Tsekkasin sytytysjohdot. – oikein olivat. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti, puhdistin sen CRC-kaasutin sprayllä ja voitelin kevyesti aseöljyllä. - Käsittelin sähköliittimiä elektroniikan puhdistusaineella. – Tarkistin että olisiko huohotusletkun liitoksen o-rengas pudonnut, - tallessa oli. – Puhdistin ilmanputsarissa olevan anturin CRC-sensor cleanerilla.
Sitten koekäyttöön. Edelleen tyhjäkäynti humppasi (900-1000), kaasua lisätessäkin epätasaisesti kävi ja auto tietysti tärisi. Venttiilien ääni kuitenkin oli hieman rauhallisempi.
Sitten kokeiluun käykö neljällä: Nostelin tulpan hattuja ylös. Minkään hatun nosto ei vaikuttanut mitään! Onko sytytys/ajoitus myöhäisellä, vai säätääkö automaatti jotenkin.
Otin tulpat pois puristuksen mittausta varten. Ne olivat ekassa mittauksessa 14,5 – 15,0 – 14,5 – 14,5 14,8.
Mutta tulpat – me on kamalat. Autoa oli käytetty remontin jälkeen 5-kertaa, ehkä vajaa 10 minuuttia. Kun panin tulppia pöydälle niistä varisi nokea, ja kahdessa oli kosteutta.
Katso tulppien kuva:

Tutkin jakopäätä. Hieman ongelmallista tarkistamisessa on, että hihnakopan kohdistuskolon kohta on joskus revennyt pois. Siksi oli hieman luotettava aikaisemman ”sepän” piirtämiin maalitäpliin.
Laskin kuitenkin hihnan koloja, hampaan sivuihin stanssatuista viivoista (klo 10.30 ja 13.30) lähtien, jolloin hihnan kosketuskohtiin tuli etäisyyttä 5 tai 6 koloa, eli pitäisi olla kohdallaan.
Lisäksi hihnaa asennettaessahan minulla oli ollut nokka-akselien takapäässä lukitustyökalu kiinni ja. Kampiakselin pyörinen oli estetty ko. työkalulla, starttimoottorin alta.
Katso kuva:

Kampiakseli kohdistusmerkkejä en saanut kuvattua, nyt kun kone on kasattu, mutta panen tähän kuvan, joka otettu kun apulaitehihnapyörä oli irti.
Apulaitehihnan kiinnityslaipassa näkyy valettu kohdistusmerkki, jonka pään näkee, vaikka apulaitehihnapyörä on paikalla. (Kuvassa kiristimen vasemmalle osoittava ”viisari” pitäisi kait olla pystytappien välissä?)
Katso kuva:

Olen pohtinut voisiko tyhjäkäyntivian syynä olla imusarjan alla olevat mahdollisesti vuotavat öljynerotin ja siitä lähtevät putket, entä Hevosen maininta: liitinvaurio? Mikähän liitin voisi olla kyseessä ja miten selviäisi.
Osaisiko ammattiliikkeiden vikakoodiluku selvittää asiaa, eli onko niillä moottorikoodeja paljon enemmän.