Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ajonvakautus vaatii huollon

  • 16 Vastauksia
  • 38697 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Ajonvakautus vaatii huollon
« : 25.02.2013, 10:25:42 »
Lueskelin vanhoja ketjuja ko. aihetta koskien, joillakin tuntui softan päivitys/kalibrointi auttaneen, joillakin ei. Samoin hintahaarukka osien tai osan vaihdolle oli melkoinen. Omassani tuo herja siis alkaa olla jokakertainen käynnistyksen jälkeen, joskus häipyy piankin, joskus ei. ABS:t toimivat entiseen malliin, joten pyöräanturit ovat ok. BSR antoi seuraavat vikakoodit:

BCM-0109 Communication between control modules. Communication with the steering angle sensor. Internal fault

SAS-000E Steering wheel angle sensor. Internal fault

(CEM-5F39 Flame sensor. Signal too high), tämä ei liity tuohon vikaan ja Ardic pöhisee kyllä, porasin liekkivahdin reikää isommaksi kun huolsin tuon lämmittimen joulun jälkeen. Johtuneeko siitä?

Eli kovasti näyttäisi tuohon SAS moduliin/ tunnistimeen liittyvän tuo vika. Millainen osa oikein on kyseessä, voiko itse vaihtaa ja toimiiko ilman kalibraatiota sen jälkeen. Eli lyhyesti, miten TI-mies selviäisi kaikkein vähimmillä kuluilla tuon vian korjauksen kanssa. Tuo BSR PPC 1 löytyy, mutta sillähän ei mitään kalibrointeja tms. tehdä. Onko kukaan hankkinut/ kysellyt osaa maailmalta (uutta). Jotenkin tuntuisi että jonkinsortin kosketus/kontaktihäiriöltä vaikuttaisi. Alkuun vika tuli yleensä kun ohjauspyörää oli käännetty ns. tappiin saakka, nyt siis jo useamminkin.
Mikä neuvoksi? :idiot2:

Poissa napero76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #1 : 25.02.2013, 20:51:16 »
Asentotunnistin vaihtoon, kalibrointi Vidalla ja matka jatkuu.
Ei taida kotikonstein tai tarvikeosilla onnistua. Muutamat noita on tullut vaihdeltua.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #2 : 25.02.2013, 21:09:05 »
Tätäpä vähän pelkäsinkin. Toisaalta googleteltuani asiaa, lueskelin jostain ulkomaalaiselta foorumilta että joku oli vaihtanut osan itse ja ilman mitään kalibraatioita oli saanut vian poistumaan, lie ollut juuri oikea kuun asento tuota tehdessä? Mutta kai se on vaan alistuttava, ja jos kikkailulla ei juuri mitään säästä, jäisi vain tekemisen ilo. Mitähän tuo asentoanturi tai "kellojousi" kuten sitä jossakin nimitettiin maksaa vaihdettuna ja kalibroituna?
Tuolla tuo kyseinen kellojousi maksaisi 337 $ (n. 256€ + tulli ja alv!) Suomeen lähetettynä, maksaneeko tuo paljonkin enemmän merkkiliikkeellä?
http://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/clockspring/1132493/31313083.html

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #3 : 25.02.2013, 21:26:46 »
Tätäpä vähän pelkäsinkin. Toisaalta googleteltuani asiaa, lueskelin jostain ulkomaalaiselta foorumilta että joku oli vaihtanut osan itse ja ilman mitään kalibraatioita oli saanut vian poistumaan, lie ollut juuri oikea kuun asento tuota tehdessä? Mutta kai se on vaan alistuttava, ja jos kikkailulla ei juuri mitään säästä, jäisi vain tekemisen ilo. Mitähän tuo asentoanturi tai "kellojousi" kuten sitä jossakin nimitettiin maksaa vaihdettuna ja kalibroituna?
Tuolla tuo kyseinen kellojousi maksaisi 337 $ (n. 256€ + tulli ja alv!) Suomeen lähetettynä, maksaneeko tuo paljonkin enemmän merkkiliikkeellä?
http://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/clockspring/1132493/31313083.html

