-588 torseni on saatu alle, ei tosin ihan kommelluksitta.
Käytin vanhoja laakereita ja shimmilevyjä, sen osalta meni hyvin, ei ruvennut ääntämään tai mitään.
Hammaskehän kanssa tulikin sitten säätöä. Mata76 myi valmiiksi leikatun anturikehän, ja rävelsin sen migillä kiinni:

Kävi kuitenkin niin, että nopeusmittari ei näyttänyt enää yli 100km/h vauhteja ollenkaan, vaan viisari jäi heilumaan 90km/h kieppeille sitä kovempaa mentäessä. Renkaat ilmaan ja vaihde sisään, oskilloskooppi kiinni anturiin ja:

Mitä tapahtui? Ensinnä tuli mieleen, että anturikehässä on säteittäisheittoa niin paljon, että osa pulsseista luetaan voimakkaampina kuin toiset, ja ABS:n elektroniikka (joka siis tulkitsee antureita, sekä syöttää nopeustietoa mittaristolle) ei kovemmassa vauhdissa lue enää kaikkia heikompia pulsseja, joiden yli nuo vahvemmat ajavat. Mittailin heittokellolla anturin reiästä säteittäisheiton olevan jotain 0,5mm, eikä kehän naputtelu tasaisemmaksi reiän kautta auttanut asiaa. Myöskään anturin siirtelyllä kauemmas/lähemmäs ei ollut haluttua vaikutusta.
Tulin siihen tulokseen, että lämmittäessäni puhalluslampulla torsenin runkoa niistä kohdin johon olin aikeissa hitsata, vieressä ollut anturikehä sai myös lämpöä, sehän vaihtoi myös väriä, kuten kuvasta näkyy. Tämä lämmönsaanti lie muuttanut kehän magneettisia ominaisuuksia siten, että VR-anturi sai vahvemman tiedon niistä hampaista, jotka lämpesivät väriä vaihtaen. Tätä teoriaa tukisi havainto, että oskilloskoopissa noita korkeamman pulssin kohtia näkyy olevan kolmessa kohtaa per kehän kierros. Kolme kohtaa kehästä on vaihtanut väriä lämmönsaannin seurauksena.
Jälkiviisaana tätä teoriaa olisi voinut testata lämmittämällä koko kehä uudelleen, mutta ehdin kuitenkin repiä kehän irti ja tilata uuden. Tico raapaisi sen migillä kiinni, ja nyt anturisignaali näyttää tältä:

Ei täydellinen vieläkään, mutta riittävän lähellä, sillä nyt nopeusmittari toimii normaalisti.