Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana (ratkaistu)

  • 24 Vastauksia
  • 8472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkoh

  • Vieras
Kipinä tulee. PA-pumput pyörii. Jännitettä ja virtaa on tarpeeksi. Yön yli seistyään käynnistyy.
 :-[ Kun on kuuma kone, ei käynnisty - ei edes yritä. Myös kesken matkan, n. 10 km jälkeen yhtäkkiä nytkähtelee ja sammuu niin kuin bensa olisi loppu, mutta ei ole loppu.

Pa-suodatin on uusittu. Lambda-anturiin ei ole koskettu... viittaako oireet siihen, koskapa ongelma ilmenee pääsääntöisesti heti pidemmän ajamisen jälkeen? Lyhyen 1-2 km ajon jälkeen moottori lähtee tulille uudestaan sammuttamisen jälkeen.

Pitäisikö lambda-valo kojelaudassa syttyä ajon aikana, jos anturissa tai sen johtojen liitoksissa on vikaa?
« Viimeksi muokattu: 07.04.2013, 06:04:22 kirjoittanut mikkoh »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #1 : 18.03.2013, 09:34:00 »
Tarkista YKK-anturin vastus 160 - 230 ohmia ja lisäksi lämpöanturista molemmista anturin navoista vastukset runkoa vasten - pitäisi olla yhtä suuret. Johdotus ensin irralleen ja käyntilämmössä.
Tämä voi toki olla muuallakin, mutta tästä on hyvä alkaa  ;).

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #2 : 18.03.2013, 13:11:55 »
Saattaisi olla myös puolavika.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #3 : 18.03.2013, 19:16:41 »
Pitäisikö lambda-valo kojelaudassa syttyä ajon aikana, jos anturissa tai sen johtojen liitoksissa on vikaa?

Ei aina, riippuen viasta.  Fataalit viat sytyttävät lambda-valon muut eivät.  Lue vikakoodit FAQ ohjeen mukaisesti.

Kun kone sammuu, niin tarkista se kipinän tuleminen ja mittaa sitten bensan paineet.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #4 : 19.03.2013, 10:57:26 »
Mulla oli kylmäkäynnistys-suutin "kuseva" eli tiputti bensaa läpi. Tosin mulla oli B230F Regina ohjauksella. En tiedä onko sulla koko kylmäkäyntisuutinta olemassa? Se löytyy imusarjan alta. Tulee pistokeliitin ja tietekin bensaletku.

Eli oma lähti aina kylmänä hyvin käyntiin. Kuumana piti sahata pitkään.
Papalla oli Duett

mikkoh

  • Vieras
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #5 : 20.03.2013, 21:08:02 »
Käynnistyssuutinta en ole testannut. Lämpöantura tällainen:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/sender-units-sensors/sensor-coolant-temperature-cockpit-display/1011404/?shop=1

Irroitin lämpöanturan liittimen ja oireet ilmenivät samanlaisina. Koitin mittailla molemmista anturin navoista, mutten saanut vastusarvoa runkoon kummastakaan. Mittauksen tein siis heti moottorin lämmettyä ja sammuttua.

Kipinä tulee moottorin sammuttuakin. Bensan painetta en ole mitannut. Pitäisi ensin hankkia mittari sitä varten tai mennä pajalle.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 21:12:51 kirjoittanut mikkoh »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #6 : 20.03.2013, 21:47:30 »
Mittasit mittariston lämpöanturia. ECU:n anturi on taempana imusarjan alla, sanoisinko jopa aika jännässä paikassa. Sinne saa kyllä mittavermeet, mutta kyllä harmittaa jos konehuone ei ole puhdas, sikspaljo syvälle letkujen ja johtojen sekaan saa kädet työntää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #7 : 21.03.2013, 08:25:00 »
Kieltämättä viheliäisessä paikassa. Itse lykkäsin vaihtoa ja myin uuden anturin auton mukana  ;).

mikkoh

  • Vieras
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #8 : 25.03.2013, 19:23:50 »
Lämpöanturin molemmista navoista tuli samat arvot käyntilämpötilassa 320 ohmia.

YKK-anturista lähtevän johdon liittimessä on kolme napaa. Keskimmäisestä toiseen reunaan tuli 180 ohmia ja toiseen reunaan ei tullut mitään.
YKK-anturin ongelmia on selvitetty täällä: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html
Siellä todetaan: "replacing this permanent-magnet sensor located in the top of the bellhousing fixes many hot restart complaints on 700/900s."

