Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo C70 2.5t ETS / VIKAVALO, tehottomuus / käyntihäiriö

  • 21 Vastauksia
  • 9720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CoupeC70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Eli nyt alkoi Volvo temppuilemaan vaikka se talven satunnaiset ajot hyvin onkin pelittänyt.

Auton vuosimalli 1999. Viritykset: Finturbon tekemä t19 Ahdin, downpipe, kisacat, kisaputkisto, vapaavirtaussuodin( uusi ), ohjelma. N.280hp, näillä osilla toiminut jo useammat vuodet ongelmitta.

Vika seuraavanlainen, ajoin tankin melkein tyhjäksi. No luulin tankin pohjalla olleen vettä kun aamulla lähtiessä röpötti sikana eikä kulkenut mihinkään, ei muutakun tankki täyteen mutta ilman vaikutusta. ETS valo syttyi + vikavalo, myös flekti huutaa kokoajan vaikka kone kävisi pakkasella 1s niin jää huutamaan minuuteiksi?

No lähdettiin kaverin kanssa ajamaan motarille jos olisi ollut jokin paikka jäässä mutta ei, kone tuntui todella tehottomalta ja yhtäkkiä rupesi ontumaan tosi pahasti, pätki ymm. No ei muutakun auto tien sivuun ja ihmettelemään. Huomasin edellisen omistajan teipanneen maf liittimen johdot, no purin teippi liitoksen ja huomasin yhden johdon katkenneen liittimen juuresta ja samalla myös muut johdot olivat melkein katkeamaisillaan. Yksi toisen johdon karva osui toisen johdon karvaan aiheuttaen pienen kipinän savun kera. No johto jätettiin irti jolloin saatiin kone vikatilaan ja lähettiin ajamaan taas. Toimi ok mutta kone tuntui kumilankamaiselta eli kaasuun vastasi tooodella hitaasti sekä tehot kadoksissa kuten aiemminkin.

Kävin töissä korjaamassa liittimet kuntoon, ei vaikutusta vikaan. Eikä vaikuta myöskään onko johdot kiinni vaiko irti. Käytettiin auto Boschin testerin päässä tuli jos jonkinmoista vikaa mm. kaasupolkimen jännite ja muutama muu vika polkimesta, turbon magneettiventtiili, lämpötila-anturi, ilmastoinnin jokin anturi, jäähdytysneste anturi, kaasuläppä ymm kytkin polkimen anturi ja useita muita antureita?

Kaverilta sattuimoisin löytyi uusi kaasupoljin sekä maf anturi, no kokeiltiin näiden vaihdolla mutta tuloksetta..? Kaasuläppäboksi vaihdettu uuteen liikkeessä pari vuotta sitten, magneti marellin keltaisella lapulla (parempi malli).

Käytin tuossa illalla lopuksi viel akunkenkää irti 30min, mutta ei vaikutusta muutakuin että ei meinaa lähteä enää käymään sekä auto kaasuttelee itsekseen 800-1300 välillä, samaa tekee myös kuumalla koneella hetken (1-2min) aikaa kunnes tasaantuu? Vikakoodit kun poistaa auton käydessä niin tekee myös tuota heijjausta kunnes taas tasaa, vikavalo sammuu ja voi pysyä pitkäänkin poissa mutta ETS valo sammuu ja syttyy 1s päästä jälleen.

Viisaammat osaisitteko antaa neuvoja, kiitos etukäteen! Olisi mukava saada kesäauto taas tienpäälle.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2013, 01:52:42 kirjoittanut CoupeC70 »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Ei tuo keltatarrainen kaasuläppäboksi ole yhtään sen parempi, kuin se alkuperäinenkää, kestää jopa huonommin.

Itellä eka boksi kesti n. 170tkm
Toinen hajos sit jossain 315tkm ja keltainen tarra oli siinä.
ja nyt hajos taas keltaisella tarralla varustettu viime keväänä vaihdettu ja ajettu sillä vain abt. 12tkm!!!

Tehdaskunnostettujahan nuo keltatarraiset on ja siellä on se valkoin tarra alla.
Ihan paskaa. Lähti tuo läppä eilen eglantiin tutkittavaksi, ostin se nimittäin sieltä.
Usko on mennyt näihin bokseihin. Ei riitä, että niistä kuluu puhki ne asentopotentiometrit, vaan sit sieltä kosahtaa vielä samaan rahaan elektroniikkakin. Ei paljon maksa vaivaa laittaa hall-anturia sen potikan tilalle, kun muu elektroniikka leviää kuiteskin. Tuli edellisen boksin kans sekin kokeiltua, mutta ei toiminut kun oli boksin sisäinen vika.
Samaa koodia tämä just hajonnutkin taas pukkas. Nyt on sit semmonen kallis hall- anturikin turhana nurkissa.

