Autoracing  KL-varaosat

Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)

  • 95 Vastauksia
  • 37754 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #75 : 11.05.2013, 05:45:22 »
Nyt kun koitan muistella, niin kaikki coolerin jäätymiset on tosiaan tainnu tapahtua tadaisella ja/tai keula ylhäällä. Myös kerran-kaksi syksyllä oli käynnistysvaikeuksia (plussakelillä) kun keula oli selvästi ylhäällä.

Mikä lie taika tuossakin... Mutta ainoa yhteinen nimittäjä tuntuu olevan tuo auton asento sen suhteen, että jäätyykö cooleri vai ei?

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #76 : 13.05.2013, 22:01:51 »
Minun autoni on '97 V70 ja on Italian tuonti. Viime talvena cooleri ei jäätynyt kertaakaan ja sen mitä olen alle kurkkinut, niin nähdäkseni se kondenssiveden poistoreikä on tukittu jollain harmaalla massalla? :o Nykäisen auki lähipäivinä. Ahtoilman kiertosuunta on turbolta coolerin alaosaan ja ylhäältä kaasuläpälle.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

hevonen

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #77 : 13.05.2013, 23:06:15 »
nähdäkseni se kondenssiveden poistoreikä on tukittu jollain harmaalla massalla? :o Nykäisen auki lähipäivinä.
Nähtävästi se on vain tukkeutunut itsekseen ja se harmaa massa on öljyröhnän ja veden sekoitusta.
Rassaa toki auki, oli miten vaan... :)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #78 : 14.05.2013, 07:35:43 »
Mielestäni se muistuttaa jotain kuivunutta purukumia, mutta oli miten oli, tänään lähtee auki. :)
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #79 : 15.05.2013, 13:40:22 »
Mielestäni se muistuttaa jotain kuivunutta purukumia, mutta oli miten oli, tänään lähtee auki. :)
Oisko joku italiaano tukkinut sen "turhana" reikänä?

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #80 : 15.05.2013, 15:11:13 »
Voi hyvinkin olla. En ehtinyt sitä eilen aukaista, mutta jos tänään on aikaa, otan tuon harmaan massan pois.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2013, 21:40:30 kirjoittanut Merlin »
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #81 : 15.05.2013, 17:20:19 »
Nyt on rööri auki. Olipa hieno patentti. Harmaa massa taisi olla silikonia ja silikonin alla oli ruuvi. :nohnoh
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #82 : 15.05.2013, 21:35:25 »
Nyt on rööri auki. Olipa hieno patentti. Harmaa massa taisi olla silikonia ja silikonin alla oli ruuvi. :nohnoh
Siellä on italiano halunnu kaikki ahdot mukaan :D

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #83 : 15.05.2013, 21:43:03 »
 :2funny: Ilmeisesti kiire ollut kuskata pitsaa?
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #84 : 24.01.2014, 10:46:20 »
Palasihan se tämäkin vaiva pakkasten myötä. Tosin sai aika kauan olla pakkasta, ennenkuin ensimmäisen kerran iski. Enkä tietenkään laiskuuttani kesällä putsannut cooleria mitenkään.

Tässä on tullut pähkäiltyä tuota coolerin jäätymisen periaatetta. Sehän jäätää käytännössä vain silloin, kun autolla ei ajeta. Olisko niin, että kun auto parkkeerataan, niin lämmin moottori höyrystää siellä coolerissa olevaa kosteutta - joka sitten pakkasen vaikutuksesta jumahtaa jäähän tukkien koko vermeen (kokonaan/osittain).  Jos näin on, niin mitkään suojapaffit keulalla tuskin auttaa asiaan?

Niin ja tuo parkkeeraamisen asento kanssa. Taas jäätäminen tapahtui, kun pirssi oli parkkeerattu erittäin loivaan ylämäkeen. Pitääkin muistaa koittaa parkkeerata kadun toiselle puolelle (eli erittäin loivaan alamäkeen).

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #85 : 24.01.2014, 11:27:10 »
Tässä on tullut pähkäiltyä tuota coolerin jäätymisen periaatetta. Sehän jäätää käytännössä vain silloin, kun autolla ei ajeta. Olisko niin, että kun auto parkkeerataan, niin lämmin moottori höyrystää siellä coolerissa olevaa kosteutta - joka sitten pakkasen vaikutuksesta jumahtaa jäähän tukkien koko vermeen (kokonaan/osittain).  Jos näin on, niin mitkään suojapaffit keulalla tuskin auttaa asiaan?
Ensimmäisen kerran, kun itse tähän vaivaan törmäsin, olin lähdössä ajamaan matka-ajoa. Tällöin ennen matkaan lähtöä huomasin ettei kierrokset nousseet, ihmettelin asiaa pitkän aikaa siinä pihassa ja sinä aikana nesteet / syyläri kerkesikin sulattaa jo cooleria aika mallikkaasti. Lähdin matkaan vieläkin ihmetellen, että mikä helvetti tämä juttu oli - alkuun auto toimi hyvin, mutta kun ajoviima kävi, paheni tilanne matkan aikana koko ajan. Loppumatkasta mentiinkin sitten juuri ja juuri rajoitusten mukaisesti, kun ei kovempaakaan päästy. Tämän retken seurauksena seuraavana aamuna cooleri oli aivan totaalisen jäässä, ei pihaustakaan kun koitti käyntiin. Noihin aikoihinhan se sitten selvisi, mistä oli kyse ja elämä jatkui.

Eli kyllä se tilanne ajonkin aikana voi pahentua, jolloin suojapahvista on varmasti apua - ja nimenomaan puskurin alaröörissä, jolloin se suojaa nimenomaan sitä aluetta, missä tuo kondensioreikä on.

Toisena, erittäin validina pointtina suojapahvin puolesta: sanoin muistaakseni tässä topicissa jo aiemmin, että mikäli coolerin alta löytyy suojamuovi, keräytyy sinne suojamuovin koteloon talven aikana lunta ja se kotelo käytännössä täyttyy ääriään myöten jäällä. Tällöin tuo kodenssiveden reikä on 100-varmasti joka päivä tukossa ja mehän tiedämme mihin se johtaa. Tämä lumiongelma poistui itseltäni kokonaan kun aloin käyttää suojalärpättimiä.

Oman teoriani mukaan jäätyminen tapahtuu nimenomaan ajamisen ja ahtojen seurauksena. Jos olet lauhalla kelillä autoasi käyttänyt ja käynnistät sen seuraavan kerran parin päivän päästä, kun pakkanen on kiristynyt, toimii se luultavasti hyvin. Mutta jos ajat kovalla pakkasella ja sammutat heti parkkiin ajettuasi, alkaa jäätyminen tapahtua. Itse jätän aina pakkasella auton hetkeksi käyntiin ennen sammutusta pihaan tultuani, jos vaikka syylärin ympäristöön kerkeäisi kertyä hieman lämpöä ja vesi kerkeisi valua pois... en tiedä onko tästä mitään oikeaa apua mutta kokeilla aina saa :D

Mitä nyt muutamalla jenkkifoorumilla olen käynyt lueskelemassa, niin tätä kondenssiveden kertymistä tapahtuu monissakin automalleissa lämpimilläkin keleillä (texas), mutta heillä tämä aiheuttaa lähinnä vain ihmetystä, ei niinkään ongelmia, kun keli on vähän eri.

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #86 : 24.01.2014, 11:41:28 »
No nyt kun mainittiin, niin ainakin kerran on itsellänikin cooleri alkanut jäätämään kesken ajon. Mutta yleisin ilmiö lienee jäätäminen silloin kun autolla ei ajeta.

Niiden puskurin alaröörien peittämistä voisi tosiaan harkita ihan vakavissaan. Suojaisi tosiaan sitä kondensioreikää. Jäätä-lunta-pashaa tietty sinne suojamuovin päälle voi kerääntyä tukkimaan reikää, täytyypä kurkata tilanne.

Mutta toki varmaan niin, että reiän voi tukkia jo se ensimmäinen ulospyrkivä tippa, joka jäätyy heti kun kurkkaa coolerin sisältä ulos. Sitten loppu vesi höyrystyy sinne coolerin sisälle ja jäätyessään tukkii tjsp.

Parkissa tyhjäkäynnillä pitäminen auttaa varmaan sitten, kun tosiaan malttaa pitää tarpeeksi kauan käynnissä. Että syyläri kerkiää lämmittää coolerin sulaksi ja kosteus höyrynä siirtyy moottorin kautta takaisin ulkoilmaan. Kerran kun toi mun pirssi ei suostunut käynnistymään muuta kuin irroittamalla coolerin ja kaasarin välinen putki, niin ihan ihka-aitoa höyryä sieltä alkoi tulemaan kun moottori lämpesi tarpeeksi (so syylärissa alkoi kiertämään kuuma vesi).


Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #87 : 24.01.2014, 14:24:56 »
Noniin, kävin askartelemassa sinne puskurin alarööriin paffinpalan tukkeeksi. Oikeaan kokoon kun leikkasi, niin humpsahti nätisti paikoilleen ja näyttäis pysyvän paikoillaan ihan omillaan. Katotaan miten vaikuttaa.

Starttasin ja tällä kertaa ei ollut oirettakaan mistään coolerin jäätymisestä. Eilen tosin ajelin pidemmän pätkän, josta välillä auto oli noin 1h lämpimässä kaupan parkkihallissa. Ennen kotipihaan sammuttamista annoin louskuttaa tyhjäkäynnillä noin pari minuuttia. Tiedä oliko taika sitten tuossa louksuttamisessa tai missä, mutta cooleri ei tällä kertaa siis ollut jäässä.

(Tosin kyllä se "lambdavalo" taas innoistui palamaan. Tekee tota joskus kun oikein kylmillä keleillä käynnistää, mutta sammuu sitten aikanaan ihan omia aikojaan. Vissiin lambda-anturi tiensä päässä tai jotain, mutta tää vika on ihan itsestään korjaantuva. Joskus tarttee ajaa puoli tuntia, joskus pidempään, mutta sammuu yhtäkaikki.)

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #88 : 24.01.2014, 18:54:40 »
Mulla on suurimman osan ajasta parkkeerattuna auto keula alaspäin ja ihan samalla tavalla se cooleri jäätyi. Eli auton asennolla ei liene merkitystä.
Nykyisessä ärrässä onneksi sellainen cooleri joka ei jäädä  ELK
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #89 : 24.01.2014, 21:05:58 »
Mulla on suurimman osan ajasta parkkeerattuna auto keula alaspäin ja ihan samalla tavalla se cooleri jäätyi. Eli auton asennolla ei liene merkitystä.
Nykyisessä ärrässä onneksi sellainen cooleri joka ei jäädä  ELK
Juu hyvin on mullakin toi kl:n tekele toiminut, tosin entiselläkään ei ollut mitään ongelmaa kahden talven aikana mitä ehdin sillä ajaa :) ja tällä hetkellä ei oikeastaan edes ole tuota kondenssireikää ollenkaan, alimmaista ahtoputkea käytin tuossa taannoin irti ihan mielenkiinnosta mutta ei siellä mitään ollut  :pomo:

 

Carcom Oy  Elekma