http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/31313083

Eli ei kannata ainakaan tuolta linkittämästäsi paikasta tilata.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #4 : 25.02.2013, 22:49:10 »
Ennenkuin tilailet mitään, niin akun kunnon tarkistus.
Akun kunto voi viellä riittä käynnistykseen, mutta käynnistys tilanteessa matalan jännitteen taso johtaa vaikka minkälaisiin vikakoodeihin.
Sama "Ajonvakautus vaatii huollon" tuli mullakin näyttöön kun akku rupesi pettämään. (tuli myös muita mm commonrail, vaihdelaatikko ja erikoisin oli jarruvalot, toimi vain lisäjarruvalo)
Ja mun autossa ei pitäisi edes olla ajonvakautusta...  :idiot2: (pelkkä STC)

Tuo BSR PPC3 on kyllä ansainnut rahansa takaisin. (on muuten hinta pudonnut aika reippaasti)

Poissa napero76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #5 : 26.02.2013, 20:03:08 »
Laitapa autosi rekisteritunnus vaikka privalla, jos haluat, niin voin katsoa huomenna töissä millä hintaa alkuperäisosan uskaltaa myydä ulos. Kattelen samalla mitä työt ja/tai kalibrointi maksaisi.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, 20:05:04 kirjoittanut napero76 »

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #6 : 26.02.2013, 22:04:10 »
Salo keskusautohallissa maksoi:
osa 275 € ja työt 66€. Vikakoodit tyhjentelin itse.

Autona oli v70 2005 d5
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #7 : 27.02.2013, 21:58:18 »
Ennenkuin tilailet mitään, niin akun kunnon tarkistus.
Akun kunto voi viellä riittä käynnistykseen, mutta käynnistys tilanteessa matalan jännitteen taso johtaa vaikka minkälaisiin vikakoodeihin.
Sama "Ajonvakautus vaatii huollon" tuli mullakin näyttöön kun akku rupesi pettämään. (tuli myös muita mm commonrail, vaihdelaatikko ja erikoisin oli jarruvalot, toimi vain lisäjarruvalo)
Ja mun autossa ei pitäisi edes olla ajonvakautusta...  :idiot2: (pelkkä STC)


Akku kyllä tuntuisi olevan vielä hyvässä iskussa, eikä edes kovin vanhakaan. Pitänee joskus vielä mitata lepojännite, muutapa siitä ei kotikonstein saakaan irti. Mutta muuten hyvä huomio!

Salo keskusautohallissa maksoi:
osa 275 € ja työt 66€. Vikakoodit tyhjentelin itse.

Autona oli v70 2005 d5


Kiitos tiedosta, kohtuuhintainen vaihtotyö on ollut!

Pitääpä tuumia asiaa

Poissa Outzei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #8 : 05.03.2013, 22:40:50 »
No niin nyt minun autooni ilmestyi kyseinen teksti myös. :'(
Aamulla käynistin auton niin teksti ilmestyi.
Neliveto ei toimi ollenkaan, eikä tietenkään luistonesto.
Kilsoja autossa on vasta 70tkm.

Ilman luistonestoa pärjään, mutta kaipaan nelivetoa ::)

Missä voisi vika olla todennäköisemmin?
Vien auton ensiviikolla bilialle tutkittavaksi vai onko Pk-seudulla muuta pajaa joka pääsee käsiksi noihin?
volvo s90 T5 r-design

Poissa Outzei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #9 : 14.03.2013, 15:02:08 »
Noniin,

Volvo ollut pajalla tämän päivän ja siellä on mennyt haldexin pumppu oikariin.
volvo s90 T5 r-design

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #10 : 21.03.2013, 17:44:30 »
Noniin, päivitystä asiaan. Hommasin siis tuon kiertokulma-anturin (Volvo orig.) ja tänään sitten ehdin sen vaihtamaan. Hommana sinänsä aikalailla helppo, kunhan vain on varovainen (turvatyyny!). Kun olin vaihtanut osan ja laittanut kaikki paikoilleen, poistin BSR:llä vikakoodit. Sitten vain 30 kilometrin koeajolle (Vidan ohje, jos ei kalibroida Vidalla) tiukkoja kaarroksia välttäen. 30 kilometrin päästä tiensivuun ja taas vikakoodien poisto (oli kaksi). Takaisin kotiin, vikakoodien luku ja... tadaa  :) ei ollut, joten homma taisi toimia. Aikahan tuon näyttää.
Eli summasummarum: Tuonkin homman pystyy itse tekemään jos on esim. BSR millä koodit poistaa. Se, että onko järkevää, onkin jo toinen asia. Jos jossakin vajaalla 70€ tuo osa vaihdetaan ja kalibroidaan, ei tuokaan huono vaihtoehto ole. Osan hinta kuitenkin se suurin kustannus.
Kiitokset kaikille keskusteluun  osallistuneille ja erityiskiitokset Napero76:lle!  :hello:

Poissa napero76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #11 : 21.03.2013, 18:47:00 »
Hyvinhän se meni sitten ;)

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #12 : 01.06.2013, 10:20:03 »
Meilläkin on volvo herjannut kyseistä tekstiä ajotietokoneessa jo jonkun aikaa. ei ole koko ajan päällä, vaan saattaa syttyä heti starttauksen jälkeen, ja sammuu joskus parin kilometrin ajon jälkeen. Toisinaan syttyy vasta pidemmä ajon aikana ja jää palamaan loppuajaksi näyttöön.
Auto on -07 V70 II, moottorina 2.4 B5244S2 automaatti askilla. Autolla ajettu 180tkm.

Bosch:n testerillä lukasin vikakoodit absin ohjainlaitteelta niin näytti seuraavat viat:

0100  Moottorin ohjainlaite
         Tiedonsiirtovirhe

0041  Pyörintänopeusanturi, taka oikea
         väärä signaali/ei signaalia

0031  Pyörintänopeusanturi, taka vasen
         väärä signaali/ei signaalia

0011  Pyörintänopeusanturi, etu vasen
         väärä signaali/ei signaalia

0109  Ohjauspyörän kääntökulma-anturi
         viallinen

Nollasin vikamuistin ja sen jälkeen ei syttynyt valoja tauluun. Ajelin kotiin ja emäntä lähti illalla liikenteeseen niin oli samantien taas herjannu tuota ajonvakautusta.
Jotenni tuntuu että ei oo päätä eikä häntää noissa koodeissa, eivät varmaan millään liity toisiinsa ja en usko että ois kolme abs anturia kerralla hajonnu.. Kellään ollu samanlaisia ongelmia oman volvon kans ja voisko olla joku huono maadoitus tai virransaanti ohjainlaitteelle? Vai liekkö koko ohjainlaite vaihdettava?
« Viimeksi muokattu: 01.06.2013, 10:48:47 kirjoittanut kenppi »

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #13 : 03.06.2013, 12:52:34 »
0109  Ohjauspyörän kääntökulma-anturi
         viallinen
Tänään lukasin vikakoodit ja näyttäis tuo anturi olevan rikki, kun ei muita vikakoodeja ollut. Wetterillä hintaa tuolle oli 332,50€, mahtaisiko saada mistään halvemmalla?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #14 : 05.02.2015, 18:41:43 »
Moro, Ajonvakautus vaatii huoltoa: meinasin lähteä ajelulle, mutta ei startannu. Lueskeli koodeja:
BCM 100
BCM 115 poistui kun poisti koodin
BCM 148 poistui kun poisti koodin
CEM 1A62
joo ja eilen ajettu talliin, nyt ei puhu mitään, paljon tuolla on juttu, olisko jotain vinkki.

...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Carcom Oy  Elekma