Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

D5:sesta lisää lämpöä hyttään.

  • 26 Vastauksia
  • 10060 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #15 : 17.02.2013, 19:09:16 »
Tuskin se kiehuminen haittaa, jos saa letkutukset tehtyä niin, että kiehumisen aiheuttamat ilmakuplat nousevat paisuntasäiliöön. Siis aivan kuten esim. vinokoneen ahtimen vesijäähdytksessä toinen letku yhdistyy paisarin letkuun.

Käytännössä kiehuminen saattaa olla muutenkin aika vähäistä, kun eihän sellainen ohutseinämäinen pakoputki itseensä lämpöä niin hirmuisen paljoa varaa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2013, 19:10:59 kirjoittanut Kulmamies »

s73

  • Vieras
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #16 : 17.02.2013, 19:18:26 »
Pari ystävää kävi tallilla viisastelemassa tätä kaverina, ni tuli ilmi sellainen seikka joka saattaa tulla ongelmaksi. Vesihän kiehuu sinne putkeen sammutuksen jälkeen ku kierto loppuu.  :(  Haittaaxse?
sähköinen vesipumppu auttaa jos se on ongelma. Tuo rakennelma pitää saada hyvin kiinni, muuten tulee melua sisälle.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #17 : 17.02.2013, 19:39:26 »
Tuskin se kiehuminen haittaa, jos saa letkutukset tehtyä niin, että kiehumisen aiheuttamat ilmakuplat nousevat paisuntasäiliöön. Siis aivan kuten esim. vinokoneen ahtimen vesijäähdytksessä toinen letku yhdistyy paisarin letkuun.

Käytännössä kiehuminen saattaa olla muutenkin aika vähäistä, kun eihän sellainen ohutseinämäinen pakoputki itseensä lämpöä niin hirmuisen paljoa varaa.

Putkeen tulevaan säiliöön ylimpään kohtaan parin millin ilmanpoistohaara joka vedetään paisariin asti tai ainakin niin ylös että letkun yläpää on jo kuivilla ni silloinhan se ei sekoita lämmityskiertoa. Vois auttaa kiehumiseen.  :juhau:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #18 : 18.02.2013, 00:48:20 »
Olomuodonmuutos ottaa älyttömästi energiaa, ja toisaalta uskoisin että sulla loppuu aika hyvin tuo pakokaasun lämmöntuottokin kun kone toppaa. Varmasti pelaa tuolla "ylimääräsellä" ilmanpoistoletkulla höystettynä tuon osalta, enkä oikeastaan suurempia ongelmia epäile muutenkaan tuosta ilmenevän. Ite miettiny joskus vastaavaa ratkasua kun ei tuo deekukaan tahdo tota lämpöä isommin tuottaa. Kertoile ihmessä mittaustuloksia, että paljonko tuo rakennelma nostaa veden lämpöä kierrossa, tää on ajatuksena kovin kiinnostava.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #19 : 23.02.2013, 10:52:42 »
Lämpömittari kotiutui toissapäivänä ja sillä tuli jo vähän leikiteltyä. Kohtuu tarkalta tuo vaikuttaa.



Dp:n sivuun tehdään alkuun ihan vain putkesta säiliö pystyyn jonka yläosasta on helppo ohjata ilmat pois. Säiliö tulee noin 10cm matkalta dp:een kiinni.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #20 : 13.03.2013, 23:39:43 »
Nyt on tullu jonkinverran tarkkailtua lämpöjen käyttäytymistä ja niistä tässä suppea otanto tältä päivältä kun pakkasta oli -16c ja ajelin motarivauhtia.

Lämpömittarin asteikko on mitoitettu siten että ensimmäinen viiva tarkoittaa 40c koneen lämpöjä ja siitä aina kymmenen asteen välein per viiva. Viisari keskellä ylöspäin on tasan 80c.

Alkuun ajelin noin 10km seutukruisailua (lämmöt tasaisesti 50c tuntumassa), jonka jälkeen motarille ja noin 3km jälkeen lämmöt pommaskin jo 70c:iin.



Muutaman kilometrin kauempana lämmöt nousi jo 80c:iin



Ja vielä muutaman kilometri edempänä lämmöt nousi huippuunsa, 83c.



Lämmönpyynti oli asetettuna +22c tuntumaan ja puhallin kolmosella, jolloin kennon paluuvirtauksen lämpö vaihteli 65...68c välillä.


Lämmöt ja puhallin täysille sai paluuvirtauksen lämmön putoamaan vielä selkeesti. Tämä sai parin kilometrin matkalla myös viisarin putoamaan tasan suoraan ylöspäin(80c).


Ajoin motarilta huoltiksen pihaan ja jätin tyhjäkäynnille normaali sisälämmityksen kanssa (puhallus 2.). Palasin autolle 15min myöhemmin ja viisari (sekä mittari) näytti jälleen noin 60c lukemia.

Alle 60c koneenlämmössä myös hetkellinenkulutus näyttelee selkeesti suurempia lukemia kuin sen jälkeen, eli lämpöjen ylös saamisella on epäilemättä myös kulutukseen vaikutus.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #21 : 14.03.2013, 00:13:48 »
Nyt vielä mittauksia paljonko on tuolle "lisälämmittimelle" menevän ja tulevan veden lämmöt  ;)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #22 : 14.03.2013, 00:39:05 »
Joo, siihenhän tämä tähtää. Lisälämmitin ei vain ole vielä valmiina. Siinä tuli vastaan pari sovitusteknistä ongelmaa ja piti palata jälleen lähtöruutuun. EvoIII on jo työnalla.
Lisälämpään tulee myös oma lämpöanturi jolla mahdollisia kiehumistilanteita voidaan arvailla tarkemmin.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1540
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #23 : 17.03.2013, 09:31:41 »
kyllähän volvolla tietotaitoo noista dp vaipoista, tosin raskankalusto saa paljon nopskammin lämpöö kabinettiin , lämpenee dp  paljon nopemmin kun tommonen tilavuudelta puolukkaämpärin kokoinen moottori (mun vanha linjaauto)
ja vielä pikkasen tuoremmat vehkeet niissä on pakokaasu jarrulle ohjaus nappi että saa esm parkissa vähän "ahistamaan " niin lämpenee  paremmin

eikö noissa d5 on tehtaalta valmiina pieni  pakokaasujarru ( muistuttaa turboa paljon pienempi )  ;D

voi olla vaan että ei yksinkertaisesti vaan riitä " tuotto" d5 ssa 
henkkoht jotenkin uskoisin että tuo vois onnistua

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #24 : 26.09.2014, 11:48:59 »
Hei,
Etenikö tämä projekti tästä eteenpäin missään vaiheessa?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #25 : 26.09.2014, 21:39:29 »
Hei,
Etenikö tämä projekti tästä eteenpäin missään vaiheessa?

Eteni lähes valmiiks asti, ei vaan koskaan koekäytetty. Putken ympärille tuleva nestesäiliö jäi muistaakseni vuotamaan vähän nurkista, pitäis hapottaa ja tigittää uudelleen.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #26 : 26.09.2014, 23:51:48 »
Onhan noita jo ollut pidemmän aikaa. Toyota käyttää hybridien kanssa vettä lämmittävää pakoputkea :)


 

Carcom Oy  Elekma