Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)

  • 95 Vastauksia
  • 37758 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #60 : 30.01.2013, 14:15:49 »
Itse ajanut yhden talven uudella kierrolla ja kaksi talvea vanhalla kierrolla. Ei ole jäätynyt kummallakaan.

Sekä käsittääkseni Volvo vaihtoi -95 tuon kierron tuohon uuteen juuri siksi, että se vanha jäätyi. Uudempi on hieman pidempi ja kiertelee pidempään konehuoneessa lähellä konetta, joten pysyy sulana.


Ja minulla on tuo huohottimen huolto tehty, sekä PTC putsattu.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #61 : 30.01.2013, 14:19:54 »
Googlen löytämää:
 http://volvospeed.com/vs_forum/topic/143681-volvo-850-turbo-intercooler-freezing-no-start/

Tuossa sanotaan, että tukkeutunut PCV aiheuttaa coolerin jäätämistä. Eli kampikammion tuuletus on tukkeessa.
 http://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/95-850-turbo-intercooler-freezing-no-start-51128/

Tässä taas nähdään, että tuo PTC lämmitin olisi epäkunnossa ja aiheuttaisi coolerin jäätämisen. Tuo värkkihän on siis se joka  on kiinni siinä ilmanputsarin ja turbon välisessä röörissä, ja johon tulee kampikammiön höyryt.

No juu näissä voi olla kyl vinha perä.
Joskus muinoin kun autoni ostin niin huohottimen lämmitin puhdistettiin takuuna, kun se oli tukossa ja ajoi öljyä päällensä. Olis varmaan kyllä taas aiheellista puhdistaa tuokin klöntti. Josko sitten kesällä viitsis, vois puhdistaa samalla sitten koko huohotintsydeemin.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #62 : 30.01.2013, 14:20:16 »
Kuvat täältä: PCV System Repair on a Volvo 5-cylinder http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28487


Tässä on siis se rööri, joka menee ilmanputsarilta turbolle. PVC PTC on tuo mötti tuossa vasemmassa laidassa.


Eli tämä on PVC PTC.

Itse putsasin tuon tosi hyvin syksyllä. Eli pitäisi olla iskussa ja silti jäätää cooleri  :P
Tosin voihan olla, että tuon lämmityselementti ei toimi...

Niin ja jos huohotus on tukkeessa, niin juuri silloinhan ei pitäisi kosteutta tulla kampikammiosta turbon kautta coolerille... vai ymmärsinkö nyt jotain ihan väärin.

Koko huohotusjärjestelmän huolto vois olla pop meikäläisenkin pirssiin, mutta kun se vaatii imusarjan irroittamista niin ei oikein hotsita lähteä tekemään sitä tuossa tien laidassa meikäläisen osaamisella, taidolla ja työkaluilla. Varsinkin kun muuten tuntuu moottori toimivan ihan fine.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2013, 14:59:00 kirjoittanut Däddy »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #63 : 30.01.2013, 14:28:28 »
Kuvat täältä: PCV System Repair on a Volvo 5-cylinder http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28487
Tässä linkissähän siis kerrotaan step-by-step koko huohotinjärjestelmän huolto.

Kerpele kun toi  öljynkeräin on siellä imusarjan alla ja siihen ei pääse käsiksi kuin ainoastaan imusarjan irroittamisella. Ei kait sekään ole maagisen ylitsepääsemätön homma, mutta kun ei pääse edes imusarjaa irroittamatta kurkkaamaan että onko tuolla tukosta vai eikö ole  :'(

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #64 : 30.01.2013, 14:53:06 »
Tässä linkissähän siis kerrotaan step-by-step koko huohotinjärjestelmän huolto.

Kerpele kun toi  öljynkeräin on siellä imusarjan alla ja siihen ei pääse käsiksi kuin ainoastaan imusarjan irroittamisella. Ei kait sekään ole maagisen ylitsepääsemätön homma, mutta kun ei pääse edes imusarjaa irroittamatta kurkkaamaan että onko tuolla tukosta vai eikö ole  :'(

Mitä tässä oon foorumeita lueskellut, niin jollain siellä huohottimen keräyssäiliöässä ei ole ollut paskaa juuri mitään, mutta tuo turbon pää on sit tukossa hyvinkin ja letkut jo hapertuneita.


Viilataan taas pilkkua, ettei nyt jää kelleen mitään väärinkäsityksiä, eli tuo linkkaamasi mötti on PTC-nippeli eli se missä lämmitysvastus sijaitsee.
Koko tuo huohotusysteemi on sitten PCV.

