Samppasport  Futurez

Remontin jälkeen moottori "römsöttää" l. käy epätasaisesti

  • 23 Vastauksia
  • 18016 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Onkos ilmanputsarilta imusarjaan tuleva haitariletku kunnossa, ettei ole murtumia. Näitä murtumiahan on jossain ko. moottoreissa ollut ainakin alkupään sarjoissa.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Sitten kokeiluun käykö neljällä: Nostelin tulpan hattuja ylös. Minkään hatun nosto ei vaikuttanut mitään! Onko sytytys/ajoitus myöhäisellä, vai säätääkö automaatti jotenkin.

Otin tulpat pois puristuksen mittausta varten. Ne olivat ekassa mittauksessa 14,5 – 15,0 – 14,5 – 14,5 14,8.
   Mutta tulpat – me on kamalat. Autoa oli käytetty remontin jälkeen 5-kertaa, ehkä vajaa 10 minuuttia. Kun panin tulppia pöydälle niistä varisi nokea, ja kahdessa oli kosteutta.
Katso tulppien kuva:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tutkin jakopäätä. Hieman ongelmallista tarkistamisessa on, että hihnakopan kohdistuskolon kohta on joskus revennyt pois. Siksi oli hieman luotettava aikaisemman ”sepän” piirtämiin maalitäpliin.

Laskin kuitenkin hihnan koloja, hampaan sivuihin stanssatuista viivoista (klo 10.30 ja 13.30) lähtien, jolloin hihnan kosketuskohtiin tuli etäisyyttä 5 tai 6 koloa, eli pitäisi olla kohdallaan.
   Lisäksi hihnaa asennettaessahan minulla oli ollut nokka-akselien takapäässä lukitustyökalu kiinni ja. Kampiakselin pyörinen oli estetty ko. työkalulla, starttimoottorin alta.
Katso kuva:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kampiakseli kohdistusmerkkejä en saanut kuvattua, nyt kun kone on kasattu, mutta panen tähän kuvan, joka otettu kun apulaitehihnapyörä oli irti.
   Apulaitehihnan kiinnityslaipassa näkyy valettu kohdistusmerkki, jonka pään näkee, vaikka apulaitehihnapyörä on paikalla. (Kuvassa kiristimen vasemmalle osoittava ”viisari” pitäisi kait olla pystytappien välissä?)
Katso kuva:
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Onko tuo alapää nyt varmaan noin:


Olihan sulla nokat vielä lukittuna ja nokkapyörät löysällä, kun kiristit hihnan?
Ellei niin sit ei oo välttämättä jako kuitenkaan kohdallaan.

Tulpat vaihtoon!

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Mullahan oli noita starttaus ja käyntiongelmia johtuen ilmamassamittarista.
Ne oireet olivat pahimmillaan aivan käsittämättömän oloisia, just ihan kuin jako ei olisi kohdallaan.
Täristi todella runsaasti jossain vaiheessa. Tosin halpakin OBD-mittari antoi jotain tietoa.
Ja oireet aina pahempia kun autoa ei ollut käytetty vähään aikaan. Ja tolta ne tulpat mullakin näytti sitten.

Et jos on vielä se alkuperäinen niin ehkä olisi aika vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 09:49:47 kirjoittanut I-A-T »

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Axu85:lle vielä: Yritettiinkö suuttimiasi puhdistaa (katso viestin lopussa lihavoitu teksti).

Samuraille: haitariletku ja letkun klemmarit on kunnossa.

Justukselle: Alapää on periaatteessa juuri noin paitsi, että merkit näkyvät huonommin, kun autossani ei ole hydraulista kiristintä, vaan se on jousikiristimellinen malli.

Kyllä minä muistaakseni kiristin nokkapyörien pultit vasta nokkahihnan kiinnityksen jälkeen. Ja vasta sitten ihan lopuksi irrotin kampiakselin ja nokka-akseleiden lukitustyökalut.

Mutta kun nyt kysyit niin pukkasi epäilys päälle -. Mutta jos vaihdan vielä öljynerottimen ja siitä lähtevät letkut, silloin panen lukitustyökalut uudestaan paikoilleen – löysään hihnapyörien pultteja ja katson asettuuko merkkeihin.
Ikävä kyllä, pääsen tähän hommaan vasta tulevana viikonloppuna.

I-A-T:lle: Hieman aikaisemmin Elk kertoi, ettei B5252S moottorissa käytetyssä Fenix ohjausjärjestelmässä ole lainkaan ilmanmassamittaria eli IMM:ää.

Liikaa systeemi bensaa työntää, kun täyttöilma ei riitä palamiseen, vaan noin kamalasti jättää nokea.

Asiaan liittyen aloitin toisen aiheen koskien ruiskusuutinten puhdistusta, nimella ”Ruiskusuuttimien puhdistus”, aihe on tässä samassa ” 850, V/S70 jne.”-osiossa
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Justukselle: Alapää on periaatteessa juuri noin paitsi, että merkit näkyvät huonommin, kun autossani ei ole hydraulista kiristintä, vaan se on jousikiristimellinen malli.

Kyllä minä muistaakseni kiristin nokkapyörien pultit vasta nokkahihnan kiinnityksen jälkeen. Ja vasta sitten ihan lopuksi irrotin kampiakselin ja nokka-akseleiden lukitustyökalut.

Mutta kun nyt kysyit niin pukkasi epäilys päälle -. Mutta jos vaihdan vielä öljynerottimen ja siitä lähtevät letkut, silloin panen lukitustyökalut uudestaan paikoilleen – löysään hihnapyörien pultteja ja katson asettuuko merkkeihin.
Ikävä kyllä, pääsen tähän hommaan vasta tulevana viikonloppuna.

I-A-T:lle: Hieman aikaisemmin Elk kertoi, ettei B5252S moottorissa käytetyssä Fenix ohjausjärjestelmässä ole lainkaan ilmanmassamittaria eli IMM:ää.

Liikaa systeemi bensaa työntää, kun täyttöilma ei riitä palamiseen, vaan noin kamalasti jättää nokea.

[/b]

Niin se pienen pieni kolo siellä hihnapyörällä pitää olla lohkon merkissä. Vai onko sellaista tässä edes? Kuvastasi ei näy, mutta tuossa linkaamassani kuvassa näkyy mitä tarkoitan.
Sillä että asettuuko yläpää merkkeihin ei ole mitään merkitystä, mikäli alapää on kohdallaan ja nokat lukittu oikeaan asentoon. Laita vaan nokkapyörät löysään, nokat takapäästä lukkoon (lukitusvermeet varmasti suorassa) ja alapää merkkiin, sitten hihnan kiristys, sen jälkeen nokkapyörien kiristys ja lukituksien poisto.
Näin on varmasti jako paikallaan.

Kone on noennut nuo tulpat jo ennen koneremppaa.
Varmaan on ventiilinkumit päästäneet öljyä ohitseen ja siinä tulos.
Etkö puhdistanut tulppia ennen ekaa käynnistystä?
Tuntuu uskomattomalta, että 10min käytön jälkeen tulpat olis tuossa kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 13:48:28 kirjoittanut Justus »

hevonen

  • Vieras
Onko näitä tämmösiäkin, joissa on tuo uudempi ihan p*ska kiristinsysteemi vaikka on vanhanmallin kone?(Vaijerikaasu).
No, uudet kokemukset avartaa ajattelua... :)

Onko siellä kiinnitysreiät sille hydr. kiristimelle, esim. tuon kuvassas olevan mustan muovitapin alla ja sitten 2 reikää sille patruunalle siitä vasemmalle ja alempana.
En ole tuota uudempaa kiristintä tavannut näissä vanhoissa koneissa joissa nokat on jäykät. Ei siis ole pakonokassa säätyvää pyörää...

Tuossa näkyy sen uudemman kiristimen asennusasennot lämpötilasta riippuen. Olen joitakin noita laittanut mutta takuuta en ole uskaltanut antaa. On niin pieni pultti ja ihan läkkipeltiä koko homma.   :facepalm:

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Onko näitä tämmösiäkin, joissa on tuo uudempi ihan p*ska kiristinsysteemi vaikka on vanhanmallin kone?(Vaijerikaasu).
No, uudet kokemukset avartaa ajattelua... :)

Onko siellä kiinnitysreiät sille hydr. kiristimelle, esim. tuon kuvassas olevan mustan muovitapin alla ja sitten 2 reikää sille patruunalle siitä vasemmalle ja alempana.
En ole tuota uudempaa kiristintä tavannut näissä vanhoissa koneissa joissa nokat on jäykät. Ei siis ole pakonokassa säätyvää pyörää...

Joku ihme "välimallin" kone.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Kuinka kauan olet käyttänyt tätä remontin jälkeen? Jos nostajat ovat tyhjät öljystä voi kestää jonkin aikaa, että nostajat täyttyy öljyllä ja alkaa käymään kaikilla sylintereillä ja tasaisesti.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
No niin, kone on nyt kunnossa. Käy tasaista, auton mittarin mukaan, 900 tyhjäkäynti kierroslukua. Mieskin varmaan nukkuu ensi yön rauhassa.

Olin tavaillut englanninkielisiltä sivuilta syytä sytytystulppien pahaan nokeutumiseen, eli liian rikkaaseen seokseen. Neuvottiin etsimään vikaa likautuneista suuttimista alkaen, aina happi ja jäähdytysvesi antureihin asti.

Olin jo alkamassa irrottaa imusarjaa, kun huomasin että syylärin yläpuolella oleva vihreä pistoke ei olekaan aivan pohjassa (kyseiseen elementtiin tulee imusarjasta valkea 4mm putki).
Liitin oli kovin tiukka, mutta kun irrotin sen ja käsittelin silikoni sprayllä, niin jopa meni pohjaan.

Ei sitten muuta kuin, kone takaisin kasaan, sulakkeet paikalleen, tallin ovet auki ja käyntiin. Eipä autotallin peräpää enää ollut tummaa savua täysi.

Lausun Teille kaikille, jotka olette auttaneet minua hyvillä neuvoillanne, ja myötäeläneet siten kanssani, mitä suurimmat kiitokseni.

PeePee
« Viimeksi muokattu: 03.02.2013, 14:22:42 kirjoittanut PeePee »
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi