Autoracing  KL-varaosat

hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista

  • 69 Vastauksia
  • 45200 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #45 : 11.03.2013, 21:06:24 »
Ootteko muuten tulleet ajatelleksi, että TraFin herrat saattavat lueskella tätä palstaa aivan yhtä innokkaasti kun me Volvolla ajelevatkin. Vaikka suodattimen tyhjennys ei savutusmittauksessa välttämättä näkyisikään saattaapi mielenkiinnon seurauksena katsatusmiestesten ohjeistukseen tulla pykälä, joka velvoittaa etsimään dpf:stä ylenmääräisiä hitsaussaumoja....

- Esa -

Eiköhän näistä asioista puhuta ihan jokaisen automerkin foorumeilla yhtä avoimesti. Tuskin pelkästään tämän foorumin toimesta tuota aloitetta laitetaan aluille. Ja kyllähän se ihan yleistä tietoa on ollut jo pitkään, että DPF tuo vain ongelmia ja kuluja autoilijalle ja että siitä härpäkkeestä osa pyrkii eroon erilaisin menetelmin. Näistä on kirjoittaneet myös suurimmat autoalan lehdet useaan otteeseen.
En tosin yhtään ihmettelisi vaikka moinen pykälä tulisi joku päivä. Onhan täällä jo suunniteltu kerättävän veroa pullojen keruustakin...

Ja jos sellaisen pykälän tekevät niin kyllä nää kotimekaanikot aina keinon keksii ;) Ite ainakin selittäisin hitsaussaumat, että "rupesi pönttö ruostumaan niin hitsasin siihen uuden lapun, ku ei ollu varaa ostaa uutta" ;)
Volvo s40 1.6D -06

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #46 : 13.03.2013, 19:30:28 »
no niin tänään taas uutta tietoa aamulla heitin läppärin kiinni autoon ja ilmoitti UO301 koodin.. joten soitin juha-pekalle ja kysyin onko kenties normaali ja kyllä volvon tietokoneet on suunniteltu niin että jos sinne syötetään eri ohjelma niin tuolla kertoo sen että ei ole originaali ohjelma.. mutta ei aiheuta muuta juha-pekka veikkasi että päästör asettuu noin 0.5k sallitun 1,5k sisään pitäs siis kevyesti mennä.. :-)

Poissa Simo_06

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #47 : 15.03.2013, 10:49:10 »
1. -Hiukkassuodatin imo vaikuttaa vain co2 päästöihin mitä taas katastuksessa ei siinä mittauksessa mitata. korjatkaa joku jos puhuin ihan täyttä shaibaa!

2.  -Sama pytty irroitetaan. Tehdään kylkeen aukko --> Otetaan sisuskalut pois --> Hitsataan aukko kiinni ja laitetaan pönttö takaisin autoon. Tämän operaation tekee ilmeisesti myös se liike joka tekee autoon ohjelmoinninkin.

3. -Älä turhaan kierrä. Sanot tiskillä vaan, etteivät päivittele autoon ohjelmia, koska autossa on ohjelma. Mulla ollu tilanne missä ihan kysyivät ennen huoltoa, että saako päivittää softaa. Sanoo vaan, että tekee kaiken muun huoltoon kuuluvan paitsi softapäivitystä.


kohtaan 1. Hiukkassuodatin ei vaikuta CO2 päästöihin muuten kuin korottavasti lisäämällä kulutusta. Kun puhutaan hiilidioksidista ei sitä kannata rinnastaa esim. typenoksideihin, joista ensimmäinen on vain kasvihuonekaasu. Typenoksidit taas ovat haitallisia ilmansaasteita.

Loukun tarkoitus on suodattaa pakokaasuista pienimmät ja vaarallisimmat hiukkaset (näitä ei mitata katsastuksessa). Urean käytöllä taas saadaan ainakin vähennetty NOx päästöjä. Typenoksidipäästöjä voidaan rajoittaa myös esim. polttotekniikalla tai pelkästään katalysaattorilla yms. tavoilla. Typenoksideja muodostuu eniten, jos palotapahtuma tapahtuu korkeassa lämpötilassa ja suurella yli-ilmamäärällä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #48 : 15.03.2013, 11:15:28 »

kohtaan 1. Hiukkassuodatin ei vaikuta CO2 päästöihin muuten kuin korottavasti lisäämällä kulutusta. Kun puhutaan hiilidioksidista ei sitä kannata rinnastaa esim. typenoksideihin, joista ensimmäinen on vain kasvihuonekaasu. Typenoksidit taas ovat haitallisia ilmansaasteita.

