Tässä on tullut pähkäiltyä tuota coolerin jäätymisen periaatetta. Sehän jäätää käytännössä vain silloin, kun autolla ei ajeta. Olisko niin, että kun auto parkkeerataan, niin lämmin moottori höyrystää siellä coolerissa olevaa kosteutta - joka sitten pakkasen vaikutuksesta jumahtaa jäähän tukkien koko vermeen (kokonaan/osittain). Jos näin on, niin mitkään suojapaffit keulalla tuskin auttaa asiaan?
Ensimmäisen kerran, kun itse tähän vaivaan törmäsin, olin lähdössä ajamaan matka-ajoa. Tällöin ennen matkaan lähtöä huomasin ettei kierrokset nousseet, ihmettelin asiaa pitkän aikaa siinä pihassa ja sinä aikana nesteet / syyläri kerkesikin sulattaa jo cooleria aika mallikkaasti. Lähdin matkaan vieläkin ihmetellen, että mikä helvetti tämä juttu oli - alkuun auto toimi hyvin, mutta kun ajoviima kävi, paheni tilanne matkan aikana koko ajan. Loppumatkasta mentiinkin sitten juuri ja juuri rajoitusten mukaisesti, kun ei kovempaakaan päästy. Tämän retken seurauksena seuraavana aamuna cooleri oli aivan totaalisen jäässä, ei pihaustakaan kun koitti käyntiin. Noihin aikoihinhan se sitten selvisi, mistä oli kyse ja elämä jatkui.
Eli kyllä se tilanne ajonkin aikana voi pahentua, jolloin suojapahvista on varmasti apua - ja nimenomaan puskurin alaröörissä, jolloin se suojaa nimenomaan sitä aluetta, missä tuo kondensioreikä on.
Toisena, erittäin validina pointtina suojapahvin puolesta: sanoin muistaakseni tässä topicissa jo aiemmin, että mikäli coolerin alta löytyy suojamuovi, keräytyy sinne suojamuovin koteloon talven aikana lunta ja se kotelo käytännössä täyttyy ääriään myöten jäällä. Tällöin tuo kodenssiveden reikä on 100-varmasti joka päivä tukossa ja mehän tiedämme mihin se johtaa. Tämä lumiongelma poistui itseltäni kokonaan kun aloin käyttää suojalärpättimiä.
Oman teoriani mukaan jäätyminen tapahtuu nimenomaan ajamisen ja ahtojen seurauksena. Jos olet lauhalla kelillä autoasi käyttänyt ja käynnistät sen seuraavan kerran parin päivän päästä, kun pakkanen on kiristynyt, toimii se luultavasti hyvin. Mutta jos ajat kovalla pakkasella ja sammutat heti parkkiin ajettuasi, alkaa jäätyminen tapahtua. Itse jätän aina pakkasella auton hetkeksi käyntiin ennen sammutusta pihaan tultuani, jos vaikka syylärin ympäristöön kerkeäisi kertyä hieman lämpöä ja vesi kerkeisi valua pois... en tiedä onko tästä mitään oikeaa apua mutta kokeilla aina saa

Mitä nyt muutamalla jenkkifoorumilla olen käynyt lueskelemassa, niin tätä kondenssiveden kertymistä tapahtuu monissakin automalleissa lämpimilläkin keleillä (texas), mutta heillä tämä aiheuttaa lähinnä vain ihmetystä, ei niinkään ongelmia, kun keli on vähän eri.