Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 2001 D5 kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän korjaus

• 15 Vastauksia
  • 7794 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Millaisia vaihtoehtoja on olemassa korvata kaksoismassavahtipyörä umpilimpulla? Ajattelisin, että raskaampi rautapyörä voisi auttaa jopa liikkeelle lähdöissä ja vaimon auton käsittelyssä. Onko kalliin ja vika-alttiin kaksoismassapyörän korvaavia kytkinsysteemejä saatavilla? Minun mielestä perinteisissä vauhtipyörissä ei ollut niin paljon vikaa että tämmöinen vimpaus olisi tarpeen.

Mitäs nuo kaksoismassaot ovat teidän mielestä kestäneet tai pitäisi kestää? Tällä on ajettu melko tarkkaan 300 000 km ja vähän kalistelee tyhjäkäynnillä.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 2001 D5 kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän korjaus
« Vastaus #1 : 08.02.2013, 10:42:02 »
Jos kyseessä on ihan perusauto ilman mitään virityksiä, niin ehdottomasti kaksoismassa jatkossakin. Jos se nykyinen on kestänyt 300tkm, niin aika pitkällä ollaan ennen seuraavan hajoamista :)

Poissa Julma-Henri

• Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
« Vastaus #2 : 08.02.2013, 20:48:19 »
Kaksoismassan idea on vähentää autoon moottorista kohdistuvia tärinöitä. Bensa koneeseen sen voi laittaa muttei dieseliin.
5cyl diesel käy hieman erikoisesti ::)

Mulla loppu kytkimestä pinta kasvaneiden tehojen takia, kytkin remontin aikaan oli 380tkm mittarissa ja vielä olis vanhalla vp:llä voinu ajaa. Mutta kauemmas tulevaisuuten on köyhän katsottava ja samalla vaihdoin kaikki. Asetelma on +20% vakiota jäykempi, kytkin tuntumassa ei ole mitään eroa vakioon.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Vollemies

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 08.02.2013, 21:18:10 »
Kiitoksia kovasti,
Itselleni vain tuli mieleen, että jos siihen olisi löytynyt jokin sopiva valurautapyörä, mitäpä väliä tuolla vaikka painoa olisi olisi 10 kg enemmän. Eihän se teho siitä kuitenkaan mihinkään häviäisi. Pannaan sitten sachsille sponssia ja minä kiitän kaksoismassapyörästä. Tuo 300 000 km riittää minulle varmaan seuraaviksi 10 vuodeksi ja voihan se kestää vaikka kauemminkin. Tuskinpa se kytkin kuitenkaan niin kauan korjaamatta kestäisi.

Poissa remes

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #4 : 19.02.2013, 20:26:53 »
Kannattaako kaksoismassaa uusia kun auton mittarissa on karvan yli 210tkm? Ei pidä mitään erikoista ääntä mutta kytkin alkoi luistamaan...
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 21.02.2013, 09:50:24 »
Kannattaako kaksoismassaa uusia kun auton mittarissa on karvan yli 210tkm? Ei pidä mitään erikoista ääntä mutta kytkin alkoi luistamaan...
Kai tuo riippuu siitä, miten pitkään autoa on aikomus pitää. Omassa on kestäny 320tkm ja vain ajoittain pitää pientä ääntä. Pikkusen olen utelias ja kysyn onko mitään arvailua miksi kytkin luistaa noilla kilometreillä? Itse olen ajanut lastulla yli 150 tkm (mittarissa siis 321tkm) eikä luista.

Poissa Julma-Henri

• Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #6 : 21.02.2013, 13:56:17 »
Kai tuo riippuu siitä, miten pitkään autoa on aikomus pitää. Omassa on kestäny 320tkm ja vain ajoittain pitää pientä ääntä. Pikkusen olen utelias ja kysyn onko mitään arvailua miksi kytkin luistaa noilla kilometreillä? Itse olen ajanut lastulla yli 150 tkm (mittarissa siis 321tkm) eikä luista.

Kohta se alkaa luistamaan. Asetelmasta jouset väsyy ja työsylinteri väsyy niin alkaa ongelmat.

Poissa Volvo-car

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 21.02.2013, 18:31:29 »
Ei kannata ekasta luistelusta alkaa vaihtelemaan...mulla on kytkin luistanut isoimmalla vaihteella rajummin vedättäessä jo liki vuoden ja se ei ole siitä yhtään huonommaksi menny vieläkään, ja välillä on niin ettei luista ollenkaan vaikka kuinka yrittäis. Kun ajo alkaa olemaan jatkuvaa luistattelua tai massapyörä alkaa täristämään, kannattaa alkaa miettimään ko. vermeiden vaihtamista. Omasta kokemuksesta sanoisin ette ole niin kiire tuollaisen ongelman kanssa.

Poissa Julma-Henri

• Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #8 : 21.02.2013, 19:27:55 »
Ei kannata ekasta luistelusta alkaa vaihtelemaan...mulla on kytkin luistanut isoimmalla vaihteella rajummin vedättäessä jo liki vuoden ja se ei ole siitä yhtään huonommaksi menny vieläkään, ja välillä on niin ettei luista ollenkaan vaikka kuinka yrittäis. Kun ajo alkaa olemaan jatkuvaa luistattelua tai massapyörä alkaa täristämään, kannattaa alkaa miettimään ko. vermeiden vaihtamista. Omasta kokemuksesta sanoisin ette ole niin kiire tuollaisen ongelman kanssa.

Mulla meni puolessa vuodessa aivan paskaksi kytkin. Ohituksista ei meinannu tulla mitään ku niin pahasti luisti.
Eipä siinä ollu enään paljon pintaa ku syksyllä vaihdoin kaikki hilppeet.

