Mainittakoon tässä ensi aluksi, etten ole mikään autotekniikan guru joten oikaiskaa, jos olen väärässä!
Tiettävästi dieseleistä mitataan tämän päivän katsastuksessa ainoastaan ns. savutus, joka mittaus suositetaan optisesti määrittämällä pakokaasun valon läpäisy. Ei siis CO2-, CO- tai hiilivetypitoisuuksia, kuten bensakärryistä. Mittaus kertoo mutkan kautta auton hiukkaspäästöt, eli mtä mustempaa ja valoa läpäisemättömämpää savu on sitä enemmän nokea (=hiukkasia) se sisältää. Mittaus on kehitetty joskus vuonna miekka ja kilpi lähinnä raskaan kaluston tarpeisiin eikä se kerro oikeastaan mitään nykyaikaisen common rail-moottorin hiukkaspäästöistä. Nämä kun ovat kunnossa olevalla ja vaikkapa lastutetullakin moottorilla ilman dpf:ääkin sen verran pienet, että läpi menee että heilahtaa.
Normit määrittävät uudemmille autoille sen verran tiukat hiukkaspäästörajat, että niiden täyttäminen ilman jonkun sortin dpf:ää on ilmeisesti mahdotonta, koskapa auton valmistajat ovat mokoman pöntön pakoputkeen laittaneet. Toisaalta autoa, joka ei täytä voimassa olevia päästönormeja ei hyväksytä liikenteeseen. Tästä seuraa, että dpf:n poistaminen tekee autosta yleiseen liikenteeseen kelpaamattoman! Ainakin pykälien mukaan...
Kuten edellä jo mainitsin ei katsatusmiesten tänä päivänä käytössä olevalla mittausmenetelmällä saada kunnossa olevasta autosta selville dpf:n olemassaoloa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, etteikö katsastusmies olisi kiinnostunut dpf:n olemassaolosta/kunnosta ja etteikö tilanne olisi mittauksen osalta toinen esim. ensi vuonna tai sitä seuraavana. Mittausmenetelmät kehittyvät siinä kun autotekniikkakin.
- Esa -