotoaan! ;))

Haljenneita kansia en ole kuullut, joista tulis vuoto, varmasti mahdollista jos ajat tunin ilman jäähdytysnesteitä, tosin taitaapi männät sillon jo leikata kiinni. :)

Ja tosiaan, tarkasti katsomalla ni vuotaneen tiivisteen havaitsee, ekana kandee kattoa tulpat, jos jossain pytyssä puhtaampi tulppa kun muissa, ni vuoto on sielä. Samalla tsekata puristuspaineet. Pakosarjat kun irrottaa, ni puhtaampi pakokanava = vuotava pytty. Normaalistihan bensalla ajaessa pakokanavat ovat mustan puoleisia, tosin näissä saattavat jo olla harmaita, jos kone kovassa iskussa ja ajettu maantietä paljon = käy tasan oikealla seoksella eikä rikkaalla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Siellä imusarjan alla on yksi mutteri joka on kiinni moottorikorvakkeessa jossa on hahlo eli mutteria ei tarvi ottaa kokonaan pois, eikä kannatakkaan kun on niin ahtaassa paikassa. Sen mutterin tiellä on muoviputki jonka sisällä on johtoniput, se putki on kiinni kolmella 10mm kannalla olevalla pultilla, vähän helpottaa kun sen irrottaa. Siellä kannen takana on pakonokan asentotunnistin ahtaassa paikassa kahdella torx kantasella pultilla jotka ainakin mulla oli tosi tuikassa.  Mitä letkua pitäis siihen imusarjaan laittaa Volvolla ei löytyny muuta kuin maininta että metritavaraa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Nii tosiaan, viel tohon vuotoon, ni lohkojahan noissa alkupään koneissa on mennyt, mutta harvemmin tuossa 2,5L, enimmäkseen ovat olleet 1991-94 välistä ja siten 3,0L B6304F. Tosin poikkeus vahvistaa säännön.

Kunnon moottoripesu painepesurilla ja esim lipeällä, kovarilla tms ytyllä litkulla, niin että on rutikuiva, ja sit käyntiin ja kattoo mistä rupee tuleen (nosturilla).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Mikko Husso

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Kiitos ripeistä vastauksista! Joo, pitääpä varmistaa, tuo tulppien puhtausero, onko sitä vai ei.
Koneelle tehtin normaaali leiman vaatima pakokaasutesti heti tuon ongelman ilmennyttyä ja siinä oli normaalit arvot. Tosin mulla ei ole siitä tietoa näkyisikö nestevuodon seuraukset sitten tuossa mitenkään.


Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Kiitos ripeistä vastauksista! Joo, pitääpä varmistaa, tuo tulppien puhtausero, onko sitä vai ei.
Koneelle tehtin normaaali leiman vaatima pakokaasutesti heti tuon ongelman ilmennyttyä ja siinä oli normaalit arvot. Tosin mulla ei ole siitä tietoa näkyisikö nestevuodon seuraukset sitten tuossa mitenkään.
Pakokaasutestistä nyt näyttää menevän läpi moottori kun moottori kunhan seokset on oikeat, jopa 2001 mallinen Focus, jossa tulpat olivat aivan öljykarstassa (kone söi 14L öljyä / 1000km, aivan oikein, 1,4L/100km!!!!) ja silti meni heittämällä läpi pakokaasutestistä. Ei jättänyt lätäkköä alleen, eli kaikki meni pakoputkesta ulos, ja sininen savuvana perässä! :)

Eli pakoaasutestistä ei näytä näkyvän oikeen mikään muu kun oikea seos. Nestevuodoista se ei ole moksiskaan, jos ei tollanen määrä öljyä näy kun ed.mainitussa tapauksessa, eli öljyä palaa 1/5 bensaan verrattuna, rankka 2-tahtiseos! :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi