Nokka-akselin pumpun puoleisessa päässä on "halkio", 4,5 mm leveä ura akselin päässä poikittain, sen on oltava kannen tason suuntainen. Uran toinen reuna on akselin keskiviivalla ja toinen reuna 4,5 mm siitä sivussa. Uran on oltava kannen tason yläpuolella eikä alapuolella, jotta akseli olisi 1-sylinterin puristustahdin yläkuolokohdan mukaisessa asennossa. Akselin päädyn ura ei näy kokonaisuudessaan, kun hihnapyörä on paikallaan, mutta urasta näkyy "pääty" hihnapyörän ja venttiilikopan raosta ja siihen voi kätevä tehdä mittatikun, jonka avulla asennon mittauksen saa melko tarkastikin hihnapyörää irrottamatta.
Kampiakselin epätarkka merkki on moniurahihnapyörässä noin kello 7:ssä ja sen taustapellissä vastinmerkki. Tarkka kampiakselin merkki on vauhtipyörässä, joka näkyy auton alta moottorin ja kytkinkopan saumassa olevasta aukosta (ainakin automaatissa). Kun kampiakselin merkki on kohdallaan ja mikäli jakohihnapuoleen ei ole koskettu, on nokka-akseli oikeassa asennossa tai tasan puoli kierrosta väärässä asennossa, jolloin kampiakselia kierretään yksi kierros. Tuon nokka-akselin puolen kierroksen virhe näkyy mainitusta päätyhalkion kohdasta, onko se keskilinjan ylä- vai alapuolella. Pitää olla yläpuolella.
Kun pumppua pyörittää sen hihnapyörästä (yläreunasta eteenpäin, siis moottorin käyntisuuntaan) tai hihnapyörän kiristysmutterista, tuntuu yhdellä kierroksella palautusjousen viisi ponnistuskohtaa, jolloin korkeapainemäntä painaa polttoainetta suuttimelle. Kun pyörän kiertää sen ponnistuskohdan alkujuureen, jolloin hihnapyörän ja sen vauhtipyöränä toimivan ulkokehän saumassa (hammashihnan lähituntumassa, olisiko sentin etäisyydellä hihnasta) oleva nuppineulan nupin kokoinen ajoitusmerkkikolo on etuyläviistossa, on ajoitus melkein kohdallaan. Kun pumpun vauhtipyörää kääntää (pumpun palautusjousen ponnistuksen alkukohdasta) ulkokehältä mitattuna muistaakseni puolitoista millimetriä eteenpäin, siis ponnistaa pumpun jousta vastaan, on ajoitus siinä kohdallaan. Heittokelloa ei tarvita. Hammashihnan hammas osuu hihnapyörän hammaskoloon.
Jos pumpun hihnan alempi säätörulla on entisen asennuksen jäljiltä oikeassa asennossa, eikä nokka-akselin kummastakaan päästä ole hammashihnapyörää löysätty, menee ajoitus täsmälleen edellisen asennuksen mukaiseen oikeaan asentoonsa ilman mitään säätötoimia. Siis muuta säätöä ei tarvita. Jos alempi säätöpyörä on nyt vaihdettu, niin mikäli sen asentoa osoittava viisari on laitettu samaan kohtaan, kuin oli vanhassakin, ei mitään säätöä tarvita senkään puolesta.