Veikkan kyllä, että tuo ETM on sulla porsinut ja monta muutakin juttua on paskana.
On saattanut ecucin ottaa nokkaansa tuon kipinöinnin seurauksena.
Nuo poljinvikakoodit saattaa viitata loppupeleissä kuitenkin sinne ETM:ään.

Ei muuta kuin nollaa koodit ja kattoo mitä tulee uudestaan ja siitä sitten yksitelle niitä eliminoimaan.
Nuo muut anturikoodit ei taida käyntiin vaikuttaa, mutta tuo kaasuläppä ja turbon mankku vaikuttaa moottotin toimintaan oleellisesti.
Se ETM pitää sit nollata ihan omalla tavallaan, se kun kaivaa vian muististaan muuten aina uudelleen käynnistyksessä.




Poissa CoupeC70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Ei tuo keltatarrainen kaasuläppäboksi ole yhtään sen parempi, kuin se alkuperäinenkää, kestää jopa huonommin.

Itellä eka boksi kesti n. 170tkm
Toinen hajos sit jossain 315tkm ja keltainen tarra oli siinä.
ja nyt hajos taas keltaisella tarralla varustettu viime keväänä vaihdettu ja ajettu sillä vain abt. 12tkm!!!

Tehdaskunnostettujahan nuo keltatarraiset on ja siellä on se valkoin tarra alla.
Ihan paskaa. Lähti tuo läppä eilen eglantiin tutkittavaksi, ostin se nimittäin sieltä.
Usko on mennyt näihin bokseihin. Ei riitä, että niistä kuluu puhki ne asentopotentiometrit, vaan sit sieltä kosahtaa vielä samaan rahaan elektroniikkakin. Ei paljon maksa vaivaa laittaa hall-anturia sen potikan tilalle, kun muu elektroniikka leviää kuiteskin. Tuli edellisen boksin kans sekin kokeiltua, mutta ei toiminut kun oli boksin sisäinen vika.
Samaa koodia tämä just hajonnutkin taas pukkas. Nyt on sit semmonen kallis hall- anturikin turhana nurkissa.

Veikkan kyllä, että tuo ETM on sulla porsinut ja monta muutakin juttua on paskana.
On saattanut ecucin ottaa nokkaansa tuon kipinöinnin seurauksena.
Nuo poljinvikakoodit saattaa viitata loppupeleissä kuitenkin sinne ETM:ään.

Ei muuta kuin nollaa koodit ja kattoo mitä tulee uudestaan ja siitä sitten yksitelle niitä eliminoimaan.
Nuo muut anturikoodit ei taida käyntiin vaikuttaa, mutta tuo kaasuläppä ja turbon mankku vaikuttaa moottotin toimintaan oleellisesti.
Se ETM pitää sit nollata ihan omalla tavallaan, se kun kaivaa vian muististaan muuten aina uudelleen käynnistyksessä.

Itse autolla on kaikenkaikkiaan ajettu nyt tällä hetkellä 158 tkm, boksi yhden kerran vaihdettu. Ja tosiaan kokeiltu toisellla kaasupolkimella ja maffilla mutta ei vaikutusta asiaan. Myös mittailin hieman polkimen päästä, arvot suht ok. Nyt äsken kävin kokeilemassa laittaa käymään niin eipäs lähtenytkään enää, bensa haisi kovasti. Kuuluuko virrat päällä ETM:stä kuulua jotain ääntä?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Itse autolla on kaikenkaikkiaan ajettu nyt tällä hetkellä 158 tkm, boksi yhden kerran vaihdettu. Ja tosiaan kokeiltu toisellla kaasupolkimella ja maffilla mutta ei vaikutusta asiaan. Myös mittailin hieman polkimen päästä, arvot suht ok. Nyt äsken kävin kokeilemassa laittaa käymään niin eipäs lähtenytkään enää, bensa haisi kovasti. Kuuluuko virrat päällä ETM:stä kuulua jotain ääntä?

En oikein jaksa uskoa, että vika olis polkimessa noin vähän ajetussa autossa. Kerran purin tuon omastani turhaan. Se näytti aika kestävältä tekniikalta.
Tällä foorumilla ei taida olla kuin yksi tapaus, jossa poljin olisi sohlannut.

Mitä arvoja sait mitattua polkimen päästä?
Sielläkin on CAN- väylä, eikä siitä paljon yleismittarilla järkeä saa.
En nyt 100 varmaan muista tuliko sieltä säätöarvo silti lisäksi tyyliin 1-10V.
Ainakin siitä menee 3 suojattu johdinta ja 1 suojaamaton ECU:lle
Joku kaksoivarmistus siinä muistaakseni on. Kuten läpässäkin on 2 asentopotentiometriä varmuudeksi..