Ton vastuksen toiminnan pystyy mittaamaan aika helposti ohmimittarilla tai kytkemällä siihen 12V ja amppeerimittarin sarjaan sen kanssa.
Ei ole kyllä nyt tietoa paljonko vastuksen arvo pitää tarkalleen olla (muuttuu lämpötilan mukaan), mutta mikäli mittari ei näytä mitään, niin sitten se on ainakin sökö ja jos pientä ohmimäärää niin sit se on todennäköisesti ok.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #65 : 30.01.2013, 15:00:30 »
Viilataan taas pilkkua, ettei nyt jää kelleen mitään väärinkäsityksiä, eli tuo linkkaamasi mötti on PTC-nippeli eli se missä lämmitysvastus sijaitsee.
Koko tuo huohotusysteemi on sitten PCV.
Kas näinpä onkin. Korjasin, tattis oikaisusta!

Mikälie lukihärö mulla kun jatkuvasti sotken noita 3 kirjaimisia lyhenteitä  :crazy2:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #66 : 30.01.2013, 15:05:07 »
Mitä tässä oon foorumeita lueskellut, niin jollain siellä huohottimen keräyssäiliöässä ei ole ollut paskaa juuri mitään, mutta tuo turbon pää on sit tukossa hyvinkin ja letkut jo hapertuneita.
Tuo PTC-nippelihän tuli puhdistettua ja noi turbon pään letkutkin kaikki vaihdettua tuossa syksyllä kun metsästin sitä moottorin vikavalon aiheuttanutta syytä. Mikä olikin sitten se irtonainen letkunpää siellä imusarjan termostaatin puoleisessa päässä - siis siellä, mihin ei oikein näe mitenkään. Oli jäänyt irti korjaamolta kun tekivät sen kansirempan.

Niin ja se pikkuletku, joka tulee sieltä imusarjan vänkärin puoleisesta päästä, kulkee imusarjan alla piilossa ja menee sitten tuohon PTC-nippeliin, niin sen kumiset liitoskappaleet oli molemmista päistä painuneet lyttyyn ja rikki. Nyt on kunnossa... voishan se tietty olla niinkin, että nyt kun ne on kunnossa niin paska on lähtenyt liikkeelle ja tukkinut uudestaan tuon PTC-nipplein tms...?

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #67 : 30.01.2013, 16:11:14 »
Kampikammion höyryjä ei hirveästi tule jos se pikku letku mikä menee imusarjaan tuosta huohottimen "murikasta" ole tukossa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #68 : 30.01.2013, 17:04:10 »
Mikähän tuon PTC-nippelin idea on? Ensin tulee isompi letku siihen kampikammiosta ja sitten pienempää letkua pitkin höyryt imusarjaan poltettavaksi... Hirmu lenkki höyryille kulkea. Alipainehan siinä pikkuletkussa on, mutta eikös alipainetta se turbokin kehitä ao kohtaan. Turbokin toimii käsittääkseni koko ajan mutta tietysti ylipaineella ahtaa vain kun lapikasta annetaan.

Pikkuletku voi tietty puhallella tuota nippeliä puhtaaksi, mutta tietty vain silloin kun lapikkaalla turboa komennetaan ahtohommiin.

Ihme zydeemi, ei mee meikäläisellä jakeluun :(

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Re: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #69 : 30.01.2013, 17:28:39 »
Mikähän tuon PTC-nippelin idea on? Ensin tulee isompi letku siihen kampikammiosta ja sitten pienempää letkua pitkin höyryt imusarjaan poltettavaksi... Hirmu lenkki höyryille kulkea. Alipainehan siinä pikkuletkussa on, mutta eikös alipainetta se turbokin kehitä ao kohtaan. Turbokin toimii käsittääkseni koko ajan mutta tietysti ylipaineella ahtaa vain kun lapikasta annetaan.

Pikkuletku voi tietty puhallella tuota nippeliä puhtaaksi, mutta tietty vain silloin kun lapikkaalla turboa komennetaan ahtohommiin.

Ihme zydeemi, ei mee meikäläisellä jakeluun :(
Siinä on sellainen vähän nuppineulan päätä isompi reikä josta pääsee huohotin kaasut imuilman mukaan. Sitten kun tuon pikku letkun imukapasitetti ylittyy menee kaasut turbon imupuolelle. Itse tosin porasin tuota reikää isommaksi ettei muodostu ylipainetta kampikammioon kun oli pieniä virityksiä.Tässä vaiheessa on jo ilmavirtaa sen verran sekottuu huohotin kaasut imuilmaan. Ylipainetta on vähän aina turbon ja kaasuläpän välissä kun autolla ajetaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

hevonen

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #70 : 30.01.2013, 21:49:54 »
Eipä sillä pikkuletkulla oikeen muuta virkaa ole kuin räkiä sitä huohotusventtiiliä puhtaaksi ahdoilla ettei tukkeudu/jäädy niin helposti.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #71 : 31.01.2013, 11:15:31 »
Eipä sillä pikkuletkulla oikeen muuta virkaa ole kuin räkiä sitä huohotusventtiiliä puhtaaksi ahdoilla ettei tukkeudu/jäädy niin helposti.
Joo se pikkuletku on niin ohkonen (ja pitkä) että vaikea kuvitella sen imeskelevän öljyisiä huuruja päätyökseen.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #72 : 31.01.2013, 11:49:13 »
Mulla oli saksan tuonti 850 T5 vm94 ahtoputki meni koneen päältä coolerille ylhäältä sisään ja alhaalta tuli imusarjalle, ei jäätynyt koskaan vaikka oli pätkäajossa välillä mutta kun sitä tuli välillä aina poljettua kunnolla.

Mun entinen auto oli samanlainen, samanlaisella kierrolla ja kyllä se aina välillä jäähän veti. Talviajosta 90% oli pelkkää kaupunkipyöritystä, tosin auto oli lähes viikottain myös parkkihallissa kauppareissujen aikana. Oisko tämä auttanu ettei jäätymistä montaa kertaa talvessa tapahtunu.

Jäätymisen jälkeisen sulattelun suoritin aina ajamalla parkkihalliin ja menemällä kauppoja kiertämään. Kyl se parissa tunnissa aina oli sulanu..
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #73 : 31.01.2013, 13:16:20 »
Lainaus
PTC nipple is a dual-function device:

1- It is a PTC heater. PTC principles were discovered by French scientist Marie Curie, and PTC heaters are very good at constricted areas. Volvo PTC Heater device a- vaporizes moisture that is returned from the crankcase where car is driven in very cold weather. b- it also heats the incoming air. The warmer the air from crankcase/intake, the less this devices heats (due to the PTC principles). PTC is controlled by the ECU, which grounds it (i.e. puts it to work) when certain conditions are met (MAF flow, ECT, RPM, etc). In other words, ECU detects the conditions, and it allows the PTC heater to do its job.

If the PTC heater is not functioning well, this leads to intercooler and throttle icing. This guy in Edmonton, Canada is replacing his intercoolor because it gets frozen solid http://volvoforums.com/forum/showthread.php?t=51128 . People ask -- what about cars in warmer climates? PTC does not do anything in this climate, except function 2 below.

2- PTC nipple is also the PCV valve. This is the heart of the PCV system in our turbo Volvos. Like any regular PCV valve, out PTC valve works on the principle of vacuum differential between intake and crankcase. Based on this differential, it restricts or allows the crankcase gases to return to the intake. This PCV valve is fully or almost closed at idle and full load, and opens and closes variably in-between, based on (again) the differential of vacuum between intake and crankcase. That is why it has a vacuum line from the tree (next to the throttle body), and of course a hard-plastic line that comes from the crankcase (via the Breather / Oil Separator).
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=27526#p174747

Noin joku osaa selittää tuon PTC-namiskan toiminaperiaatteen. Ensinnäkin se lämmittää ne huurut kylmissä olosuhteissa ja toisekseen se toimii paine-eroja hyväksikäyttäen venttiilinä: joko laskee tai ei laske niitä kampikammion höyryjä sinne turbon imuilmaan.

Poissa Virtanen88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #74 : 22.04.2013, 20:04:52 »
Kaivellaan vähän tätäkin aihetta, tosin ei enää ajankohtainen tuo jäätyminen. Mutta ajattelin jakaa omat kokemukseni tuon jäätymisen suhteen.

Syksyllä uusisin huohotinjärjestelmän ja puhdistin tuon venttiilin. Ei vaikutusta jäätymiseen.
Ajomatkan pituudella ei vaikutusta, 3-160km siivuja vedetty.
Jääty muistaakseni joku nelisen kertaa talven aikana, kerran mentiin imuputki auki ja imm irti.
Kenkiminenkään ei paljoa auttanut asiaan.

Huomasin jossain kohtaa että jäätyminen tapahtuu tasaisella/ keula ylempänä. Keula alempana ei kertaakaan jäätynyt.
Kerääntyykö tuo vesi ahtoputken mutkaan ja tukkii sen?

 

Elekma  Autoracing