Noniin, pahin pelkäämäni kävi toteen.
EFI-742 Control module communication tarkoittaa juurikin tiedonsiirtohäiriötä moottorinohjaimen ja automaattiaskin ohjaimen välillä tämän mukaan:
http://www.volvopedia.de/index.php?title=EFI-742Stnakerpele...
No vielä ei heitetä kirvestä kaivoon. Vaihtoehtoina on tietty antaa olla, ja säätää ennakko vol-fcr:n sijaan perinteisesti heittokellolla, tai hommata manuaalivaihteisen moottorinohjain. Tai ehkä nykyisen saisi ohjelmoitua manuaaliksi siten, että se ei kaipaisi tuota automaatin ohjainboksin dataa toimiakseen.
En sentään ehtinyt heittää pois askin ohjainta, joten sen voisi tietty kytkeä autoon. Kerkesin kuitenkin parsia johtosarjasta
kaikki AW:n piuhat pois, joten nyt ei ole enää liitintä mihin kytkeä askin ohjainboksi, saati sitten johtoja joihin kytkeä liitin. No hätäpä ei ole tämän näköinen. Sähkökuvissa on kuvattu askin ohjain:

Dataa siirtyy moottorinohjaimen ja askin boksin välillä vain kahta piuhaa pitkin, liittimet
B:9 ja
B:10. Lisäksi vehje tarvitsee ilmeisimmin suoran käyttösähkön liittimeen
A:10 ja herätteen polttoainejärjestelmän pääreleeltä liittimeen
A:30, sekä maadoituksen liittimiin
A:20 ja
A:29. Veikkaan, että pelkästään nämä kuusi piuhaa riittävät siihen, että ohjain käynnistyy ja keskustelee moottorinohjaimen kanssa. Voisi vielä kuvitella, että vaikka AW:n ohjain olisikin tässä kytkennässä hirmuisessa vikatilassa, se ei vaikuttaisi moottorinohjaimeen, koska se olisi tyytyväinen vain saadessaan kommunikoida askin ohjaimen kanssa, ja näin minulla olisi vikakooditon moottorinohjain! AW:n viathan ovat VOL-FCR:ssä omassa moduulissaan ja ne eivät vaikuta ruiskuennakon säätöön. Lisäksi S70:n mittaristossa oli oma valonsa askin vioille, eikä askin ohjaimen poisto sytyttänyt moottorin vikavaloa kun sitä kokeilin. Ihan pikku mutuilua taas, viikonloppuna otan asiasta selvää...
Lisäksi tuossa volvopedian sivulla sanotaan, että tuo ohjainten välinen data on jonkilaista
standardisoitua sarjaliikennettä. Tästä taas ajatus: näinollen voisin kytkeä Arduinon tuohon väylään lukemaan mitä dataa siellä kulkee, ja sen perusteella
ehkä tehdä ohjelman joka lähettäisi oikeanlaista dataa moottorinohjaimelle ja huijaisi olevansa AW:n ohjain.

No en tiedä onnistuuko, mutta kai sitä voisi kokeilla. Jos malttaa.
Olen kovasti koittanut etsiä sitä 23mm paksua PRV:n etukallistuksenvakaajaa tähän, mutta tuntuvat olevan kiven alla. Niinpä tein todella kovan luokan ratkaisun ja tilasin sen
Siniseltä hintaan 212 euroa. Olin yllättynyt, että sitä on edes saatavilla enää. Ensi viikolla pitäisi saapua.
Lisäksi murisin sähköpostin välityksellä kgtrimningille tuosta hajonneesta perän uretaanipuslasta, ja lupasivat takuuseen uuden.

Tilasin samalla keulille uretaaniset kallistuksenvakaajan puslat, on seki nyt sitte jämäkkä.