Futurez  Kulkukoira

Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti

  • 23 Vastauksia
  • 18009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Tein moottoriremontin V70 -99 bensakoneeseen. Autossa on automaatti vaihteisto. Venttiilit ja vastapinnat hiottiin, sekä kansi oikaistiin. Lisäksi vaihdoin syylärin.

Nyt liki kuukauden ja pakerruksen jälkeen pääsin käynnistämään.

Venttiilit mekasti kamalasti, sillä olin painellut öljyt nostimista pois. Toivottavasti ääni paranee, kun pääsen myöhemmin käyttämään pidemmän aikaa.

Pahinta että tyhjäkäynti on hyvin huono, kierroslukumittarin heiluu välillä 900-1100. Koneen ääntä voisi sanoa römpsöttämiseksi l. kone sanoo rhöp- rhöp- rhöp- rhöp-, kun sen pitäisi mielestäni sanoa suunnilleen rrrrrrrrrrrr. Halvan vikakoodinlukijani mukaan vikakoodeja ei ole.

Tein neljä käynnistystä. Kolmannessa käynnistyksessä kone sammui heti käynnistyksen jälkeen. Neljännellä se käynnistyi römpsöttämään.

Osaisiko joku neuvoa mitä voisin tehdä? Moottori kävi oikein nätisti ennen remppaa, jollei yön seisomisen jälkeistä isoa savupilveä lasketa mukaan.

Toinen, mutta pienempi ongelma on, kun jäähdytyssysteemissä on ilmaa. Vaikka puristelen alaletkua, ilmat ei tunnu poistuvan järjestelmästä.
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa Grahik

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • Hyvä siitä tulee kun sen maalaa.. vai paalaa?
Pienempään ongelmaan.. se kyllä ilmaa ittensä kuhan saat sen käymään kunnolla hetken ja lisäilet sitämukaa nestettä kun se paisarista katoaa.
850 GLT '92
Chrysler Sebring 2.7 Autostick '02
Chrysler 300M 3.5 Autostick '99
V70 2.5T GearTronic Classic '08

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Onkos tähän kaasuläppäkoteloa vielä vaihdettu?
Se tosin heittäis kyllä vikakoodin ja ETS-valon palamaan.

Oletko saanut luettua tuolla lukijalla tästä autosta aikaisemmin vikakoodeja?

Venttiiliennostajien naputus tasaantunee, kun ne saa öljyä.

Onko jakopää kasattu varmasti oikein?

Käykö kone 4:llä vai 5:llä?

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Sytytysjärjestys oikein ? Eikös 99-> lähtenyt ne hydrauliset nostajat ja tuli palasäätöiset tilalle ? Eli olisiko sulla se vanhempi kone, jossa myös vaijeri kaasu ?? 99-> myös suorasytkä ja voi olla puolavika yhdessä pytyssä jne.....
Lisää infoa koneesta tarvittaisiin.

hevonen

  • Vieras
Oisko tosiaan tuo vaijerikaasukone vielä ja vaan joku imuvuoto?
Letku irti jostain?

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Auto on syksyllä -98 ostettu, mutta kuitenkin -99 vuosimallinen. Kone on tyyppiä B5252S, ja koneessa valmistenumero 1593818.

Grafihikille

Kiitti! Pitääpä ryhtyä ohjeesi toimiin kunhan pääsen tien päälle.

Justukselle:
Kaasuläppäkotelon irrotin ja putsailin varoen puhdistusaineen menoa sähköliittimeen. Sen ikää en tiedä, kun auton hankin vasta viime keväänä.

Aikaisempi Puntossa käyttämäni vikakoodilukija ei Volvossa toiminut, ja kun sain Villeltä Hongkongista toisen, silloin autoni oli jo osina.

Jakopään kasaamisessa käytin Bilteman nokkalukitussarjaa19-1450, jossa on Volvon erikoistyökaluja vastaavat työkalut:
- nokka-akselien asentolukistin peräpäästä, Volvo nro 999 5452 ja
- kampiakselin asentolukitsin, paikka startimoottorin alla (tulppa), Volvo nro 999 5451
Bilteman nokka-akselin lukitustyökalu oli tehty suuremmalle nokka-akseleiden välille, joten jouduin poraamaan siihen lisäreiän, sekä vähän smirkelöimään, jotta se se sopi 10 venttiiliseen koneeseni.

Nokka-akselin maalatut ja kampuran nystyrät olivat paikoillaan hihnan asennuksessa, sekä moottorin pyörittelyn jälkeen.

Siitä että käykö kone 4:llä vai 5:llä, en osaa sanoa mitään. Kuinkahan voisin sen tarkastaa?

C70:lle:
Kaapeleiden järjestystä en ole muuttanut, sillä merkkasin paikat maalarinteipillä virranjakajan päässä, ja lisäksi johdot on niin tarkkamittaiset ettei niitä voi asentaa vääriin tulppiin.

Joo, Autossani on venttiilien hydrauliset säätimet, sekä vaijerikaasu myös. Autossa on vain yksipuola ja jakajapyörä jakaa virtaa joka tulpalle.

Termisi ”suorasytky” tarkoittaako se oikosulkua?

Toivon että edellisissä on toivomaasi lisäinfoa.

Hevoselle
Tosiaan lienee vaijerikone, koska läppäkotelon läppää käyttää vaijeri.
Laitoin imusarjaan uuden tiivisteen. Imusarjan yläpultit voi kiristää momenttiavaimella, mutta alapultit jouduin kiristämään käsituntumalla.

Pitääpä alkaa etsimään niitä mahdollisia irrallisia letkuja.

Lisää vinkkejä vielä kaipaan.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013, 19:17:38 kirjoittanut PeePee »
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Ei siinä sitten mitään kaasuläppävikaa voi ollakaan, kun kerran on mekaaninen läppä.
Kisko tulpanjohtoja irti yksitellen koneen käydessä, mikäli jonkun pytyn kohdalla ei käynti muutu käy se sitten neljällä. Ei täs mitään suorasytkää ole, joten sytytysmodulissakaan ei voi olla vika.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Minkälainen se lukija on?

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Pitääpä ryhtyä tulpanjohtojen irrotteluun, kun illalla tulen kotiin.

Villeltä ostamani lukija on M.B.Intelligent Tegnologi Co., Ltd nimisen firman tuottama, tyypiltään CAC804. siinä mukana olevassa vihkossa on lueteltu geneeriset koodit väliltä: P0001-P0999.
Kannessa on tekstit CAN ja OBDII, sekä READ ja ERASE painikkeet. Ohjevihkossa laitteen kerrotaan sopivan 1996 jälkeen valmistettuihin autoihin.
Laite ei kerro tekstinä vikaa, vaan sen merkitys on katsottava mukana olevasta vihkosta, missä se on englanniksi.

Lisäksi laiteen pitäisi kertoa jotain muitakin diastoniikka tietoja, joita ei kuitenkaan (osattu?) saatu esille – esim. MIL.

Jossain sivulla neuvottiin puhdistamaan anturit CRC-kaasutinpuhdistus spraylla ja voitelemaan sen jälkeen aseöljyllä. - .miten on.
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

hevonen

  • Vieras
Mulla on varmaan sama lukija jos sen tyyppi on CAS0804...

Jos tarkoitat antureilla vaikkapa asentotunnistimia, mikseipä niitä vois puhdistellakin.

Olisko sulla joku anturi tai sen liitin/johto ottanut vähän kipiää? Tai sitten huono käynti johtuu vaan tyhjistä nostajista?
En tiä. :)

Ne tulpanjohdot saa kyllä väärin jos sekoittaa aloituskohdan siellä jakajan kannessa.
Muistaakseni kolmosen johto lähtee siitä ylimmästä ja siitä myötäpäivään kiertäen(katsottuna kuljettajan etupyörän suunnalta) 5-4-2-1.
Sytytysjärjestyshän on 1-2-4-5-3.
Jakajan akselin pyörimissuuntahan on vastapäivään tästä suunnasta katsottuna, itse kerran ajatuksissani laitoin myötäpäiväisen pyörimisen mukaan ja ihmettelin huonoa käyntiä.
Teki mieli lyödä itseään kun aloin tarkistamaan hommaa ja huomasin virheeni. :facepalm:

Löytypä netistä erittäin havainnollinen kuvakin



Tämä nyt vaan varmuuden vuoksi tähän. ;)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Pitääpä ryhtyä tulpanjohtojen irrotteluun, kun illalla tulen kotiin.

Villeltä ostamani lukija on M.B.Intelligent Tegnologi Co., Ltd nimisen firman tuottama, tyypiltään CAC804. siinä mukana olevassa vihkossa on lueteltu geneeriset koodit väliltä: P0001-P0999.
Kannessa on tekstit CAN ja OBDII, sekä READ ja ERASE painikkeet. Ohjevihkossa laitteen kerrotaan sopivan 1996 jälkeen valmistettuihin autoihin.
Laite ei kerro tekstinä vikaa, vaan sen merkitys on katsottava mukana olevasta vihkosta, missä se on englanniksi.

Lisäksi laiteen pitäisi kertoa jotain muitakin diastoniikka tietoja, joita ei kuitenkaan (osattu?) saatu esille – esim. MIL.

Jossain sivulla neuvottiin puhdistamaan anturit CRC-kaasutinpuhdistus spraylla ja voitelemaan sen jälkeen aseöljyllä. - .miten on.
jos on tuo hepan mainitsema malli niin todistetusti toimii tän vuosimallin 70:ssä

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Tsekkasin sytytysjohdot. – oikein olivat. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti, puhdistin sen CRC-kaasutin sprayllä ja voitelin kevyesti aseöljyllä. - Käsittelin sähköliittimiä elektroniikan puhdistusaineella. – Tarkistin että olisiko huohotusletkun liitoksen o-rengas pudonnut, - tallessa oli. – Puhdistin ilmanputsarissa olevan anturin CRC-sensor cleanerilla.

Sitten koekäyttöön. Edelleen tyhjäkäynti humppasi (900-1000), kaasua lisätessäkin epätasaisesti kävi ja auto tietysti tärisi. Venttiilien ääni kuitenkin oli hieman rauhallisempi.

Sitten kokeiluun käykö neljällä: Nostelin tulpan hattuja ylös. Minkään hatun nosto ei vaikuttanut mitään! Onko sytytys/ajoitus myöhäisellä, vai säätääkö automaatti jotenkin.

Otin tulpat pois puristuksen mittausta varten. Ne olivat ekassa mittauksessa 14,5 – 15,0 – 14,5 – 14,5 14,8.
   Mutta tulpat – me on kamalat. Autoa oli käytetty remontin jälkeen 5-kertaa, ehkä vajaa 10 minuuttia. Kun panin tulppia pöydälle niistä varisi nokea, ja kahdessa oli kosteutta.
Katso tulppien kuva:


Tutkin jakopäätä. Hieman ongelmallista tarkistamisessa on, että hihnakopan kohdistuskolon kohta on joskus revennyt pois. Siksi oli hieman luotettava aikaisemman ”sepän” piirtämiin maalitäpliin.

Laskin kuitenkin hihnan koloja, hampaan sivuihin stanssatuista viivoista (klo 10.30 ja 13.30) lähtien, jolloin hihnan kosketuskohtiin tuli etäisyyttä 5 tai 6 koloa, eli pitäisi olla kohdallaan.
   Lisäksi hihnaa asennettaessahan minulla oli ollut nokka-akselien takapäässä lukitustyökalu kiinni ja. Kampiakselin pyörinen oli estetty ko. työkalulla, starttimoottorin alta.
Katso kuva:


Kampiakseli kohdistusmerkkejä en saanut kuvattua, nyt kun kone on kasattu, mutta panen tähän kuvan, joka otettu kun apulaitehihnapyörä oli irti.
   Apulaitehihnan kiinnityslaipassa näkyy valettu kohdistusmerkki, jonka pään näkee, vaikka apulaitehihnapyörä on paikalla. (Kuvassa kiristimen vasemmalle osoittava ”viisari” pitäisi kait olla pystytappien välissä?)
Katso kuva:


Olen pohtinut voisiko tyhjäkäyntivian syynä olla imusarjan alla olevat mahdollisesti vuotavat öljynerotin ja siitä lähtevät putket, entä Hevosen maininta: liitinvaurio? Mikähän liitin voisi olla kyseessä ja miten selviäisi.

Osaisiko ammattiliikkeiden vikakoodiluku selvittää asiaa, eli onko niillä moottorikoodeja paljon enemmän.
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Missä säilytit suuttimet remontin ajan? oliko ne bensan joukossa vai ihan vain jossain laatikossa/ pussissa?

Itse pidin oman remontin ajan ne minigrip pussissa ja huonoksi ne meni. (ostin uudet sen jälkeen)
Jos siinä on Fenix ohjaus niinkuin 850 niin se ei muistaaksen anna edes vikakoodia huonosta suuttimesta. (ellei vastusarvo olle muuttunut).

Nämä suuttimet on sitten viimeinen keino saada käymään kunnolla, maksaa noin 450-600€ uudet.

Lähtisin kumminkin varmistamaan jakohihnan ajoitusta uusilla hilppeillä... (kuvissa näyttää että käytit vanhoja)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Jakopään hihnat ja rullat ja myös vesipumppu on uudet. Viimeinen kuva on tosin otettu purkuvaiheessa, kun vanha remmi on vielä kiinni.

Ohjaussysteemi on mahdollisesti Fenix -  auto vm.-99 on loppuvuodesta 1998 tehty. Mistä Fenixin voi todeta?

Suuttimet olivat 3 viikkoa pahvilaatikossa ja tukissaan kiinni, pensaletkut tietysti irti, ja polttoaineen tuloreikä maalarinteipillä suojattuna.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 07:17:35 kirjoittanut PeePee »
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
B5252S on AINA Siemens Fenix moottorinohjauksella, helpoiten Fenixin tunnistaa puuttuvasta IMM:stä.
Jäitä housuun!

 

Samppasport  Futurez