Kun kytket sytytysvirran läpän pitäis klonksahtaa. Sen jälkeen se ei mitään ääntä virrat päällä pidä.
Käydessä varmaan pitää, mutta se peittyy moottorin äänen alle.

Poissa CoupeC70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Jotain 5,9volttia sain sieltä mitattua, autodatan mukaan normaali. Käytin myös polkimen auki, oli kuin uusi.

Mulla virrat päällä ku kuuntelee konehuoneesta niin kaasuläppäpoksista kuuluu melko kova piiiiiiiiiiiip tms ääni jatkuvasti.??

Mites tuo on järkevintä tuolta purkaa tai mitä kautta, näyttää suht työläältä?

Täytyy repiä tuo kaasuläppäpoksi tuolta pöydälle ja katsoa missä kunnossa se on.
Todennäköisesti täytyy tilata uusi, mutta mitäs haittaako kun autossa kisaohjelma niin kun vien volvolle kaasuläppäpoksin ohjelmoitavaksi?
« Viimeksi muokattu: 22.03.2013, 17:12:50 kirjoittanut CoupeC70 »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Niin kun oikeen muistelen niin taitaa sieltä joku hvetin ininä kuulua, mutta tuleeko se sieltä boksista? Ekaks pitää purkaa imuputki pois putsarin ja etupellin välistä. Se lähtee pientä väkivaltaa käyttäen. Sit tarvii irrottaa ne parin anturin johdot siitä putkesta, joka menee läpälle. Sit irrotat sen putken coolerin pään siitä kumisesta kulmasta. Sitte vaan käsi sinne väliin tumppimeisselin kans ja se iso klemmari irti läpän päästä. Sit nitkuttelee sen irti. Sit on 2 vaihtoetoa: irrota pohjapanssarimuovi ja useammalla jatkolla ja M10 hylsyllä läppä irti alakautta, tai helpommin otat pienen räikän ja hylsyn ja tunaat sen sieltä välistä auki. tuo on ollut auki aiemmin niin se johto on vedetty silleen et sen saanee helposti irti. Ujutat läpän samaa reittiä kun kädenkin. Tos meni 15min mulla, mutta on tullut tuo irrotettua eräskin kerta. Alakautta palaa aikaa enemmän. Tuosta löytyy video zemodexin sivuilta, mutta siinä puretaan kaikkee turhaa irti. Linkki taitaa löytyä jostain munkin kirjoituksistani. Laittaa hakuun mun tunnuksella ETS. Homman helppous/vaikeus riippuu siitä klemmarista siellä läpän alla, jos se on kasattu niin että tumppimeisseli ei sovi niin voit joutua purkaan puhaltimen pois. Ei se paha homma ole sekään. Kun kasaa sen niin oon laittanut sen klemmarin sinne blokin ja läpän väliin, sit sen saa sieltä tumpilla poiskin.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Moottori ecussa on ns. anturi jännitesyöttö ja se on yhteinen ainakin osalla antureista. Eli jos se MAF syöttö johdon vedit oikkariin hetkellisesti, niin se sekoitti muiden antureiden näyttämän arvon ja tuli liuta vikakoodeja.
Sun pitää testerillä tarkistaa se MAF näyttämä. Se juuri aiheuttaa nykimistä ja tehottomuutta viallisena/johtovikaisena.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
limp mode kun menee päälle. niin ei kone ota kuin 2500rpm ja käy kuin 4:llä. soutaa ja huopaa. luulen että ei pitäis olla ongelma tuo softan lataus kun se ladataan sinne läppäboxsiin.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
limp mode kun menee päälle. niin ei kone ota kuin 2500rpm ja käy kuin 4:llä. soutaa ja huopaa. luulen että ei pitäis olla ongelma tuo softan lataus kun se ladataan sinne läppäboxsiin.
OT, tuleeko ne läppäboksit tyhjänä ja tarvii softa ajaa sisään? Vai tarviiko vain ohjelmoida/synkata auton kanssa?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
OT, tuleeko ne läppäboksit tyhjänä ja tarvii softa ajaa sisään? Vai tarviiko vain ohjelmoida/synkata auton kanssa?

Tyhjä on, tarvii ohjelmoida läppä autossa kiinni.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Tyhjä on, tarvii ohjelmoida läppä autossa kiinni.
Ja se tarvii aina ladata volvolta se softa? Ei voi siis imasta sitä vanhasta läpästä ja ladata uuteen läppään?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Ja se tarvii aina ladata volvolta se softa? Ei voi siis imasta sitä vanhasta läpästä ja ladata uuteen läppään?

Kyllä pitää.
Mutta jos satut oleen pesunkestävä hakkeri, niin ehkä keksit keinot imasta sen tuolta vanhasta :)

Poissa CoupeC70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C70 2.5t ETS / VIKAVALO, tehottomuus / käyntihäiriö
« Vastaus #12 : 22.03.2013, 20:09:44 »
Moottori ecussa on ns. anturi jännitesyöttö ja se on yhteinen ainakin osalla antureista. Eli jos se MAF syöttö johdon vedit oikkariin hetkellisesti, niin se sekoitti muiden antureiden näyttämän arvon ja tuli liuta vikakoodeja.
Sun pitää testerillä tarkistaa se MAF näyttämä. Se juuri aiheuttaa nykimistä ja tehottomuutta viallisena/johtovikaisena.

Jep. Maf on tehty uudet johdot jo, ja myös kokeiltiin täysin uudella maffilla mutta ilman vaikutusta. Ei nyi enää, ainoastaan ets valo palaa ja vastaa kaasuun tooodella hitaasti. Tyhjäkäynti ok. Käytiin ajamassa 100km lenkki mutta kone vastaa todella hitaasti kierroksiin sekä kiihtyy melko hitaasti eli vähän kumilankamaista menoa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo C70 2.5t ETS / VIKAVALO, tehottomuus / käyntihäiriö
« Vastaus #13 : 22.03.2013, 20:16:49 »
Kandeis koittaa nollata se läppä.

Yleisiä tietoja: 
Jos kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM)
havaitsee, että yhteys moottorinohjausyksikköön (ECM) puuttuu
tai siinä on häiriöitä, kaasuläpän ohjausyksikön (ETM) muistiin tallentuu
vikakoodi. Tieto viasta lähetetään moottorinohjausyksikköön (ECM) vasta
kun CAN-yhteys toimii. Tämä merkitsee sitä, että moottorinohjausyksikkö (ECM)
tallentaa näiden vikojen vikakoodit vasta kun kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM)
lähettää ne. Tämä puolestaan tarkoittaa, että vikakoodin jäädytetyt arvot
tallennetaan tältä ajankohdalta.
Kaasuläpän ohjausyksikön (ETM) kannalta tämä tarkoittaa sitä, että
jäädytetyt arvot ovat myöhemmältä ajankohdalta vian ilmenemisen jälkeen. 


Vianetsinnän yhteydessä suositellaan, että sytytysvirta katkaistaan ja
kytketään kaksi kertaa ennen vikakoodien tyhjäystä. Tämä johtuu siitä,
että vikakoodit ovat ehkä tallentuneet kaasuläpän ohjausyksikön (ETM)
komennon perusteella, mutta koska vikakoodit tyhjätään vain
moottorinohjausyksiköstä (ECM), kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM) pitää
kytkeä kokonaan pois päältä (jännitteettömäksi), jotta sen
vikakoodimuisti tyhjenee kokonaan. Tämä pitää suorittaa ennen koeajoa,
muuten vika voi tallentua uudelleen moottorinohjausyksikköön (ECM). 


Moottorinohjausyksikkö (ECM) ja kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM)
kytketään kokonaan pois päältä seuraavasti: 

Katkaise sytytysvirta, odota 3 minuuttia, jotta
päärele/järjestelmärele päästää jännitteensyötön mm. kaasuläpän
ohjausyksikölle (ETM).  Kytke ja katkaise sytytysvirta 
Odota vielä 3 minuuttia. Jos tuuletin on toiminnassa, odota
vielä 2 minuuttia tuulettimen pysähtymisen jälkeen, jotta
kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM) kytketään oikealla tavalla pois
päältä.

Sitten nollaamaan.

Oman kokemuksen perusteella riittää, kun odottaa, että järjestelmärele päästää n. 15s päästä, sen napsauksen kuulee kyllä.
Ei tarvi odottaa 3 minuuttia.

Poissa CoupeC70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C70 2.5t ETS / VIKAVALO, tehottomuus / käyntihäiriö
« Vastaus #14 : 22.03.2013, 23:29:34 »
Kokeilin nollata kaasuläppää mutta tuloksetta. Putsasin piruttani tulpatkin kun ei lähde käymään kirveelläkään sitten eilisen pihalle ajon jälkeen?
Vikakoodi joka jää muistiin on P0118, eli lämpötila-anturi?

Muita koodeja joita oli myös tullut esim. p0103 eli MAF virtapiirin korkea jännite, sekä p0134 lambdan lämmitys.

 

Kulkukoira  Proturbo