Onhan tuossa kuitenki +500Nm vääntöä..

Poissa remes

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #9 : 21.02.2013, 22:55:56 »
Pakkohan tuota on pitää kun tiedän että muuhunkaan ei pitkään aikaan tule olemaan varaa ja harrastusinnostus taas kohdistuu nyt tuohon vanhukseen. Että siinä mielessä pitäisi kyllä teettää, maksaa vaan niin maan prkleesti.
En tiedä miksi luistaa, Sakemanneista tuo on tuotu, kaupunkiajoa paljon? Täällä päässä taas on monoa saanut aika tavalla, mutta tekniikaltaan vakio.

No enhän mä nyt ala ajamaan autolla jossa kytkin luistaa, ihan sama luistaako joka viidennessä kiihdytyksessä vai jokaisessa. Kun se luistaa, ei pelit kulje ja mun mittapuun mukaan se on rikki. Mä tykkään ajaa autolla joka toimii.

Mulla meni puolessa vuodessa aivan paskaksi kytkin. Ohituksista ei meinannu tulla mitään ku niin pahasti luisti.
Eipä siinä ollu enään paljon pintaa ku syksyllä vaihdoin kaikki hilppeet.

Onhan tuossa kuitenki +500Nm vääntöä..

Kai se kaivettava jostain tuo raha, Debiliin soittelin niin varoittelivat että välttämättä hirveesti yli 300tkm ei pääse alkuperäisellä kaksoismassalla. Näillä vuotuisilla km:lla mulla se kaksi vuotta tai vajaa. Eikös sulla ollut joku järeämpi kytkin? Debilistä sanoivat että 6v laatikon versio kestäis paremmin vääntöjä, sama kuin sulla?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Julma-Henri

• Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #10 : 21.02.2013, 23:04:20 »

Kai se kaivettava jostain tuo raha, Debiliin soittelin niin varoittelivat että välttämättä hirveesti yli 300tkm ei pääse alkuperäisellä kaksoismassalla. Näillä vuotuisilla km:lla mulla se kaksi vuotta tai vajaa. Eikös sulla ollut joku järeämpi kytkin? Debilistä sanoivat että 6v laatikon versio kestäis paremmin vääntöjä, sama kuin sulla?

M56 ja M58 ei paljoa eroa toisistaan. Minun käsityksen mukaan yks vaihde..?
Uudemman D5:sen (185hv) massapyörä on jäykempi mutta ei käy suoraan vanhempaan (163hv).

No niin on ainaki luvattu, että sen pitäis kestää paremmin. Oli se vähän järeämmän olonen ku pienissä kätösissäni pyörittelin.

Jos jollain on tiedossa tuo 185hv kaksoimassa niin otan ilomielin vastaan että pääsee vertailemaan eroavaisuuksia ::)

Poissa Vollemies

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 22.02.2013, 13:18:08 »
Mitä nyt näin osan - sen kasoismassavauhtipyörän - niin jonkinlainen vimpaushan sen sisällä on. Ihmettin sitä, että siinä on kuin pieni välys. Voimalinjassa on pieni klappi, osat siis pyörivät hiukan edestakaisin ihan sormella liikuttelemalla. Nyt sitten vain pitäisi saada se vanha irti. Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä sille on tapahtunut. Olisin kuvitellut, että siellä olisi jokin jousivoima, joka tekisi sen ikään kuin välyksettömäksi.....

Poissa Julma-Henri

• Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #12 : 22.02.2013, 13:37:31 »
Siinä vp:ssä pitääkin olla vetosuunnassa pieni välys ennen ku jouset ottaa vastaan. En jaksa alkaa puhelimella linkkaamaan uuden ja vanhan vp välyksen eroa. Allekirjotuksessa on linkki kuva sivulle josta se löytyy..

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 22.02.2013, 19:35:08 »
Jos jollain on tiedossa tuo 185hv kaksoimassa niin otan ilomielin vastaan että pääsee vertailemaan eroavaisuuksia ::)
Aikaisemminkin kyselty samaa, tietojeni mukaan ajoitus merkit eri kohdissa. Rälläkkä ja Esabin mikki niin ongelma ratkaistu.
Ps. kysyin aikoinaan Volvolandia puolella, nimimerkki Valonviejä kertoi ja on myös tehnyt kys. muutoksen.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 22.02.2013, 19:53:36 »
Pakkohan tuota on pitää kun tiedän että muuhunkaan ei pitkään aikaan tule olemaan varaa ja harrastusinnostus taas kohdistuu nyt tuohon vanhukseen. Että siinä mielessä pitäisi kyllä teettää, maksaa vaan niin maan prkleesti.
En tiedä miksi luistaa, Sakemanneista tuo on tuotu, kaupunkiajoa paljon? Täällä päässä taas on monoa saanut aika tavalla, mutta tekniikaltaan vakio.

Kävi mielessä pari juttua,
- jos kuitenkin on enemmän ajettu kuin mittarissa

Todennäköisempi on kai joku tunari, joka ei osaa lähteä liikkeelle tai vetänyt jotain raskasta. Vaimon autokoulun-ope neuvoi aikanaan pitämään autoa liikennevaloissa paikoillaan mäessä kytkintä luistattamalla. Eihän kytkin kuulemma kulu kun auto ei liiku - sanoin että minun autolla EI näin tehdä.

Onko auto ollut sinulla pitkään, jos pinnat on vain lasittunut, helpottaa kun ajaa normaalisti jonkun aikaa.

Autoracing  KL-varaosat