Voiko puola kuumetessaan aiheuttaa ongelman? Kaveri muisteli jossain käyneen näinkin, vaikka puola antoi muuten oikeat mittausarvot.


s73

  • Vieras
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #9 : 25.03.2013, 19:33:12 »
Kyllä puola voi tehdä tuon, lämpenee joskus niin kuumaksi, ettei kädellä voi koskettaa. En tiedä mitä arvoja viallinen puola antaa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2013, 19:36:07 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #10 : 25.03.2013, 20:48:20 »
Tähän väliin pieni vitsi puolasta.

Lech Walesan auto oli tehnyt stopin tienvarteen. Ohikulkija pysähtyi ja totesi että Puolan johdossa on vikaa :2funny:

...taitaa foorumin väki olla vähän nuorempaa, ettei muistu mieleen koko Walesa...

Tosiaan, puola voi kuumeta pirun kuumaksi.
Papalla oli Duett

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #11 : 26.03.2013, 07:53:17 »
Lämpöanturin molemmista navoista tuli samat arvot käyntilämpötilassa 320 ohmia.

YKK-anturista lähtevän johdon liittimessä on kolme napaa. Keskimmäisestä toiseen reunaan tuli 180 ohmia ja toiseen reunaan ei tullut mitään.
YKK-anturin ongelmia on selvitetty täällä: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html
Siellä todetaan: "replacing this permanent-magnet sensor located in the top of the bellhousing fixes many hot restart complaints on 700/900s."

Voiko puola kuumetessaan aiheuttaa ongelman? Kaveri muisteli jossain käyneen näinkin, vaikka puola antoi muuten oikeat mittausarvot.

Lämpöanturi näyttää olevan OK. Mittasitko tuon YKK-anturin? Sen voi mitata ihan paikallankin kun ottaa sen johtoliittimen auki siinä rintapellissä. Yksi on suojamaa ja kahdesta saa vastusarvon. Joskus YKK-anturissa voi olla vikaa sillä anturinpäässä. Sen voi viilata suoraksi. Jos noista ei apuja löydy, katsele onko sitä kylmäkäynnistyssuutinta ja tutki se.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #12 : 26.03.2013, 08:36:58 »
Lämpöanturi näyttää olevan OK. Mittasitko tuon YKK-anturin? Sen voi mitata ihan paikallankin kun ottaa sen johtoliittimen auki siinä rintapellissä. Yksi on suojamaa ja kahdesta saa vastusarvon. Joskus YKK-anturissa voi olla vikaa sillä anturinpäässä. Sen voi viilata suoraksi. Jos noista ei apuja löydy, katsele onko sitä kylmäkäynnistyssuutinta ja tutki se.
Kaverihan kertoi mitanneensa ykk:sta 180 ohm, eli olis ainakin vastukseltaan ok.

mikkoh

  • Vieras
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #13 : 03.04.2013, 09:35:03 »
Hain romikselta käytetyn Boschin puolan. Ensi tuntumalla vika näyttäisi ratkenneen puolan vaihdolla. Testailen vielä lisää.

Vanhan puolan mittausarvot ovat ok. Puola ei kädellä tunnustellen kuumene. Hämäävää on lisäksi se, että kipinä tulee moottorin sammumisen jälkeenkin, tosin ehkä hieman vaimeampana, kuin pitäisi. Ongeman ratkaisemiseen kotikonstein ei siis ole muuta mahdollisuutta kuin kokeilla toisella puolalla, jota siis nyt testailen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B200F -91 ei käynnisty kuumana
« Vastaus #14 : 03.04.2013, 16:51:22 »
Tähän väliin pieni vitsi puolasta.
Lech Walesan auto oli tehnyt stopin tienvarteen. Ohikulkija pysähtyi ja totesi että Puolan johdossa on vikaa :2funny:
...taitaa foorumin väki olla vähän nuorempaa, ettei muistu mieleen koko Walesa...
Tosiaan, puola voi kuumeta pirun kuumaksi.

Solidaarisuusliike ja koko kommunismin romahdus on kyllä muistissa.   :D
Puolan johdossa todellakin voi olla vikaa nykyisinkin....   ;D

Mutta asiaan, puola kuumenee vain jos sen ensiöpuoli on oikosulussa.

Toision läpilyöntiviat tekevät kuvattuja oireita ja ovat normaaleilla yleismittareilla mittaamattomissa.
Usein nämä läpilyöntiviat ovat kiusallisen vaikeita metsästää ja ilmenevät usein lämpötilariippuvina.

Hämäävää on lisäksi se, että kipinä tulee moottorin sammumisen jälkeenkin, tosin ehkä hieman vaimeampana, kuin pitäisi.

Tämä tarkoittaa mitä?   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing