RallyBaron  Samppasport

Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)

  • 95 Vastauksia
  • 37737 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #30 : 23.01.2013, 13:34:22 »
Lähdin nyt siitä oletuksesta, että se coolerin vuotoreikä on ollut liian tukossa toimiakseen. Nyt kun se on putsattu ja sain pidettyä eilen pirssiä 6h lämpimässä hallissa, niin toivotaan että sieltä on kaikki vesi sulanut ja tippunut reiästä pois.

Eli seurataan tilannetta. Jos vielä jäätää, niin sitten poraan sitä reikää suuremmaksi.

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #31 : 23.01.2013, 13:45:29 »
Eli seurataan tilannetta. Jos vielä jäätää, niin sitten poraan sitä reikää suuremmaksi.
Niin valitettavaa kuin se onkin, voin luvata, että varmasti jäätyy.

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #32 : 23.01.2013, 20:14:04 »
Niin valitettavaa kuin se onkin, voin luvata, että varmasti jäätyy.
Voipi olla näinkin. Hämää vaan se, että toisilla jäätää ja toisilla ei - eli missä on ero? :o

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #33 : 23.01.2013, 20:15:21 »
Vikapää tähän konepellin aukeamattomuuteen oli ohjaamon ja konepellin lukkojen välinen vaijeri. Varsin kunnolla oli jumissa. Tiputtelin lukkosulaa sinne ja samalla ronklasin vaijeria edestakas. Kulkee nyt hieman helpommin, mutta ei ollenkaan kevyesti, vaikka vaijeri oli irti konepellin lukosta. Lisäksi oli pari säiettä poikki konepellin päästä.

Uutta vaijeria siis ostamaan. Löytyykö motonetista/biltemasta vai pitäiskö marssia suosiolla siniselle tiskille?
Anybody?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #34 : 23.01.2013, 21:56:51 »
Voipi olla näinkin. Hämää vaan se, että toisilla jäätää ja toisilla ei - eli missä on ero? :o
toiset antaa varmaan vähän enemmän kenkää vuodenajasta riippumatta  :sundaydriver: :3/4 jättää sen:  :D  tai onhan mullakin auto lämpimässä tallissa ainakin kahesti viikossa eli pystyy sulattelemaan. tietysti sen coolerin puhdistaminenkin voi auttaa paljon eli ahtoputket ottaa vaan irti ja tulppaa alapäästä ja kaataa löpöä täyteen sen ja antaa vaikuttaa. luulis et puhtaana se ei jäätäis niin helposti  ;)
« Viimeksi muokattu: 23.01.2013, 22:00:55 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #35 : 23.01.2013, 22:00:22 »
toiset antaa varmaan vähän enemmän kenkää vuodenajasta riippumatta  :sundaydriver:
Voit uskoa että tätäkin on kokeiltu ;)

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa arttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • R129 SL 300-24 M104 Turbo
    • Tehonmittaus.fi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #36 : 24.01.2013, 03:59:07 »
Ei ole jäätymis oireita ollut, ei orkkis eikä alucoolerilla jossa ei ylimääräisiä reikiä ole. Putketkin on vanhan kierron mukaan ja ylimääräisiä viimasuojia ei ole. Tosin kone ei myöskään huohota imuputkeen.
R129 SL 300-24 M104 Turbo 855 T-5R

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #37 : 24.01.2013, 09:35:52 »
Anybody?

Onko liian vaikeata katsoa itse motonetin online katalogista?
Ei oo ainkaan siellä ja tuskin on biltemassakaan.

Puhelin kouraan ja muita varaosapuoteja soittelemaan ja sit siniselle jos ei muualta tärppää.

Tossa semmonen on:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/bonnet/bonnet-cable/787/

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #38 : 24.01.2013, 13:22:36 »
Onko liian vaikeata katsoa itse motonetin online katalogista?
Ei oo ainkaan siellä ja tuskin on biltemassakaan.

Puhelin kouraan ja muita varaosapuoteja soittelemaan ja sit siniselle jos ei muualta tärppää.

Tossa semmonen on:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/bonnet/bonnet-cable/787/
Sori unohdin mainita että Biltelma&Motonet tuli kollattua jo läpi - tää kerpeleen flunssa saa aivot toimimaan vajaatehoilla  :crazy2:

Kun en muutakaan keksinyt, niin Volvon alkuperäisosan päätin ostaa. Siis tilata, kun tuolla konepellin avaajakaapelilla on muutaman päivän toimitusaika. Maksaa semmoset 46 egeä ja rapiat. Viitti mistään romikseltakaan hakea semmoista, johon voi tulla sama vika tai ehkä ei. Kun  konepellin aukaiseminen kun on aikas oleellinen funktio  :))

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #39 : 25.01.2013, 15:10:15 »
Jos nyt kelataan tota intercoolerin ideaa, niin senhän on tarkoitus jäähdyttää turbon paineistamaa ja siis kuumentamaa ilmaa ennenkuin se menee moottoriin -> jäähtynyt ilma on tiheämpää ja niinollen myös sisältää enempi happea -> tehot paranee. Ja vissiin kait moottorikin käy vähän viileämpänä kun ei saa sisuksiinsa viileämpää ilmaa kuin ilman intercooleria.

Sitä vettä sitten kerääntyy sinne cooleriin kun vesihöyry tiivistyy coolerin kylmiin pintoihin. Tarpeeks kun kertyy, niin vetää jäähän.

Ylipainettahan siellä coolerissa on, ainakin silloin kun turbo ahtaa. Eli jos ja kun se alareikä on auki ja vedet coolerin sisällä on sulana, niin tuon ylipaineen pitäisi pukata ainakin ne coolerin alaosaan valuneet vedet puoliväkisin siitä reiästä ulos. Näinkö?

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #40 : 25.01.2013, 17:05:15 »
Tuossa omassa V70R -98:ssa jäätyminen kiusaa tuon tuostakin. Vesireikä jäätyy umpeen...reikä toistaiseksi suurentamatta, mutta se saattaisi auttaa. En tiedä mitä kokoa muilla on, tuossa max. 1mm.
Vettä ei tarvitse paljon, yksi pisara riittää tukkimaan sen reiän.

Coolerin alamuoviin tein reiän josta sitä vesireikää pääsee sorkkimaan ja vesikin pääsee tippumaan paremmin ulos...se alla ollut muovikotelo oli siitä reiän kohdalta ihan jäässä.

Se on tullut huomattua että jos pitää lohkolämppäriä päällä pitkään (duunissa 10 - 12h), niin cooleri on takuulla jäässä...ei selvästikään tykkää siitä.
Viimeyönä 10 - 13 C pakkasta ja jäätyi kun oli yön yli piuhassa duunin pihassa, mutta niinä öinä kun ei ole ollut piuhassa, niin ei myöskään ole ollut ongelmaa ainakaan toistaiseksi...

Ongelma tulikin esiin vasta kun rupesin käyttämään lohkoa...jokin yhteys noilla asioilla tuntuu olevan.

Työmatka on n. 36km sivu ja moottoritie ajoa 80% siitä, loppu Kehä I tai III teitä 15% Helsingissä ja muutama kilometri molemmissa päissä kaupunki/taajama ajoa. Nurkka-ajossa ongelmaa ei ole ilmennyt toistaiseksi, mutta en myöskään käytä lohkoa silloin , koska lähdöt tapahtuvat silloin ex-tempore tyyliin...

Ajotapoja on kokeiltu muuttaa, hidasta ajoa, nopeaa ajoa, toistuva revittelyä, on välillä vältetty moottoritietä ja muita isoja teitä , välillä vältelty hitaita reittejä, välillä käytetty autoa pitempään ennen sammutusta, toisinaan sammutettu niin nopeasti kun turbon kannalta uskaltaa...ei tunnu vaikuttavan merkittävästi  asiaan...eniten vaikuttaa tuo sähköpiuhassa pitäminen, en vaan oikein tajua miksi ???

Hikoaako moottorin yli kulkeva ahtoputki tai jokin muu osa ja valuttaako se vedet kennoon jossa se jäätyy kun alla on lämmin moottori ja putkessa kylmää ilmaa kun moottori ei käy ?

Kuinka päin cooleri virtaa teillä ?
 Päältä sisään ja pohjasta ulos vai onko noita toisinkin päin virtaavia...jotenkin tuntuu että jos tuon virtauksen kääntäisi toisin päin niin olisi parempi...
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #41 : 25.01.2013, 17:27:10 »
No mullahan ei ole mitään lohkolämmintintä tms kun on joku joskus tuon pirssin (850 T5 -96) saksanmaalta tuotu. Vähän sellainen tuntuma, että nurkka-ajoissa ei cooleri jäädy, mutta pidemmän matkan jälkeen onpi jäässä - vaikka luulisi tilanteen olevan just toisinpäin.  :juhau:


Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #42 : 26.01.2013, 17:01:27 »
Taas tuli kokeiltua asiaa viime yönä. Illalla jätin auton duunipaikan pihaan ILMAN PIUHAA ja aamulla kun lähdin kotiin, niin ei mitään ongelmaa.

Pätkä- tai pitempiajo...hmm...ehkä pätkäajossa on enempi kiihdytyksiä ja lämmintä ahtoilmaa kulkee tuon tuostakin coolerin läpi ja sulattaa sinne kertyvää vettä.
En ole kyllä huomannut tässä mitään eroa omalla kohtaa, ainoa että pätkäajossa ei tule koskaan käytettyä lohkoa...ongelma esiintyy tulee heti kun auton pistää piuhaan eli käytännössä juuri duunipaikan pihassa. Kotona ei tule juuri käytettyä piuhassa kun katoksen alla, enkä muutenkaan ole mikään lohkolämppärin ystävä, mutta duunissa olen yrittänyt pitää kun ihan taivasalla.

Matka-ajossa kesken ajon jäätyminen on ihan eri asia, se on tullut vuosien mittaan tutuksi rekassa...joskus se jäätyy ja vedot katoaa keskenajon. Se on helppo korjata peittämällä cooleri/syyläri isolla palaa kuplamuovia, pahvia tai vaikka iltalehdenlehden sivuilla ja sitten rauhallisesti liikkeelle. Aika pian se aukeaa ja vedot palaa...se syö minkä on kerännytkin. Noissa coolerin reikä on luokaa 4-5mm ja jos auton ajaa sisälle lämpimään halliin ja käyttää siellä, niin vettä voi tulla hetkessä ämpärillinen.

Siinäkin on se hassu juttu että jotkut yksilöt noistakin vaan jäätyy helpommin kun toiset vaikka olisi täysin identtisiä autoja..keliolosuhteet, kuorma ja sattuma sekoittavat vielä pakkaa.
Mutta se on aika lailla eri asia eikä oikeastaan liity minusta tähän Volvo 70/850 coolerin jäätymiseen mitenkään, tämä pahus jäätyy seisoessaan paikallaan.

No jos ratkaisu on että unohdetaan lohkolämppäri, niin homma on simppeli...saapahan siitäkin johdosta vaikka kätevän 5m jatkojohdon kun vaihtaa päähän pistotulpan  :-\
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

hevonen

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #43 : 26.01.2013, 17:53:27 »
Jos vettä tulee ämpärillinen niin ei siellä kyllä ilmalle ole sitten yhtään tilaa.
Outoa että cooleri olis täynnä vettä, sitähän et meinaan ämpärillistä sinne saa mahtumaan mitenkään, ehkä puolet siitä?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #44 : 27.01.2013, 00:39:01 »
Jos vettä tulee ämpärillinen niin ei siellä kyllä ilmalle ole sitten yhtään tilaa.
Outoa että cooleri olis täynnä vettä, sitähän et meinaan ämpärillistä sinne saa mahtumaan mitenkään, ehkä puolet siitä?
taiskin puhua rekan coolerista, sinne kyl mahtuu

 

Proturbo  Autodiagnoosi