Jos jakopää on kunnossa (ajoitukset oikein), niin sytkäennakko voi heitellä tai olla pielessä vain silloin kun asentotunnistimen signaali on huono (eli se ns. YKK-anturi).
Sen signaalia pitäisi tutkia koneen toimiessa oskiloskoopilla, niin vian näkisi heti.
Koska anturi on ns. VR-anturi, eli toimii magneettisesti, niin sen sisäisen kestomagneetin kunto vaikuttaa toimintaan ja se on samaten pirskatin herkkä etäisyydelle.
Kun et mainitse, millä laatikolla tuo koneesi on, niin mainitaan omista kokemuksista automaagin (AW71L) ja peltikehän ongelmista. Eli pelkkä 2mm soikeus peltikehässä aiheutti sen, ettei EZK enää toiminut oikein ja sytkä pätki. Eli singaali katosi väärässä paikassa, jolloin EZK kuvitteli koneen kiertävän 2* todelliset ja siten sytty ennakkokin oli pielessä.
Tämä johtuu siitä, että koneen kampuran asento tunnistetaan siten, että vauhtipyörässä on ns. 60 reikää, joista kaksi puuttuu peräkkäin. Muuten hyvä ja varma systeemi, paitsi silloin kun VR-anturin signaali on liian heikko ja huojuva, jolloin yläkuolokohdan tunnistus menee poskelleen.
Vähän iltalukemista aiheesta.
http://www.infolytica.com/en/applications/ex0128/http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_reluctance_sensorLaita jakaja "säätöreikien" puoleenväliin ja suuttimia tietääkseni maadoitellaan kahdessa ryhmässä.
LH2.4 maadoittaa suuttimet kyllä
yhdessä ryhmässä, eli pinnillä 18 suuttimia maadoittamalla sitä tarpeen mukaan.... Jos ECU ohjaisi niitä kahdessa ryhmässä, niin kylläpä tuo viinakonttini kävisi ontuen, sillä flexitune on kytketty vain yhteen johtoon.

Ja kyllähän ontuen käykin välillä...... :hello: Kovassa pakkasessa käynnistyttyään!
