(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mitäs seuraavana vuorossa vai vaan kovaa ajoa? 
Pientä hiljaiseloa foorumin puolella, mutta Volvon kanssa kyllä tapahtuu...
Välkylle vastaus: Tarkoitus oli tuo, eli kovaa ajoa, mutta...
Eräänä kauniina (sateisena) päivänä Volvo alkoi kommunikoimaan - kuten aina, viestit eivät tienneet hyvää:

Ajattelin että rotjake on ottanut neniinsä sateesta ja herjailee jotain ABS -anturia tms. mutta totuus paljastui sitten liikenneympyrässä. Luistonesto oli tietysti tipotiessään, mutta niin oli nelivetokin. Siististi puski eturenkaat sutien. VOI HELV....
Auto piuhan päähän ja koodit näytölle. Koodit viittasivat Haldexiin, joko boksi, pumppu, kytkin tai sitten kaikki nämä yhteensä. Huoltokirjan mukaan ölpät ja suodatin oli vaihdettu "ei niin kauan sitten", mutta eipä tuolla mitään merkitystä ollut. Palanut Haldexin sulake viittasi tuohon pumppuun ja sen tyyppivikaan : hörppi öljyt pumpun sisään ja oikariin. Pumppu tilattiin ja samalla sovin asennusajan Samppasporttiin.
Uusi pumppu sisuksiin, samalla suodatin öljyt vaihtoon:

Suodatin oli tosiaan vaihdettu aiemmin, samoin öljyt - on ollut melkoinen peruspertti tuo asentaja. Jälki oli.... törkeää. En keksi adjektiiveja tuolle, apina? Liian kaunis sana, viaton luontokappale - ei sotketa tähän.
IDIO...I? Oli näet sitten vaihdellu öljyt ihan päin v...ja. Propusta öljyt mäelle ja uudet sisään. Kuulostaa hyvältä? Vaan ei. Haldexin ölpät tulevat suodattimen ja pumpun irrotuksen yhteydessä pihalle ihan itekseen. Proppu on peräöljylle. Tämä lahjaton perämeren jätelautta oli laskenut peräöljyt pihalle ja laittanut Haldex -öljyt sisuksiin. Peräöljyä ei ollut lisätty. Tietenkään. Öljyjen lisäksi suodattimen vaihto oli tehty päin seiniä, tai ainakin kardaanin irrotus. Tuo selkärangaton malamuutti oli vääntänyt kardaanin irti käyttäen jotain vääntörautaa. Tottakai haldex-pumppu oli ollut kampeamisen apuna. Mukavat lommot oli kuoressa.
Huoh...
Oli siinä naurussa pitelemistä. Lähinnä v...i. Tota autoa on raiskattu huolloilla ihan urakalla. En olisi uskonut että törmään vielä joku päivä tällaiseen.
Noh, eipä tuossa vielä kaikki. Autossa piti olla nämä roippeet putkistossa:
http://www.samsteffansson.se/products/images/Volvo/V70/95082643.jpghttp://www.samsteffansson.se/products/images/Volvo/V70/H2521706a.jpgEli alusta loppuun vähän isompaa rööriä, 3" DP ja sillai. Noh, tässä kuvaa auton alta:

Käsi ylös se joka näkee jotain racekattia tms... Ei tartte edes tihrustella, ei siellä semmosta ole. Vakio DP siellä on. Ainoastaan tuo päin prsettä asennettu catback on jotain sinnepäin olevaa kamaa.
Tuossa vielä tiiseri tuosta katin jälkeisestä vaimentimesta:

Volvon logo on stanssattuna jossain tuolla ruosteen alla. Race-henkiset äänet lähtevät tuosta ihan hetkenä minä hyvänsä, mädäntyminen on aika totaalista.
Jatketaan tällä mollivoittoisella menolla. Auto oli ollut jollain naapurikylän räätärillä apparin penkin korjauksessa. Lieköhän käynyt jonkun kansanopiston kirjekurssin neulontaan, tai jotain. Ei heti uskois että joku on näitä joskus ommellut:

Hieman jäänyt pskan maku tuosta autosta. Käytännössä kaikki mikä on "just" huollettu tai jotain spessua onkin kaikkea muuta. Oma moka, olisi pitänyt olla tarkempi - käyttää autoa nosturilla jne. mutta ei - ei tällä kertaa. Nytpä makselen tyhmyydestäni. Huollotkin menneet ihan putkeen

. Jarrut oli kasattu päin seiniä ja "Volvon orkkis" tulpat oli jotain muuta.
Noh, tuon laitan kuntoon ja sillä sipuli. Jää kaikki tuuning nyt toistaiseksi ennen kuin kaikki alla luetellut osat on kunnossa:
- etualatukivarren puslat (korkanneet)
- Koiranluut taakse
- Xenon-valon korkeudensäädin (vasen pskana)
- putkisto alusta loppuun
- alkup. jouset.
Tuli tässä lomakin aloitettua autoa ropatessa:


Pääsi kaverin autotalliin vaihtamaan ajankuluksi takalaakerit - molemmat ihan loppu. Noh, olenhan mä tolla autolla jo melkein 5000km ajanut. Olihan se aikakin.
Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko :hello: