Samppasport  Futurez

Ruiskupumpun hihna poikki.

  • 9 Vastauksia
  • 4480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa soittimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Ruiskupumpun hihna poikki.
« : 18.02.2013, 19:44:45 »
Volvo v70 1997 tdi - 5 syl
No niin. elikkäns siis näin kävi. Merkintöjä ei enää ollut tehtävissä pumpun ajoituksen pelastamiseksi usean starttauksen seurauksena, myöskin merkintöjen etsiminen pyöriltä osoittautui hieman haasteelliseksi.

Vekottimeen vaihdettu nyt siis molemmat kiristinrullat ja ko. hihna, ajoitus täytyisi löytää kohdalleen ennen starttaamisen yrittämistä koska tuli vaihdettua löpösuodatinkin täyttämättä sitä löpöllä, koska löpöä ei hallilta löytynyt. Nyt siis täytyisi startata enste tuo suodatin täyteen ennenkuin suostuu vekotin starttaamaan. Suuttimille asti tuntuu tulevan löpöä jo mutta vaatinee pitkän starttauksen ennenkuin suostuu käynnistymään mutta sitävarten pitäisi ajoitus saada kunnolla kohdalleen

Josko löytyisi osaavaa apua asiaan:
Onko mohdollista saada hihnan ajoitus sellaiseksi käsipelillä että vekotin liikkuu?
Mistä kohdistusmerkit löytyvät ?
Joitain tietoja jo löysin mutta varmistus on aina hyvä ennekuin ropeltamisen aloittaa...

Kävin Biliassa tarkastamassa mitä he veloittaisivat ajoituksen säätämisestä kun kaikki kilkkeet on paikallaan ja sormitiukkuudessa, ettei tehtäväksi jäisi kuin säätää ajoitus : 200 e...


Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #1 : 19.02.2013, 05:46:44 »
Volvo v70 1997 tdi - 5 syl
.....
Kävin Biliassa tarkastamassa mitä he veloittaisivat ajoituksen säätämisestä kun kaikki kilkkeet on paikallaan ja sormitiukkuudessa, ettei tehtäväksi jäisi kuin säätää ajoitus : 200 e...

Viimeksi kun itse käytin volvolla säädättämässä pumpun ajoitukset kuntoon oli operaatiolla n.60 eur hintaa. Tuota 200eur on kyllä vaikea uskoa..

Poissa soittimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #2 : 19.02.2013, 08:32:15 »
Kyllähän tuo hieman suolaiselta hinnalta kuullosti valmiiksi valmisteltuun hommaan, mutta sitä he tarjosivat...

Missäpäin suomea homman sai hoidettua 60 e hintaan?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013, 08:34:33 kirjoittanut soittimo »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #3 : 19.02.2013, 09:14:56 »
Missäs ite vaikutat, olis helpompaa jotain suositella.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Grand-Tourer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #4 : 19.02.2013, 12:25:22 »
ja jos inspiraatiota ja perspiraatiota riittää niin heittokellolla

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20877.0

Poissa soittimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #5 : 19.02.2013, 21:30:33 »
Juurikin nuo topicit on tullut jo lärättyä läpi, aamulla lähdössä kokeilemaan taas josko volviainen heräisi.

Kuitenkin nuo pyörilläolevat merkit vielä hieman hukassa, onko kellään tietoa mistä löytyy nuo nokka-akselilla olevat ajoitusmerkit tarkalleen? Ruiskupumpun pyörään joku on edellisen remontin yhteydessä ystävällisesti merkinnyt ajoituskohdan, ei siis tarvitse sitä päästä auton alta tai kulmapeilillä etsimään.

P.S. kuva ois kiva ;D

Auto on helsingissä, tapaninvainiossa.

Täälläpäin kumn tuntuu olevan vain arvonsatietäviä autohuoltamoita.

Poissa soittimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #6 : 19.02.2013, 21:56:40 »
Yrittänyttä ei laiteta eli:

Onko kellään helsingin suunnalla heittokelloa jota saisi lainata / vuokrata muutamalla eurolla ajoittamiseen?

Ei vain kehtais yhtä hommaa varten ostaa, kun volvolla saavat kuitenkin tarkemman säädön tehdä.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #7 : 20.02.2013, 15:42:08 »
Nokka-akselin pumpun puoleisessa päässä on "halkio", 4,5 mm leveä ura akselin päässä poikittain, sen on oltava kannen tason suuntainen. Uran toinen reuna on akselin keskiviivalla ja toinen reuna 4,5 mm siitä sivussa. Uran on oltava kannen tason yläpuolella eikä alapuolella, jotta akseli olisi 1-sylinterin puristustahdin yläkuolokohdan mukaisessa asennossa. Akselin päädyn ura ei näy kokonaisuudessaan, kun hihnapyörä on paikallaan, mutta urasta näkyy "pääty" hihnapyörän ja venttiilikopan raosta ja siihen voi kätevä tehdä mittatikun, jonka avulla asennon mittauksen saa melko tarkastikin hihnapyörää irrottamatta.

Kampiakselin epätarkka merkki on moniurahihnapyörässä noin kello 7:ssä ja sen taustapellissä vastinmerkki. Tarkka kampiakselin merkki on vauhtipyörässä, joka näkyy auton alta moottorin ja kytkinkopan saumassa olevasta aukosta (ainakin automaatissa). Kun kampiakselin merkki on kohdallaan ja mikäli jakohihnapuoleen ei ole koskettu, on nokka-akseli oikeassa asennossa tai tasan puoli kierrosta väärässä asennossa, jolloin kampiakselia kierretään yksi kierros. Tuon nokka-akselin puolen kierroksen virhe näkyy mainitusta päätyhalkion kohdasta, onko se keskilinjan ylä- vai alapuolella. Pitää olla yläpuolella.

Kun pumppua pyörittää sen hihnapyörästä (yläreunasta eteenpäin, siis moottorin käyntisuuntaan) tai hihnapyörän kiristysmutterista, tuntuu yhdellä kierroksella palautusjousen viisi ponnistuskohtaa, jolloin korkeapainemäntä painaa polttoainetta suuttimelle. Kun pyörän kiertää sen ponnistuskohdan alkujuureen, jolloin hihnapyörän ja sen vauhtipyöränä toimivan ulkokehän saumassa (hammashihnan lähituntumassa, olisiko sentin etäisyydellä hihnasta) oleva nuppineulan nupin kokoinen ajoitusmerkkikolo on etuyläviistossa, on ajoitus melkein kohdallaan. Kun pumpun vauhtipyörää kääntää (pumpun palautusjousen ponnistuksen alkukohdasta) ulkokehältä mitattuna muistaakseni puolitoista millimetriä eteenpäin, siis ponnistaa pumpun jousta vastaan, on ajoitus siinä kohdallaan. Heittokelloa ei tarvita. Hammashihnan hammas osuu hihnapyörän hammaskoloon.

Jos pumpun hihnan alempi säätörulla on entisen asennuksen jäljiltä oikeassa asennossa, eikä nokka-akselin kummastakaan päästä ole hammashihnapyörää löysätty, menee ajoitus täsmälleen edellisen asennuksen mukaiseen oikeaan asentoonsa ilman mitään säätötoimia. Siis muuta säätöä ei tarvita. Jos alempi säätöpyörä on nyt vaihdettu, niin mikäli sen asentoa osoittava viisari on laitettu samaan kohtaan, kuin oli vanhassakin, ei mitään säätöä tarvita senkään puolesta.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2013, 16:57:39 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa soittimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #8 : 22.02.2013, 21:00:17 »
No nyt oli niin seikkaperäinen ohjeistus notta olisi pitänyt meikäläisenkin onnistua. vaan eipä tuo herännyt. Kiitoksia ohjeista erittäin paljon jokatapauksessa

Jää siis 2 vaihtoehtoa: Jotain muutakin on koneesta hajalla, tai järjestelmässä on edelleenkin aivan älyttömästi ilmaa.

Autolle varattu Biliaan aika, ilmoittelen mikä tohtorisetien tuomio oli ja kuinkapaljon joutui mokomasta köyhtymään.

Aika räplätä itse on loppu, pakko latoa euroja pöytään.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruiskupumpun hihna poikki.
« Vastaus #9 : 26.02.2013, 04:02:52 »
Ihan ekana se suodatin täyteen, muuten saa tovin starttailla. Hihnapyörällä olevat merkit on suuntaa antavat, eli hampaan heitto voi olla mahdollinen. Tuo mainitsemasi ajoituksen säätö kuulostas hintansapuolesta staattiselta säädöltä, joka tehdään mittakellolla ,ja vain siten saadaan ajoitus tarkasti kohdalleen. Mittariin kytkettynä ajoituksen säätö onnistuu vain auton ollessa käynnissä, jolloin ecu säätelee jo ennakkoa. Startatessa ecu ei säädä ennakkoa, ja jos ei mekaaninen ajoitus ole kunnossa, sahuuttaa autoa käyntiin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo