Carcom Oy  Elekma

850R ABS/TRACS

  • 18 Vastauksia
  • 5666 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa antoniof

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
850R ABS/TRACS
« : 16.02.2013, 11:11:42 »
Elikkä olen tekemässä kauppaa -96 850R jossa ABS-jarrut eivät pelanneet ja luistonesto ei kanssa toimi. Myyjä vakuutti että ABSit saa toimimaan vaihtamalla etuoikean laakerin, luistonesto ei kuulemma pelaa koska antaa vikakoodiksi että laatikon Shift Solenoid mennyt. Auto tuntui muuten ihan hyvältä kuin koe ajoin. Itselle vähän uusi juttu että kulkeeko ABS ja TRACS käsikädessä kuin ongelmia tulee.

Onko mahollista että laakeri on mennyt ja ääntää , sitä myöten ABSit ei pelaa ?
Voiko TRACS luistoneston vian syy olla myös tuo laakeri ?
Tietääkö kukaan vaikuttaako  tuo Shift Solenoidi TRACS toimintaan?
Jos vika onkin kuuluisa laatikko vika jossa joutuu tinailemaan yms. niin voisiko TRACS samalla korjaantua?
Volvo 940 D24TIC vm-93

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #1 : 16.02.2013, 11:42:01 »
Periaatteessa jos laakeri on loppu niin ilmarako anturilla kasvaa ja voi aiheuttaa ongelmia.
Kuullostaa kyllä enemmän absboxin huonoilta juotoksilta mikä on näissä -96 uudemmissa tosi yleistä, tuossahan on jo se boksi integroitu sinne pumppuun?

Saiskohan sitä laatikon solenoidia mitattua erikseen että onko se edes rikki?

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #2 : 16.02.2013, 12:14:32 »
Laakerilla tai laatikolla ei ole mitään tekemistä abs/tracksin kanssa.
Absin anturikehä on vetonivelessä, eli vika on siellä/anturissa tai ehkä varmimmin abs boxissa, ja tracks ei toimi jos abs ei toimi.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2013, 12:19:25 kirjoittanut X70R »

Poissa antoniof

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #3 : 16.02.2013, 14:58:49 »
Kiitoksia vastauksista! unohtui kai mainita että auto on tomaattiaskilla. Tänää käyn kattoo lapulta noi sen antamat vikakoodit ja kattelen sen jälkeen autodatastakin. voin ne tännekin päivittää jos jollekkin tuttuja koodeja..
Volvo 940 D24TIC vm-93

Poissa antoniof

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #4 : 17.02.2013, 09:10:00 »

Tosiaan kaupat peruuntu kuin myyjä ei  mielellään voinut antaa diagnoosi paperia minulle lainaan ja jakopään remonttikin oli sellainen kuin " edellinen omistaja joskus 2010 kesällä" jne. Tarkoitus oli vaihtaa autoja hänen kanssaan mutta taidan pitää oman 940 d24tic ikiliikkujan toistaiseksi. Vähän hämärää toimintaa kuin alkuunsa ei edes ABS-jarruista ollut puhetta että ne eivät toimi, tuli sitten ite huomattua kuin koeajoin ja kokeilin lukkojarrutusta.
Volvo 940 D24TIC vm-93

Poissa antoniof

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #5 : 18.02.2013, 14:08:20 »
Kaupoilla saattaa olla vielä pieni mahdollisuus EHKÄ. Kaupat kiinnostaa kuin olisin saamassa autoo todella halvalla. Paikallisessa merkkiliikkessä on tuota Solenoidin vaihtoa ehdotettu TRACSin korjaamiseksi (450e töineen) , mutta voi olla että selviäisin noista vioista laakerin , navan tai kummankin vaihdolla. En ole vieläkään perillä mihin tuo solenoidi vaikutttaa laatikossa. Pitäis saada ne vikakoodit ja tutkia hiukan. Automaatti laatikot pelottaa tässä eniten ja varsin ton vikakoodin takia. Pitäisi varmaan koeajaa ja kokeille maantie ajoa että kaikki vaihteet kytkeytyvät.

Edit: olikos niin että laakeri on tässä autossa kiinteä osaa napaa ?
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013, 14:10:22 kirjoittanut antoniof »
Volvo 940 D24TIC vm-93

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #6 : 18.02.2013, 15:21:49 »
Automaatti laatikot pelottaa tässä eniten.
Ei ehkä liikaa voi painottaa vaihteisto öljyn tarkistamista eli missä kunnossa on ja tai sitä että onko edes milloinkaan vaihdettu.

Poissa antoniof

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #7 : 18.02.2013, 18:13:53 »
 Laatikon öljyt on vaihettu alle 6kk sitten ja siittä löytyy merkintä h-kirjassa, aion kyllä itsekki kun näen auton niin katsoa laatikon öljymäärän , laadun ja hajun. Tänään kävin hakemassa noi vikakoodit ja siinä ohessa  heiluttelin oikeata etupyörää niin iha selvä välys oli ja lonksui.

Tässä kumminkin vikakoodi listaa suoraan lapulta kopioitu:
" VIKAKOODIEN LUKU, NOLLATAAN JOS PYSTYY"
AT-332 LOCK-UP SOLENOIDI SL AVOIN PIIRI P0740.
ABS-312 OIK. ETUPYÖRÄ ANT. EI AKTIIVINEN.
ABS-313,-323 VAS. TAKAPYÖRÄN ANTURI.
ABS-314,-324 VAS. TAKAPYÖRÄN ANTURIN SIGNAALI VIRHEELLINEN , AKTIIVISIA.
ABS-141 SÄHK. JARR. JAKOKYTKIMEN SIGNAALI , KATK. VIKA  EI AKTIIVINEN.
ABS-441 PÄÄRELE  OHJAUSYKSIKÖSSÄ , EI AKTIIVINEN
-->ABS-313 JA -314 JÄÄ AKTIIVISEKSI.

Vähän jäi epäselväksi että meinaako tuo että jää aktiiviseksi niin että ei saanut nollattua koodia ?

Jos jollekki tuttuja koodeja että on ollut aikoinaan samanlaine litania noita niin voi jakaa kokemuksenka :D
Volvo 940 D24TIC vm-93

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #8 : 18.02.2013, 18:31:07 »
Boksivika melko suurella todenäköisyydellä tuo ABS. Tosin eipä ne takapyörien anturit (tulevat pakettina) ole edes kalliit, mutta harvemmin vikaantuvat.
Jäitä housuun!

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #9 : 18.02.2013, 21:33:43 »
Boksivika melko suurella todenäköisyydellä tuo ABS. Tosin eipä ne takapyörien anturit (tulevat pakettina) ole edes kalliit, mutta harvemmin vikaantuvat.
Ja musta tuntuu että tuo laatikon koodikin vois hävitä korjaamalla/vaihtamalla abs-boxi. Ei tartte kuitenkaan suuttua jos ei..  ;)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #10 : 19.02.2013, 08:46:54 »
Ja musta tuntuu että tuo laatikon koodikin vois hävitä korjaamalla/vaihtamalla abs-boxi. Ei tartte kuitenkaan suuttua jos ei..  ;)
Niin no, nopeussignaalin mukaanhan se sitä turbiinilukkoa ohjaa ja mistäs nopeussignaali tuleekaan... ;)
Jäitä housuun!

Poissa antoniof

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #11 : 19.02.2013, 08:59:11 »
Ja musta tuntuu että tuo laatikon koodikin vois hävitä korjaamalla/vaihtamalla abs-boxi. Ei tartte kuitenkaan suuttua jos ei..  ;)

Joo  :D ei tässä mitään suututa, minähän sen varsinaisen päätöksen teen että otanko auton huostaan. Aika paljon kauhutarinoita tullu selailtua ulkomaisilta foorumeilta tuosta AT-332 P0740 koodista.  Voten diagnoosi on tehty joskus viime marraskuussa niin voi olla senkin jälkeen laatikko rasittunut jos on isompia nopeuksia ajettu maantiellä , kun lock up solenoidi ilmeisesti on pieni ns"ylivaihde" joka lukitsee momentinmuuntimen. Saattaa olla että nytkin oireilee että momentinmuunnin jää lukkoon ja auto ei jaksa edes tyhjäkäyntiä kun tulee maantieltä esim. liikennevaloihin. Noi ABS koodit ei niinkään paljoo haittaa.

« Viimeksi muokattu: 19.02.2013, 09:12:36 kirjoittanut antoniof »
Volvo 940 D24TIC vm-93

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #12 : 19.02.2013, 09:08:05 »
Kyllä se melkoisella varmuudella on abs boxista tinaukset pettänyt, niinkuin lähes aina tuossa vuosimallissa...
Ei sitten muita vikakoodeja antanut kuin noista abseista?
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa antoniof

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #13 : 19.02.2013, 09:14:10 »
Kyllä se melkoisella varmuudella on abs boxista tinaukset pettänyt, niinkuin lähes aina tuossa vuosimallissa...
Ei sitten muita vikakoodeja antanut kuin noista abseista?

Laatikolta tulee tuo AT-332 P0740 Lock up solenoidi , avoin piiri. Autodatakin ei sen enempää kerro kuin sen saman että "open circuit".
Volvo 940 D24TIC vm-93

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850R ABS/TRACS
« Vastaus #14 : 19.02.2013, 10:58:35 »
Niin no, nopeussignaalin mukaanhan se sitä turbiinilukkoa ohjaa ja mistäs nopeussignaali tuleekaan... ;)

Automaatilla on oma nopeusanturi siinä laatikon päällä. Ainakin AW50-43LE mallisssa.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AutoTransDiagnosis.pdf
Mutta tuossa vuosimallissa saattaa olla tuo nopeussignaali erilailla toteutettu, ainakin jossain törmäsin, että anturi oli eri paikassa eri vuosimallissa.

Veikkaan, että laatikon solenoidipiirissä on oikeasti vikaa ja sitten tuo ABS-ongelma on erikseen.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013, 13:27:29 kirjoittanut Justus »

 

Proturbo  Autodiagnoosi