Moni rakentelija on varmaan siinä mielessä perinteinen autonrassaaja, että nuo mekaaniset hommat on hyvin hallussa, mutta sähköt on jotain mystistä ja pelottavaa. Puhumattakaan digitaalitekniikasta, jonka kuuleminen sanana aiheuttaa varmasti monissa pakokauhua.

Siksihän noita mekaanisia pumppuja laitetaan... no olihan siinä sähköjen purkamisessa S70:sta iso työ, ymmärrän kyllä ettei moni siihen halua ruveta.
Mekaaninen pumppuhan on sinäsä aika nerokas laitos; täysin mekaanisesti tehty, luotettava ja pitkäikäinen moottorinohjaus. Joskus myös sammutin on mekaaninen, toisin kuin esim D24:ssä. Oon tässä pohdiskellut mekaanisen ja sähköisen eroja useaankin otteeseen. Mekaaninen häviää oikeastaan vain ilman, sekä polttoaineen lämpötilakompensoinnissa, ne kun puuttuvat aina. Pumppu on tehtaalla säädetty ruiskuttamaan tietty tilavuusmäärä polttoainetta sylinteriin, johon oletetaan menevän vakiomäärä ilmaa tilavuusyksikköinä. No tilavuus pysyy molempien tapauksessa vakiona, mutta ilmamassa ja polttoaineen tiheys muuttuvat aika olennaisesti lämpötilojen muuttuessa. D5252T:ssä onkin imuilman lämmön lisäksi myös polttoaineen lämpöanturi, joka jonkin kartan avulla säätää syötön määrää sopivaksi suhteessa sylinteriin menevään ILMAMASSAAN. Syöttöäkin säädetään arvona mg/stroke, joka on MASSAA. Massasta tässä on vain kysymys. Sitä ei mekaaninen pumppu ymmärrä.
Mekaanisten kanssa tulee myös kierrostensäätimen kanssa se ilmiö, joka leikkaa syöttöä yläkierroksilta. Sitähän voi ns. governor modilla vähän ehkäistä, mutta pumpun käytöksestä näyttää tulevan sen kanssa vähintään mielenkiintoista...
Mersumiehet taas tuntuvat olevan hekin hyvin perinteisiä rassareita, kun nuo ST-vehkeiden kanssa olevat rivipumput tuntuvat järjestään olevan mekaanisia. Ihan muutama toteutus on netissä tullut vastaan W210:n orkkis sähköpumpulla ja eculla tehtynä, sellaisenhan saisi varmaan suht savuttomaksi. Niissä ohjain on käsittääkseni joku MSA25, jossa on siinäkin kaksi muisti piiriä, Hi ja Lo, kuten tässä. Ehkä sitä jonain päivänä vielä sellainen projekti käyntiin, mutta ei ainakaan tähän koriin.

Aika offtopiciksi alkaa mennä, mutta jatketaan spekulointia...
https://www.youtube.com/watch?v=NbShuHhQq6kMersuissa usein kuulee tuota hurjan kuulosta kalkatusta osakaasulla, jota on tuossa videossa kuultavissa 7 sekunnista eteenpäin. Lienee siis niin, että myös pumpun mekaaninen ennakonsäätö on liian epätarkka käytettäväksi isojen elementtien kanssa.
Volvomies89:llä ei taida olla ihan tuollaista kolinaa sentään havaittavissa m-tdi:ssä?