Loukun tarkoitus on suodattaa pakokaasuista pienimmät ja vaarallisimmat hiukkaset (näitä ei mitata katsastuksessa). Urean käytöllä taas saadaan ainakin vähennetty NOx päästöjä. Typenoksidipäästöjä voidaan rajoittaa myös esim. polttotekniikalla tai pelkästään katalysaattorilla yms. tavoilla. Typenoksideja muodostuu eniten, jos palotapahtuma tapahtuu korkeassa lämpötilassa ja suurella yli-ilmamäärällä.

Volvossa käytettävä lisäaineen tarkoitus ei ole vähentää NOx päästöjä, vaan auttaa hiukkasten poltossa madaltamalla hiukkasten palamislämpötilaa.
NOx päästöjä vähentävä lisäaine (urea, myyntinimellä adblue)on käytössä SCR katalysaattoreissa, joita käytettään raskaassa liikenteessä ja nyt ymmärtääkseni joissai ihan uusissa audeissa ja todennäköisesti useissa moottoreissa eri merkeillä jotka tulee täyttämään euro6 päästönormin.  (ihan kuin EGR:stä ei olisi jo riittävästi harmia :D )

SCR järjestelmässä lisäaine suihkutetaan suoraan pakoputkeen pakokaasujen sekaan, toisin kuin lisäaine volvossa  (ja muissa vastaavalla järjestelmällä), jossa se sekoitetaan polttoainetankkiin polttoaineen sekaan.


Mutta tosiaan, CO2 päästöjen määrä on suoraan verrannollinen polttaineen kulutukseen

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #49 : 15.03.2013, 14:54:10 »
Minä taas muistelin että se sekoitetaan polttoainesäiliöön tankkauksen yhteydessä ja siksi olisi säiliö tankin lähellä. Tosin on aikaa kun aiheesta kaivelin tietoa, että hyvin mahdollista että sekoitan asioitakin.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #50 : 15.03.2013, 15:02:40 »
Minä taas muistelin että se sekoitetaan polttoainesäiliöön tankkauksen yhteydessä ja siksi olisi säiliö tankin lähellä. Tosin on aikaa kun aiheesta kaivelin tietoa, että hyvin mahdollista että sekoitan asioitakin.

SCR järjestelmä on tälläinen


SCR lisäaineen ja DPF:n lisäaianeen periaatteet voi kyllä helpostikkin sekoittaa, jos ei ole perehtynyt, mutta täysin eri asiaa ne on tekemässä autoissa.

Poissa Simo_06

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #51 : 15.03.2013, 15:50:12 »
Volvossa käytettävä lisäaineen tarkoitus ei ole vähentää NOx päästöjä, vaan auttaa hiukkasten poltossa madaltamalla hiukkasten palamislämpötilaa.

Mitä tuo lisäaine tarkalleen ottaen on Volvon tapauksessa? Säiliöhän taitaa olla aika pieni, joten sitä saisi olla jatkuvasti täyttämässä, jos se toimisi kuten tuo Adblue.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #52 : 15.03.2013, 16:06:40 »
Mitä tuo lisäaine tarkalleen ottaen on Volvon tapauksessa? Säiliöhän taitaa olla aika pieni, joten sitä saisi olla jatkuvasti täyttämässä, jos se toimisi kuten tuo Adblue.

Aine tarkkaanottaen on:
60-100%  Alkanes, C11-15-iso-
10-20%  Orgaaninen Ce-Fe-yhdiste

adblue taasen on vettä ja ureaa

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #53 : 18.03.2013, 13:20:38 »
Case volvo oli oma ajatukseni, Nopeasti luin että volvon systeemistä puhe. Kuvailitkin toista vaihtoehtoa. Onhan nuita erilaisia järjestelmiä
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #54 : 18.03.2013, 16:51:07 »
Case volvo oli oma ajatukseni, Nopeasti luin että volvon systeemistä puhe. Kuvailitkin toista vaihtoehtoa. Onhan nuita erilaisia järjestelmiä

Niin joo, toki :)
Itse jäin taasen vielä kiroittamaan tuosta järjestelmästä, joka on tarkoitettu NOx päästöjen puhdistamiseen, jota ei siis volvossa ole.

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #55 : 18.03.2013, 17:32:43 »
1. -Hiukkassuodatin imo vaikuttaa vain co2 päästöihin mitä taas katastuksessa ei siinä mittauksessa mitata. korjatkaa joku jos puhuin ihan täyttä shaibaa!

2.  -Sama pytty irroitetaan. Tehdään kylkeen aukko --> Otetaan sisuskalut pois --> Hitsataan aukko kiinni ja laitetaan pönttö takaisin autoon. Tämän operaation tekee ilmeisesti myös se liike joka tekee autoon ohjelmoinninkin.

3. -Älä turhaan kierrä. Sanot tiskillä vaan, etteivät päivittele autoon ohjelmia, koska autossa on ohjelma. Mulla ollu tilanne missä ihan kysyivät ennen huoltoa, että saako päivittää softaa. Sanoo vaan, että tekee kaiken muun huoltoon kuuluvan paitsi softapäivitystä.




kohtaan 1. Hiukkassuodatin ei vaikuta CO2 päästöihin muuten kuin korottavasti lisäämällä kulutusta. Kun puhutaan hiilidioksidista ei sitä kannata rinnastaa esim. typenoksideihin, joista ensimmäinen on vain kasvihuonekaasu. Typenoksidit taas ovat haitallisia ilmansaasteita.


Kiitos kun korjasit! Tarkoitus kun ei ole jakaa väärää tietoa =)


Ootteko muuten tulleet ajatelleksi, että TraFin herrat saattavat lueskella tätä palstaa aivan yhtä innokkaasti kun me Volvolla ajelevatkin. Vaikka suodattimen tyhjennys ei savutusmittauksessa välttämättä näkyisikään saattaapi mielenkiinnon seurauksena katsatusmiestesten ohjeistukseen tulla pykälä, joka velvoittaa etsimään dpf:stä ylenmääräisiä hitsaussaumoja....

- Esa -


Samalla saimme myös tähän vastauksen. Jos kerta hiukkassuodatin ei vaikuta Co2 päästöihin, ei meidän Trafin herraa kiinnosta, koska tämä ei kartuta heidän kassaansa... Se on raha mikä puhuu!
« Viimeksi muokattu: 18.03.2013, 17:34:50 kirjoittanut Labbari »
Volvo s40 1.6D -06

Poissa BNY-369

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #56 : 19.03.2013, 08:32:26 »
Mainittakoon tässä ensi aluksi, etten ole mikään autotekniikan guru joten oikaiskaa, jos olen väärässä!

Tiettävästi dieseleistä mitataan tämän päivän katsastuksessa ainoastaan ns. savutus, joka mittaus suositetaan optisesti määrittämällä pakokaasun valon läpäisy. Ei siis CO2-, CO- tai hiilivetypitoisuuksia, kuten bensakärryistä. Mittaus kertoo mutkan kautta auton hiukkaspäästöt, eli mtä mustempaa ja valoa läpäisemättömämpää savu on sitä enemmän nokea (=hiukkasia) se sisältää. Mittaus on kehitetty joskus vuonna miekka ja kilpi lähinnä raskaan kaluston tarpeisiin eikä se kerro oikeastaan mitään nykyaikaisen common rail-moottorin hiukkaspäästöistä. Nämä kun ovat kunnossa olevalla ja vaikkapa lastutetullakin moottorilla ilman dpf:ääkin sen verran pienet, että läpi menee että heilahtaa.

Normit määrittävät uudemmille autoille sen verran tiukat hiukkaspäästörajat, että niiden täyttäminen ilman jonkun sortin dpf:ää on ilmeisesti mahdotonta, koskapa auton valmistajat ovat mokoman pöntön pakoputkeen laittaneet. Toisaalta autoa, joka ei täytä voimassa olevia päästönormeja ei hyväksytä liikenteeseen. Tästä seuraa, että dpf:n poistaminen tekee autosta yleiseen liikenteeseen kelpaamattoman! Ainakin pykälien mukaan...

Kuten edellä jo mainitsin ei katsatusmiesten tänä päivänä käytössä olevalla mittausmenetelmällä saada kunnossa olevasta autosta selville dpf:n olemassaoloa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, etteikö katsastusmies olisi kiinnostunut dpf:n olemassaolosta/kunnosta ja etteikö tilanne olisi mittauksen osalta toinen esim. ensi vuonna tai sitä seuraavana. Mittausmenetelmät kehittyvät siinä kun autotekniikkakin.

- Esa -
« Viimeksi muokattu: 19.03.2013, 08:41:27 kirjoittanut BNY-369 »
ex. V50 1,6D
ex. V50 1,6D e-drive
ex. V60 D3
V60 D4 CC AWD

Poissa Labbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #57 : 19.03.2013, 23:16:05 »
Mainittakoon tässä ensi aluksi, etten ole mikään autotekniikan guru joten oikaiskaa, jos olen väärässä!

Tiettävästi dieseleistä mitataan tämän päivän katsastuksessa ainoastaan ns. savutus, joka mittaus suositetaan optisesti määrittämällä pakokaasun valon läpäisy. Ei siis CO2-, CO- tai hiilivetypitoisuuksia, kuten bensakärryistä. Mittaus kertoo mutkan kautta auton hiukkaspäästöt, eli mtä mustempaa ja valoa läpäisemättömämpää savu on sitä enemmän nokea (=hiukkasia) se sisältää. Mittaus on kehitetty joskus vuonna miekka ja kilpi lähinnä raskaan kaluston tarpeisiin eikä se kerro oikeastaan mitään nykyaikaisen common rail-moottorin hiukkaspäästöistä. Nämä kun ovat kunnossa olevalla ja vaikkapa lastutetullakin moottorilla ilman dpf:ääkin sen verran pienet, että läpi menee että heilahtaa.

Normit määrittävät uudemmille autoille sen verran tiukat hiukkaspäästörajat, että niiden täyttäminen ilman jonkun sortin dpf:ää on ilmeisesti mahdotonta, koskapa auton valmistajat ovat mokoman pöntön pakoputkeen laittaneet. Toisaalta autoa, joka ei täytä voimassa olevia päästönormeja ei hyväksytä liikenteeseen. Tästä seuraa, että dpf:n poistaminen tekee autosta yleiseen liikenteeseen kelpaamattoman! Ainakin pykälien mukaan...

Kuten edellä jo mainitsin ei katsatusmiesten tänä päivänä käytössä olevalla mittausmenetelmällä saada kunnossa olevasta autosta selville dpf:n olemassaoloa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, etteikö katsastusmies olisi kiinnostunut dpf:n olemassaolosta/kunnosta ja etteikö tilanne olisi mittauksen osalta toinen esim. ensi vuonna tai sitä seuraavana. Mittausmenetelmät kehittyvät siinä kun autotekniikkakin.

- Esa -

Tästähän saatiin hyvä keskustelu =)

Kyllä olet oikeassa , että DPF on kehitetty sen takia, ettei EU:n asettamia päästönormeja saavuteta ilman moista kapista pönttöä >:( . DPF kuitenkin kehitettiin nimenomaan sitä varten, että valmistajat pystyvät näyttämään toteen, että kyseinen auto on päästönormien rajoissa (Eri vuosimallista riippuen:Euro4,Euro5, Euro 6.jne) ja saa tällöin myyntiluvan Euroopassa.

Auton tieliikennekelposuuden kannalta taas minun mielestä tällä ei ole mitään tekemistä jota taas katsastusasemilla valvotaan. Niin kauan, kuin siitä valtio ei saa lisää fyrkkaa ei se myöskään heitä kiinnosta, onko autossa DPF käytössä vai ei. Mikään ei toki estä heitä tulevaisuudessa luomaan sellaisen muutoksen, että DPF:n lainmukaisuus tarkistetaan, mutta uskoisin tähänkin tulevan sitten jo uudet kikat miten se kierretään ;) Niin, kuin sanoit tekniikka kehittyy kokoajan, mutta sehän ei rajoitu ainoastaan mittalaitteisiin joilla DPF:n laillisuus pystytään mittaamaan ;)
Volvo s40 1.6D -06

Poissa BNY-369

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #58 : 21.03.2013, 06:44:25 »
Lainaus
Labbari:

"Niin kauan, kuin siitä valtio ei saa lisää fyrkkaa ei se myöskään heitä kiinnosta, onko autossa DPF käytössä vai ei."

Toivottavasti olet oikeassa....

- Esa -
ex. V50 1,6D
ex. V50 1,6D e-drive
ex. V60 D3
V60 D4 CC AWD

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: hiukkassuodattimen poisto lisäaine volvoista
« Vastaus #59 : 28.03.2013, 09:32:37 »
noniin tänään käyty ottamassa päästöt ja ekalla polkasulla 0.63 eli kirkkaasti meni läpi.. :) tästä onnellisena menin konttorille ja sain puhtain paperein vuoden ajoaikaa... :D

 

Autoracing  KL-varaosat